Původní verze Dungeons and Dragons publikovaná roku 1974 Garym Gygaxem a Davem Arnesonem se stala historicky první hrou na hrdiny a odstartovala celý fenomén RPG. Jedná se o klasický systém povolání a úrovní, zaměřený na fantasy dobrodružství, kde skupina dobrodruhů prolézá různá podzemí a zažívá nejrůznější dobrodružství. Hra je silně orientovaná na průzkum megadungeonů.
Základní pravidla prezentovaná v krabici White Box (1974) obsahovala jen hrst prvků, kterými je hra známá dnes: pouze tři povolání (bojovník, kouzelník a klerik), čtyři rasy (člověk, trpaslík, elf a hobit), které ještě nebyly odlišené od povolání, nebo jen tři druhy přesvědčení: Zákon, Neutralita, Chaos. Hra vycházela z bojové figurkovky Chainmail a v některých pravidlech (např. v soubojovém systému) předpokládala, že hráči Chainmail znají a budou některé jeho části používat.
Velmi rychle ale začala vycházet série rozšíření (tzv. „supplements“) představujících nová povolání, kouzla, magické předměty i různá pravidla. Hned první rozšíření, Supplement I: Greyhawk (1975), představilo nový soubojový systém známý ze všech dalších edic D&D, ale i spoustu dalších změn. Dalšími oficiálními rozšířeními jsou Supplement II: Blackmoor (1975), Supplement III: Eldritch Wizardry (1976), Supplement IV: Gods, Demi-Gods & Heroes (1976) a poslední, páté Swords & Spells (1976).
Původní hra je vyhlášeně neproniknutelná, v zásadě vyžadovala osobní zasvěcení. Záplatovité vydávání rozšíření s dalšími pravidly nepřehlednost ještě zvýšilo. Bylo potřeba vytvořit celkovou reedici, která by byla srozumitelná novým hráčům. Autoři toho využili k rozdělení původního D&D na dvě samostatné hry, které dlouhá léta existovaly paralelně vedle sebe: Basic Dungeons and Dragons (1977), určené pro začínající hráče, a Advanced Dungeons and Dragons (1978) pro hráče pokročilejší.
Externí recenze a shrnutí
Salamander Guild | Lacrot | YouTube, představení hry: Prapůvodní Dungeons & Dragons |
Metagame | Bajo | Recenze: Tři hnědé knížky a bílá krabice (1974) |
Produkty pro tuto hru
Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
City State of the World Emperor | 1980 | Příručka světa | Podrobný popis opevněného velkoměsta a přilehlých hexů | ||
![]() |
Wilderlands of the Fantastic Reaches | 1980 | Příručka světa | Čtvrtý díl hexcrawlového světa Wilderlands | ||
![]() |
Hodnota
100.00
|
Caverns of Thracia, the | 1979 | Dobrodružství | Legendární starý dungeon pro D&D, který si uchovává kvality dodnes | |
![]() |
Wilderlands of the Magic Realm | 1979 | Příručka světa | Třetí díl hexcrawlového světa Wilderlands | ||
![]() |
Fantastic Wilderlands Beyonde | 1978 | Příručka světa | Druhý díl hexcrawlového světa Wilderlands | ||
![]() |
Thieves of Fortress Badabaskor | 1978 | Dobrodružství | Pevnost banditů a přiléhající pětipatrový dungeon tesaný do skály | ||
![]() |
City State of the Invincible Overlord | 1977 | Příručka světa, Dobrodružství | První herní svět pro D&D – dekadentní velkoměsto |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Zrod RPG
ODnD bylo první RPG a podle toho to tak vypadá, pravidla nejsou zrovna přímočaré a také nejsou zrovna nejlíp podané. Samozřejmě chápu důležitost této hry, ale pokud si chcete dneska zahrát staré DnD doporučil bych spíš Basic DnD nebo některý z retroklonů jako je třeba Swords and Wizardry.