Rolemaster (1e, 2e)

Vložil(a) Markus dne
2
Průměr: 2 (1 hlas)
1982
Generická fantasy hra s tolkienovskými motivy

Rolemaster je generická fantasy hra, která jenom předkládá pravidla pro hraní ve fantasy světech, ale sama žádný svět neobsahuje. Má nicméně silné tolkienovské motivy, například stejné rasy, nesmrtelné elfy, zlobry, kteří se na slunci proměňují v kámen atd.

Hra ve skutečnosti začala jako série modulárních rozšíření pro AD&D 1e, nahrazujících „jednoduchá“ pravidla AD&D pravidly, která byla víc „realistická“ a simulační (je na nich cítit inspirace RuneQuestem). Příručka Arms Law (1980) přinesla soubojový systém, příručka Spell Law (1981) přinesla magický systém a 2000 kouzel rozdělených do různých škol. Příručka Claw Law (1982) přinesla pravidla pro nestvůry a příručka Character Law (1982) nová pravidla pro tvorbu a zlepšování postav, čímž vznikla kompletní samostatná hra. Všechny příručky poprvé vyšly pohromadě jako krabice Rolemaster v roce 1982. Později byly doplněny ještě vypravěčskou příručkou Campaign Law (1984).

Jádrem hry je procentuální dovednostní systém s bodovým nákupem. Hra sice obsahuje profese postav, ale ty jen určují, jak drahé budou pro postavu různé dovednosti. Postavy mají taky sadu deseti základních vlastností, jejichž hlavním významem je poskytování bonusů k souvisejícím dovednostem a vliv na rychlost učení a zlepšování. Hra tíhne k simulační komplexitě, například soubojový systém založený na obsáhlých tabulkách, kdy hráči porovnávají konkrétní zbraň s konkrétním typem zbroje, aby zjistili výsledek útoku. Magický systém je koncipovaný tak, že hráči si kupují přístup k širším skupinám kouzel (např. ohňové magii) a postupným investováním v nich získávají mocnější a mocnější kouzla. Postavy se zlepšují investováním zkušenostních bodů, které v různém počtu získávají za všechno od cestování až po obdržení kritických zranění.

Nakladateli se po pár letech podařilo vůbec jako prvnímu na poli RPG získat licenci na dílo J. R. R. Tolkiena. Díky tomu mohla začít vycházet oblíbená řada doplňků mapujících Středozem jako herní svět. Ukázalo se ale, že komplikovaný Rolemaster není pro Středozem ideální hrou, a tak se od něj oddělila samostatná hra Middle-Earth Roleplaying (MERP) (1984), která používá stejný, byť upravený a zjednodušený systém. Obě hry jsou relativně kompatibilní a rozšíření určená pro jednu z nich se dají při troše konverze snadno použít i s druhou.

V roce 1984 vznikla druhá „edice“ hry, která je především reorganizací roztroušených příruček do jiného formátu s minimálními změnami pravidel. Základ pravidel tvoří souborná vydání Arms Law & Claw Law (1984), Spell Law (1984) a Character Law & Campaign Law (1984). Příručky byly dostupné jak samostatně, tak v krabicovém vydání druhé edice. Doplnil je ještě bestiář a sborník pokladů Creatures & Treasures (1985).

V roce 1989 vyšla dílší aktualizace pravidel, označovaná za revidovanou druhou edici. Změny jsou opět jen drobné. Základy pravidel opět tvoří příručky Arms Law & Claw Law (1989), Spell Law (1989) a Character Law & Campaign Law (1989). I tentokrát byly dostupné jak samostatně, tak v krabicovém vydání (1989).

Pro hru postupně vycházela série dalších a dalších rozšíření (především v rámci série Rolemaster Companion), čímž se hra rozrůstala do komplexity a těžkopádnosti. Napravit to měla celková revize pravidel v podobě třetí edice Rolemasteru (1994), tentokrát už podstatně odlišná hra (byť s původní hrou zachovává částečnou kompatibilitu).

Nakladatelství Iron Crown Enterprise (ICE) zbankrotovalo a zaniklo v roce 2000. Jeho název i licenci na hry zakoupilo nakladatelství Mjolnir (záhy se samo přejmenovalo na ICE). To v letech 2006–2007 reinkarnovalo tuto hru pod názvem Rolemaster Classic (2006).

I nakladatelství Mjolnir zaniklo a práva na hru se dostala k nakladatelství Guild Companion Publications. To nějaký čas vydávalo doplňky pro existující hry od ICE, až přišlo s vlastní hrou – Rolemaster Unified (2022) je novodobý remake Rolemasteru, který v sobě kombinuje nejoblíbenější prvky obou předchozích variant.

Rodina RPG her

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Bez hodnocení
Shadow World Player Guide: The World 2010 Příručka světa Úvodní hráčský průvodce k základnímu světu rodiny Rolemaster
0
Bez hodnocení
Shadow World Master Atlas (4. vydání) 2003 Příručka světa Poslední verze úvodního uceleného atlasu sci-fantasy herního světa
0
Bez hodnocení
Time Riders 1992 Rozšiřující příručka, Dobrodružství Žánrová příručka o cestování časem do různých ér Země
0
Bez hodnocení
Outlaw 1991 Rozšiřující příručka, Příručka světa Žánrová příručka pro hraní westernu v Rolemasteru nebo Space Masteru
0
Bez hodnocení
Dark Space 1990 Rozšiřující příručka, Příručka světa Popis science fantasy herního světa s biologickými loděmi a magií
0
Bez hodnocení
Mythic Egypt 1990 Příručka světa, Dobrodružství Popis bájného i historického Egypta jako herního prostředí
0
Bez hodnocení
Pirates 1990 Příručka světa Příručka představující pirátské prostředí 17. století