Dungeons and Dragons, 3e, 3.5e

3.444445
Průměr: 3.4 (9 hodnocení)
Nejznámější a nejhranější fantasy hra na hrdiny; ideální pro epické nebo akční příběhy
Wizards of the Coast
2000

V DnD postavy představují dobrodruhy, kteří se toulají fantasy světem, sesílají kouzla, používají magické předměty a pomocí svých schopností bojují s monstry a plní složité úkoly. Systém je postaven na úrovních a povoláních, zaměřuje se především na pestré schopnosti postav a nabízí desítky zajímavých schopností, dovedností, odborností, kouzel a magických předmětů. Ideální pro takticky orientované hráče, které baví vymýšlení efektivních kombinací a kteří rádi bojují. Základ systému je obsažen ve třech knihách a ke hře jsou dále dostupné stovky rozšiřujících příruček.

too complex

3

Na to, jak moc je 3,5e takticky zaměřená, tak je příšerně nevyvážená. Navíc strašlivě složitá na to, aby se dala hrát bez seriózní přípravy (se kterou ovšem může být ok). Pro mě je to nepovedený hybrid nebo spíš vývojový můstek mezi oldschoolem a čtvrtou edicí.

Ale nějakej respekt si za ty roky zábavy určitě zaslouží :)

Nejlepší taktická fantasy

5

Neznám lepší RPG taktický systém. Dá se v něm dělat naprosto vše a pořád je to čertovsky vyvážené. Jako GM v něm můžu vždy družinu překvapit novou výzvou. Neznám fantasy svět, který by na něj nešel napasovat. A ať si hráči vymyslí sevevětší kravinu, vždy se dá najít systémový způsob, jak jí řešit.

Pokud chcete vyvážné souboje - výzvy a trochu heroičtější přístup, není podle mého nic lepšího než DnD 3.5.

Zbytočne zložité, neuspokojivá dizajnová filozofia

3

D&D 3.X je asi najrozšírenejší RPG systém, za čo vďačí predovšetkým intuitívnej kostre, nostalgii spojenej s D&D značkou a dobrému marketingu. Vďaka voľnej licencii má tisíce doplnkov od stoviek firiem, v čom sa začiatočník len ťažko orientuje (ale neurobí chybu, ak sa bude orientovať len na desiatky "oficiálnych" príručiek).

Asi je zbytočné hru znova opisovať, recenzií sa dá nájsť všade veľa. Predovšetkým však v porovnaní s ostatnými edíciami D&D vystupujú do popredia jej základné črty, pričom dominantnou je odklon od "fluffu" (množstva opisného textu) a "intuitívneho realizmu" predchádzajúcich edícií k pravidlovému vyjadreniu sveta. A keďže svet je zložitý a dizajnéri D&D a spústy doplňujúcich materiálov ho nechceli za účelom hrateľnosti príliš zjednodušovať (čo je cesta, ktorou sa napríklad vydala neskoršia 4. edícia), výsledkom je súbor pravidiel, ktorý má desiatky, ak nie stovky drobných podsystémov a vzájomne odlišných špeciálnych efektov. Vytratil sa tiež dôraz na bezpravidlové hranie prvej edície a namiesto toho nastúpil trend vyvažovania jednotlivých povolaní z hľadiska bojových schopností. Princíp modularity (či už v tvorbe a zdokonaľovaní postáv alebo v architektúre samotného systému) je poslednou čerešničkou, ktorá z hry robí ideálne hracie pole pre powergamerov a taktikov.

Ak hľadáte "bežný epický fantasy systém", nevadí vám rozsiahlosť pravidiel či zložitosť vytvárania postáv na vyšších úrovniach, radi zvyšujete efektívnosť vašej postavy, a chcete ľahko nájsť spoluhráčov, D&D 3.X je pravdepodobne dobrá voľba. Dobrá je však za tri.

Dnd som hraval dlho. Dnes uz

3

Dnd som hraval dlho. Dnes uz ma ale nelaka. Odradza ma hlavne mechanicka komplexnost a celkovo tento takticko-bojovy zabi&drancuj DnD fantasy zaner, na ktory je DnD hlavne stavany (nech si fanboys hovoria hocico).
V ramci d20 existuje dost zaujimavejsich alternativ.

Niečo áno, niečo nie

3

Nepáčia sa mi na nej archetypy a súboje trvajú strašne dlho. Kto má rád taktiku, tak to pre neho môže byť dobrá hra. Oproti Dračímu Doupě má však jednoznačne jednoliatejšie a konzistentnejšie mechaniky.

Třetí edice je pro mne srdeční záležitost...

4

Třetí edice je pro mne srdeční záležitost, možná není úplně dokonalá, vlastně při zpětném pohledu má chybiček docela dost, ale člověk je ochoten jí to všechno odpustit. Díky velké modularitě systému a bohaté podpoře i třetích stran mi při hraní 3e nikdy nechybělo nic, po čem jsem toužil a zažil jsem s touhle hrou ty nejlepší zážitky s RPG vůbec. Pátou hvězdičku nedávám jen proto, že člověk musí být skeptický i ke svým ikonám. :)

Přílišné zaměření na mechanikcé vnímaní postav a překážek

3

DnD je dokonalý design pro epické, akční, macho fantasy a nebo dungeon crawl. Miska křupek a k tomu cola. Nic víc nečekejte, nic víc nedostanete. Jak ale jeho popularita nasvědčuje, většina hráčů víc nepotřebuje. To co DnD má dělat, dělá zatraceně dobře. Můžu tady vysvětlovat, jak má hra díky Encounter levelům a Chalange Raitingům slvělý gamebalance system, ale taky kde má své mouchy. A popsal bych spoustu stránek. Nakonec bych ale došel k tomu, že pro mě gamebalance vlastně není důležitý, protože RPG hraji kvůli něčemu jinému.
Pro dobrdužné fantasy stylu dungen crawl / hexcrawl bych asi šáhl po starších edicích, které maji v tomto směru i pro mě vhodnější dodatečné moduly.

Na druhou stranu, nebýt toho disgnem podporovanému zklouzávání k buildům postav a kdybych osekal skills (které jsou někdy spíše na úkor řešení překážek v rámci fikce) a hrál v tom nějaké tradičnějsí dobrodužství (designem blžší spíše old schoolu, ala Necromancer Games nabo Goodman Games) asi by mě to bavilo srovnatelně, ne-li vice jako ADnD 2e, kterému jsem dal o hvězdičku více.

Velmi dobrá klasika

5

Todlencto je (taky) moje srdcovka, hra u které jsem strávil dost času a kde jsem pochopil jaké je to, když uděláš opravdu dobré pravidla a dobře je otestuješ. Jasně všude se dají najít chyby, ale DnD 3 edice je hra, ke které se dá vždycky vrátit a která nezklame, protože má svojí kvalitu a tu si zatím drží. Maximální hodnocení dávám i kvůli tomu, že hra byla svého času revoluční a dokázala přitáhnout k RPG spousty lidí.

Krok zpět od příběhů směrem k

2

Krok zpět od příběhů směrem k powergamingu.