Žánry
Mechanika | Popis |
---|---|
Bojové | Důležitou součástí dobrodružství je boj – v míře větší, než je pro danou hru běžné. Tohle jsou dobrodružství, kde se boji v zásadě nedá vyhnout a boj tvoří výraznou součást herního zážitku. |
Časová osa | Dobrodružství pracuje s časovou osou událostí, které se ve hře budou spouštět v uvedeném čase. To může, ale nutně nemusí znamenat lineární děj – některá dobrodružství s časovou osou můžou počítat s tím, že hráči osu vykolejí, nebo rovnou dávat možnosti nelineárního větvení. |
Cestovatelské | Důležitou součástí dobrodružství je cestování a zážitek z cesty – poznávání nových krajů, jejich obyvatel, zažívání drobných incidentů, plynutí času... Řadíme sem taky dobrodružství typu „incident na cestě“. |
Hexcrawl | Hexcrawl je v zásadě minisvět připravený ve formě hexové mapy, do které jsou hustě rozmístěná setkání a lokace, přičemž postavy nesledují příběh, ale volně mapu prozkoumávají. |
Jeskyně: dungeon | Dobrodružství obsahuje „jeskyně“ neboli dungeony, přičemž za „jeskyni“ považujeme třeba i chrámy, hrady, čarovné domy... všechna dobrodružství stojící na pozvolném průzkumu místností. |
Jeskyně: megadungeon | Megadungeony jsou obrovské jeskyně se stovkami místností, určené k dlouhodobé (někdy až nekonečné) kampani. |
Lineární děj | Dobrodružství předepisuje konkrétní průběh děje při hře a v zásadě není možné, aby proběhlo výrazněji jinak. |
Logické | Důležitou součástí dobrodružství je řešení předložených hádanek a nástrah chytrostí, nikoli silou. Sem patří dobrodružství postavená na zapeklitých pastech, hlavolamech, logických puzzles. |
Pointcrawl | Pointcrawl je formát dobrodružství založeného na průzkumu popsaných lokací. Ty jsou v něm strukturované do zmapované sítě očíslovaných „uzlů“ a jejich vzájemných spojnic, například zajímavých bodů v krajině a cest mezi nimi. |
Rozsah: jednorázové | Rozsahově nejmenší dobrodružství – ta, která si pohodlně stihnete zahrát během jediného herního sezení. Pár hodin času a máte dohráno. |
Rozsah: kampaň | Tahle „dobrodružství“ jsou ve skutečnosti delší kampaně, vhodné na pravidelné setkávání a dlouhodobé hraní. Jejich hraním strávíte víc (někdy mnohem víc) než deset herních sezení. |
Rozsah: menší | Rozsahově menší dobrodružství, jejichž odehrání vám potrvá pár sezení. Do jednoho sezení se sice nevejdou, ale za dvě nebo tři je budete mít dohrané. |
Rozsah: větší | Rozsahově větší dobrodružství, jejichž hraní se nestihne za pár sezení. Odhadem tak na pět až deset herních sezení. |
Sandbox | Dobrodružství neurčuje žádný konkrétní příběh ani zápletku, kterým se hráči mají věnovat. Místo toho jde o větší mozaiku různých míst, postav, motivací, háčků a potenciálních dějů, mezi kterými si hráči volně vybírají ty, co je zaujmou. |
Turnajové | Dobrodružství původně vzniklo pro turnaj, což s sebou nese určitá specifika – může být „soutěživé“, aby bylo možné poměřovat výkony hráčů, lineárnější nebo jinak uzpůsobené specifickému formátu. |
V divočině | Dobrodružství odehrávající se ve venkovních neobývaných lokacích plných nebezpečí, ať už jde o průzkum hustých hvozdů, bloudění v pouštích nebo doprovod karavany po cestách zamořených monstry. |
Ve městě | Dobrodružství s městskou atmosférou, odehrávající se v lidnatých městech a velkoměstech, kde je pořád rušno a kolem jsou záplavy lidí. |
Ve vesnici | Dobrodružství odehrávající se na malých vesnicích a dědinách, kde zná každý každého a drby se rychle šíří. |
Vyjednávací | Důležitou součástí dobrodružství je sociální interakce, diplomacie, vztahy s nehráčskými postavami, vyjednávání se znepřátelenými stranami a frakcemi. |
Vyšetřovací | Důležitou součástí dobrodružství je zjišťování informací, odhalování stop, vyšetřování a pátrání po tom, co se stalo – ať už jde o rozluštění vraždy, nebo rozkrytí pašeráckého gangu. |
Začátečnické | Dobrodružství je určené pro hráče, kteří s danou hrou teprve začínají a učí se ji, proto obsahuje různé instruktážní texty nebo jiné výukové prvky. |