Advanced Dungeons & Dragons (AD&D) je v pořadí už druhé výrazné přepracování nejstarší hry na hrdiny, ve které hráči zažívají dobrodružství ve fantasy světech s postavami, jako jsou elfští zloději, trpasličí klerici, hobití válečníci nebo lidští kouzelníci. Hra je orientovaná na prolézání podzemních komplexů zvaných „dungeony“, putování nebezpečnými krajinami, hrdinskou akci, taktický boj připomínající klasický wargaming a překonávání stále obtížnějších výzev.
AD&D navazuje na původní Dungeons and Dragons (1974), které bylo vyhlášeně nepřehledné a nesrozumitelné a nutně potřebovalo celkovou revizi. Autoři téhle příležitosti využili k rozdělení hry na dvě linie. Pro začátečníky mělo být určené „Basic“ Dungeons & Dragons (1977), svěřené do rukou externího editora, zatímco hlavní tvůrce D&D Gary Gygax pracoval na „pořádné hře“ pro pokročilé hráče, ze které se stalo Advanced Dungeons & Dragons. Obě hry – Basic i Advanced – mají lehce odlišná pravidla, ale jsou rámcově kompatibilní. Původně se myslelo, že hráči začnou hrát na linii Basic, a jakmile si osvojí základy hry, přejdou na linii Advanced. Nicméně popularita linie Basic vedla k tomu, že obě linie existovaly desítky let vedle sebe jako samostatné hry, než je nahradila třetí edice D&D (2000).
Mezi hlavní inovace AD&D patří rozdělení povolání a ras, nová povolání jako vrah, druid, mnich, paladin, zloděj, bard, iluzionista nebo hraničář. Rozšíření se dočkaly například i systém přesvědčení, kouzla, nestvůry, magické předměty a přibylo i mnoho rozšiřujících pravidel a tabulek a doprovodných, návodných textů, řešících specifické situace a způsoby hraní, které nepokrývala „začátečnická“ linie Basic Dungeons and Dragons. Linie Advanced je tak ve srovnání s linií Basic mnohem „pravidlovější“ a zaměřená na simulaci. Vyšlo pro ni obrovské množství dalších rozšíření, bestiářů, dobrodružství i herních světů.
Pravidla AD&D vyšla ve třech vázaných knihách pravidel. Jako první vyšel bestiář Monster Manual (1977), ale na základní pravidla hry si hráči museli počkat, než o rok později vyšel Player's Handbook (1978). Hra ale byla zkompletována až o další rok později vypravěčskou příručkou Dungeon Masters Guide (1979), která popsala mimo jiné kompletní soubojový systém. Jako čtvrtá základní kniha byl zamýšlen sborník božstev Deities & Demigods (1980), byť ten se dnes obvykle mezi základní příručky nepočítá. Dlouhé čekání na pravidla vedlo k tomu, že spousta skupin hrála různé vlastní kombinace AD&D s Basic D&D a v komunitě se zažil silný étos domácích úprav.
Po dvojici bestiářů Fiend Folio (1981) a Monster Manual II (1983) na nějakou dobu přestala vycházet velká rozšíření a vznikala především dobrodružství. Ke konci života této edice ovšem příručka Unearthed Arcana (1985) zahájila fázi výrazného rozšiřování pravidel. Další příručka Oriental Adventures (1985) (byť šlo především o adaptaci pravidel do asijského prostředí) poprvé v historii D&D zavedla dovednostní systém. Ten dál rozšířily knihy věnované jednotlivým herním prostředím: Wilderness Survival Guide (1986) o dobrodružstvích v divočině, a Dungeoneer's Survival Guide (1986) o dobrodružstvích v jeskyních a Manual of the Planes (1987) o dobrodružstvích v jiných sférách existence. Hra se zapracovanými těmito změnami se dnes někdy označuje za „jedenapůltou edici“ (1.5e), protože už se výrazně proměňuje a začíná připomínat svého nástupce.
V rozšíření Battlesystem Fantasy Combat Supplement (1985) vyšla pravidla pro bitvy armád.
V roce 1989 vyšla výrazně přepracovaná druhá edice Advanced Dungeons and Dragons, kterou pro její mnohé odlišnosti považujeme za samostatnou hru.
Externí recenze a shrnutí
Produkty pro tuto hru
Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Cloister of the Frog-God / Klášter žabího boha Klášter žabího boha |
2024 | Dobrodružství | Menší pointcrawl a větší dungeon s žabí tématikou | ![]() |
|
![]() |
Drifting Lands | 2024 | Příručka světa | Hráčský průvodce herním světem v generickém žánru prvoedičního AD&D | ||
![]() |
Echoes From Fomalhaut #12: Treasures of the Necropolis | 2024 | Zine se čtyřmi oldschoolovými dobrodružstvími | |||
![]() |
The Webs of Past and Present | 2024 | Dobrodružství | Chátrající elfský zámeček jako dungeon plný nebezpečí | ||
![]() |
Castle of the Silver Prince | 2023 | Dobrodružství | Rozsáhlá sandboxová kampaň na tradiční motivy AD&D okolo megadungeonu | ||
![]() |
Echoes From Fomalhaut #11: On Windswept Shores | 2023 | Zine s dobrodružstvími a dalšími drobnostmi ze světa Twelve Kingdoms | |||
![]() |
Weird Fates, vol. 2 | 2023 | Dobrodružství | Sborník čtyř minidobrodružství v žánru „divné fantasy“ |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
'Advanced'
ADnD představuje pokročilou/rozšířenou verzi pravidel z roku 1974. Na rozdíl od ní se ale snaží opravidlovat cokoliv, k čemu by během dobrodružství mohlo dojít. Počet různých pravidel a pod-pravidel vedlo k tomu že se hra začala rozdělovat na dvě příručky, jedna pro hráče a druhá pro postavy, s tím že obě mají něco kolem dvouset-stran. Vzhledem k tomu že tady není žádná sjednocovací mechanika, je třeba k hraní ADnD 'rules as written' velmi dobrá paměť.
Fanoušci obskurních dřevcových zbraní si mohou k hodnocení přičíst jednu hvězdičku.