Swords & Wizardry

3
Průměr: 3 (4 hodnocení)
Pravidla původní verze Dungeons & Dragons v novém kabátě.
Matt Finch
2008

Swords & Wizardry jsou klonem jedné z prvních verzí Dungeons & Dragons. Stejně jako v původní hře hráči přijmou role dobrodruhů objevujících smyšlený fantastický svět na cestě za slávou a bohatstvím. Kniha obsahuje popis pěti povolání (bojovní, mág, kněz, elf a trpaslík), různých zbraní a zbrojí, mnoha kouzel, příšer a magických předmětů.
Pravidla jsou důrazně minimalistická, jejich hlavní rolí je neomezovat a výrazně neutvářet podobu hry. Stejně jako D&D hra vyžaduje použití šesti různých druhů kostek.

nelze hodnotit

4

Pro mě jsou to jen vstupní pravidla do starého dnd. Samo o sobě se to moc hrát nedá, ale je to geniální základ pro domácí úpravy.

Dávno je známo, že dnd není v pravidlech, ale v tom co z těch pravidel udělá vaše konkrétní skupina.

S&W

2

Dlhé roky som hrával ako pôvodné DnD tak aj ADnD.
Toto je "brutálne" osekaná verzia.
Chýbal mi Thief a to, že rasy sú úplne na nič. Byť dwarfom znamená byť Fighterom a byť elfom je úplná schyza (ako striedať každý deň svoju osobnosť)
Ale hralo sa mi výborne, aj keď to nebolo systémom, skôr celkom pútavím príbehom a výbornými spoluhráčmi, ktorí si tento Old School dokázali užiť.
Vo všeobecnosti si myslím, že je to dobré, že sa RPG svet od S&W pohol k DnD 3 neskôr 3,5 až dospel do štádia 4e.
Old School hranie sa dá prevádzať aj v tých nových verziách a hráč si môže vyskladať oveľa vykreslenejšiu a hrateľnejšiu postavu (týka sa to hlavne 3,5)

Sterilizované ADnD

2

Jestli jste hráli ADnD, tak Swords and Wizardry je přesně totéž. Respektive přesně totéž, ale osekané na nezbytné minimum. Má to stejné vlastnosti jako v ADnD, skoro stejná povolání, stejné vybavení, stejná kouzla... ale asi tak jenom jedno nebo dvě pravidla. Příjemné na tom je, že hra je svižnější, netrávíte čas nad zbytečnými výpočty. Opravuje chyby v pravidlech ADnD jednoduše tím, že je vyhodí. Pro lidi, kteří mají rádi ADnD a hraní v jeho duchu, může být Swords and Wizardry dobré řešení, které jim ušetří čas strávený nad přípravou vlastních záplat a domácích pravidel.

Na druhou stranu mám dojem, že se to s tím osekáváním trochu přehnalo. Nejenže to jsou jen suchá pravidla bez atmosféry (ale to byly i základní pravidla ADnD), ale i po pravidlové stránce jako by tam něco chybělo. Postavy třeba mají vlastnosti 3 až 18, ale ty se přepočítají na modifikátory -1/0/+1 a jinak skoro nemají význam. Schopnosti povolání zřejmě byly příliš "komplikované", takže z větší části šly ven, ale už ničím nebyly nahrazeny - povolání jsou prázdná, mají tak dvě schopnosti na všech úrovních dohromady, a tím to hasne. Dovednosti? Příliš komplikované, ven s nimi. Popisy kouzel? Tři řádky textu, žádné vykecávání. Příšery? Statistiky a jeden řádek textu. Co byste chtěli?

Není to špatné, pokud už všechny tématické věci (nápady, inspiraci, zápletky, kouzla, příšery...) máte v hlavě z jiných her (třeba ADnD) a když vám nevadí, že hrajete v zásadě bez pravidel, schopností, dovedností a vůbec čehokoliv "komplikovaného". Ale mám z toho takový marný pocit. Autoři: když už se rozhodnete osekat nějakou hru o všechny komplikovanosti a zbytečnosti, zkuste jí po tom osekání zase naplnit nějakým obsahem. Jinak vám z toho zbude holá, rachtající kostra.

Skvělá volba pro milovníky old school

4

Skvělá volba pro milovníky klasického retro hraní v zapomenutých dalekých světech a temných podzemích, plných pastí, nástrah a nebezpečí, kde každá láhev oleje je drahá a žádné lano nebo hůl dostatečně dlouhé. Kde dívka v nesnázích může být jen další démon, co se vás snaží sežrat a kde DM je opravdovým pánem světa. Selský rozum zde stojí nad pravidly a pravidla nad pohodlím. Je to systém, kde se řešení hledá nejdříve v herní fikci a potom až v mechanikách. Kde všechno jde, pokud to zvládnete dobře zahrát. Je to RPG, kde se schopnosti a lstivost hráčů cení více, než nakombenené postavy a dobrý plán je více než skvělý hod kostkou. Kde každá úroveň znamená více než jen nové schopnosti, je to krev, pot a s trpělivostí vydředné desítky sezení. Je to systém, kde nejde o tom mít co nejvíc, abyste přežili, je to systém, kde dostanete málo a musíte si s tím umět poradit.

Pokud ve vás naslouchání u každých dveří nevyvolává opovržení ale nadšení. Pokud jste lidé, kteří mají vždy při ruce jednu rezervní láhev oleje a dlouhou hůl, čistě pro případ. Pokud pro vás kostlivci schovaní ve skříni znamenají něco, co vyřeší dobře připravený kněz. A pokud ve vás čtverečkovaný papír vyvolává nostalgii, je tohle RPG přesně pro vás. Věrně v duchu nejstarších edic DnD. To byl ten duch, který oživil i DrD. Pokud nepatříte k fanouškům oldschool renissance, tak o hvězdičku méně.
Minumům návodných textů znamená, že hrá není určená pro začátečníky na poli RPG(což je vzhledem k retro motivacím pochopitelné., ale pro některé lidi může být mínusem), problém mohou mít i začátečníci na poli staromodního dungeon crawlu.