Old-School Essentials (OSE)

Vložil(a) Muzzug dne 26. 08. 2020, 13:50
5
Průměr: 4.1 (12 hlasů)
2017
Retroklon starých pravidel D&D (Basic/Expert)

Old-School Essentials (OSE) jsou retroklon jedné z verzí prapůvodní fantasy hry na hrdiny, Basic Dungeons and Dragons (konkrétně její varianty Basic/Expert neboli B/X). Oproti jiným edicím rodiny Dungeons and Dragons má hra jednoduchá a lehká pravidla. Hodnota retroklonu spočítá v tom, že pravidla původně roztroušená v různých starých příručkách reviduje, přepisuje jejich text do jednodušší podoby a řadí je tak, aby jejich použití při hře bylo co nejjednodušší. Old-School Essentials jsou tak vlastně ucelenou a přehlednou referenční příručkou  Basic D&D ve variantě B/X.

Hra původně vyšla v roce 2017 pod názvem B/X Essentials, v roce 2019 vyšla ve zrevidované verzi přejmenované na Old School Essentials. V roce 2022 vychází v českém překladu.

Pravidla existují ve dvou různě obsáhlých variantách:

  • Classic Fantasy (v českém překladu Klasická fantasy) je „čistá“ varianta základních pravidel tvořená jen obsahem převzatým z původní hry. V této variantě je hra čistým retroklonem krabic Basic Set a Expert Set z roku 1981.
  • Advanced Fantasy (česky zatím nevyšla) je rozšířená varianta základních pravidel, která obsahuje veškerý obsah varianty Classic Fantasy, navíc ještě rozšířený o spoustu obsahu (nová pravidla, povolání, nestvůry , kouzla...) převzatého z Advanced D&D, uzpůsobeného tak, aby dobře zapadal do pravidel této hry. V této variantě už tedy hra není přímým klonem jedné konkrétní edice D&D, ale spíš reinterpretací.

Hra vychází v modulární podobě a má různé varianty základních příruček, které se dají různě kombinovat. Primární jsou kniha Classic Fantasy Rules Tome (v češtině Klasická fantasy – Kniha pravidel) pro variantu Classic Fantasy a dvojice knih Advanced Fantasy Player's Tome a Advanced Fantasy Referee's Tome pro variantu Advanced Fantasy. Existují ale i různé krabicové sety, ve kterých jsou tyto knihy rozdělené na několik dílčích knížek, a spousta menších variant pro libovolné kombinování verzí Classic a Advanced. Podrobnosti viz seznam produktů dole.

Hra nabízí i zdarma dostupnou stručnější variantu pravidel, OSE Classic Fantasy Basic Rules (v češtině Klasická fantasy – Stručná pravidla).

Rodina RPG her
Autoři
Vydavatel

Externí recenze a shrnutí

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Bez hodnocení
DNGN: Weird-Fantasy Megadungeon Issue #1 2022 Dobrodružství První číslo zinu popisující podivný fantasy megadungeon
0
Bez hodnocení
Peril in Olden Wood 2022 Dobrodružství Temně pohádkový hexcrawl v prastarém hvozdu
0
Bez hodnocení
The Forest of Gornate / Gornatův hvozd 2022 Dobrodružství Pointcrawl v záhadném hvozdu
4
Průměr: 4 (1 hlas)
Hodnota
80.00
Halls of the Blood King / Síně Krvavého krále
Síně Krvavého krále
2021 Dobrodružství Fantasy hororové dobrodružství pro postavy na 3. až 5. úrovni Čeština
0
Bez hodnocení
Holy Mountain Shaker 2021 Dobrodružství Poincrawlová výprava za Kapřím bohem pod horou
0
Bez hodnocení
In the Shadow of Tower Silveraxe 2021 Dobrodružství Fantasy sandbox pro 4 a více postav od nižší úrovně
0
Bez hodnocení
Incandescent Grottoes, The 2021 Dobrodružství Klasická výprava do mýtického podsvětí pro postavy na 1. až 2. úrovni

2

Přesně takové hodlám napsat, protože je založeno na praxi hraní modulu Castle Xyntillan s Markusem, a to aniž bych si poctivě pravidla pročetl a spíš je poznávám během hry. 

U OSR mě vždycky zaráží ten teoretický důraz na player skill vs character skill, kde player skill je velmi často zamýšlen jako schopnost kreativně kombinovat dostupné prvky scény - prostředí, inventář, fikční situace atd. za účelem vyřešení problému (např. překonání nepřítele, který blokuje postup vpřed), s tím, že mechanické schopnosti postavy jsou velmi omezené, aby neupozadily výše zmíněné. Mechaniky vlastně neposkytují žádnou podporu pro tento styl hraní vyjma nebezpečí - jako hlavní motivaci typický OSR systém pro tento styl používá jednoduše "nátlak", že přímý střet vyústí v pravděpodobnou násilnou smrt postavy a tak je třeba se mu vyhnout nebo naopak vybudovat silně výhodnou pozici.  "Kreativní využívání prostředí, (např.) inventáře a fikční situace" mi pak přijde mechanikami podporované např. v systému FATE, kde systém aspektů postavy a scény a možnosti vytváření dalších situačních aspektů umožňuje soustředit se právě přímo na tuhle kombinatoriku a vytváří tak přímý kontrast. 

A ačkoliv to určitě není jediný záměr OSR hry, právě tento motiv mi přišel centrální při hraní OSE a toto hledisko utváří můj celkový názor na tento systém. Při hraní OSE mi připadá, že jednoduše nenabízí dostatek prvků pro tuto kombinatoriku a hráč je odkázán primárně na prostředí (a kvalitu prostředí) - minimálně počáteční inventář se omezuje na základní předměty k přežití, a je tak limitován přístup ke "kreativním" předmětům (skleněné kuličky, se kterýma se teď můžeme postavit celé armádě kostlivců!), a lehce démonizované "character skilly" představují příliš nejistou pomoc založenou čistě na štěstěně. 

OSE pak výrazně prohrává při porovnání třeba s DCC, které často do situace jednoduše přináší mechanickou podporu akcí, které přináší víc prvků do situace, jež je pak možno kreativně kombinovat - ať už to jsou bojovníkovy "mighty deeds of arms", které skvěle ozvláštňují prosté "I'll hit it with a stick" a udržují bojovou scénu v pohybu, mění ji, tak kouzelníkova kouzla, která vedle primárního efektu mají také ty vedlejší, které často mohou inspirovat k netradičnímu "zneužití". 

Uvidím, zda a jak se můj názor promění s větší praxí, ale ačkoliv mám z hry velmi pozitivní zážitky, přičítám je primárně scénáři a společnosti a pravidům navzdory. 

3

S retroklony je to těžké. Vycházejí ze starých her, plných chyb a špatných designových rozhodnutí a musí se s tím nějak poprat. Některé zkouší staré mechaniky opravovat, jiné se snaží je lépe uspořádat a vysvětlit staré texty. OSE má blíž k těm druhým, což je dobře, protože až na největší hrůzy zachovává maximum z původního - a i to THAC0 se v něm volitelně používat dá.

Co se týká hry samotné, tak půjčím si vlastní recenzi DnD BASIC, který OSE retroklonuje.

Je to retroklon asi nejlepší ze "starých" edic DnD.

Už je dostatečně dobře zpracovaná, aby se podle toho dalo hrát a zároveň ještě nenabobtnala do nesmyslné složitosti. Procedury dungeoncrawlu jsou čisté a jednoduché a mají potenciál vytvářet zajímavé situace a ozvlášťnovat i velmi tupě nadesignovaná podzemí. Souboje svižné a přitom mají jistý taktický aspekt a hra neháže moc klacků pod nohy. 

Proč tedy jen 3 hvězdičky?

  1. dolů je za hodně zastaralý design. Nejednotné mechaniky, pro hráče je často bezpečnější možnost "nehrát". Ale abychom byli spravedliví, alespoň nabízí volitelné variantu pro to strašidlo jménem THAC0.
  2. dolů je za nedodělky na každém kroku. Při čtení vám přijde, že vše do sebe zapadá, ale pokus prakticky podle toho hrát odhaluje spoustu nedodělků a nedomyšleností. A tím nemyslím nějaké speciální situace (jejichž řešení vedlo k bobtnání pozdějších edic), ale kusy základních pravidel pro vyhodnocování běžné hry, které se pak musí předávat zvykově a zkušeností - včetně efektu tiché pošty.

 

Nicméně smíříte-li se s výše uvedeným, je to hra, která na současné poměry překvapivě dobře funguje - a hlavně nabízí všelijaké netradiční prvky, které z RPGček vytlačil čas a vlastně je to škoda. Ne, že bych chtěl, aby se do mainstremu vrátily - to ne. Ale jsou herně zajímavé, dnešníma očima i docela out-of-the-box a stojí za to si je občas připomenout - asi na stejné úrovni, na jaké stojí za to občas vyzkoušet nějakou moderní indie tvorbu.

 

4

+Díky této a jiným OSR si mohu zahrát původní dobrodružství DnD B/X ale i nové, řekněme lépe okořeněné a čtivější.

-Chudý bestiář. Jako je dobrý, lepší jak JaD ale chybí mi pár řádků navíc.

 

 

(+Cením Medvýra, zní to líp jak Sovodvěd)

5

Chvilku jsme hráli Dungeons & Dragons 5. edici, ale ta se mi nikdy nelíbila. Moc přeplácaná a komplikovaná. Když jsem si měla zvednout úroveň, tak mě to neskutečně odrazovalo.

Pak kamarád přišel s Old-School Essentials, které mají být taky Dungeons & Dragons, ale jednodušší. A je to tak! Hrát tuhle hru je oproti nejnovější verzi zábavnější, víc se věnujete hraní a míň pravidlům. ?Navíc máme pravidla pořád u sebe v batohu a nic nám nebrání hrát kdykoli a kdekoli. DOporučuju všem!

4

4 hvězdy jsou za layout, super stručný (i když na pár místech až moc stručný) a přehledný text.

U OSE nemá smysl komentovat pravidla a mechaniky, je to 40 let staré DnD pro ty, kdo přesně tohle chtějí. Ostatní si z něj buď vykradou, co se jim hodí, nebo je nezajímá.

5

Po několikaletém odstupu od TTRPG a mírné depresi z toho, že všichni kolem přešli na megaepické DnD 5e jsem čistě náhodou objevil OSE.

Jasně, je to "jenom" retroklon kterých jsou hromady, ale:

  • pravidla jsou přehledná - všechno potřebné najdete na jedné, maximálně dvou stránkách hned u sebe
  • všechno je vysvětleno jednoduše a pochopitelně
  • máte rovnou k dispozici nejčastější úpravy, které si hráči dělali (vzestupné AC místo THAC0, zjednodušené zatížení...)
  • tvůrci jsou aktivní a vymýšlejí nové a nové věci - připravují vlastní zin "Carcass Crawler" (nové povolání a rasy, alternativní pravidla atp.), vlastní svět Dolmenwood nebo třeba úpravu pravidel pro hraní v postapo světech!

 

Za mně jednoznačně první možnost, pokud chcete hrát klasické fantasy bez zbytečné epičnosti a heroičnosti DnD 5e.

5

Nejsem si jistý jestli můžu dodat něco co ještě nebylo řečeno, původní B/X a BECMI byli svou dobou dobře zpracované a zjednodušené pravidla vycházejíc z původního DnD, OSE tyhle kvality jen zlepšuje. Určitě jde o nejlepší způsob jak hrát staré DnD.

5

Pokud chcete hrat retroklon, tak nema cenu hledat jinde. Minimum zmen, ale skvele vycisteno, vypilovano a usporadano. Prehledny layout, prehledne deleni knihy, zahrnute nejcastejsi upravy (jako treba stoupajici AC). 

Basic DnD je nadcasova hra sama o sobe. Ze vsech starych edic je tohle edice, ktera se da i po ctyriceti letech bez problemu dlouhodobe hrat a Old School Essentials ji dal moderni prehledny kabatek.

Kdyz nic jineho, tak doporucuju jako nahled do historie DnD (a potazmo Draciho Doupete).

4

Old-school Essentials jsou kulminací snah o přehledné zarchivování a revidování pravidel D&D Basic/Expert a jsou tak dobré, že pro mě úplně nahrazují všechny předchozí retrokrony. Prostě už nemá smysl žádné jiné klony ani otevírat, tohle je lepší. Stručný text, přehledná organizace příruček, pěkný layout, nádherné barevné ilustrace. Obsah z mnoha příruček roztroušených napříč mnoha lety je tu krásně ucelený, uspořádaný, zrevidovaný. Ultimátní retroklon. 

OSE bych v zásadě nikdy neváhal hrát. Pořád je to „jenom“ staré D&D bez jakýchkoli inovací, ale v tomhle provedení chápete, proč ta stará hra byla tak dobrá a má nadčasovou hodnotu. Díky přístupnému zpracování se hraje překvapivě snadno, díky jednoduchým pravidlům a absenci přepíčenin skvěle odsýpá, a přitom je akční a nebezpečná. A nejen to – je zajímavá i jen tak k prolistování. Někdy ji pročítám, abych zjistil, „jak se tehdy hrálo“, a sem tam nacházím nějaké zapomenuté principy nebo procedury, které z toho vykrádám, protože je to tak dobré.

OSE se prostě příjemně hraje. Je to stará, dobrá, známá povědomá melodie. Je to nejlepší edice D&D ever (kam se hrabe pátá edice). Trochu jí ubírají některé přežitky (hlavně zmatečné vyhodnocování, místy přílišné účetnictví). Pokud máte možnost, rozhodně doporučuju použít variantu Advanced Fantasy, protože toho obsahuje víc (víc povolání, víc kouzel, víc nestvůr...) a hra je tak pestřejší. 

Na poli napodobenin D&D pro mě vítězí Lamentations of the Flame Princess (drsný, hororově-weird retroklon) a DCC (ujetější, zběsilější a akčnější), nicméně pro „obyčejné“ generické D&D jsem zatím nenašel nic lepšího než OSE (i když pořád toužím po nějaké „vyladěné“ variantě, která zachová veškerý obsah OSE a aspoň sjednotí vyhodnocovací systém – ach, ty zlodějské dovednosti!).