Dračí doupě

Vložil(a) rpgforum dne 05.11.2008, 04:27
3
Průměr: 2.4 (45 hlasů)
1990
První česká RPG; epické příběhy hrdinů ve fantasy světech

Dračí doupě je nejstarším českým RPG a pro mnoho hráčů znamenalo první hru, kterou kdy hráli. V této hře se dobrodruhové jako elf kouzelník či hobit zloděj vydávají za dobrodružstvími ve fantasy světech. Zejména v prvních fázích se hra soustředí na procházení "jeskyní", podzemních komplexů či hradů. Dračí doupě vzniklo napodobením Dungeons and Dragons (Basic) a z této hry si vypůjčuje mnohé. Stojí na tradičním systému ras, povolání a úrovní a bohužel trpí různorodými, nesjednocenými pravidly.

Hra je rozdělená do čtyř svazků – pro začátečníky, pro pokročilé a dva svazky pro experty (postavy a svět) – kdy každý svazek „odemyká“ nové úrovně a možnosti postav. Jelikož svazky vycházely postupně v průběhu mnoha let, bylo nutné „záplatovitým vývojem“ zpětně aktualizovat  starší svazky o změny zavedené těmi novými, a ty proto vycházely v reedicích číslovaných stylem 1.1, 1.2, 1.5... Poslední verze, označovaná jako 1.6, pochází z let 2001–2002. Reedice přinášejí spíš dílčí změny, drobné úpravy jednotlivých pravidel a spoustu dovysvětlení. Hra po celou dobu své existence zůstala vesměs stejná.

Rodina RPG her
Vydavatel

Externí recenze a shrnutí

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
1
Hodnota
20.00
Město čtyř 2020 Dobrodružství Snaha o záchranu města před zkázou Čeština
3
Hodnota
60.00
Neklidný Tauril 2017 Příručka světa První příručka ze světa Neviditelné knihy, zaměřená na kontinent Tauril Čeština
5
Hodnota
100.00
Sedmý živel 2015 Příručka světa Nová edice rozšiřujícího modulu pro Asterion popisujícího umrlčí království Čeština
0
Cesta prachem 2009 Dobrodružství Dobrodruhové kazí plány temné bohyni zuřivého boje Čeština
4
Hodnota
80.00
Krajiny za obzorem: Stíny jihu 2009 Příručka světa Geografický modul pro svět Asterion, popisující Državy, panství temného boha Khara Čeština
0
Vábení mistálu 2009 Dobrodružství Dobrodruhové se zapletou do sporu mezi dvěma skřetími lordy Čeština
4
Hodnota
70.00
Rukověť dobrodruha 2008 Příručka světa, Rozšiřující příručka Rozšiřující modul světa Asterion určený pro hráče a tvorbu postav Čeština

3

Začínali jsme na něm ze starších asi všichni a hrál jsem ho fakt spoustu let. Nakonec jsem se od něj odvrátil ani ne tak kvůli chybám a zastaralému designu, ale protože mi přišlo ohrané a stále stejné. Přesto stále svou hratelnost pořád má a lze ho klidně doporučit i nováčkům. Za mě je to dokonce i lepší hra než DrDII, o DrD+ nemluvě. Navíc je i přes ukončenou podporu pořád široce dostupné, má ho schované kdekdo. Takže za mě dobrý :)

2

V dnešní době, kdy je na výběr z mnoha a mnoha her už moc nedává smysl, začít hrát DrD, pokud se člověk nechce pustit do archeologie toho, jak se tu dřív hrávaly RPGčka anebo si nostalgicky zavzpomínat. Po stránce herního obsahu příručky obsahují i dnes řadu věcí, kterými se dá bez problému inspirovat v jiných hrách, ale jako celek už DrD 1.X u nových hráčů ve srovnání s jinými možnostmi na trhu neobstojí.

Samozřejmě pořád se najde dost lidí, kteří nemají s čím srovnávat, protože nic jiného neznají. A tak jim nezbývá, než se se starým dračákem poprat, jako my všichni před nimi. Taových lidí dodnes je a ještě dlouho bude celá horda.

Pokud ale čtete tento příspěvek, doporučuji se před tímto soubojem přece jen porozhlédnout po něčem aktuálnějším.

3

Moje prvá zkušenost s RPG. Užili jsme si roky zábavy,ale časem nám začalo něco scházet. Příliš omezaní a tabulek.Zkušenost stará dobrých dvacet let,takže vlastně nostalgie.

3

Stačí jen otevřít svou fantazii a máte možnosti. Stačí jen, aby člověk měl schopné hráče kolem sebe a PJe, který to zvládá a má rozmyšlené. Chce to jen nezůstat na jedné noze, ale postavit se světu na odpor. Pokud mohu mluvit jen za sebe, tak jako začátečnické RPGčko je DrD vcelku OK do doby, než hráč musí načíst hromadu pravidel. Takže pro začátky bych raději volil jiný systém, kde je pravidel pokud možno méně.

Jakmile jste profík, co ví, co od RPG očekávat a co od něj chtít, tak DrD je jasnou volbou. Při "úpravě" pravidel a dohodě v hráčské skupině pak pochopitelně můžete vynechat různé tabulky a počítatelné prvky. Do doby, než se kvůli nim bude rozhodovat o životě a smrti je stejně nikdo nepotřebuje a třeba pak bohatě stačí, že kouzelník vyčerpá všechny své magy na 10 kouzel, bYť by to přes únavu nezvládl... Ale od toho je to přece zkušený kouzelník.

Již nehrajeme podzemí, ale občas se do něj vrátíme, abychom našli nějaké ty artefakty, nemrtváky, kněží zla či jiné bestie. A že jsme již potkali všelijaké hrůzy, s některými jsme to dokonce vyřešili diplomaticky "debatou", s jinými takticky jadernou hlavicí v podobě magické truhličky a výbuchu ohnivé koule... DrD má mnoho rozšiřujících prvků, pravidel, možností. Je jen na tom, jak je poskládáte dohromady a na co všechno budete chtít/muset hrát.

2

Přestože pro mě bylo DrD po dlouhá léta tou "jedinou" hrou, dnes už bych ho hrát nechtěl. Tedy spíše chtěl bych ho hrát, ale v jiném systému. Mnohem větší nostalgii ve mě vyvolává třeba SnW, ačkoli to jsem nikdy nehrál. Prostě dračí doupě má mechaniky které se podpoře příběhu a roleplaye příliš nevěnují, zato řeší každou hloupost. A nejsou vůbec jednotná.

Edit: Po nějakém tom listování a přemýšlení nad hrou, jsem došel k názoru, že DrD není až tak špatné. Má svoji logiku, byť pokřivenou a vytváří specifický svět, který, pokud ho akceptujeme, může dobře fungovat.
Takže zpětně +1*.

2

...která tak nějak pro začátečníky není. Bál bych se špatných návyků které ze hry můžou vzniknou. kromě toho v současnosti je to prostě hra prostá a zastaralé. Ale v češtině je prostě výběr omezený.

4

Úprimne mi srdce stíska keď vidím ako starým dračákom opovrhujú tý, ktorých táto hra herne vychovala. Pre začínajúcich hráčov je toto podľa mňa to najlepšie čo sa im môže stať. Prinúti človeka, čítať hŕbu pravidiel a pamatať si ich, počítať a logicky uvažovať a hlavne to prispieva k rastu a prehlbovaniu pj-skeho no najma tvoriveho citenia. Prináša to kopec zábavy a inšpirácie a pre mňa podstatné rpg základy. No a to záporné čo tu bolo spomenuté??? To nikto nevidí, že to nás prinútilo postaviť sa a zamyslieť sa nad tým že tadeto cesta nevedie? Tie nezrovnalosti a nedostatky tejto hry nás priviedli k tvorbe vlastných pravidiel a premien systému až na koniec Altar na tomto základe toho čo nám starý dračák priniesol a čo nie, začal s vývojom DrD 2 a myslím že to testovania sa zapojili hlavne tí, ktorým na drdečku niečo chýbalo ale chcú tú starú klasickú atmosféru. A že to je klon AD&D. No musíme si uvedomiť že amíci to robia už od 74 takže tak.
DrD 1 tvorí najlepší základ pre dnešné rpg a jeho hráčov a tvorbu.

Quido out!

1

Dračák má miesto v našich sdrciach... a... a to je asi tak všetko pozitívne, čo viem o tejto hre povedať. Strávil som s ňou krásnu dekádu, ale čo dodať. Dnes už by som volil ináč. Proste starý kráľ bol prekonaný. Každopádne po prvom teste DrD2 budeme môcť volať kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ. Nástupca sa mi zdal ako skvelá alternatíva pre začiatočnikov a tí pokročilí už si vedia vybrať systém na mieru.

1

...před těmi šesti nebo kolika lety, že budu někdy hodnotit DrD tak nízko. Ale snad vše už bylo řečeno. A přesto, že si stále jednou za čas DrD zahraji a bavím se u toho, čím dál víc vnímám, že většina zábavy pochází od hráčů a DrD samotné tolik nepřispívá. Ah, ano, snad možná tou nostalgií. Někdy. Ve chvíli kdy to hlavní, co pravidla hře přinesou, je nostalgie... člověk zjistí, že takovou hru nemůže upřímně doporučit nikomu. Pokud chystané DrD2 kompletně nahradí jedničku (alespoň v mém okolí), budu na něj nejspíš už jen vzpomínat.

2

Dělat tady nějaké dlouhé recenze nemá celkem smysl, nicméně bych si dovolil tvrdit, že ve srovnání s jinými hrami ve stejném žánru a českém jazyce dopadá Dračí Doupě stále ještě dobře. Dokonce to platí i pro další edice Dračího Doupěte, které se často vyvíjeli poměrně pochybným směrem. Nejsilnější částí příruček DrD je příručka pro začátečníky, kde je poměrně podrobně vysvětleno jak že se hra vlastně hraje a je v podstatě bez problémů hratelná pokud člověk ignoruje některá pravidla. Dost víc od kořenů v Dungeons and Dragons se odchyluje příručka pro pokročilé, která nabízela dost neotřelá povolání jako pyrofor nebo sicco. Bohužel, z hlediska hráče jde stále o dosti strnulou tvorbu postavy a z hlediska Pána Jeskyně tady se začíná poněkud projevovat naprostý nedostatek herní rovnováhy. Pravidla pro experty jsou podle mě jen vyhazováním peněz a mám z nich pocit, že je autoři dokončili spíš z povinnosti.

1

Osobně jsem u Drd strávil spousty času a výborně jsem se pobavil, nutnost po nějakém čase vymýšlet doplňky a vlastní pravidla hodnotím spíše kladně - vždy mě to bavilo :) Nicméně vydat následníka bylo na čase už před deseti, patnácti lety - z dnešního pohledu se u Drd jedná o hodně zaprášený kousek, nedotčený herním designem či teorií rpg. Pokud bych hodnotil před patnácti lety, dal bych jednoznačně *****, dnes však existuje velká konkurence zahraničních rpg, domácí scéna se taky rozhýbala a ve srovnání s aktuální produkcí si zaslouží jen *. Z pohledu možností a nároků dnešního hráče není Drd zajímavé ani pro začátečníky ani pro pokročilé hráče. Nezbývá než doufat, že chystané Drd2, vzhledem k výbornému autorskému týmu, pozvedne značku Drd tam, kde měla již dávno být a Staré dobré Drd 1.6 zůstané jen nostalgickou vzpomínkou v knihovničkách fanoušků her na hrdiny.

1

Dlouho jsem váhal jestli dát jednu nebo dvě, dal jsem jednu ale je to tak jedna a půl *. Začal jsem s tímto systémem ještě na základní škole, kdy byla teprve prní verze. Pak se koupili nějaké novější verze, ale furt to bylo horší a horší na hraní no a pak jsem začal vymýšlet svoje doplňky, modifikace, úpravy (vše jsem čerpal, kde šlo - šavlozubá veverka, různé zlomkové info o AD&D, atd.) Hold systém, který nebyl úplně špatný pro začátek, ale brzy se vyčerpal.
Pak přišel GURPS ale to už byl jiný příběh...
Hraní zdar
Golden Dragon