Baldur's Gate: Descent Into Avernus

Vložil(a) ShadoWWW dne 14.07.2020, 05:36
2
Průměr: 1.7 (3 hlasy)
2019
Šílené dobrodružství v pekle s mnoha morálně zapeklitými rozhodnutími

Vítejte v Baldurově Bráně, městě ambicí, korupce a vražd. Stojíte teprve na počátku své dobrodružné kariéry a už se vám povedlo zaplést do spiknutí, roztahujícího se ze stínů Baldurovy Brány až k předním liniím Krvavé války! Máte kuráž na to, abyste obrátili pekelné válečné stroje a podlé smlouvy proti arciďáblici Zariel a jejím ďábelským legiím? Dokážete se bezpečně vrátit domů, tváří v tvář nekonečným špatnostem Devíti pekel?

Kampaň pro postavy na 1. až 13. úrovni, které zavede postavy z města Baldur's Gate do pekla Avernu. Mad Max v pekle, kde není nouze o závažná morální rozhodnutí. O vaši duši budou usilovat zlí ďáblové, kteří neváhají lhát a podvádět, aby ji nějakým úskokem získali, a je jen na vás, jak se s tím vším popasujete.

Dodatkem je i zevrubný popis Baldurovy Brány, užitečný i pro ty herní skupiny, které nechtějí hrát vydané dobrodružství, ale chtěly by si zahrát nějaké vlastní v kulisách tohoto města.

Kategorie produktu

Překlad

Přeložený název Rok Seřadit vzestupně Překladatel Vydavatel Jazyk překladu
Sestup do Avernu 2020 Pilchowski, exi, ShadoWWW, Pan Bača Čeština Odkaz

2

Na počátku to vypadalo všecko skvěle: dobrodružství pro D&D, které se (z větší části) neodehrává v severních či západních oblastech (un)Forgotten Realms, prequel k připravované PC hře Baldur's Gate III, slib morálních dilemat a z toho plynoucí rozmanitost vývoje příběhu (to jsem si možná domyslel, ok). Ale... tenhle potenciál bomby nakonec tak nějak jen pšouknul jak nafukovací míč.

Upozorňuji, že jsem DiA nehrál ani neDMoval, ale zato jsem ho přečetl snad pětkrát tam a zpátky. Hned mi bylo jasné, že základní problém zde bude podobný jako u Storm King's Thunder: skládá se v podstatě ze dvou částí, kdy jedna nabízí háčky a texty pro sandboxově laděné hraní, a druhá poměrně přímočarý příběh, který je ovšem neskutečně railroadový.

To první je kapitola nazvaná Baldurský věstník (Baldur's Gate Gazetteer), v němž je tohle legendární město velmi zevrubně popsáno. Někdy jde o typické zbytečnosti, jindy o poměrně zajímavé reálie (gnómské ghetto například). Ten zbytek je pak příběh, v němž jde o krk městu Everlund, pro jehož záchranu musí skupina dobrodruhů sestoupit do pekla. Jakmile se tak stane, čeká je v podstatě nalajnovaný průchod Avernem. Tedy, mohou si zvolit, zda se vydají stezkou ďáblů nebo stezkou démonů, ale to je asi tak všechno. Když mluvím o railroadu, tak mám na mysli skutečnou učebnicovou klasiku: z místa A na místo B se nedostanete, když neprojdete místem C a nezískáte tam artefakt A. As written to prostě nejde. Navíc je Avernská pláň neskutečně pustá, prohánějí se jí pouze gangy všelijakých škodlivců, ale města, hrady, hrobky a podobné lokace, jaké jsou k vidění "na povrchu", ty tady nenajdete. Tedy, to samozřejmě není špatně, avernská pustina není pustinou pro nic za nic, ale moc se tu toho ani tak vymyslet nedá.

Slibně znějící morální dilemata, kdy se postavy musí často rozhodovat o skutečně zásadních věcech jako upsání se ďáblu nebo něčí likvidaci, sice působí pěkně drsně, ale ve výsledky musí nutně vést k rozhádané skupině, jak tu ostatně už zmiňoval Shadowww (pokud skupina skutečně není kompatibilní a/nebo na přesvědčení nehraje).

Závěr je epický, možností, jak příběh ukončit, je několik a všechny jsou pěkný, ale celkově mi přijde, že se tady veškerý potenciál vyplýtval. A ty oldschoolové mapy to taky nespasí.

1

Na toto dobrodružství jsem se opravdu těšil. Úplně nejvíc. Slibovalo zápletku založenou na morálních dilematech a extensivním průzkumu jak Baldurovy brány, tak pekla. Baldurovu bránu miluji už od dob D&D počítačových her a zde najdeme rozsáhlé pojednání včetně krásné mapy města. To je bohužel to nejlepší, co toto dobrodružství nabízí.

Celé první jednání je dost nalinkovaný railroad obsah jděte tam, pak tam, pak tam... a celé je to zabaleno do bojových střetnutí, které jsou každé na hraně TPK i pro zkušené hráčské skupiny.

Když postavy sestoupí do pekla, tak je to ještě větší railroad, ještě větší kohoutek a slepička, což mě neskutečně štvalo, a ani improvizací moc není kam uhnout. V pekle narazíte na některé zajímavé cizí postavy a blbůstky typu pekelné auta a motorky, ale ten railroad to zabíjí.

Dalším záporem tohoto dobrodružství je ona zmiňovaná morální dilemata. Na první pohled to zní skvěle. Ale nic nedokáže rozhádat družinu tak, jako odlišná přesvědčení, cíle a očekávání jak postav, tak hráčů. Jeden hraje za paladinského Mirka Dušína, druhý za šedou eminenci, třetí se chce spolčit s peklem a vytřískat z toho co nejvíc. Výsledkem je totálně rozhádaná skupina, která si na konci každého sezení nemůže přijít na jméno.

Pokud obsah přetrpíte a dohrajete dobrodružství až do konce, tak ten je naopak povedený, jak zde píšou jiní recenzenti.

Největším přínosem tohoto dobrodružství je pojednání o Baldurově bráně. Zabírá skoro polovinu knížky a je zevrubné. Ideální pro rozjetí vlastní domácí kampaně v tomto městě. Umím si představit, že tento materiál by dokázal Pány jeskyně inspirovat na roky trvající kampaň(ě). Pokud si toto dobrodružství budete kupovat (nebo si jeho překlad stáhnete z Kostky) kvůli tomuto účelu a na pekelné tažení kašlete, pak si k mému hodnocení přičtěte tři hvězdičky.

Otázka zní: skutečně toto dobrodružství je tak špatné, že si zasluhuje jen jednu hvězdičku? Pokud pomineme předchozí odstavec, tak jsem váhal mezi jednou a dvěma. Ale pokud mám být upřímný a rozprostřít hodnocení mnou odehraných dobrodružství po celé škále, pak toto je zcela určitě na spodní hranici, tedy jen na jedinou hvězdičku.

2

Tohle dobrodružství jsem hrál jako hráč a po dohrání jsem si ho i prohlédl a prolistoval. Myslím, že dojmy naší party byly celkem jednotné, takže s tím názorem, který napíšu by nejspíš souhlasili všichni mí spoluhráči, včetně vypravěče. Jiné grupy to samozřejmě mohou mít jinak. Ale musím říct, že si nejsem jist, jestli bych tohle dobrodružství doporučil.

Respektive záleží hodně na tom, co Pán jeskyně očekává od modulu. Pokud zdroj inspirace, který využije k tvorbě více či méně vlastního dobrodružství, tak mu tohle rád doporučím. Cool a použitelných věcí je tam fakt hromada, a klidně i na víc jak jednu kampaň. Pokud si pořídí modul, protože nemá tolik času na přípravu, a raději by vzal knížku, pročetl ji, změnil pár konkrétností a šel hrát, tak tomu bych Descent into Avernus nedoporučil ani náhodou. Bohužel, my spadli zrovna do této kategorie.

Railroad je víc úseků dobrodružství, možná většina. (To někomu vadí, někomu ne, takže to přímo nekritizuji, ale určitě dobré vědět.) Třeba hned začátek. Lokace1 s hintem na lokaci 2, Lokace 2 s hintem na lokaci 3 atd. V části Avernu je formulka tak zjevná, až to začne být otravné. Myslím, že to nepotěší ani ty hráče, kteří se chtějí nechat provést akčním příběhem. My, co máme raději volnější hry, jsme vysloveně trpěli.

Začátek v Baldurově bráně má ustřelenou náročnost. My jsme pod dojmem vymýšlení společných hříchů nabyli dojmu, že hra bude zpočátku mírnější, nebude tolik o optimalizaci, ale o vypilování charakteru hříšníka před cestou do pekla, kde se jeho povaha projeví. Opak je pravdou, nejenže tam na několika místech hrozí TPK, ale bitka s loupežníky je v přepočtu na úroveň nebezpečnější než boj s ďábly v pekle. To si troufám říci že nebyl záměr.

Celkově mám dojem, že to, co jsme si na nultém sezení piplali, se ve hře až tak neprojevilo. Hodilo by se to opravdu do nějakých hlubších intrik, od kterých se tady není moc jak doopravdy zapojit a rychle se uteče do pekla. Pokud si tedy Pán hry něco nepřipraví. Podkladů k tomu má dost, ale musí to udělat sám.

Možná SPOILER ale družina může získat komického NPC společníka, který má pár informací a odlehčuje atmosféru. Nebo by měl, pokud ho bude váš GM hrát, jak je v knížce, budete ho po pár sezeních chtít zabít. OPRAVDOVÝ SPOILER Klidně ho klepněte (myslím toho kompaniona, ne gamemastera). Modul počítá s tím, že o něj můžete v nějaké bitce přijít. KONEC SPOILERŮ.

Ale abych to jen nehejtil, tak finále je parádní, má několik variant, s výběrem ovlivněným předchozím průběhem, v určitých věcech odlišnými co do výsledků, některé jsou možná tak trochu pro PJ, ale na většinu mohou hráči fakt přijít, jsou v tom i dilemata. Nejlepší zakončení příběhu ze všech modulů, co znám. Jen ta cesta k němu je o hodně trnitější, než by musela být.