2002
Druhá verze rozšíření pro Dračí doupě, které popisuje správu panství a bitvy armád
Pravidla pro experty – svět jsou samostatně stojící rozšiřující příručka pro Dračí doupě. Vůbec se nezabývá hráčskými postavami, místo toho představuje jakási pravidla nad pravidly, s jejichž pomocí můžete simulovat chod panství, vybírání daní, verbování vojsk, stavbu hradů a bitvy armád. Jde v zásadě o deskovou hru, respektive wargame, která vám na metaúrovni generuje informace o herním světě.
Druhá verze z roku je revizí původní verze 1.5 (1996). K hlavním změnám patří:
- Rozšířená pravidla pro chov zvířat a dobytka, využívání práce otroků a stavbu hradů.
- Přidán rozsáhlý text pro PJe věnovaný tvorbě vlastních světů, jejich kosmologie, základního konfliktu atd.
Určeno po hru
Kategorie produktu
Vydavatel
Externí recenze a shrnutí
Drakkar 16 | Markus | Dračí doupě po 20 letech: recenze legendy |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Bavilo ma to, ale dnes som zistil, že moja kopia je fuč :(
Dá sa to ešte niekde zohnať?
Pravidla pro experty – Svět
Bylo to normálně hratelný. Dobře udělaný. Záleželo jen na tom jestli se tomu chtěli hráči věnovat. Zábavu u toho rozhodně zažili když těm pravidlům dobře rozuměli.
Cíl, kterého jsme nedosáhli...
Zajímavý koncept, ke kterému jsme se však s družinou nikdy za roky hraní nepropracovali. Tedy, nemám vyzkoušeno při hře.
Zajimavy umysl, ktery ale uplne nevysel
Herne je to tak na jednu hvezdicku, ale davam dve za originalitu, protoze tady se Dracak pokusil vystoupit ze stinu DnD a prinest neco noveho a originalniho. Vzal myslenku, ktera v DnD byla (budovani panstvi na vysokych urovnich) a pokusil se vytvorit z toho plnohodnotnou hru. Proste hru v okamziku, kdy jsou postavy uz natolik mocne, ze uz nejsou jenom dobrodruzi, ale hybatele armad a kralovstvi.
Zatim dobry. Co dobry neni, tak samotna implementace. Bohuzel je vysledek mnohem podobnejsi vedeni ucetni knihy, nez cemukoliv jinemu. Pokud se nekdo vyziva v cislech a zaznamech, tak to muze byt dobra solo hra, ale jinak to proste nema co nabidnou. Na spravu panstvi, potazmo ekonomickou simulaci/strategii existuji mnohem lepsi a zabavnejsi deskovky i videohry.
To same plati i druhe pulce hry, ktera se snazi budovat jakousi zvlastni wargame, ze ktere ale zoufale cisi nezkusenost autoru a celkova nedodelanost. Opet nemuzu rict nic jineho nez "pokud chcete hrat wargame, tak hrajte opravdovou wargame," protoze prakticky kazda vam prinese lepsi zazitek nez toto.
DrD Pro experty: Svet tudiz zustava jenom zvlastni kuriozitou pro sberatele; pro nikoho jineho valneho smyslu nema.
Tvorba panství a ekonomika? Souboje armád?
Na tu dobu co to vyšlo to byl dobrý materiál pokud jse hráli DrD na Expertech a chtěli jste hru posunout někam dál.
Dá vám to jednoduchý materiál na to jak pomocí "nějakého" mechamismu určovat jak spravujete své panství ( já měl celé královstív s několika provinciemi + hráčovu lokaci v Excelu) je to poměrně jednoduché a pokdu vám nejde o sledování přesného realizstického systému ( neboť nad těma čísmala by se dalo polemizovat) tak to rámcově dává možnost trendově sledovat co se děje :) Rozhodně použitelné ale doproučuji až pro někoho kdo je spíše matematicky založený. Udritě tam mužete najít nápady na to jak a co udělat. Kresba hradu ať hráčského nebo jiného může pak být použito v jiném dobrodružství a zde se nad tím zamýšlíte z jiných pohledů.
Za mě stojí za přečtení část o ekonomice tvrobě hradu, už pro inspiraci. Není to moc dlouhé.
Souboj armád je asi něco co zde není uplně domyšlené ač jsme několikrát hrál nebo vedl tak je to zase v té době nástroj pro to jak to zahrát když chcete nějaké detaily a GM se tím baví. Pokdu by to musel dělat a nebavilo hoto tak to raději nějak odhadněte a jen tak nějak zapiště... Iděální je když z toho uděláte takovou malo deskovku hráčům dáte nějaké jednotky jejich strany a vy hrajete za armády nepřítele. Je to legrace... ale není to prokaždého příprava na toto je dost náročná.
Takže boje armád jsou řekněme zjednodušenou variantou, a asi dnes najdete lepší možnostyi a nebo to prostě neřešíte :)
Ono když ale hrajete delší dobu na Expertech tak to vchce nějaké zpestředí a třeba takový boj 7000 jednotek krále s 300 dobrodrhy a leteckými příšerami proti 20 000 armádě nemrtvých, která se valí na osídlený svět se dá zahrát z různého pohledu objektivu :)
A samozřejmě lokální fajt už mužýte odehrát s 50 protivníky na blízkém poli a vaší družinou v vřavě.. pokdu si tak přejí :)
Neodsuzoval bych tyto pravidla k zapomění. Zde již však nehrajete asi moc RPG ale spíše deskovku ale na spestření a změnu to může být zajímavé. A rozhodně bych já takové pravidla nevymyslel... a nebo by mi to fakt dalo hooodně času... stejně bych le ale bral z rezervou protože vše je tam popsána více obecně a asi to mnoho lidí nehrálo a použlo tak s realitou to bud emít málo společného( je to model) a jako takových nebyli moc prověřeni stovkami hráčů které je zkoušely :)
příručka, která nepochopila, o čem jsou RPG
Cheš místo RPG trénovat na písemku v účetnictví? A místo bitev s nudnými postavami a hrdiny hrát špatně udělanej wargaming s papírkama na rozfouknutí místo s drahejma figurkama? A kreslit si hrady na trojuhelníčkově-hexový papír, abys ho pak po trojuhelníčcích postupně ničil katapultama během oné deskovkové bitvy? A dělat další miliardu věcí co se nějak WTF snaží simulovat realitu, místo toho aby dělaly zábavnou hru a příběh? DrD Svět tu je právě pro tebe!
Svět
Tohle je příručka, kterou si je dobré přečíst, i když na samotné hraní státní správy moc nedojde, nebo dojde jen v omezené míře. Mě poskytovala docela důležité mantinely pro některé věci, a model, pro to, co se dělo často na pozadí.
Hrady, sloje, boje, armády
Vše co si do vydání PJ musel vymýšlet se snažili tvůrci shrnout v tomto ekonomicko-vojenském materiálu. Daně, hrady, stavby, dobývání, boje oddílů armád. Vše má své řády, pravidla, hody a mapové žetony inspirované vzorem značení NATO. Kdo nepočítal kdy oddíl jezdců s kopími, kušníky hobity či těžtou barbaří pěchotu?
S odstupem 20ti let se dá říct, že již může toto být vnímáno jinak, možná zbytečně, ale v tu dobu to byl zajímavý doplněk hry.