Forbidden Lands (v českém překladu Zapovězené země) představují nové pojetí klasických fantasy her na hrdiny. Staňte se toulavými dobrodruhy, kteří se navždy zapíší do historie prokletého světa. Objevujte ztracené hrobky, utkejte se s krvelačnými příšerami, objevujte nebezpečnou divočinu. A pokud toto všechno přežijete, můžete vybudovat, spravovat a chránit svou vlastní tvrz.
Pravidla Zapovězených zemí přinášejí rychlou tvorbu postavy, nebezpečné souboje a smrtící magii. Najdete zde vše potřebné pro putování Zapovězenými zeměmi, včetně návodu pro stavbu a obranu tvrzí. Příručky obsahují také detailní popis herního světa, množství zápletek, ilustrovaný bestiář a tři kompletní dobrodružství pro vaši hru.
Unikátní pravidla vám umožní vytvářet propracované charaktery postav, prostřednictvím velké plnobarevné mapy budete moci zkoumat všechna zákoutí Zapovězených zemí hex za hexem a díky přiloženým samolepkám si svět dotvoříte podle svých představ.
Zapovězené země získaly celou řadu ocenění v rámci ENnie Awards a byly vybrány jako nejlepší RPG na UK Games Expo. Původně švédská hra Svärdets Sång vyšla v roce 2018 anglickém překladu jako Forbidden Lands a v roce 2020 ji vydává v češtině nakladatelství Mytago jako Zapovězené země.
Externí recenze a shrnutí
PJ Craft | Gergon | Videorecenze: Zapovězené země RPG |
d20.cz | sirien | Zapovězené Země v Kostce |
d20.cz | Jerson | Recenze: Zapovězené země podle Jersona |
scifi.sk | Martin Vonsak | Forbidden Lands: Prvé dojmy hex po hexe |
Krotitelé draků | YouTube Rozhovor s Jiřím Petrů, představení hry a základních mechanik | |
PJ Craft | Gergon | Youtube rozhovor s Jiřím Petrů o Zapovězených zemích |
Překlad
Přeložený název | Rok Seřadit vzestupně | Překladatel | Vydavatel | Jazyk překladu | ||
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Zapovězené země | 2020 | Jiří „Markus“ Petrů | Mytago | ![]() |
Odkaz |
Produkty pro tuto hru
Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Bitter Reach, The | 2020 | Dobrodružství, Rozšiřující příručka | Epická kampaň odehrávající se na ledovcích a zasněžených pláních severu Zapovězených zemí | ||
![]() |
Crypt of the Mellified Mage | 2020 | Dobrodružství | Sborník čtyř dobrodružných míst od tvůrců z old-school komunity | ||
![]() |
Forbidden Lands (základní sada) Zapovězené země (základní sada) |
2018 | Základní pravidla | Krabice se dvěma základními příručkami, mapou světa a drobnými doplňky | ![]() |
|
![]() |
Raven's Purge | 2018 | Dobrodružství | Epická kampaň, ve které postavy hledají mocný artefakt, který rozhodne o osudu Zapovězených zemí | ||
![]() |
Spire of Quetzel, The | 2018 | Dobrodružství | Sborník čtyř dobrodružných míst od tvůrců z old-school komunity |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Návrat po letech
Když jsem zjistil, že Mytago překládá ZZ, hned jsem si je předobjednal. Naposledy jsem hrál jako náctiletý DrD. Pak mě život odvál k deskovkám. Celou tu dobu jsem ale toužil si znovu něco zkusit. Když dorazila krabice domů a já to všechno vybalil, byl jsem ztracen. Od té doby nedělám nic jiného, než studuju, kam se celý žánr posunul. Donutil jsem v deskoherní skupině každého zakoupit pravidla a v sobotu jsem po přípravě jako PJ, provedl první sezení. A světe div se, vše šlo jak po drátkách. Podotýkám, že tři z hráčů byli nováčci a o kvalitě ZZ svědčí to, že u nich zavládlo nadšení. Lehce uchopitelná pravidla, svět který mým spoluhráčům na výsost vyhovuje (s DnD se obavám, že by mě poslali rychle k šípku) a přesná dávka abstrakce, aby vše mělo správnou flow a hráč nebyl zahlcován zbytečnostmi a plně se soustředil na dobrodružství. Systém štestí a oldschool strach o postavu se hráčům strašně líbil. Za mě velmi přístupný systém pro nováčky a velká pecka. Díky Mytago. A díky Markusovi, protože mě žena zabije až zjistí, že jsem objednal DCC a Warhammer.
Excelentní hra pro specifický žánr
Zapovězené země mají lehký a elegantní systém (jeho kompletní stručné shrnutí najdeš tady), který je výborně odladěný pro podporu jejich zamýšleného žánru. Snadné na naučení, pochopení i hraní.
Háček je v oné frázi "zamýšlený žánr" - Zapovězené země jsou poměrně "úzkoprofilová" hra, která se soustředí na drsnou, trochu "špinavou" fantasy - boje jsou nebezpečné, magie relativně mocná, ale velmi riskantní, léčení může být složité. Pokud vás láká něco ve stylu Zaklínače (byť Zaklínače samotného si v tom bez úprav nezahrajete), "polské" fantasy školy obecně nebo prostě OSR stylu hry s prolézáním kobek a soustředěním na pravidlově lehce pojatý, přesto herně významný management zdrojů, pak Zapovězené země můžou být přesně pro vás. Pokud ne... tak vás neurazí, ale ani nenadchnou.
Hra s pěknou atmosférou a skvělou hratelností
Zapovězené země celkově hodnotím po zahrání velmi kladně. Text příručky je srozumitelný, knihy jsou pěkně zpracované. Mapa a samolepky z krabice potěší. Naopak balíček karet, zvlášť pokud nebudete hrát pokročilý soubojový systém, který je vlastně karetní hrou, je asi spíš zbytečný. Ledaže byste si ho chtěli následně doplňovat o vlastní karty. Na iniciativu bohatě postačí obyčejné hrací karty z nějakého vyřazeného nekompletního balíčku, které můžete popsat fixem. Doporučit mohu naopak brožurku Legendy a dobrodruzi z krabice na vytváření postav.
Mechanismy hry nejsou složité, jen pokud jste doteď nehráli žádný poolový systém, musíte se s tím prostě naučit zacházet. Potíž může nastat v boji, kdy se hodí mít po ruce seznam bojových akcí. Souboják nabízí určité taktické prvky a je dobré, aby to hráči předem věděli, není to ale žádný rollfest. Hráči kouzlících povolání by si měli před hrou dobře prostudovat pravidla, aby nebyli překvapení, že jejich postava zas tak moc často kouzlit nebude (za 8 hodin hraní hry čaroděj kouzlil přesně jednou). Mechanika získávání bodů vůle za selhání ve hře (tedy odměňování za selhání) vyžaduje při přechodu od nějaké tradičněji pojaté hře asi největší změnu myšlení hráčů.
Naložení je vymyšleno elegantně, ale trošku pokulhává jeho sledování na deníku postavy. Nejlepší je pro to použít nějakou el. pomůcku, ale každý nemusí chtít mít u stolu počítač. Cestování po mapě je taky fajn, i když z pravidel je cítit, že mechanismy a hratelnost jsou tu trochu na obtíž uvěřitelnosti (možnost a nemožnost postav pomáhat si při určitých činnostech). Když se tomu ale člověk poddá, funguje to dobře. Stavbu a údržbu tvrze ani crafting jsem zatím nehrál. Po přečtení je jasné, že v zájmu hratelnosti jsou v tu určité kompromisy (možná i prohřešky) proti realitě.
Z pohledu vypravěče oceňuju bohaté množství připravených tabulek generátorů všeho možného. Přípravu na hru hodnotím jako vcelku snadnou a připravený obsah ke hře jako inspirativní. Trochu zavádějící je snad jen to, že popis historie světa slibuje možná trochu něco jiného, než je prezentováno v náhodných setkáních a připravených dobrodružných místech.
Uchvátilo mě, jak snadné je hraní nestvůr. Nemusím sledovat žádné složité statistiky, prostě si vyberu (nebo hodem určím) druh úroku, vezmu kostky a je to! Jednoduchost vyhodnocování činností v této hře je její velkou devizou, jak z pohledu hráče, tak i vypravěče.
Hraní podle tohoto systému mě baví a dodaný svět se mi zalíbil. Z pohledu vypravěče mi sedí, že hra podle těchto pravidel pěkně odsýpá.
comeback
Libí se mi zpracování, myšlenka i systém. Zaujala i kamarady a po 10 letech jsme se vrátili k pravidelnému hraní. Mužu jen doporučit!!
Stará škola v moderním provedení, nutno nebrat doslova
Z celkového pohledu relativně slušně zpracované RPG, které se vrací ke kořenům. Za sebe ho hodnotím třemi hvězdičkami z pěti, důvody najdete vypsané níže.
Pokud jste fanoušci náhodných tabulek sloužících k vytváření obsahu, putování po hezké hexové mapě, udržování svých postav naživu i přes nepřízně osudu (kostek) a Vypravěčem dodávaných nebezpečí, nevadí vám možné zmrzačení či smrt vaší postavy, nešťouráte se v logice prvků herního světa, a upravíte si pravidla pro stavbu tvrze či je budete ignorovat, přidejte k mým třem hvězdičkám další dvě a Zapovězené země si pořiďte a hrajte je, protože budete maximálně spokojeni.
V opačném případě, tedy pokud si chcete své postavy piplat a dlouho se s nimi sžívat, pokud rádi odhalujete jednu po druhé vrstvy herního světa a těšíte se z toho, že vše stále dává perfektní smysl, nemáte rádi velký vliv náhody, pokud dáváte přednost epickým, předem připraveným příběhům, rozvíjíte vztahy s mnoha blízkými NPC … nemějte velká očekávání.
Podrobně jsem své názory shrnul v recenzi.
Severské Dark Sun.
Logická a jednoduchá pravidla. Dobré náhodné generátory. Negenerické survival fantasy.
Dračák, jak jste ho vždycky chtěli hrát
Když si vzpomenu na své dětství, kdy jsme se třemi kamarády hráli Dračí doupě, jednomu se nelíbilo, že počet životů dělá z postav na vyšší úrovni nerealistické superhrdiny, druhému se nelíbilo, že aspoň trochu nemůže léčit každý (a přece v reálu dokáže aspoň obvázat ránu každý) a třetímu se nelíbilo, že kouzelník tak moc kouzlí, a přitom Gandalf za celého Hobita seslal jen dvě kouzla – jedou ohněm zahnal vrrky a jednou vyčaroval světlo. S radostí bychom bývali tehdy přešli na Zapovězené země a všichni by byli náramně spokojeni.
Knihy pravidel mají kouzelnou atmosféru knih Pána prstenů a Hobita. Dýchá na vás duch dávno zapomenuté říše, kterou jste vždycky toužili navštívit, ale v dospělosti jste na to zapomněli, a teď se vám to vybaví. Z hlediska herních mechanismů jde o velmi zajímavý a funkční mnohakostkový systém, kdy za vlastnosti, dovednosti a předměty si přidáváte kostky a počítáte úspěchy (šestky se symbolem mečíků) a neúspěchy (jedničky se symbolem lebky). Při prvním hodu platí jen úspěchy, ale pokud se rozhodnete hod přehazovat, všechny jedničky, kromě těch za dovednosti, vás nějak postihnou. Buď dočasným snížením vlastnosti nebo poškozením předmětu.
Magie je tu mocná, ale velmi vzácná. Pro sesílání kouzel potřebujete body vůle, které získáváte za (dříve) hozené neuspěchy. Je až tak vzácná, že některé skupiny se rozhodly pro domácí pravidlo, že pokud postava na začátku sezení nemá žádný bod vůle, tak si napíše jeden. O pravidlech by se dalo povídat dlouho, ale raději vás odkážu na pravidla v kostce.
Celkově hra působí jako OSR, ale s netradičními, a přitom zajímavými a chytlavými mechanismy, nebo jako původní Dračí doupě, ale s mnohem funkčnějšími pravidly. Zatím jsme hráli jen párkrát a já si troufnul hru vést, a za mě naprostá spokojenost. Už se těším, až budu hrát nějakou dlouhodobější kampaň, ve které naplno využijeme pravidla pro cestování a objevování hexů a správu vlastního hradu!
Vypadá to na zabavné a funkční mechaniky
Návrat ke starému stylu a podobné mravenčení, jako před lety.
Naprosto nečekané
ZZ jsem si koupil spíš ze zvědavosti a teda nic nečekal. Slyšel jsem něco málo od kolegyně z práce, která s přáteli hrála už anglickou verzi. Vyprávění mě teda moc nenadchlo, přesto, že si FL (ZZ) chválila. Slečna je deskovkářka a co může vědět o odschool - mistfit -lowmagic RPG pch...
První odstavec je sice psán s nadsázkou, nicméně i si musím nasypat popel na hlavu. Zapovězené země jsou pro mě nejpříjemnější překvapení roce 2020.
Když jsem poprvé otevřel příručku a viděl vizuální zpracování, začala mi ihned podvědomě v uších znít hudba z Barbara Conana (s Arniem). Pravidla jsem poprvé proletěl během večera a věděl jsem, že tohle je hra, kterou jsme (od DrdD 1.5 kde jsme začínali) vždycky chtěli. Je tam výpravnost, nebezpečí, průzkum, vykrádání hrobek, od postav se nečeká že budou nutně hrdinové a budou rády, že vyváznou ve zdraví (a na všechno stačí jedna<!> mechanika). Magie je mocná, ale i nebezpečná a zrádná.
Osobním potěšením mi je možnost kombinací rodů (ras) a povolání, resp. že při kterékoli kombinaci nebude pro družinu žádná z postav vyloženě trn v patě zpomalující ostatní.
ZZ jsou zjevně vytvořeny aby fungovaly pro konkrétní styl hry a druh settingu, ale upřímně, dělají to po čertech dobře. Chápu, ten styl nemusí se líbit každému (jako ostatně cokoli), nicméně mě, ZZ sedí jak p**el na hrnec.
Baví mě tam materiály…
Baví mě tam materiály generující tabulky, baví mě tam náhodná setkání, dobrodružná místa, magické předměty. Všechno má svůj vlastní příběh a místo ve světe. A navíc dostatek informací k tomu, aby Vás to nakoplo ke hře.
A vše se dá navíc nádherně vykrást do vaší vlastní hry a světa. A ta mapa! A samolepky! Je to prostě doopravdy "Vem a hraj".
Jinak, překlad je taky parádní a krásně se to čte.
Teď jen jak přesvědčit mojí munchkin grupu na to přejít z 5e...vlastně ani ne, já bych si to nejradši zahrál jako postava.
Nejlepší fantasy RPG v češtině!
...prohlásil člověk, který ho do té češtiny přeložil, tak prosím berte na vědomí, že jsem zaujatý. Nicméně Zapovězené země jsou fakt dobré a za tvrzením, že lepší fantasy RPG v češtině nenajdete, si stojím. A ano, zohledňuju i překlad D&D páté edice. Protože Zapovězené země nejsou tak epicky multikulti čísílkově přepíčené bezatmosférické MMORPG. Tohle je hra, která je nízkomagická, spíš drsnější, zdůrazňuje cestování a přežití v krajině. Už do základních pravidel má zakomponované prolézání hexové mapy, náhodná setkání, zvraty při lovu nebo táboření...
Autoři tomu říkají „retro“, čímž naznačují, že je to hra inspirovaná hnutím oldschoolu (OSR), aniž by používala přímo oldschoolová pravidla. Zapovězené země jsou moderní design v tom smyslu, že systém není minimalistický a nerazí teorii „posouzení, nikoli pravidla“. Systém je naopak všeobjímající, všechno je elegantně napasované na jednotnou mechaniku (např. strach nebo vyčerpání se mechanicky projevují úplně stejně jako bodnutí mečem, akorát místo kostek síly vám ubírají kostky osobnosti, respektive odolnosti), a dokonce je tu i v určité míře možné „vykombit“ si postavu volbou různých schopností a přístupů k boji. Naštěstí to je jen decentní a nepřerůstá to v orgii kombení a vymýšlení buildů jako u jiných her.
(Zde se sluší podotknout, že já jakožto oldschooler mám radši ještě minimalističtější hry s volnějšími pravidly než tohle, a například možnost kombit nebo existence různých útočných i obranných manévrů a fint v boji mi tady vyloženě vadí. Ale zrovna tohle bude spoustě jiných hráčů naopak dělat radost.)
Nahoře pod anotací je odkaz na rozhovor se mnou, kde se o nich podrobně rozkecávám, tak nemá smysl rozkecávat se dál tady. Zapovězené země jsou tím, čím Dračí doupě vždycky chtělo být a nikdy nebylo, a myslím že svým důrazem na nízkomagičnost, cestování a přežití v krajině se přesně trefí do vkusu zdejší hráčské komunity.
Hra, na kterou jsem čekal dvě desetiletí...
Forbidden Lands, Zapovězené země, jsou pro mě něco jako zjevení. Je to hra, po které jsme prahli před dvaceti lety, když jsme lamentovali nad různými nedostatky Dračího doupěte. Po dlouhých letech mě přivedla zpět ke hraní a to velice komfortním způsobem, kdy pravidla servírují vše potřebné. Kladou na mne, jakožto na hráče, minimální nároky, nehází mi klacky pod nohy a spolehlivě mě vedou tam, kde bych mohl tápat či škobrtnout.
Předesílám, že můj komentář je silně zaujatý. S Forbidden Lands jsem se setkal ještě před jejich orginálním vydáním. Zaujaly mě pravidla Mutant Year Zero a na jejich adaptaci do fantasy prostředí jsem byl neskutečně zvědavý. Už betaverze pravidel, která se mi dostala do rukou, naprosto předčila veškerá má očekávání.
Hra po mechanické stránce úžasně šlape, celkový feeling je srdcové retro - tomu pomáhají zejména ilustrace, jejichž autorem je Nils Gulliksson, jsou prostě boží. Když jsem si pravidla poprvé prostudoval, řekl jsem si - tohle je Dračí doupě, jaké jsem ho vždycky chtěl mít, tedy mechanicky jednotné, zábavné a prošpikované hratelným materiálem.
Proto jsem se rozhodl zařídit oficiální český překlad. K mému štěstí se hra zalíbila ji Jiřímu Markusovi Petrů, který na překladu odvedl precizní, nebál bych se říci fenomenální práci. V roli redaktora se pak ocitl Jakub Bubák Maruš a troufám si říci, že společnými silami jsme text dotáhli do velice důstojné podoby.