Dračí doupě – Pravidla pro experty – Svět 1.5

Vložil(a) Markus dne 25. 10. 2021, 16:06
2
Průměr: 1.5 (2 hlasů)
1996
První verze rozšíření pro Dračí doupě, které popisuje správu panství a bitvy armád

Pravidla pro experty: svět jsou samostatně stojící rozšiřující příručka pro Dračí doupě. Vůbec se nezabývá hráčskými postavami, místo toho představuje jakási pravidla nad pravidly, s jejichž pomocí můžete simulovat chod panství, vybírání daní, verbování vojsk, stavbu hradů a bitvy armád. Jde v zásadě o deskovou hru, respektive wargame, která vám na metaúrovni generuje informace o herním světě.

Toto je původní verze 1.5 z roku 1996.

V roce 2002 byla tato verze nahrazena Pravidly pro experty – svět 1.6.

Určeno po hru
Kategorie produktu
Vydavatel

1

DrD PPE Svět je zajímavá historicky-designová studie neznalosti/nepochopení RPGček. Znám hodně lidí, co je měli/mají a četli - nevím o nikom, kdo by z nich kdykoliv cokoliv použil ve hře. Důvodem nebylo ani tak to, že by ta pravidla byla nefunkční - ona byla prostě jen totálně odtržená a nesouvisející s čímkoliv, o čem DrD kdy bylo nebo jak ho kdokoliv hrál.

Efektivně a zjednodušeně - PPE-S byl stolně-RPGčkový generátor účetnické správy světa. Šlo podle něj "stavět" hrad, nastavovat daně, zjišťovat nějaký koeficient spokojenosti poddaných, podle kterého se pak dalo vypočíst kolik podanných z panství uteklo jinam nebo se naopak přistěhovalo, šlo podle něj rekrutovat vojáky a stavět z nich wargamingové armády a odehrávat jejich bitvy (zajímavost tohodle modulu nechám na posouzení wargamistům...) Dokonce co pamatuju to nebylo ani nijak extra složité a snad to bylo i ve vlastním rámci vyvážené a plus mínus odladěné. Bohužel, nic z toho nebylo nijak funkčně provázané na dobrodružný život postav, na jejich vlastní schopnosti, na příběhovost nebo cokoliv.

2

Předtím, než se ve větší míře rozšířily simulátory světa na PC (byť existovaly už v této době), dostalo DrD svůj vlastní simulátor skládající se ze tří víceméně samostatně použitelných modulů: Stavba hradu, správa panství od velikosti jedné vesnice po království, a souboje armád (včetně oddílů).

Všechny tři moduly byly poměrně slušně zpracované, i když se nevyhnuly některým podivnostem (poškození hradu se vyhodnocuje tak, že se rozstříhá papír na malé trojúhelníky a ty se z výšky nasypou na plán hradu. Kam padnou, tam nastalo poškození). Nicméně jako jednotlivé části i jako celek nejspíše mohly fungovat. Jednoho hráče z naší skupiny to navnadilo a hned si začal doma sám zpracovávat vlastní kraj a stavět armádu, protože na to vlastně PJje nepotřeboval. Celé takto zkonstruované prostředí mělo fungovat jako pozadí pro různé výpravy, jako forma "downtime" nebo "správa základny". U pravidel pro armády byla i možnost zapojení hráčských postav do boje, i když některé by svými schopnostmi bitvu nejspíše úplně rozbily.

Celek jsem v praxi neviděl nikdy použitý, jen určité pasáže pro stavbu hradu a jednu velmi dlouhou (a nudnou) bitvu. Nicméně když by se nutné výpočty přenesly na počítač, mohly by všechny tři moduly být zajímavou mezihrou, ačkoliv by to už nebylo RPG jako takové. Dávám dvě hvězdy za potenciální funkčnost.