Asi nejznámější svět pro hry z rodiny Dungeons and Dragons, který od 80. let provází každou edici D&D, většinou jako její oficiální svět. Známý je taky z celé řady knih a počítačových her. „Zapomenuté říše“ vděčí za svůj název tomu, že kdysi dávno byly spojené se Zemí, odkud sem přišli lidé, ale dávno už se na to zapomnělo. Představují generický fantasy svět se standardními rasami a příšerami podle D&D. Je pestrý a nabízí všechna pozemská prostředí, kultury a klimata, od ledovců až po pouště. Základní příručky a jádro dění jsou zasazené na kontinent Faerûn, inspirovaný středověkou Evropou, nicméně planeta Abeir-Toril obsahuje i parafráze na jiné pozemské kultury, od Aztéků, přes Arábii až po východní Asii. Některé z nich se později vyčlenily jako samostatné (pod)světy.
Svět poprvé vyšel po odchodu Garygo Gygaxe z nakladatelství TSR, které tak hledalo náhradu za jeho svět Greyhawk. Oslovilo tedy Eda Greenwooda, velice aktivního přispěvatele do časopisu The Dragon, který se často zmiňoval o svém světě. Výsledkem byla první krabicová sada Forgotten Realms Campaign Set (1987) pro AD&D 1e. Do tvorby se okamžitě zapojili interní designéři z TSR a svět začal být rozšiřován řadou doplňků FR, které popisovaly jednotlivé jeho oblasti v takové míře detailu, jaká byla na RPG scéně nevídaná. Už od začátku vycházely i romány zasazené do Forgotten Realms a svět se tak stal skutečně multimediálním projektem. Právě na stránkách románů se poprvé objevily legendární postavy jako například temný elf Drizzt.
S příchodem druhé edice AD&D (1989) byl svět posunut o rok dopředu v čase, kdy došlo k události zvané „čas potíží“, při níž bohové kráčeli po zemi a válčili mezi sebou. Událost vysvětlila změny způsobené přechodem na novou edici (např. zmizení některých povolání nebo objevení nových druhů magie). Její příběh vypráví trilogie dobrodružství FRE - Forgotten Realms Epic. První rozšiřující příručka vydaná pro druhou edici byla FR7: all of Heroes (1989). O rok později vyšly změny ve světě shrnuté v příručce Forgotten Realms Adventures (1990), která ho konečně „aktualizovala“ na druhou edici.
Za dob druhé edice se Forgotten Realms dočkaly ohromného množství rozšiřujících příruček a dobrodružství. Hlavními dvěma edičními řadami byla řada FR (převzatá z první edice), ve které vycházely geografické doplňky, a řada FOR, ve které vycházely doplňky o kulturách, rasách a jiných negeografických tématech. Po pár letech vznikla konečně i aktualizovaná základní sada Forgotten Realms Campaign Setting (1983). Vyšlo i pár desítek dobrodružství. Zhruba v polovině devadesátých let nakladatel shledal, že produkty s vysokými čísly v edičních řadách (jako např. FR16) odrazují od koupě, takže ediční řady opustil a další doplňky vydávat bez čísel a zařazení do řad.
Forgotten Realms jsou známé i tím, že obsahují i fantasy ekvivalenty mnoha pozemských kultur a zemí, od pouští starověkého Egypta, přes „arabské“ kupecké říše a „osmanské“ sultanáty až po „Beduíny“ v pouštích a „Inuity“ na ledovcích. Ty nejoblíbenější z nich byly dokonce rozvinuty do samostatných „podsvětů“:
- Kara-Tur, východoasijská část světa poprvé představená už v Kara-Tur: The Eastern Realms (1988). Oblasti ležící mezi tímto východním koncem kontinentu a západem popsaným v základní krabici později zmapovalo rozšíření The Horde (1990).
- Maztica, nový kontinent na západě inspirovanými mezoamerickými kulturami, představený v krabici Maztica (1991).
- Al-Qadim, arabská část světa poprvé představená v Land of Fate (1992).
Původní autor Forgotten Realms Ed Greenwood s trendem přidávání jasně historizujících zemí a kultur nesouhlasil, protože podle něj neodpovídaly stylu světa a odváděly pozornost hráčů k řešení historických detailů.
Související produkty
Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Typ obsahu | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hodnota
40.00
|
Vecna: Eve of Ruin | 2024 | Herní produkt | Dobrodružství | Mezisférická výprava za obnovou mocného artefaktu a zastavením ultrazáporáka | ||
Keys from the Golden Vault | 2023 | Herní produkt | Dobrodružství | Sborník dobrodružství s tématikou vloupaček | |||
Hodnota
100.00
|
Phandelver and Below: The Shattered Obelisk | 2023 | Herní produkt | Dobrodružství | Přepracované a rozšíření známého úvodního dobrodružství k D&D 5e | ||
D&D Starter Set: Dragons of Stormwreck Isle | 2022 | Herní produkt | Alternativní základní pravidla, Dobrodružství | Začátečnická krabice jako úvod do D&D páté edice | |||
Hodnota
100.00
|
Candlekeep Mysteries | 2021 | Herní produkt | Dobrodružství | Sborník sedmnácti jednorázových dobrodružství, kdy dobrodruzi řeší záhady | ||
Hodnota
80.00
|
Fizban's Treasury of Dragons | 2021 | Herní produkt | Rozšiřující příručka | Bestiář a rozšíření věnované ikonické nestvůře D&D – drakům | ||
Hodnota
60.00
|
Mazfroth's Mighty Digressions Mazfrothovy mocné úvahy |
2021 | Herní produkt | Dobrodružství | Krátké vyšetřování záhady oživlých předmětů | ||
Hodnota
80.00
|
Icewind Dale: Rime of the Frostmaiden | 2020 | Herní produkt | Dobrodružství | Dobrodružství v ledové pustině: okraj civilizace, nekončící zima, beznaděj | ||
Hodnota
40.00
|
Acquisitions Incorporated | 2019 | Herní produkt | Rozšiřující příručka, Dobrodružství | Chcete si v D&D světě otevřít vlastní s.r.o.? Díky této příručce můžete! | ||
Hodnota
48.57
|
Baldur's Gate: Descent Into Avernus Sestup do Avernu |
2019 | Herní produkt | Dobrodružství | Šílené dobrodružství v pekle s mnoha morálně zapeklitými rozhodnutími | ||
Hodnota
68.00
|
Dragon of Icespire Peak Drak z Ledového štítu |
2019 | Herní produkt | Dobrodružství | Menší kampaň mnoha volně propojených lokací v okolí osadnického městečka | ||
Hodnota
60.00
|
Heroes of Baldur's Gate | 2019 | Herní produkt | Dobrodružství | Dobrodružství z Mečového pobřeží s postavami z PC hry Baldur's Gate. | ||
Tyranny of Dragons | 2019 | Herní produkt | Dobrodružství | Kampaň, ve které dobrodruzi bojují proti dračímu kultu | |||
Hodnota
60.00
|
Mordenkainen's Tome of Foes | 2018 | Herní produkt | Rozšiřující příručka | Popis největších konfliktů mnohovesmíru D&D a rozsáhlý bestiář | ||
Hodnota
20.00
|
Ooze There? Sliz, tady? |
2018 | Herní produkt | Dobrodružství | Dobrodružství pro D&D 5e s tématikou slizu | ||
Hodnota
40.00
|
Shore of Dreams Pobřeží snů |
2018 | Herní produkt | Dobrodružství | Krátké dobrodružství na orientálně laděném ostrově točící se kolem majitelky hostince | ||
Hodnota
57.14
|
Waterdeep: Dragon Heist Hlubina: Dračí loupež |
2018 | Herní produkt | Dobrodružství | Příběh o honbě za pokladem, zasazený do městského prostředí | ||
Hodnota
40.00
|
Waterdeep: Dungeon of the Mad Mage | 2018 | Herní produkt | Dobrodružství | Rozsáhlý megadungeon pro pátou edici D&D | ||
Hodnota
100.00
|
Winter's Splendor Nádherná zima |
2018 | Herní produkt | Dobrodružství | Vyšetřovací městské dobrodružství se svátečním laděním | ||
Hodnota
80.00
|
Tales from the Yawning Portal Příběhy ze zejícího portálu |
2017 | Herní produkt | Dobrodružství | Sborník oblíbených dungeonů z celé historie D&D ve verzi pro pátou edici |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Komentáře
Esence generické fantasy
Dobře znám Forgotten Realms pro AD&D 2e, dlouho jsem v nich ležel a načítal jsem je, něco i překládal. Jde o klasický generický svět, ve kterém "je všechno", ale všechno je to přesně tak generické a normální, že to je přesně to, co si představíte na první dobrou pod pojmem "fantasy svět". Po dlouhé době jsem se s Forgotteny setkal zase v páté edici, kde už se ze světa stává jakési kosmopolitní sterilizované MMORPG, které slouží především jako nejmenší společný jmenovatel - nosič pro hru a její dobrodružství, který je záměrně nijaký, aby náhodou nevyčníval.
Forgotteny dřív nebyly špatné, vždycky byly prostě to, co byste čekali od generického světa – svět naplněný těmi nejstandardnějšími fantasy motivy, které už jste viděli milionkrát, od zlých skřetů, přes zlé kněze až po zlé nekromanty. Díky tomu se velmi intuitivně chápe, dokážete do něj bez problému zasadit cokoli, je to užitečné... ale prostě nijaké.
Zajímavé jsou ve skutečnosti hlavně dílčí „světy“ na okraji tohohle, které mají negenerickou atmosféru – třeba Maztica (Aztékové) nebo Al Qadim (pohádky tisíce a jedné noci). To jsou ale Forgotteny spíš omylem a jen technicky vzato (sdílí stejnou planetu). Lepší je o nich uvažovat jako o samostatných produktových řadách.
Moderní Forgotteny jsou ale nevábný high fantasy mišmaš, ve kterém jsou magie a nelidské rasy tak běžné, že ztrácejí jakoukoli zajímavost. Svět klesl z průměru na dno – vyhnout se mu.
Srdcovka a nostalgie
Tato recenze neni objektivni.
Pro Forgotten Realms slabost.
Tato recenze neni ani naznakem objektivni.
Ja je mam proste fakt rad.
Objektivne vidim chyby, ktere FR maji. Grafomanie Ed Greenwooda (ktery svet primarne delal jako svuj povidkovy, ne herni), velka genericnost, mismas napadu (vznikajici tim, jak tam ruzni designeri cpali svoje napady), tluste fluffove prirucky nepouzitelne ke hre ve snaze podojit penize... o vsem vim.
Ale stejne jim dam pet hvezdicek, a kdybych mohl, tak i vic. Po tech letech, co jsem stravil hranim v FR mi prijdou duverne zname a temer jako muj druhy domov. Vim, kde v nich najdu zajimava mista (jsou to samozrejme ty, o kterych toho vyslo nejmene), vim, jak vypadala puvodni vize Eda Greenwoda (nez ji postupne WoTC vykastrovalo, protoze to hraji i deti!!!)... a vim, ze i v naoko nezajimave genericke fantasy jsou perly. A ze tam muzu kdykoliv vlozit jakekoliv svoje dobrodruzstvi nebo kampan, protoze vetsina hracu bude mit aspon vseobecnou predstavu o tomto svete a nebudu jim muset vysvetlovat zakladni realie a pojmy tohoto sveta.
Takze sorry. Rikal jsem, ze tohle nebude objektivni. Pet hvezd.