Žánry

Mechanika Popis
Časová osa

Dobrodružství pracuje s časovou osou událostí, které se mají stát v uvedeném pořadí, byť můžou umožňovat i nelinearitu a „vykolejení“ hráči.

Hexcrawl/pointcrawl

„Crawl“ je v zásadě minisvět připravený ve formě mapy, do které jsou hustě rozmístěná setkání a lokace, přičemž postavy nesledují příběh, ale volně mapu prozkoumávají. Rozlišujeme hexcrawl (na hexové mapě) a pointcrawl (na mapě tvořené sítí propojených uzlů), ale v zásadě jakákoli struktura založená na mapě bez centrálního děje se dá považovat za „crawl“.

Jeskyně

Obecná kategorie pro všechna dobrodružství odehrávající se v „jeskyni“, přičemž za „jeskyni“ považujeme třeba i chrámy, hrady, čarovné domy... všechna dobrodružství stojící na pozvolném průzkumu místností.

Jeskyně (megadungeon)

Obrovské jeskyně se stovkami místností, zpravidla určené k dlouhodobé kampani.

Jeskyně (mini)

Malé jeskyně s nízkým počtem místností, zpravidla v jednotkách, maximálně tak do dvaceti.

Jeskyně (střední)

Středně velké jeskyně s desítkami místností.

Logické

Důležitou součástí dobrodružství je řešení předložených hádanek a nástrah chytrostí, nikoli silou. Sem patří dobrodružství postavená na zapeklitých pastech, hlavolamech, logických puzzles

Pátrací

Důležitou součástí dobrodružství je zjišťování informací, odhalování stop, vyšetřování a pátrání po tom, co se stalo – ať už jde o rozluštění vraždy, nebo rozkrytí pašeráckého gangu.

V divočině

Dobrodružství odehrávající se při pohybu krajinou a divočinou, ať už jde o průzkum hustých hvozdů, nebo doprovod karavany po nebezpečných cestách.

Ve městě

Dobrodružství s městskou atmosférou, odehrávající se v lidnatých městech a velkoměstech, kde je pořád rušno a kolem jsou záplavy lidí.

Ve vesnici

Dobrodružství odehrávající se na malých vesnicích a dědinách, kde zná každý každého a drby se rychle šíří.

Vyjednávací

Důležitou součástí dobrodružství je sociální interakce, diplomacie, vztahy s nehráčskými postavami, vyjednávání se znepřátelenými stranami a frakcemi.

Začátečnické

Dobrodružství je určené pro hráče, kteří s danou hrou teprve začínají a učí se ji, proto obsahuje různé instruktážní texty nebo jiné výukové prvky.

Založené na lokacích

Základní stavební strukturou dobrodružství jsou popsané lokace rozmístěné do mapy, mezi nimiž se hráči v libovolném pořadí pohybují.

(Místnosti v rámci „jeskyně“ pro tyto účely nepovažujeme za „lokaci“ – jeskyně mají vlastní kategorii. Nicméně vícero jeskyní rozmístěných do mapy už jsou „lokace“.)

Založené na setkáních

Základní stavební strukturou dobrodružství jsou připravená setkání, která postavy potkávají v předem daném pořadí, byť můžou umožňovat i nelinearitu a větvení.