První výraznější reedice nejstarší hry na hrdiny, ve které hráči zažívají dobrodružství ve fantasy světech. Hra vznikla jako zjednodušení původních Dungeons and Dragons, které byly vyhlášeně nesrozumitelné a musely se šířit osobním zasvěcením. Přepracované Dungeons & Dragons (později označnované jako „Basic“) byly původně zamýšlené jen jako školicí produkt – předpokládalo se, že hráči po zaučení přejdou na „plnou verzi“ v podobě původního D&D nebo AD&D (které ho později nahradilo). Jednodušší hra si ale získala značnou popularitu, takže vydavatel ji později doplnil i pravidly pro vyšší úrovně a definitivně tím rodinu D&D rozdělil na dvě linie, jednodušší Basic D&D a pokročilejší Advanced D&D, které desítky let existovaly vedle sebe jako příbuzné, ale odlišné hry.
Oproti svému „pokročilému“ bratříčkovi je Basic D&D lehce odlišná hra. Má podstatně jednodušší pravidla, například nerozlišuje rasu a povolání (celkový výběr povolání je: bojovník, kouzelník, klerik, zloděj, trpaslík, elf, půlčík), má jen pár kouzel, jednoduchý soubojový systém. Hra se drží minimalistického duchu co nejméně pravidel a improvizace – v kontrastu s linií Advanced, která se vydala cestou početnějších, pravidel a simulac. Tato jednoduchost zajistila linii Basic dlouhověkost. Když po přelomu tisíciletí vzniklo hnutí old school renesance, které se obrací k tomu, jak se „RPG hrávala v počátcích“, často se inspiruje právě touto volnější linií Basic spíš než jejím simulačnějším bratříčkem Advanced.
Pravidla Basic D&D vyšla v pěti inkarnacích nebo restartech:
- 1977, Basic Set (editor J. Eric Holmes) – Původní verze Basic D&D s pravidly jen pro 1. až 3. úroveň. Tehdy se ještě myslelo, že hráči z ní budou přecházet na AD&D.
- 1981, Basic Set (editor Tom Moldvay) + Expert Set (editoři Zeb Cook a Stephen Marsh). Když se ukázalo, že někteří hráči nechtějí přecházet na AD&D, byla v této inkarnaci, označované podle dvojice krabic jako „Basic/Expert“ nebo „B/X“, doplněna pravidla od 1. po 14. úroveň, čímž definitivně vznikla samostatná herní linie oddělená od AD&D.
- 1983 až 1986, Basic + Expert + Companion + Master + Immortals (editor Frank Mentzer) – Série pěti krabic, označovaná jako „BECMI“ přináší pravidla pro teoreticky nekonečné množství úrovní, kdy na 36. úrovni končí „mistři“ a začínají „nesmrtelní“. Za zvýraznění stojí pravidla pro správu panství a bitvy armád, představená v krabici Companion
- 1991, Rules Cyclopedia (editor Aaron Allston) – Reedice předchozí verze „BECMI“ v knize, ale s vypuštěním závěrečného dílu „Immortals“. Pravidla jsou pojatá jako referenční dokument a obsahují i představení světa Mystara. Vyšla k nim i zjednodušená začátečnická krabice s pravidly jen pro 1. až 5. úroveň, nazvaná The New Easy-to-Master Dungeons & Dragons Game („Black Box“).
- 1994, The Classic Dungeons & Dragons Game – Krabice, aktualizovaná verze „Black Boxu“, tedy začátečnických pravidel pro 1. až 5. úroveň. V téhle inkarnaci už pro hru nevyšla pravidla pro vyšší úrovně.
Edicí Basic se v mnohém (včetně rozdělení příruček) inspirovala první česká RPG hra Dračí doupě.
Produkty pro tuto hru
Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Echoes From Fomalhaut #09: Beyond the Gates of Sorrow | 2022 | Zine s úvodem do světa The Twelve Kingdoms a dvěma dobrodružstvími | |||
![]() |
Hodnota
90.00
|
Vaults of Volokarnos / Volokarnovy katakomby Volokarnovy katakomby |
2021 | Dobrodružství | Úvodní dungeon pro Basic D&D – vyhánění orků z katakomb za středomořským městem | ![]() |
![]() |
Hodnota
100.00
|
Art & Arcana: A Visual History | 2018 | Četba | Ilustrovaný průvodce historií a vývojem Dungeons & Dragons | |
![]() |
Voyage to Plague Island | 2010 | Dobrodružství | Modul, ve kterém dobrodruzi po ztroskotání prozkoumávají tropický ostrov | ||
![]() |
Classic Dungeons & Dragons Game, the | 1994 | Základní pravidla | Pátá a poslední inkarnace základních pravidel Basic D&D | ||
![]() |
Night Howlers | 1992 | Rozšiřující příručka, Příručka světa, Dobrodružství | Příručka pro hraní lykantropů v Basic D&D a světě Mystara | ||
![]() |
Atruaghin Clans, The | 1991 | Příručka světa | Země klanů a kmenů inspirovaných kulturami Amerických Indiánů |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Jednoduchá krása, ale příliš oprýskaná časem
Asi nejlepší ze "starých" edic DnD.
Už je dostatečně dobře zpracovaná, aby se podle toho dalo hrát a zároveň ještě nenabobtnala do nesmyslné složitosti. Procedury dungeoncrawlu jsou čisté a jednoduché a mají potenciál vytvářet zajímavé situace a ozvlášťnovat i velmi tupě nadesignovaná podzemí. Souboje svižné a přitom mají jistý taktický aspekt a hra neháže moc klacků pod nohy.
Proč tedy jen 2 hvězdičky?
Jak tedy s DnD Basic naložit, když vás láká nostalgie? Zahrajte si OSE. Pravidlově je to tatáž hra, ale sepsaná dnes a odpadá u něj bod 3. To znamená o jednu hvězdičku víc a je to znát.
Stále překvapivě použitelné RPG
Basic DnD (obvzlášť B/X verze) je překvapivě stále použitelný systém pro potřeby dungeon-crawlingu. Oproti ADnD tam není přes-příliš "crunche" a na rozdíl od Základních DrD mi víc vyhovuje matematický model (maximální modifier za vlastnost je +3, zbraně krom magických vám bonus k zásahu nedávají, žádná explodující šestka atd.). Pravda, dnes je to rozhodně překonaná hra, ale tři hvězdy si to zaslouží.