Třídit články podle tématu

Nejčastější témata:

Logistika old-schoolové hry: hexy, mapa, cestování

Další článek ze série mapující dobrodružné hraní v sandboxové kampani - s hexy, cestováním, prostě ve vším všudy.

Jaké bude mít mapa měřítko? Kolik se toho dá za den ujít, ujet, uplout? Jak vycházejí jednotlivé možnosti finančně? K čemu je to vůbec pro hru dobré? Abyste chápali – mám slabost pro logistiku. To jsou takové ty věci jako cestování, naložení, počítání zásob nebo taky ceny a ekonomika. Všechno to má pokaženou reputaci kvůli špatně navrženým herním systémům, které se je snažily realisticky simulovat podrobným počítáním, aniž by chápaly, co má být herním přínosem. Já ale věřím, že správně navržená logistika má potenciál generovat zajímavou hru.

Desať spôsobov, ako dostať chýry a informácie k hráčom

Súčasťou dobrodružstiev starej školy sú informácie a chýry (niektoré pravdivé a iné možno nie), ktoré sa postavy môžu dozvedieť ešte pred vstupom do podzemia alebo v samotnom podzemí. Chýry sú dôležitou súčasťou tzv. „informačného hrania“, kde je zodpovednosťou hráčov snažiť sa získať presnejšiu predstavu o nebezpečenstve, do ktorého sa vydávajú ich postavy, a tým pádom sa môcť naň lepšie pripraviť. Alebo úplne cúvnuť a vydať sa inam.

Farby starej školy: Rôznorodosť raných herných štýlov

Na začiatku 70. rokov neexistovala ucelená interpretácia a ani verzia mechaník, prakticky každý si skladal "svoj" systém z čriepkov, ktoré mal k dispozícii - či už to bol Chainmail, LBB, neskôr Holmes, alebo náhodne pozbierané čísla rôznych časopisov či fanúšikovské moduly od tretích "firiem". Ľudia k D&D prichádzali z rôznych smerov a komunít - aj keď úzke jadro okolo TSR malo spoločný základ vo wargamingu z napoleonských vojen, hlbokom záujme o históriu (starovek a stredovek) a zdieľanom, viac-menej definovanom korpuse fantastickej literatúry.

Farby starej školy: Žánre podzemí - 4. Karnevalové podzemie

Pokračujem mapovaním rôznych konceptov súvisiacich so starou školou/OSR. Karnevalové podzemie (angl. „funhouse dungeon“) je podzemie, ktoré má slúžiť na odľahčenie, údiv a zasmiatie sa. Nájdete v ňom šialené pasce, šibnuté príšery a artefakty, fungujúce bláznivými alebo nepochopiteľnými spôsobmi. Ale hlavne gejzír bizarných, až experimentálnych nápadov a popkultúrnych či sebareferenčných odkazov. Niektoré z nich môžu fungovať a vyvolajú smiech, niektoré nemusia sadnúť.

Farby starej školy: Žánre podzemí - 3. Znepokojivý horor

Touto sériou príspevkov mapujem rôzne prístupy k tvorbe podzemí (dungeonov) a výsledné „žánre“ podzemí. V tejto časti sa venujem podzemiu ako znepokojivému hororu. Tento podkopáva stereotypy typického old-schoolového hrania v podzemiach. Obsahuje smrteľné nebezpečenstvá, jedinečné príšery a magické predmety, veľmi zvláštne a výrazné následky na postavy a herný svet, ale aj kvázirealistické spoločenské prostredie.

Farby starej školy: Žánre podzemí - 2. Mýtické podsvetie

Touto sériou príspevkov mapujem rôzne prístupy k tvorbe podzemí (dungeonov) a výsledné „žánre“ podzemí. V tejto časti sa venujem podzemiu ako mýtickému podsvetiu. Môže byť, že len niektoré podzemia – napríklad tie, ktoré sú dlho opustené, veľmi komplexné alebo izolované v neprístupných miestach sveta – sa stanú „mýtickými podsvetiami“. Sú to naozaj zvláštne miesta, ktoré majú svoje fluidum, svoju gravitáciu. Zmysel a vznik takýchto podsvetí je zahalený v tieňoch.

Farby starej školy: Žánre podzemí - 1. Ekologické podzemie

Rozbieham blog mapovaním rôznych konceptov súvisiacich so starou školou/OSR. Často zvykneme hovoriť o hraní podľa starej školy či OSR ako o jednom relatívne ucelenom štýle alebo žánri. Séria Farby starej školy chce ukázať rôzne podžánre alebo prístupy k starej škole, či oboznámiť s niektorými kľúčovými konceptmi. Vlastne čosi ako výkladový slovník.

Sandbox a hraní v hexovém světě

V dalším článku na blogu věnovaném old-schoolovému hraní ukazuju, jakým způsobem jsem tvořil svou (mini)kampaň, a zároveň vám ji dávám všanc.

Sandbox je způsob hraní, kdy vytvoříte menší svět (často s hexovou mapou), rozmístíte po něm vesnice, dobrodružná místa a jiné zajímavé lokace a pak do něj hráče vypustíte a sledujete, co se bude dít. Hráči si sami volí, kam půjdou, co budou řešit a co ne, co je zrovna zajímá. Hra je pak poháněná dopředu kombinací různých připravených dobrodružství, zápletek, lokací, náhodných setkání a drbů. Nejsem expert - ve skutečnosti to dělám poprvé! A svou cestu za sandboxovou kampaní pro vás mapuju.

Zpátky do dungeonu – Blog o old-school fantasy hraní

Obnovil jsem svůj blog o hraní v duchu old-school renesance. Klasická fantasy dobrodružství, která se neberou moc vážně. Žádný metaplot. Systém minimalistický a krutě nepříběhový. Prolézání jeskyní, hodně náhody, smrt postav. Blog je mixem příkladů z mých her a úvah nad oldschoolem obecně. A co že je ten old school?

Old school je označení pro svérázný způsob hraní inspirovaný tím, jak se RPG (konkrétně Dungeons and Dragons) hrávaly ve svých počátcích. Zatímco pozdější hry a herní přístupy se orientovaly na vyprávění předem připravených příběhů, odhalování složitých světů a metaplotů, hry staré školy zůstávají jednoduché – parta pobudů, zapomenuté hrobky, město opičího krále v džungli, útok na chrám boha hniloby… důraz je na dobrodružství, objevování nových končin, kreativní překonávání překážek a hlavně svobodu rozhodování.

Z vývoje neoficiálního Dračího doupě Plus 2 - Unavený vůl

Stále pokračujeme v oprašování Dračího doupěte plus a naše závěry s vámi sdílíme na blogu.

Teď jsme se prokousali oklikou přes Odvozené vlastnosti až k odolávání Únavě a postihům vůbec a například jsme zjistili, že názvosloví DrD II Vyčerpat se je pro nás taky použitelné. A taky jsme se znovu přesvědčili, že čas je prevít, který nám imrvére zvyšuje složitost pravidel, kamkoli ho pustíme.

Padouch nebo hrdina, jaká my jsme rodina?

Potřebuji pomoct s vymýšlením význačných rysů, odchylek od průměru, kterými se postava (a je jedno jestli padoucha, hrdiny nebo metaře) odlišuje od ostatních.
Hledám hlavně takové odlišnosti, které lze dobře použít v povídkách a jakémkoli herním systému (a to, že z toho nakonec vyleze i úprava pro DrD+, je už jen třešnička na dortu).
Nápady schraňuji na https://paper.dropbox.com/…/Marky-hrdiny--AFqHFdyjFg2NBucVa…

Trilogie Void: příprava a vedení hry

Na webu Gediman.cz jsem sepsal návod pro Gamemastery, jak připravit a vést mise pro hry trilogie Void. Obsahuje jak "oficiální" informace, tak i čistě mé osobní rady na základě zkušeností, které jsem získal jako gamemaster i jako hráč.

Kostka na sociálních sítích!

d20Od včerejšího večera najdete váš oblíbený RPG web i na sociálních sítích (FB a G+, Twitter ještě přibude), takže se o nových (a možná i nějakých archivních) článcích, novinkách ze scény atp. můžete dozvídat rovnou ze svého každodenního streamu (zdi atp.)!

FB: https://www.facebook.com/kostka20/timeline?ref=page_internal

Fate System Toolkit v češtině

Kompletní překlad Fate System Toolkit v PDF.

 

S pozdravem z Kostky :)

Překlad DnD 5e - nově s první částí Monster Manualu!

dnd-5e-tiamatVše nejlepší do roku 2016 od Kostky :)

K Novému roku můžete na www.d20.cz nalézt překlad první poloviny DnD 5e Monster Manualu, spolu s již kompletními překlady PHB, DMG, Basic Rules a Beginners Boxu.