Dračí doupě – Pravidla pro experty – Svět 1.6

Vložil(a) Markus dne
3
Průměr: 2.7 (10 hlasů)
2002
Druhá verze rozšíření pro Dračí doupě, které popisuje správu panství a bitvy armád

Pravidla pro experty – svět jsou samostatně stojící rozšiřující příručka pro Dračí doupě. Vůbec se nezabývá hráčskými postavami, místo toho představuje jakási pravidla nad pravidly, s jejichž pomocí můžete simulovat chod panství, vybírání daní, verbování vojsk, stavbu hradů a bitvy armád. Jde v zásadě o deskovou hru, respektive wargame, která vám na metaúrovni generuje informace o herním světě.

Druhá verze z roku je revizí původní verze 1.5 (1996). K hlavním změnám patří:

  • Rozšířená pravidla pro chov zvířat a dobytka, využívání práce otroků a stavbu hradů.
  • Přidán rozsáhlý text pro PJe věnovaný tvorbě vlastních světů, jejich kosmologie, základního konfliktu atd.
Určeno po hru
Kategorie produktu
Vydavatel

Externí recenze a shrnutí

2

Herne je to tak na jednu hvezdicku, ale davam dve za originalitu, protoze tady se Dracak pokusil vystoupit ze stinu DnD a prinest neco noveho a originalniho. Vzal myslenku, ktera v DnD byla (budovani panstvi na vysokych urovnich) a pokusil se vytvorit z toho plnohodnotnou hru. Proste hru v okamziku, kdy jsou postavy uz natolik mocne, ze uz nejsou jenom dobrodruzi, ale hybatele armad a kralovstvi.

Zatim dobry. Co dobry neni, tak samotna implementace. Bohuzel je vysledek mnohem podobnejsi vedeni ucetni knihy, nez cemukoliv jinemu. Pokud se nekdo vyziva v cislech a zaznamech, tak to muze byt dobra solo hra, ale jinak to proste nema co nabidnou. Na spravu panstvi, potazmo ekonomickou simulaci/strategii existuji mnohem lepsi a zabavnejsi deskovky i videohry.

To same plati i druhe pulce hry, ktera se snazi budovat jakousi zvlastni wargame, ze ktere ale zoufale cisi nezkusenost autoru a celkova nedodelanost. Opet nemuzu rict nic jineho nez "pokud chcete hrat wargame, tak hrajte opravdovou wargame," protoze prakticky kazda vam prinese lepsi zazitek nez toto.

DrD Pro experty: Svet  tudiz zustava jenom zvlastni kuriozitou pro sberatele; pro nikoho jineho valneho smyslu nema.

3

Na tu dobu co to vyšlo to byl dobrý materiál pokud jse hráli DrD na Expertech a chtěli jste hru posunout někam dál.

Dá vám to jednoduchý materiál na to jak pomocí  "nějakého" mechamismu určovat jak spravujete své panství ( já měl celé královstív s několika provinciemi + hráčovu lokaci v Excelu) je to poměrně jednoduché a pokdu vám nejde o sledování přesného realizstického systému ( neboť nad těma čísmala by se dalo polemizovat) tak to rámcově dává možnost trendově sledovat co se děje :) Rozhodně použitelné ale doproučuji až pro někoho kdo je spíše matematicky založený. Udritě tam mužete najít nápady na to jak a co udělat. Kresba hradu ať hráčského nebo jiného může pak být použito v jiném dobrodružství a zde se nad tím zamýšlíte z jiných pohledů.

Za mě stojí za přečtení část o ekonomice tvrobě hradu, už pro inspiraci. Není to moc dlouhé.

Souboj armád je asi něco co zde není uplně domyšlené ač jsme několikrát hrál nebo vedl tak je to zase v té době nástroj pro to jak to zahrát když chcete nějaké detaily a GM se tím baví. Pokdu by to musel dělat a nebavilo hoto tak to raději nějak odhadněte a jen tak nějak zapiště... Iděální je když z toho uděláte takovou malo deskovku hráčům dáte nějaké jednotky jejich strany a vy hrajete za armády nepřítele. Je to legrace... ale není to prokaždého příprava na toto je dost náročná.

Takže boje armád jsou řekněme zjednodušenou variantou, a asi dnes najdete lepší možnostyi a nebo to prostě neřešíte :)

Ono když ale hrajete delší dobu na Expertech tak to vchce nějaké zpestředí a třeba takový boj 7000 jednotek krále s 300 dobrodrhy a leteckými příšerami proti 20 000 armádě nemrtvých, která se  valí na osídlený svět se dá zahrát z různého pohledu objektivu :)

A samozřejmě lokální fajt už mužýte odehrát s 50 protivníky na blízkém poli a vaší družinou v vřavě.. pokdu si tak přejí :)

Neodsuzoval bych tyto pravidla k zapomění. Zde již však nehrajete asi moc RPG ale spíše deskovku ale na spestření a změnu to může být zajímavé. A rozhodně bych já takové pravidla nevymyslel... a nebo by mi to fakt dalo hooodně času... stejně bych le ale bral z rezervou protože vše je tam popsána více obecně a asi to mnoho lidí nehrálo a použlo tak s realitou to bud emít málo společného( je to model) a jako takových nebyli moc prověřeni stovkami hráčů které je zkoušely :)

1

Cheš místo RPG trénovat na písemku v účetnictví? A místo bitev s nudnými postavami a hrdiny hrát špatně udělanej wargaming s papírkama na rozfouknutí místo s drahejma figurkama? A kreslit si hrady na trojuhelníčkově-hexový papír, abys ho pak po trojuhelníčcích postupně ničil katapultama během oné deskovkové bitvy? A dělat další miliardu věcí co se nějak WTF snaží simulovat realitu, místo toho aby dělaly zábavnou hru a příběh? DrD Svět tu je právě pro tebe!

4

Tohle je příručka, kterou si je dobré přečíst, i když na samotné hraní státní správy moc nedojde, nebo dojde jen v omezené míře. Mě poskytovala docela důležité mantinely pro některé věci, a model, pro to, co se dělo často na pozadí.

3

Vše co si do vydání PJ musel vymýšlet se snažili tvůrci shrnout v tomto ekonomicko-vojenském materiálu. Daně, hrady, stavby, dobývání, boje oddílů armád. Vše má své řády, pravidla, hody a mapové žetony inspirované vzorem značení NATO. Kdo nepočítal kdy oddíl jezdců s kopími, kušníky hobity či těžtou barbaří pěchotu?

S odstupem 20ti let se dá říct, že již může toto být vnímáno jinak, možná zbytečně, ale v tu dobu to byl zajímavý doplněk hry.