Rýchla recenzia RPG Poison'd

Vložil(a) Bifi dne 23.08.2007, 16:24

Poison'd je malá, ale pritom kompletná hra, krásne a brutálne pirátske RPG ("& ozaj pre dospelých") od Vincenta "Lumpley" Bakera, autora Dogs in the Vineyard a Kill Puppies for Satan.

a pirate rpg & for adults, please

D. Vincent Baker, 2007, ashcan*

V tomto roku pána 1701 sa skončila krvavá kariéra pirátskeho kapitána Jonathana Abrahama Pallora, prezývaného Sírový Jack. Neodvisol na šibenici, neumrel mečom, ani nebol roztrhnutý na dvoje strelou z kanóna. Zomrel na jed, ktorý mu podal jeho kuchár, ktorý slúžil ako vrah na príkazy kráľa. Tento príbeh je o tom, čo sa dialo potom. Poison'd je úhľadné 28-stranové PDF predávané Vincentom "Lumpley" Bakerom za 7 USD. Vincent Baker je autorom asi najrozšírenejšej nezávislej RPG, Dogs in the Vineyard, úchylnej taktickej mecha hry s robotmi z LEGO kociek Mechaton a úchylnej RPG o opovrhnutiahodnej spodine satanizmu Kill Puppies for Satan. Očakávania som mal preto vysoké - a Poison'd je kompletná hra, krásne a brutálne pirátske RPG & ozaj pre dospelých. Je vytvorená pod vplyvom Paula Czegeho (autor RPG My Life with Master), Joshua C. Newmana (autor RPG Shock: Social Science Fiction), Emily Care Boss (autorka RPG zameraných na medziľudské vzťahyBreaking the Ice a Shooting the Moon) a silne stavia na hrách Mountain Witch**, Steal Away Jordan, InSpectres a Sorcerer.

O postavách:

Tvorba postavy prebieha krásne opisným spôsobom, čosi ako učovanie výšky zdravia a zocelenia v Burning Wheel. Vyberá sa z ponúkaných zoznamov. Najprv pre svojho piráta určíte funkciu na lodi (tesár, ránhojič, námorník...), potom aké hriechy spáchal (vražda, vzbura, rúhanie, sodomia...) a aké utrpel útrapy (väzenie, biľagovanie, vydedenie, znásilnenie...). Na základe hriechov sa určia vlastnosti Diabol a Duša a na základe útrap vlastnosť Brutalita. Potom hráč pre postavu určí niekoľko ambícií (stať sa kapitánom, pojebať*** inú postavu, napľuť Bohu do očí, žiť večne, spáchať pomstu na inej postave...) a z nich vznikne vlastnosť Ambícia. Postava má v Poison'd ešte dve bojové vlastnosti - Brinksmanship (čosi ako schopnosť využiť šance vo vysoko nebezpečných situáciách, oportunizmus), ktorá sa určí ako najvyššia z predchádzajúcich vlastností, a Profile (náčrt, skica postavy), ktorá sa určí podľa bojaschopnosti piráta, teda aké má "zbrane" (pár pištolí, päste ako z kameňa...) a či nemá nejaké znetvorenie. Potom hráči výberom zo zoznamov spoločne dotvoria svoju loď a posádku, ktoré majú svoj Profile a ten je v zásade 2 - 4-krát vyšší ako Profile individuálnej postavy (čo mi pripomína riešenie davových scén vo Wushu). Tvorba GM. Hráč hodí toľkými kockami, koľko je jeho vlastnosť a spočíta si úspechy. Podobne ako v Burning Empires, každá kocka ukazujúca 4, 5 alebo 6 je úspech. Potom si obe strany konfliktu porovnajú počet úspechov a o spočíta sa, o koľko úspechov víťaz vyhráva. Suprové pravidlo: ak vyhráte, kumulujete si počet prevyšujúcich úspechov (tzv. X-ká) do najbližšieho boja. Ak prehráte, automaticky vstupujete do boja. (Najlepší je nadpis Fight, pod ktorým je jediný text: "It will always come to a fight.") Úspechy je možné hromadiť aj flashbackovými scénami z minulosti piráta (čo je parádna vec, keď vidíte, že sa blíži nejaký ťažký boj). Pred bojom sa porovná Profile a ten, kto má vyšší, dostáva dodatočné X-ká na tento boj. Ako primárna bojová vlastnosť sa používa Brinkmanship, hádže sa rovnakým spôsobom ako pri iných vlastnostiach, akurát že hádžu dvaja hráči vlastnosťou Brinksmanship svojich postáv proti sebe. Ten, kto prehráva, môže zvoliť eskaláciu stávok (z prvého na druhý alebo z druhého na tretí, najsmrtiacejší, stupeň), prijať porážku alebo použiť X-ká ako dodatočné kocky. (X-ká je okrem toho možné používať na vyradenie pomenovaných NPC z deja a podobné chuťovky.) Po boji sa všetky X-ká vymažú, ale víťazovi boja ich zopár zostane. Sú 4 typy boja postáv a majú rôzne smrtiace stávky: (i) na päste, (ii) na nože, (iii) na meče a (iv) na pištole. Potom sú konflikty pre lode: (i) prenasledovanie a útek, (ii) na kanóny na diaľku, (iii) na kanóny bok po boku a po zahákovaní (iv) posádka proti posádke. Namiesto dôvery z Mountain Witch, avšak plniaca prakticky tú istú funkciu, je možnosť uzatvárať obchody - ak vás lodný ránhojič ukradne zubatej, čosi mu dĺžite. Uzatvoriť s niekým obchod znamená dlhovať mu dušu - kým nesplníte podmienky obchodu, alebo si váš veriteľ nevyberie dlh v podobe kociek. V hre začína každá postava už s jedným obchodom - na začiatku hry každý hráč vyhlási, čo jeho postave dlhuje nejaká iná postava (napr. sľub, že ho ochráni pred znásilnením alebo ho podporí, ak sa bude stať kapitánom). A postava sa po smrti môže pokúsiť dostať do Neba, do Očistca alebo do Pekla, alebo sa tiež stať strážnym duchom alebo prekliatím inej postavy.

O procedúrach hrania:

Hra prebieha tak, že GM dá do stredu stola tri "kruté osudy", teda nebezpečenstvá, ktoré pirátskej posádke/lodi hrozia.**** Príkladmi sú stret s kráľovskou flotilou, prekliatie, choroba, vypuknutie pekla na zemi, kráľovskí špióni alebo búrka. Hra prebieha tak, že hráči "bojujú" proti týmto osudom alebo sa s nimi nejako inak vyrovnávajú. Osudy sú medzi sebou rôzne poprepájané a riešenie jedného môže do hry voviesť iný. Osudy spoločne vlastnia všetci hráči, vrátane GM. Okrem toho je viacero špeciálnych procedúr: - voľba (napr. nového kapitána) - kapitánom vyhlásená odmena - trávenie voľného času/zábava - zrada Hra okrem toho neobsahuje žiadne inštruktážne texty o technikách a procedúrach, rozdelení právomocí a podobne. Má však veľmi pekné techniky na protagonizáciu (hráči dokola vyhlasujú fakty o svojej postave), ktoré V. Baker úspešne použil už v Kill Puppies for Satan

.

Verdikt:

Hra je to podľa mňa parádna a naozaj brutálna. Nádherne má zabudovanú pirátsku krutosť a napätie medzi nebom a peklom, ktoré je u pirátov akoby vždy čímsi viac než len vierou či poverou. Taktiež kruté údery osudu hru veľmi uľahčujú a pridávajú správnu atmosféru. Nadšený som z toho, ako rozvíja Mountain Witch a úspešne rieši viaceré problémy, ktoré sa pri hraní Mountain Witch vyskytujú. Verím, že poskytované procedúry sú pri hre veľmi silnou podporou pre napínavú medzihráčsku dynamiku (voľba kapitána a pod.) a preto tiež verím, že je v nej možné silné stotožnenie s postavou. Každopádne hra nie je dokonalá - na takom malom rozsahu nie je možné vysvetliť procedúry hrania a preto asi nie je vhodná pre začiatočníkov. Tieto absentujúce sprievodné texty môžu hru skomplikovať aj skúseným hráčom, lebo im môže chvíľu trvať, kým zistia, ako im hra funguje. Skúsim ju však čo najskôr zahrať a zverejniť playtest-recenziu aj s prípadnými postrehmi či návodmi, čo nám fungovalo a čo nie. (Silne zvažujem, či je nevezmem na jesennú Slezinu 2007 ako moju druhú hru.) Bifi

* Ashcan je označenie, ktoré vzniklo minulý rok na Forge a Story Games fórach. Označuje publikovanú nezávislú hru, ktorá ešte nie je úplne dorobená, čosi ako beta verzia. Chýba jej napríklad dôkladný playtesting a preto niektoré mechaniky nemusia fungovať úplne "na doraz" alebo má veci naviac či jej chýba pekný layout a je pravdepodobné, že do roka vyjde upravená plná verzia. ** Mám chuť povedať, že Poison'd začína tam, kde Mountain Witch končí - ale na toto tvrdenie si ešte počkám, až mi príde hra Cold City. *** V originále "fuck". Podobný jazyk je používaný aj v príklade, takže som to ponechal "v pôvodnom znení". **** Keby boli náhodne losované, tak tam vidím inšpiráciu hrou Shab al-Hiri Roach od Jasona Morningstara...