Inquisitor: Battle For the Emperor’s Soul

Bratr Ignácius si na helmici namaloval velké „I“. Kde jsem to jen viděl?
- Deník Mariňáka Chaosu

Loňského roku moji pomalu rostoucí sbírku RPG doplnil další skvost. Hra Inquisitor: The Battle for the Emperor’s Soul z prostředí Warhammeru 40.000. Záměrně píšu hra, protože se mi těžko rozhoduje kam Inquisitora zařadit. Je to hra potácející se na pomezí žánrů taktické warbandové akce a RPG s tím, že oproti mnohem mladším RPG bratříčkům z „klasického“ Warhammeru je zaměřený více na boj a akci než na hluboké hraní drsného příběhu. Blíže než Warhammer Fantasy Role Play (opomineme-li procentuální systém) je mu rozhodně Cadwallon, který je ovšem designovaný 60 ku 40 ve prospěch RPG. U Inquisitora bych to viděl asi tak 70 ku 30 ve prospěch taktické akce.

Každopádně producent, Games Workshop, Inquisitora definuje jako „Narativní (vyprávěcí) válečnou hru“. A to je přesně to, co Inquisitor je; válečná akce s příběhem. Hra, nebo alespoň základní příručka, je designovaná jako taktická akce zaměřená na součinnost různorodých jednotlivců, vedených vlastním hráčem při různých úkolech. Hra tak nabízí hraní rolí Inquisitorovi suity při vyhlazování kacířů. Tím, že jednotlivé role a postavy družiny hrají hráči, se zásadně odlišuje od klasických wargamingových her zaměřených na malé jednotky (jako je Confrontation, DnD Miniatures a podobně). Zároveň oproti těmto hrám nabízí možnost vytvořit si vlastní jedinečnou postavu. To je druhý zásadní rozdíl, neboť v klasických wargamingových hrách jsou figurky/postavy vaší bojové družiny jasně definovány pravidly hry s malou možností výběru. Možnost tvorby postavy a její vedení a hraní během úkolu je základním a jediným RPG prvkem celé hry. Jednotlivé postavy jsou definovány jedním z třinácti archetypů inkviziční suity a protivníků a k tomu dále fyzickými a psychickými vlastnostmi. Vlastnosti jsou určeny základní hodnotou, jejich finální podobu pak určujeme hody desetistěnnou kostkou. Vlastností je celkem devět a navíc pár doplňkových. Každá postava pak má talenty a speciální schopnosti. Zajímavé je, že nikde v knize není napsáno, kolik jich kdo má. Powergamerův ráj? Ještě horší je, že jak talenty (dovednosti), tak i speciální (většinou psycherské) dovednosti jsou zaměřené čistě bojově. Nejsou zde žádné sociální dovednosti, nic… Tím se Inquisitor opět vymezuje směrem k akci. Jsme-li zatím u RP části příručky, je třeba zmínit kvalitní kapitolu o vedení a řízení hry. Ta začátečníkům dává celkem slušný návod, jak k Inquisitorovi přistupovat a řídit narativní válečnou hru. Součástí kapitoly je i několikastránkové doporučení o vedení kampaně včetně případného vývoje postav a zkušeností.

Herní mechaniky Inquisitora jsou zaměřeny na taktickou akci. Pohyb, dohled, dostřel, používaní vlastností v boji – to všechno je pečlivě a přesně popsáno. Kdo zná pravidla pro Warhammer 40.000 i Warhammer Fantasy Battles, ví, s jakou péčí a jak detailně jsou pravidla pro boj v těchto hrách rozepsána. A stejně tak je tomu i v Inquisitorovi. Opakuji, že se jedná o procentuální systém, a postava tudíž musí (po aplikování příslušných modifikátorů) podhodit hodnotu užívané vlastnosti. Všechny stěžejní body jsou náležitě popsány. Ono k mechanikám se toho moc opravdu říct nedá, protože jich mnoho není – všechny, nebo naprostá většina z nich, jsou zaměřeny na boj.

Co se týče fluffu, neboli informací o prostředí, hra viditelně počítá s tím, že hráči znají Warhammer 40.000. Příručka nezabíhá do zbytečných podrobností. Bohužel tak chybí dostatečný popis fungování inkvizice a císařské zprávy, který nenajdeme ani v samotném základním „settingu“ Warhammer 40.000 Core Rules. Právě zaměření na byrokracii a systém řízení (a tedy i fungování inkvizice) by hodně napomohlo. A to stejně tak, jako i popis „nejznámějších“ planet či nějaká mapa prozkoumaného vesmíru, třeba s tabulkovým popisem obyvatelných světů. Text je doprovázený, podobně jako v knihách World of Darkness, řadou povídek, textů a příběhů, které doopravdy utvářejí atmosféru temného herního prostředí.

Nakousl jsem atmosféru. Obrovské plus je – a můj plný obdiv si zaslouží – grafická stránka knihy. Počínaje kresbo-fotkou inkvizitora Tyra z tvůrčí dílny Karla a Steffana Kopinských na obálce, přes všechny kresby a fotky v knize dává příručka hráči pocítit temnotu 41. století s její bezútěšností. Samotní inkvizitoři jsou zobrazováni jako hrdinové i jako stvůry bez skrupulí či svědomí, které nezajímají ani jednotlivci, ani miliony lidí.

Co říci závěrem – Inquitor přesně splňuje svoji definici „Narativní válečná hra“. Není nic víc, ani nic míň. Víc než u jakékoliv jiné hry tedy spoléhá na to, jakou hru si hráči a Game Master chtějí zahrát. Nulová podpora jiných než bojových mechanik ovšem přístupu k Inqusitorovi jako sociálnímu dramatu moc nepomáhá. Přesně to ale odpovídá designu Warhammeru 40.000, který je světem válečného běsnění a který představuje zcela specifický „Military Sword And Sorcery Science Fiction“ žánr. Mínusem je nedostatek opisu herního prostředí a vlastní měřítko figurek. Figurky k Inquisitoru nejsou kompatibilní s klasickým Warhammerem a je jich navíc jen omezený výběr. Dalším mínusem je také návrh pouze jednoho stylu hraní hry – tedy za Inquisitora – a omezené zpracování dalších specifik Warhammerovského prostředí. Plusem jsou taktická pravidla, feeling, který kniha dává, a jedinečné, černobílé grafické zpracování. Dalším plusem je jednoznačně kapitola o vedení hry.

Inquisitor patří do skříňky každého fanouška Warhammeru, dodává se v plastovém překrytu společně se dvěma figurkami (já osobně mám Inquisitor Covenant a Preacher Josef) a sadou kostek. Těm, kteří místo taktické akce dávají přednost hraní rolí, nezbývá než čekat na novou chystanou hru z prostředí Warhammer 40.000, anebo začít upravovat Inquisitora do jiného systému.

Toto je válka, kde se bojuje spíše srdcem a myslí než puškou a mečem. Je to válka, která musí být vedena bez slitování a bez oddechu. Válčit se musí v nejzapadlejších částech Galaxie, kde se Imperátorovo světlo mihotá jak svíčka utopená ve stínech. Tam, kde protivníci lidstva sbírají své síly. Pokud ten boj prohrajeme, kacířství a posedlost se vymkne z rukou a Imperátor, Vykupitel a ochránce lidstva, bude ztracen!

ilustrace: © Games Workshop Inc. autoři Karl Kopinski, Steffan Kopinski