Žánry

Mechanika Popis
Bojové

Důležitou součástí dobrodružství je boj – v míře větší, než je pro danou hru běžné. Tohle jsou dobrodružství, kde se boji v zásadě nedá vyhnout a boj tvoří výraznou součást herního zážitku.

Časová osa

Dobrodružství pracuje s časovou osou událostí, které se ve hře budou spouštět v uvedeném čase. To může, ale nutně nemusí znamenat lineární děj – některá dobrodružství s časovou osou můžou počítat s tím, že hráči osu vykolejí, nebo rovnou dávat možnosti nelineárního větvení.

Cestovatelské

Důležitou součástí dobrodružství je cestování a zážitek z cesty – poznávání nových krajů, jejich obyvatel, zažívání drobných incidentů, plynutí času... Řadíme sem taky dobrodružství typu „incident na cestě“.

Hexcrawl

Hexcrawl je v zásadě minisvět připravený ve formě hexové mapy, do které jsou hustě rozmístěná setkání a lokace, přičemž postavy nesledují příběh, ale volně mapu prozkoumávají.

Jeskyně: dungeon

Dobrodružství obsahuje „jeskyně“ neboli dungeony, přičemž za „jeskyni“ považujeme třeba i chrámy, hrady, čarovné domy... všechna dobrodružství stojící na pozvolném průzkumu místností.

Jeskyně: megadungeon

Megadungeony jsou obrovské jeskyně se stovkami místností, určené k dlouhodobé (někdy až nekonečné) kampani.

Lineární děj

Dobrodružství předepisuje konkrétní průběh děje při hře a v zásadě není možné, aby proběhlo výrazněji jinak.

Logické

Důležitou součástí dobrodružství je řešení předložených hádanek a nástrah chytrostí, nikoli silou. Sem patří dobrodružství postavená na zapeklitých pastech, hlavolamech, logických puzzles

Pátrací

Důležitou součástí dobrodružství je zjišťování informací, odhalování stop, vyšetřování a pátrání po tom, co se stalo – ať už jde o rozluštění vraždy, nebo rozkrytí pašeráckého gangu.

Pointcrawl

Pointcrawl je formát dobrodružství založeného na průzkumu popsaných lokací. Ty jsou v něm strukturované do zmapované sítě očíslovaných „uzlů“ a jejich vzájemných spojnic, například zajímavých bodů v krajině a cest mezi nimi. 

Rozsah: jednorázové

Rozsahově nejmenší dobrodružství – ta, která si pohodlně stihnete zahrát během jediného herního sezení. Pár hodin času a máte dohráno.

Rozsah: kampaň

Tahle „dobrodružství“ jsou ve skutečnosti delší kampaně, vhodné na pravidelné setkávání a dlouhodobé hraní. Jejich hraním strávíte víc (někdy mnohem víc) než deset herních sezení.

Rozsah: menší

Rozsahově menší dobrodružství, jejichž odehrání vám potrvá pár sezení. Do jednoho sezení se sice nevejdou, ale za dvě nebo tři je budete mít dohrané.

Rozsah: větší

Rozsahově větší dobrodružství, jejichž hraní se nestihne za pár sezení. Odhadem tak na pět až deset herních sezení.

Sandbox

Dobrodružství neurčuje žádný konkrétní příběh ani zápletku, kterým se hráči mají věnovat. Místo toho jde o větší mozaiku různých míst, postav, motivací, háčků a potenciálních dějů, mezi kterými si hráči volně vybírají ty, co je zaujmou.

Turnajové

Dobrodružství původně vzniklo pro turnaj, což s sebou nese určitá specifika – může být „soutěživé“, aby bylo možné poměřovat výkony hráčů, lineárnější nebo jinak uzpůsobené specifickému formátu.

V divočině

Dobrodružství odehrávající se ve venkovních neobývaných lokacích plných nebezpečí, ať už jde o průzkum hustých hvozdů, bloudění v pouštích nebo doprovod karavany po cestách zamořených monstry.

Ve městě

Dobrodružství s městskou atmosférou, odehrávající se v lidnatých městech a velkoměstech, kde je pořád rušno a kolem jsou záplavy lidí.

Ve vesnici

Dobrodružství odehrávající se na malých vesnicích a dědinách, kde zná každý každého a drby se rychle šíří.

Vyjednávací

Důležitou součástí dobrodružství je sociální interakce, diplomacie, vztahy s nehráčskými postavami, vyjednávání se znepřátelenými stranami a frakcemi.

Začátečnické

Dobrodružství je určené pro hráče, kteří s danou hrou teprve začínají a učí se ji, proto obsahuje různé instruktážní texty nebo jiné výukové prvky.