Třídit články podle tématu

Nejčastější témata:

Desať spôsobov, ako dostať chýry a informácie k hráčom

Súčasťou dobrodružstiev starej školy sú informácie a chýry (niektoré pravdivé a iné možno nie), ktoré sa postavy môžu dozvedieť ešte pred vstupom do podzemia alebo v samotnom podzemí. Chýry sú dôležitou súčasťou tzv. „informačného hrania“, kde je zodpovednosťou hráčov snažiť sa získať presnejšiu predstavu o nebezpečenstve, do ktorého sa vydávajú ich postavy, a tým pádom sa môcť naň lepšie pripraviť. Alebo úplne cúvnuť a vydať sa inam.

Farby starej školy: Rôznorodosť raných herných štýlov

Na začiatku 70. rokov neexistovala ucelená interpretácia a ani verzia mechaník, prakticky každý si skladal "svoj" systém z čriepkov, ktoré mal k dispozícii - či už to bol Chainmail, LBB, neskôr Holmes, alebo náhodne pozbierané čísla rôznych časopisov či fanúšikovské moduly od tretích "firiem". Ľudia k D&D prichádzali z rôznych smerov a komunít - aj keď úzke jadro okolo TSR malo spoločný základ vo wargamingu z napoleonských vojen, hlbokom záujme o históriu (starovek a stredovek) a zdieľanom, viac-menej definovanom korpuse fantastickej literatúry.

Farby starej školy: Žánre podzemí - 4. Karnevalové podzemie

Pokračujem mapovaním rôznych konceptov súvisiacich so starou školou/OSR. Karnevalové podzemie (angl. „funhouse dungeon“) je podzemie, ktoré má slúžiť na odľahčenie, údiv a zasmiatie sa. Nájdete v ňom šialené pasce, šibnuté príšery a artefakty, fungujúce bláznivými alebo nepochopiteľnými spôsobmi. Ale hlavne gejzír bizarných, až experimentálnych nápadov a popkultúrnych či sebareferenčných odkazov. Niektoré z nich môžu fungovať a vyvolajú smiech, niektoré nemusia sadnúť.

Farby starej školy: Žánre podzemí - 3. Znepokojivý horor

Touto sériou príspevkov mapujem rôzne prístupy k tvorbe podzemí (dungeonov) a výsledné „žánre“ podzemí. V tejto časti sa venujem podzemiu ako znepokojivému hororu. Tento podkopáva stereotypy typického old-schoolového hrania v podzemiach. Obsahuje smrteľné nebezpečenstvá, jedinečné príšery a magické predmety, veľmi zvláštne a výrazné následky na postavy a herný svet, ale aj kvázirealistické spoločenské prostredie.

Farby starej školy: Žánre podzemí - 2. Mýtické podsvetie

Touto sériou príspevkov mapujem rôzne prístupy k tvorbe podzemí (dungeonov) a výsledné „žánre“ podzemí. V tejto časti sa venujem podzemiu ako mýtickému podsvetiu. Môže byť, že len niektoré podzemia – napríklad tie, ktoré sú dlho opustené, veľmi komplexné alebo izolované v neprístupných miestach sveta – sa stanú „mýtickými podsvetiami“. Sú to naozaj zvláštne miesta, ktoré majú svoje fluidum, svoju gravitáciu. Zmysel a vznik takýchto podsvetí je zahalený v tieňoch.

Farby starej školy: Žánre podzemí - 1. Ekologické podzemie

Rozbieham blog mapovaním rôznych konceptov súvisiacich so starou školou/OSR. Často zvykneme hovoriť o hraní podľa starej školy či OSR ako o jednom relatívne ucelenom štýle alebo žánri. Séria Farby starej školy chce ukázať rôzne podžánre alebo prístupy k starej škole, či oboznámiť s niektorými kľúčovými konceptmi. Vlastne čosi ako výkladový slovník.

Sandbox a hraní v hexovém světě

V dalším článku na blogu věnovaném old-schoolovému hraní ukazuju, jakým způsobem jsem tvořil svou (mini)kampaň, a zároveň vám ji dávám všanc.

Sandbox je způsob hraní, kdy vytvoříte menší svět (často s hexovou mapou), rozmístíte po něm vesnice, dobrodružná místa a jiné zajímavé lokace a pak do něj hráče vypustíte a sledujete, co se bude dít. Hráči si sami volí, kam půjdou, co budou řešit a co ne, co je zrovna zajímá. Hra je pak poháněná dopředu kombinací různých připravených dobrodružství, zápletek, lokací, náhodných setkání a drbů. Nejsem expert - ve skutečnosti to dělám poprvé! A svou cestu za sandboxovou kampaní pro vás mapuju.

Zpátky do dungeonu – Blog o old-school fantasy hraní

Obnovil jsem svůj blog o hraní v duchu old-school renesance. Klasická fantasy dobrodružství, která se neberou moc vážně. Žádný metaplot. Systém minimalistický a krutě nepříběhový. Prolézání jeskyní, hodně náhody, smrt postav. Blog je mixem příkladů z mých her a úvah nad oldschoolem obecně. A co že je ten old school?

Old school je označení pro svérázný způsob hraní inspirovaný tím, jak se RPG (konkrétně Dungeons and Dragons) hrávaly ve svých počátcích. Zatímco pozdější hry a herní přístupy se orientovaly na vyprávění předem připravených příběhů, odhalování složitých světů a metaplotů, hry staré školy zůstávají jednoduché – parta pobudů, zapomenuté hrobky, město opičího krále v džungli, útok na chrám boha hniloby… důraz je na dobrodružství, objevování nových končin, kreativní překonávání překážek a hlavně svobodu rozhodování.

Z vývoje neoficiálního Dračího doupě Plus 2 - Unavený vůl

Stále pokračujeme v oprašování Dračího doupěte plus a naše závěry s vámi sdílíme na blogu.

Teď jsme se prokousali oklikou přes Odvozené vlastnosti až k odolávání Únavě a postihům vůbec a například jsme zjistili, že názvosloví DrD II Vyčerpat se je pro nás taky použitelné. A taky jsme se znovu přesvědčili, že čas je prevít, který nám imrvére zvyšuje složitost pravidel, kamkoli ho pustíme.

Padouch nebo hrdina, jaká my jsme rodina?

Potřebuji pomoct s vymýšlením význačných rysů, odchylek od průměru, kterými se postava (a je jedno jestli padoucha, hrdiny nebo metaře) odlišuje od ostatních.
Hledám hlavně takové odlišnosti, které lze dobře použít v povídkách a jakémkoli herním systému (a to, že z toho nakonec vyleze i úprava pro DrD+, je už jen třešnička na dortu).
Nápady schraňuji na https://paper.dropbox.com/…/Marky-hrdiny--AFqHFdyjFg2NBucVa…

Trilogie Void: příprava a vedení hry

Na webu Gediman.cz jsem sepsal návod pro Gamemastery, jak připravit a vést mise pro hry trilogie Void. Obsahuje jak "oficiální" informace, tak i čistě mé osobní rady na základě zkušeností, které jsem získal jako gamemaster i jako hráč.

Kostka na sociálních sítích!

d20Od včerejšího večera najdete váš oblíbený RPG web i na sociálních sítích (FB a G+, Twitter ještě přibude), takže se o nových (a možná i nějakých archivních) článcích, novinkách ze scény atp. můžete dozvídat rovnou ze svého každodenního streamu (zdi atp.)!

FB: https://www.facebook.com/kostka20/timeline?ref=page_internal

Fate System Toolkit v češtině

Kompletní překlad Fate System Toolkit v PDF.

 

S pozdravem z Kostky :)

Překlad DnD 5e - nově s první částí Monster Manualu!

dnd-5e-tiamatVše nejlepší do roku 2016 od Kostky :)

K Novému roku můžete na www.d20.cz nalézt překlad první poloviny DnD 5e Monster Manualu, spolu s již kompletními překlady PHB, DMG, Basic Rules a Beginners Boxu.

Překlad Fate v grafickém PDF

Od Kostky k Slunovratu :)

www.d20.cz přeje hezký Slunovrat :)