2008
Nejrozšířenější retroklon původního D&D
Swords & Wizardry jsou OSR retroklon původního D&D (1974) – tedy přepsání a přeformulování stejných pravidel do přístupnější podoby. Nejsou ovšem dokonalou kopií původní hry. Kvůli opatrnosti a strachu ze žaloby obsahuje hra drobné změny například v dílčích číselných hodnotách nebo některých tabulkách.
Stejně jako v původní hře hráči přijmou role dobrodruhů objevujících fantastický svět na cestě za slávou a bohatstvím. Pravidla obsahují popisy hráčských povolání, různých zbraní a zbrojí, mnoha kouzel, příšer a magických předmětů. Ve srovnání s „pozdějšími“ hrami jsou relativně jednoduchá a volná.
Hra existuje v různých variantách, které se liší tím, která konkrétní pravidla a doplňky původního D&D klonují:
- Swords & Wizardry: Whitebox (první vydání 2009) je „čistý“ hack pouze základních tří příruček původního D&D, tzv. „White Boxu“, bez jakýchkoli rozšíření. Na tuhle verzi navazuje jiný retroklon: White Box (2016).
- Swords & Wizardry: Core Rules (první vydání 2008, zatím poslední čtvrté 2011) k nim přidává vybraný obsah z rozšíření pro původní hru, tzv. Supplements. Především stále zachovává jen základní pětici povolání (válečník, mág, klerik, trpaslík, elf) a nerozlišuje mezi povoláním a rasou.
- Swords & Wizardry: The Complete Rulebook (první vydání 2010, zatím poslední třetí 2016) už zahrnuje všechna rozšíření pro původní hru. Rozlišuje mezi rasou a povoláním a obsahuje i nová povolání, jako jsou assassin, druid, mnich nebo zloděj. V téhle variantě už hra připomíná „budoucí“ AD&D 1e (1978) se všemi jeho možnostmi, ale bez jeho složitých pravidel. Jelikož v téhle podobě se hra dostala do tisku a širší distribuce, jde pravděpodobně o její nejrozšířenější variantu.
- Swords & Wizardry: Complete Boxed Set (2021) je krabicová verze předchozí knihy, rozdělená do několika menších příruček, s novou grafikou a sazbou.
Rodina RPG her
Autoři
Vydavatel
Externí recenze a shrnutí
667 | Conlai | Recenze: Swords & Wizardry |
Metagame | Bajo | Představení her: Retroklony |
Produkty pro tuto hru
Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Chaos Rising 2: Into the Abyss | 2021 | Dobrodružství | Dobrodružství na zachování rovnováhy v kosmu | ||
![]() |
Adventures in Tehuatl | 2020 | Dobrodružství | Sbírka pěti dobrodružství na ostrově Tehuatl | ||
![]() |
Chaos Rising (druhé vydání) | 2020 | Dobrodružství | Náročné dobrodružství o hledání amuletu v opuštěné trpasličí citadele | ||
![]() |
Maize and Monsters | 2020 | Dobrodružství | Vyšetřování vraždy odhalí mnohem temnější minulost malé vesnice | ||
![]() |
The Hidden Shrine of Tmocanotz | 2020 | Dobrodružství | Dobrodružství o zastavení kultu na ostrově Tehuatl | ||
![]() |
Hodnota
100.00
|
Castle Xyntillan | 2019 | Dobrodružství | Megadungeon ve strašidelném hradě ve švýcarských Alpách | |
![]() |
Tegel Manor (Frog God Games) | 2019 | Dobrodružství | Remake medagungeonu ve strašidelném hradu ve verzi pro S&W a D&D 5e |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Pěkně zkompletované pravidla původní hry
Nevím jestli je úplně vhodné srovnávat SaW s OSE, přece jen obě hry "klonují" jiné (byť příbuzné) systémy. Zatím co se OSE inspirovalo řadou Basic, SaW celkem elegantně zkompilovalo pravidla pro originální "nultou" edici DnD, což se hodí protože materiál pro hraní ODnD je roztříštěn přes hromadu příruček časáků. Hra existuje v několika provedení.
White Box - Zachycuje prapůvodní vydání DnD, kde existují jen tři klásy: Bojovník, Kouzelník a Klerik, zbraně způsobují zranění za 1k6 s minimální rozdíly a i všechny postavy používají k6 pro růst životů.
Core - Tahle verze v podstatě představuje původní DnD rozšířený o doplněk Greyhawk. Ke klásám se přidává Zloděj (což přidává do hry jakýsi skill systém), rozdíly mezi zbraněmi jsou teď mnohem větší atd.
Complete - Mělo by jít o kompletní souhrn všech dodatků pro pra-původní DnD, povolání se značně rozšiřují, přibývá Paladin, Druid, Hraničář, Assasin a další.
Za zmínku taky patří simplistická dvoustránková "lite" edice.
Měl bych hodnotit čistě pravidla, která jsou zastaralá nedal bych více jak tři hvězdičky a u OSR by to nebylo úplně fér. Proto budu spíš hodnotit zpracování příruček, které mi připadají opravdu povedené.
Historie hobby – stále dobrá, ale překonaná
Labyrinth Lord a Swords & Wizardry jsou neznámější „retroklony“ - tj. hry, které pouze přinášejí učesaná pravidla starých edic v poctivé formě, aniž by do nich cokoli doplňovaly. Jsem chronicky neschopný je mezi sebou odlišit, a tak jsem se šalamounsky rozhodl napsat k oběma stejnou anotaci!
Obě hry se trochu liší v tom, které edice klonují, a proto se i mechaniky v drobnostech liší, ale je to fakt jedno. Asi málokdo z nás řeší rozdíly mezi původním D&D a Basic D&D. Obě hry taky existují už asi třináct let a za tu dobu vyšly v různých variantách, které do základu přidávají obsah z jiných starých edic (včetně Advanced), čímž se rozdíly ještě víc stírají. Je to v zásadě jedno, na kterou se podíváte, akorát si rozmyslete, jestli se chcete dívat na stručný základ (= jednoduché), nebo na některou z rozšířených (a tím páde delších) variant se spoustou nových povolání atd. Varianty jsem popsal v anotacích. Pocitově se mi asi víc líbí Swords & Wizardry – přijde mi, že mají lepší sazbu a „líp se čtou“.
Každopádně: staré D&D popsané v přehledné a dostupné formě, takže chápete, co na té hře bylo zábavného, a můžete ji i hrát. Vyžaduje to ale, abyste chápali oldschoolovou mentalitu, jinak asi nepochopíte, proč postavy nemají skoro žádné schopnosti a nemůžete si udělat nějaký build ani vymýšlet komba. :) Pro mě osobně jsou tohle v základu nejlepší varianty D&D, protože jsou jednoduché a neodvádějí pozornost někam, kam ji nechci.
Velká plus retroklonů ve srovnání s moderními, streamlinovanými hacky jsou: (a) jsou „quirky“, obsahují divná pravidla a minisystémy, což jim sice ubírá na eleganci, ale přidává na charakteru; (b) obsahují procedury např. pro dungeon crawl nebo náhodná setkání, které z pozdějších her často zmizely, ale jsou fakt důležité, (c) jsou to kompletní hry. Obsahují všechno, včetně příšer, kouzel, pravidel pro Dungeon Mastera, pravidel cestování, pravidel světla... prostě komplet hra. U nových minimalistických hacků často narazíte na to, že mají jen ústřední mechaniku, takže stejně budete muset nahlížet do některého z retroklonů, abyste z něj vykradli "obsah".
Nicméně... pořád je to historie a tyhle hry jsou v lecčem překonané. Atmosféricky je to generické D&D, kouzla i příšery jsou pofidérně nudné a viděli jste je milionkrát, některá pravidla jsou spíš opruz (zatížení, haha) a jiná se sice dají přehlížet, ale nemístně mě iritují (nesmyslné ceny předmětů). Magie je všední a vesměs nudná, kouzelné předměty jsou katalogové +1 sem, +1 tam, léčivé lektvary a svitky s kouzly... Pokud jste hráli třeba Baldur's Gate, tak to znáte. Ostatně právě z tohohle vznikly dnešní (nejen) videoherní tropy. Akorát už se to trochu omrzelo. Je to prostě návrat do sedmdesátých let naší hobby, se vším všudy. Silně doporučuju znát i vyzkoušet, ale jsou už zajímavější hry.
Labyrinth Lord i Swords & Wizardry jsou překonané a plně nahrazené hrou Old School Essentials (OSE), která dělá totéž (čistý retroklon), ale mnohem stručněji a přehledněji. K OSE mám stejné výhrady ohledně překonaných mechanik, ale neváhal bych je hrát: je to prostě funkční nostalgie. Dnes v zásadě není důvod hrát LL nebo S&W, OSE je jejich plná náhrada.
V oblasti retroklonů pro mě ale vítězí Lamentations of the Flame Princess, což je v jádru stejná hra, ale zbavená nesmyslů a prohnaná optikou funkčního designu. Má lepší dílčí mechaniky, nemá byrokracii, má lepší kouzla a atmosféru, prostě líp drží pohromadě.
jeden z prvnich retroklonu a oDnD v ciste forme
Pokud k teto hre pristoupite bez znalosti toho, proc a jak nektere veci fungovaly v puvodnim oDnD, tak vam tahle hra moc neda. Skoda je, ze tahle je cisty retroklon a tyhle veci nikde nejsou vysvetleny, protoze v okamziku, kdy je tenhle design vysvetlen (doporucuji treba Philotomy's Musings), tak to najednou zacne vsechno davat smysl - proc tam neni zlodej, proc jsou bonusy jenom v rozsahu -1 az +1, proc vsechny zbrane davaji stejne zraneni etc.
Hra bez kontextu nema moc smysl - na svete uz jsou podstate lepsi a cistejsi retroklony (treba Old School Essentials) nebo hry, ktere oDnD remixuji do nove formy (Black Hack, Dungeon Crawl Classics), nicmene je to stale dobra volba, pokud si chcete zahrat puvodni edici (Whitebox) a nechcete se probojovavat straslivym layoutem te puvodni edice.
nelze hodnotit
Pro mě jsou to jen vstupní pravidla do starého dnd. Samo o sobě se to moc hrát nedá, ale je to geniální základ pro domácí úpravy. Dávno je známo, že dnd není v pravidlech, ale v tom co z těch pravidel udělá vaše konkrétní skupina.
S&W
Dlhé roky som hrával ako pôvodné DnD tak aj ADnD. Toto je "brutálne" osekaná verzia. Chýbal mi Thief a to, že rasy sú úplne na nič. Byť dwarfom znamená byť Fighterom a byť elfom je úplná schyza (ako striedať každý deň svoju osobnosť) Ale hralo sa mi výborne, aj keď to nebolo systémom, skôr celkom pútavím príbehom a výbornými spoluhráčmi, ktorí si tento Old School dokázali užiť. Vo všeobecnosti si myslím, že je to dobré, že sa RPG svet od S&W pohol k DnD 3 neskôr 3,5 až dospel do štádia 4e. Old School hranie sa dá prevádzať aj v tých nových verziách a hráč si môže vyskladať oveľa vykreslenejšiu a hrateľnejšiu postavu (týka sa to hlavne 3,5)
Skvělá volba pro milovníky old school
Skvělá volba pro milovníky klasického retro hraní v zapomenutých dalekých světech a temných podzemích, plných pastí, nástrah a nebezpečí, kde každá láhev oleje je drahá a žádné lano nebo hůl dostatečně dlouhé. Kde dívka v nesnázích může být jen další démon, co se vás snaží sežrat a kde DM je opravdovým pánem světa. Selský rozum zde stojí nad pravidly a pravidla nad pohodlím. Je to systém, kde se řešení hledá nejdříve v herní fikci a potom až v mechanikách. Kde všechno jde, pokud to zvládnete dobře zahrát. Je to RPG, kde se schopnosti a lstivost hráčů cení více, než nakombenené postavy a dobrý plán je více než skvělý hod kostkou. Kde každá úroveň znamená více než jen nové schopnosti, je to krev, pot a s trpělivostí vydředné desítky sezení. Je to systém, kde nejde o tom mít co nejvíc, abyste přežili, je to systém, kde dostanete málo a musíte si s tím umět poradit. Pokud ve vás naslouchání u každých dveří nevyvolává opovržení ale nadšení. Pokud jste lidé, kteří mají vždy při ruce jednu rezervní láhev oleje a dlouhou hůl, čistě pro případ. Pokud pro vás kostlivci schovaní ve skříni znamenají něco, co vyřeší dobře připravený kněz. A pokud ve vás čtverečkovaný papír vyvolává nostalgii, je tohle RPG přesně pro vás. Věrně v duchu nejstarších edic DnD. To byl ten duch, který oživil i DrD. Pokud nepatříte k fanouškům oldschool renissance, tak o hvězdičku méně. Minumům návodných textů znamená, že hrá není určená pro začátečníky na poli RPG(což je vzhledem k retro motivacím pochopitelné., ale pro některé lidi může být mínusem), problém mohou mít i začátečníci na poli staromodního dungeon crawlu.