Rolemaster (1e, 2e, Classic)

Vložil(a) Markus dne
2
Průměr: 2 (1 hlas)
1982
Generická fantasy hra s tolkienovskými motivy

Rolemaster je generická fantasy hra, která jenom předkládá pravidla pro hraní ve fantasy světech, ale sama žádný svět neobsahuje. Má nicméně silné tolkienovské motivy, například stejné rasy, nesmrtelné elfy, zlobry, kteří se na slunci proměňují v kámen atd.

Hra ve skutečnosti začala jako série modulárních rozšíření pro AD&D 1e, nahrazujících „jednoduchá“ pravidla AD&D pravidly, která byla víc „realistická“ a simulační (je na nich cítit inspirace RuneQuestem). Příručka Arms Law (1980) přinesla soubojový systém, příručka Spell Law (1981) přinesla magický systém a 2000 kouzel rozdělených do různých škol. Příručka Claw Law (1982) přinesla pravidla pro nestvůry a příručka Character Law (1982) nová pravidla pro tvorbu a zlepšování postav, čímž vznikla kompletní samostatná hra. Všechny příručky poprvé vyšly pohromadě jako krabice Rolemaster v roce 1982.

Jádrem hry je procentuální dovednostní systém s bodovým nákupem. Hra sice obsahuje profese postav, ale ty jen určují, jak drahé budou pro postavu různé dovednosti. Postavy mají taky sadu deseti základních vlastností, jejichž hlavním významem je poskytování bonusů k souvisejícím dovednostem a vliv na rychlost učení a zlepšování. Hra tíhne k simulační komplexitě, například soubojový systém založený na obsáhlých tabulkách, kdy hráči porovnávají konkrétní zbraň s konkrétním typem zbroje, aby zjistili výsledek útoku. Magický systém je koncipovaný tak, že hráči si kupují přístup k širším skupinám kouzel (např. ohňové magii) a postupným investováním v nich získávají mocnější a mocnější kouzla. Postavy se zlepšují investováním zkušenostních bodů, které v různém počtu získávají za všechno od cestování až po obdržení kritických zranění.

V roce 1984 vyšla druhá edice, která je především reorganizací knih do jiného formátu s minimálními změnami pravidel. Pro obě edice postupně vycházela série dalších a dalších rozšíření, čímž se hra rozrůstala do komplexity a těžkopádnosti. Napravit to měla celková revize pravidel v podobě třetí edice Rolemasteru (1995), tentokrát už podstatně odlišná hra (byť s původní hrou zachovává částečnou kompatibilitu).

V roce 2007 vyšel Rolemaster Classic, nové vydání klasických pravidel druhé edice, opět jen s drobnými změnami orientovanými na lepší hratelnost.

Od Rolemasteru se oddělila hra Middle-Earth Roleplaying (MERP) (1984), která používá stejný, byť upravený a zjednodušený systém. Obě hry jsou relativně kompatibilní a rozšíření určená pro jednu z nich se dají při troše konverze použít i s druhou.

Rodina RPG her

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Bez hodnocení
The Iron Wind (2. vydání) 1984 Příručka světa Fantasy ostrov pod vlivem zlého větru jako herní minisvět
0
Bez hodnocení
Isengard and Northern Gondor 1983 Příručka světa Průvodce severním Gondorem (budoucím Rohanem) a Železným pasem ve Středozemi
0
Bez hodnocení
Northern Mirkwood: The Wood-elves Realm 1983 Příručka světa Průvodce severními částmi Temného hvozdu ve Středozemi
0
Bez hodnocení
Southern Mirkwood: Haunt of the Necromancer 1983 Příručka světa Průvodce jižními částmi Temného hvozdu ve Středozemi
0
Bez hodnocení
Angmar: Land of the Witch King 1982 Příručka světa Průvodce zemí Černokněžného krále Angmar ve Středozemi
0
Bez hodnocení
Arms Law (2. vydání) 1982 Základní pravidla Základní soubojová pravidla Rolemasteru
0
Bez hodnocení
Character Law 1982 Základní pravidla Příručka pravidel pro hráčské postavy v Rolemasteru