Dungeons and Dragons
Dungeons and Dragons
Dungeons and Dragons je rodina her, kterou to všechno začalo. Roku 1974 vyšlo první Dungeons & Dragons a od té doby nepřestávají vycházet nové edice a D&D stále zůstává nejpopulárnější RPG hrou světa. Jednotlivé edice se liší, ale vždy jde o fantasy dobrodružství postav, které mají vždy „rasu“ jako elf, trpaslík nebo člověk, a „povolání“ jako válečník, kouzelník nebo zloděj.
Původní Dungeons & Dragons (1974) od spoluautorů Garyho Gygaxe a Davea Arnesona vydalo Gygaxovo nakladatelství TSR. Hra, která se ještě netitulovala jako RPG, ale „fantastická středověká wargame“, se věnuje především průzkumu rozsáhlých „megadungeonů“ a má pravidla v mnohém připomínající tradiční wargames – dokonce předpokládá použití soubojového systému z dřívější wargame Chainmail (1971). Záhy začala vycházet řada doplňků, která výrazně rozšířila možnosti, ale hra kvůli nim začala být nepřehledná a potřebovala celkovou revizi.
Na revizi už pracovat Gygax sám, protože Arnesonem se mezitím rozkmotřili. Tak vznikla první edice Advanced Dungeons & Dragons neboli AD&D (1978) – změna názvu přidáním slova „Advanced“ dává najevo, že má jít o „pokročilejší“ hru. Ta představuje komplexnějšího bratříčka předchozí hry. Má složitější a obsáhlejší pravidla, používá víc simulační přístup, zabývá se tvorbou světů a uvěřitelného fantasy světa, buduje „ekologie“. Je velice orientovaná na soutěživé hraní, intelektuální výzvu hráčům, postupné překonávání stále mocnějších nepřátel a záludnějších nástrah. Právě tato edice získala hře velkou popularitu a vyšlo pro ni obrovské množství doplňků a herních světů.
Souběžně s ní vznikla samostatná, „začátečnická“ linie hry určená k snazšímu zasvěcování nových hráčů. Její první verzí se stala už varianta Basic Dungeons & Dragons od editora Holmese (1977), která představila zjednodušenou variantu hry s vlastními, upravenými pravidly a umožňovala hrát jen postavy od 1. do 3. úrovně – v zásadě sloužila jako úvodní sada, po jejímž vyčerpání bylo nutné přejít na některou z výše zmíněných „plných“ verzí. Kvůli velké popularitě jednodušších pravidel ale nakonec nakladatelství TSR rozpracovalo tuto variantu do podoby zcela samostatné, plnohodnotné hry. Ta vyšla jako Basic Dungeons of Dragons označované jako B/X nebo BECMI (1981), čímž vznikla samostatná herní linie, která existovala paralelně vedle AD&D až do konce devadesátých let a byla podporována vlastní početnou řadou doplňků.
Druhá edice Advanced Dungeons & Dragons (1989) je celkovou revizí a začištěním první edice AD&D. Za jejích dob pokračovala sláva D&D a vycházely spousty doplňků, dobrodružství a světů… až příliš moc. Roztříštění zákazníků do příliš mnoha produktových řad (příliš mnoho světů) ve spojení se špatnými obchodními praktikami vedly koncem 90. let ke krachu vydavatelství TSR.
Svérázným příspěvkem do rodiny rodiny Dungeons and Dragons se stala hra Dragon Quest (1992), která vychází z pravidel Basic D&D a vytváří z nich ještě jednodušší hru kdesi na pomezí deskovky a skutečného RPG.
V roce 1997 zakoupila krachující nakladatelství TSR společnost Wizards of the Coast. Ta především zrušila rozdělení na dvě samostatné herní linie a místo nich představil novou, vlastní verzi. Třetí edice Dungeons & Dragons (2000) je rozsáhlá modernizace vycházející z druhé edice Advanced D&D (nikoli z jednodušší linie Basic). Posouvá hru víc do epického stylu, má pravidla umožňující podrobnější taktický boj se spoustou schopností a manévrů. Autoři spolu s ním vydali zjednodušenou verzi nazvanou d20 SRD, kterou dali volně k dispozici v rámci licence OGL a umožnili komukoli vydávat pro ni rozšíření a nové hry založené na systému zvaném d20. Následoval fenomenální boom stovek a tisíců her a doplňků pod hlavičkou d20.
Čtvrtá edice Dungeons & Dragons (2008) orientovala hru ještě víc na taktický boj na čtverečkované mapě. Hra je velice epická a akční, postavy mají spousty schopností, důraz je především na boj a jiné aspekty hry ustupují do pozadí. Kvůli tomu bývá hra považována za černou ovci rodiny, často s pošklebkem „ale deskovka je to dobrá“. Nelibost hráčské komunity podpořila popularitu rozjíždějící se old school renesance (OSR).
Pátá edice Dungeons & Dragons (2014) představuje návrat ke kořenům. Přijímá některé motivy a designové prvky starých edic, ale kombinuje je s pravidly založenými na třetí edici, „moderní“ fantasy estetikou a větším důrazem na hrdinskou vysokou fantasy. V dobách páté edice získalo D&D takovou slávu, jaké se netěšilo pravděpodobně od své zlaté éry v 80. letech. V roce 2024 se tato edice dočkala revize, označované jako D&D 2024, změny jsou ale spíše jen dílčí a pro potřeby databáze ji považujeme za stále stejnou hru.
| Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Kategorie | Stručná charakteristika | Jazyk | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| |
Hodnota
77.33
|
Dungeons & Dragons (5e) Dungeons & Dragons (5e) |
2014 | RPG hra |
Celosvětově nejznámější RPG hra na dobrodruhy ve fantasy světech | |
| |
Hodnota
61.05
|
Dungeons & Dragons (4e) Dungeons & Dragons (4e) |
2008 | RPG hra |
Pokračovatel jedné z nejznámějších fantasy her na hrdiny | |
| |
Hodnota
65.00
|
Dungeons & Dragons (3e, 3.5e) | 2000 | RPG hra |
Třetí edice nejznámější fantasy hry na hrdiny; ideální pro epické nebo akční příběhy | |
| |
Dragon Quest | 1992 | RPG hra |
Začátečnická hra na pomezí RPG a deskovky jako úvod do Basic D&D | ||
| |
Hodnota
59.05
|
Advanced Dungeons & Dragons (2e) Advanced Dungeons & Dragons (druhá edice) |
1989 | RPG hra |
Starší příslušník známé rodiny Dungeons & Dragons; hrdinové ve fantasy světech | |
| |
Hodnota
50.00
|
Basic Dungeons & Dragons (B/X, BECMI) | 1981 | RPG hra |
„Začátečnická“ větev dobrodružné fantasy hry D&D, s jednoduššími pravidly | |
| |
Hodnota
68.00
|
Advanced Dungeons & Dragons (1e) | 1978 | RPG hra |
„Pokročilá“ větev staré dobrodružné fantasy hry D&D, s komplexnějšími pravidly | |
| |
Basic Dungeons & Dragons (Holmes) | 1977 | RPG hra |
Zjednodušená varianta pravidel Dungeons & Dragons | ||
| |
Hodnota
70.00
|
Dungeons & Dragons (původní) | 1974 | RPG hra |
Původní verze Dungeons & Dragons a první RPG vůbec |