Figurky a RPG

Napsal uživatel Dalcor dne 08.10.2007, 03:00

Figurky a RPG k sobě neodmyslitelně patří. Vždyť samotné RPG hry původně vznikly jako derivace taktické hry Chainmail. Jsou hry, které hraní s figurkami podporují méně nebo více, některé je dokonce přímo vyžadují. Jenže sami vypravěči časem vysledují, že místo kreslení křížků na mapě se jim lépe chápe a zobrazuje situace za použití figurek. Přeci jenom 3D zobrazení je 3D zobrazení. Samozřejmě existuje možnost virtuální RPG vyprávění třeba v systému Aurora pro PC hru Neverwinter Nights, ovšem ne každý má doma promítačku, plátno a 5 nadupaných písíček. V následujících několika bodech se pokusím, alespoň v základě, nastínit některé základní dovednosti malování figurek. Rovnou přiznávám, že postupy zde uváděné používám já a já nejsem žádný supermodelář. Přejděme tedy k samotnému barvení.

 

Výběr figurek

Na světě jsou celé řady figurkářských firem, produkujících stovky až tisíce figurek.Výběru figurek se bude věnovat Vitus v jiném článku, já jen zmíním, že není třeba vyhledávat pouze figurky pro wargaming v měřítcích okolo 28m. Vyrábí se figurky jak pro specializované figurkaření, tak i jako příslušenství k nejrozšířenějším modelářským odvětvím, tedy k letadlům a k bojové technice. Figurky se vyrábí v měřítcích 1/72, 1/48, 1/35. Vyloženě figurkářská měřítka jsou pak 54mm (což je +/- 1/32), dále 120mm a 1/16. Vyjmenovat všechny výrobce figurek by bylo mimořádně náročné. Figurky najdete v mnoha variantách, počínaje fantasy, sci-fi, historickými od dob antiky, přes středověk, napoleonské války až po válku v Iráku.

 

Máte figurku. Co s ní?

V prvé řadě je potřeba si ujasnit, co s figurkou budeme chtít dělat. Pokud půjde do vitríny, kde bude ozdobou sbírky vašich RPG příruček, je třeba dávat na zpracování figurky opravdu důraz včetně volby podstavců a podobně. Naopak figurka určená k hraní RPG her nebude mít dlouhé trvanlivosti. I přes fixování barev lakem se figurka omlátí a osahá, tudíž stačí použít jednodušších technik, jako je třeba „máčení“, aby nám nebylo líto vynaložené práce. Nezapomeňte ještě před započetím práce s figurkou opravdu dobře promyslet, co a kde má znázorňovat. Není nic horšího, než zablácená figurka umístěná na pouštním podstavci.

 

Příprava materiálů

Než začnete figurkařit, je třeba si připravit materiály, nářadí a nastudovat nějakou tu teorii. Tento článek by neměl být jediným, který studujete. Já sám jsem pokročilý začátečník, mám za sebou pár desítek figurek, ale čas ani trpělivost na pořádné figurkaření nemám! Tudíž studujte – přehled materiálů najdete na konci. Nyní si řekneme, co budete potřebovat.

  • Dobře větranou místnost s dostatečným zdrojem přirozeného i umělého (modrého) světla. Modré světlo zobrazuje figurku v reálných barvách, ukazuje přirozené stínování. Součástí lepidel a barev jsou těkavé látky, aceton, terpentýn, toluen jsou karcinogeny.
  • Kvalitní stůl s vhodnou podložkou přes ubrus. Dřevěnou, plastovou, nebo jen noviny, když nemáte pevnou podložku, doporučuji „kuchyňská prkénka“ k vyřezávání. Nezapomeňte, že barvení nesmí nikoho v rodině obtěžovat! A není dobré po něm zanechávat stopy na stole, ubrusu, koberci…
  • Staré oblečení. Nedělám si srandu, nové tričko od Umbra za 1700,– není nejlepší oblečení při lepení, pokud nechcete mít originál s novými motivy.
  • Hadr na stírání barvy a čištění štětců. Neměl by pouštět chlup (jako třeba flanel), nejlépe staré bílé bavlněné tričko.
  • „Uchošťouchy“ (tyčinky do uší). Na stírání washe nebo přebytečné barvy
  • Jar, nebo jiný saponát. Kodmaštění figurky.
  • Potřeby pro barvení. Modelářské barvy, laky, lepidla a ředidla a různé geniální vodičky.
  • Nástroje. Jemný brusný papír, modelářský nůž a.k.a. nůž na koberce, jemné jehlové pilníčky, nůžky na nehty, modelářské či chirurgické kleštičky – štípačky, modelářské – chirurgické pinzety, modelářské štětce, špejle, malířská paleta či vhodné nádobky (například víčka od piva či Cornetta), kartáček na zuby (ne, že si vezmete ten, se kterým si zuby čistíte!), krepová malířská lepicí páska (OBI nebo TAMIYA).
  • TRPĚLIVOST

 

Barvy a spreje

Tento článek je určen začátečníkům a těm rovnou nedoporučuji používat klasické modelářské emaily Humbroll, Revell apod. Začněte rovnou s akrylovými, vodou ředitelnými barvami. Vybrat ty správné je otázkou citu a zvyku. Klasické modelářské akrylové barvy (Agama, Gunze Sangyo, Revell) bývají často řídké a určené k nástřiku stříkací pistolí. Já používám mix figurkářských barev Vallejo (dělají i sady barev pro leteckou techniku a bojovou techniku – stejné odstíny, jiné názvy) a samozřejmě Citadel Miniatures. K nim používám řadu jiných barev, včetně modelářských akrylovek. Důležité jsou spreje na podkladové barvy – Citadel dělá černý a bílý sprej. Doplňovat je můžeme o modelářské spreje Tamiya (v prodeji v modelářských obchodech, distributor je MPM), které jsem ozkoušel. Nepoužívejte autoemailové spreje – jsou hrubé, husté a zanášejí detaily!

Velmi dobře hodnocené jsou barvy Vallejo, které dělají obrovské množství odstínů nejen pro figurky, ale i letecké a pozemní modelaření a dále celou řadu doplňkovým materiálů k tvorbě podstavců a patinování (jednoduše řečeno zrealitnění figurky či modelu – rez, bahno apod.). Barvy do ČR dováží Černý rytíř a Artur Model Centrum, ale co se týče doplňkového sortimentu, nevím, nevím. Posledním hitem jsou Citadel Foundation, barvy určené k aplikaci jako základní odstín. Mají větší obsah pigmentu, takže i světlé a tradičně špatně kryjící odstíny (bílá, žlutá) dobře nesou. Zatím jsem neměl tu čest, ale co jsem četl, tak to stojí za to. Pozor! Při míchání odstínů se nedoporučuje používat barvy dvou výrobců, ale Citadel a GW se snesou. Nikdy však nemíchejte barvy různých druhů (Lihová AGAMA s akrylovkou AGAMA). Lihové barvy AGAMA ničí a rozpouštějí odstíny, které překrývají. Totéž ředidla olejových barev, jako terpentýn, mohou likvidovat podkladové barvy.

O barvy je třeba se starat. Vždy stírejte přebytečnou barvu z víček a okrajů – přebytek na těchto místech způsobuje vyschnutí celé barvy. Víčko nedosedne přes neotřené vyschlé zbytky, které jsou porézní, a je to. Barvu vždy řeďte a míchejte na už k tomu určené paletě nebo ve víčkách. Používám víčka od piva nebo od zmrzliny Cornetto. Zvláště u míchaných odstínů je lepší používat víčka od piva a pak si je schovávat, abyste znovu trefili odstín. Když tedy nemícháte v odměrkách, ale od oka. Před přenesením barvy na paletu, nebo i před používáním ze samotné nádobky barvu vždy důkladně protřepejte a pak rozmíchejte za pomocí špejle. Ve starších modelářských průvodcích se doporučuje nasypat do barev skleněné korálky – při třepání zabraňují usazování pigmentu. Pokud dlouho nebarvíte, doporučuje se protřepávat čas do času barvy. Pigment je hajzl a rád se usazuje.

 

Doplňky k barvení

Zde je třeba zmínit v prvé řadě „inkousty“ k aplikování washe. Pigmenty k znečištění figurek, zázračné vodičky na obtisky a sjednocení povrchu, laky a lepidla. Začněme lepidly. K barvení kovových částí se doporučují jakékoliv rychle schnoucí epoxydy či vteřinová, kyanoakrylátová lepidla. Games Workshop nabízí vlastní lepidlo, které se nanáší štětečkem. Lepí velmi efektivně, nanášení na malé díly se dá vyřešit seříznutou špejlí či jehlou injekční stříkačky. Kyanoakryláty vítězí v poměru cena výkon, ale rychle vysychají. Nebojte se, neobsahují kyanid! Na umělé hmoty je nejlepším lepidlem Revell Contakta v balení s jehlou. Vůbec používejte lepidla na plast, která se nanáší jehlou. Plasty se lepí leptáním povrchu a jen s jehlou dosáhnete toho, že si málokdy naleptáte i nechtěný povrch modelu. Lepidla s jehlou samozřejmě nabízí levněji i český výrobce AGAMA.

Inkousty k aplikování washe jsou extrémně naředěné barvy, které jsou určeny k tomu, aby zatekly do prohlubní a spár a vytvořily tak přirozené stíny (viz fotka figurky Isabeau). Pigmenty, které jsem zatím nikdy nepoužil, jsou různé pigmentové prášky, které naneseme na model a fixujeme lakem. Bohužel jsem zatím neměl tu čest, takže doporučuji prostudovat literaturu, a dokud nepřijdete jak na to, tak s nimi nepracujte. Kovové odřeniny lze nanášet stříbrnými pastelkami.

Konečně vodičky na obtisky jsou speciální přípravky zlepšující pružnost a přilnavost obtisku, který tak lépe vypadá. V České republice je vyrábí AGAMA a dováží je sem Gunze Sangyo. Klidně používejte AGAMA. Fungování je popsáno v samotné sadě lahviček. Pokud máte stříkací pistoli, lze ještě před aplikováním základní barvy použít přípravek Gunze Sangyo (dováží Eduard Models a prodává Artur Model Centrum) jménem Mr. Surfacer. K závěrečnému sjednocení povrchu a fixování barev před oděrem a ohmatáním používejte matný lak, nejlépe asi Games Workshop. Nezapomeňte, že figurku zatmaví.

Používejte ředidla vhodná pro daný typ. Akrylové barvy jsou vodou ředitelné, někdo na ně mimo klasické vody používá vodu destilovanou, někdo i k akrylovkám kupuje speciální ředidlo.

Pokud se chcete opravdu hodně vyblbnout a už máte pár figurek za sebou, pořiďte si umělecko – malířské olejové barvy v tubách a barvěte anebo jen stínujte právě jimi. Dlouho schnou, ale stále to jsou asi nejužívanější barvy k barvení figurek, ovšem úspěšně vytlačované barvami Vallejo. Ředí se terpentýnem.

 

Štětce

K barvení potřebujeme množství štětců – štětce na barvení, tupování, drybrush, detaily, pigmenty…

Měli byste mít sadu minimálně dvou štětců velikostí 5/0, 3/0, 0, 1, 2 na základní barvení. Čím více, tím lépe. Na tupování se hodí zastřihnutý nový kulatý štětec (tupování je nanášení barvy tečkováním). Na drybrush používám zastřihnuté staré štětce stejných velikostí, jako pro normální barvení. Otázka je nákup štětců – „pětinulka“ stojí od 60,– do 200,– Kč v závislosti na druhu použitých „chlupů“ a koupit se dají buď v modelářských prodejnách nebo ve specializovaných papírnictvích, kde je malířské náčiní – příkladem budiž velké papírnictví v Praze v Lazarské ulici. Osobně mám výborné zkušenosti se štětci Revell, Tamiya a Italeri. Nakoupit lze třeba v online obchodě Artur Model Centrum. V papírnictví v Lazarské ulici mají kvalitní štětce Rothmarder.

Po každém použití štětce vždy pečlivě vyperte a vytřete do sucha. Pokud možno se snažte, když děláte více odstínů, nepoužít jeden štětec na tmavý odstín a v zápětí na světlý. A na bílou doporučuji si vyhradit samostatný štětec, ale to já taky nedělám, jen doporučuji!

Příště si projdeme samotný postup.