Forbidden Lands / Zapovězené země

Vložil(a) skaven dne 19. 06. 2020, 10:55
5
Průměr: 4.5 (30 hlasů)
2018
Fantasy dobrodružství v otevřeném světě s retro nádechem, ale moderními pravidly

Forbidden Lands (v českém překladu Zapovězené země) představují nové pojetí klasických fantasy her na hrdiny. Staňte se toulavými dobrodruhy, kteří se navždy zapíší do historie prokletého světa. Objevujte ztracené hrobky, utkejte se s krvelačnými příšerami, objevujte nebezpečnou divočinu. A pokud toto všechno přežijete, můžete vybudovat, spravovat a chránit svou vlastní tvrz.

Pravidla Zapovězených zemí vyšla v podobě základní krabice. Přinášejí rychlou tvorbu postavy, nebezpečné souboje a smrtící magii. Najdete zde vše potřebné pro putování Zapovězenými zeměmi, včetně návodu pro stavbu a obranu tvrzí. Příručky obsahují také detailní popis herního světa, množství zápletek, ilustrovaný bestiář a tři kompletní dobrodružství pro vaši hru.

Unikátní pravidla vám umožní vytvářet propracované charaktery postav, prostřednictvím velké plnobarevné mapy budete moci zkoumat všechna zákoutí Zapovězených zemí hex za hexem a díky přiloženým samolepkám si svět dotvoříte podle svých představ.

Zapovězené země získaly celou řadu ocenění v rámci ENnie Awards a byly vybrány jako nejlepší RPG na UK Games Expo. Původně švédská hra Svärdets Sång vyšla v roce 2018 anglickém překladu jako Forbidden Lands a v roce 2020 ji vydává v češtině nakladatelství Mytago jako Zapovězené země.

Překlad

Přeložený název Přeloženo Seřadit vzestupně Překladatel Vydavatel Jazyk překladu
Zapovězené země 2020 Jiří „Markus“ Petrů Mytago Čeština Odkaz

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Bez hodnocení
Hřbitov obřích červů 2022 Dobrodružství Podzemní pohřebiště obřích červů, kteří mají drahocenné zuby Čeština
0
Bez hodnocení
Kolosova vyhňa 2022 Dobrodružství Trpasličí štoly jako jeskyně pro Zapovězené země Slovenština
0
Bez hodnocení
Setkání v Zapovězených Zemích II. 2022 Rozšiřující příručka Sborník sedmi komplexních náhodných setkání pro ZZ Čeština
5
Průměr: 4.7 (3 hlasů)
Hodnota
93.33
Black Rose Keep
Dáma z Černé růže
2021 Dobrodružství Minidobrodružství na hradě se žravou hradní paní Čeština
0
Bez hodnocení
Labyrint Chodce v tmách 2021 Dobrodružství Dobrodružství v labyrintu záhadného boha a osadě před ním Čeština
5
Průměr: 4.7 (3 hlasů)
Hodnota
93.33
Lyset 2021 Dobrodružství Průzkum záhadného opuštěného kláštera Slovenština
5
Průměr: 4.6 (5 hlasů)
Hodnota
92.00
Noc krve 2021 Dobrodružství Krátké atmosférické dobrodružství v hostinci uprostřed lesů Čeština

4

Jelikož jsem vyrostl na méně drsných systémech tak jsem byl podobným žánrem nepolíben. U ZZ mne nadchlo velké množství obecných talentů ,které umožňují aby byla skupina o 6 trpasličích bojovnících a každý byl trochu jiný (jeden kovář, druhý vrahoun, třetí kat, čtvrtý kuchař.....). Velká četnost tabulek je také příjemná pro líný mozek. Jediné mínus mám ke světu. Chybí mi nápady na rozvaliny měst, malý počet dobrodružných míst (existují rozšíření, vím o tom ale svět je sám o sobě popsán málo natolik aby mohl člověk chrlit zasanené lokace). Svět je sině vázaný na systém, že si nedokáži představit hrát v něm něco jiného. Systém jsem již vedl ve Středozemi a celkem to klapalo.

4

Zapovězené Země som si najprv kúpil iba na inšpiráciu. No ako náhle som v električke po ceste z obchdou začal čítať začal čítať príručku hráča, my bolo jasné že tento systém chcem hrať.

 

Ako prvá vec ma zaujali dizajn, layout a ilustrácie. Tie sú príjemne oldschoolové a doteraz mám z nich radosť keď otvorím knihy.

ZZ sa dajú priradiť k systémom ktoré sú v širšej rodine OSR, teda používajú niektoré tradičné a "staré" prístupy. Či už je to prizvukovaná smrtenosť hráčskych postáv, to že hráči nie su zo začiatku žiadni hrdinovia ale skôr skupina ktorá sa snaží prežiť v nehostinnom prostredí, až po veci ako kostky zdrojov (resource die) a podobne. Systém ZZ ale používa aj mnohé kvalitné prvky súčasného RPG dizajnu a mechaniku ktorá je postavená na kope kociek (dice pool).

Jedna z vecí ktorú na hre zvlášť oceňujem sú mechaniky, ktoré priamo podporujú RP - ako temná tajmostvo a pýcha, získavanie EXP za dobrý RP. Pre hráča je tiež skvelý pocit, keď si zoskladá svoju kopku 12 kociek na kľučový hod, má to pocit váhy a epickosti. Knihy taktiež obsahujú dostatok náhodných tabuliek na všetko možné - od nehôd pri zbere potravy, cez generovanie dobrodružných miest, až po tabuľky zranení (magických a nemagických) a dobré náhodné tabuľky sú skvelá pomoc pre každého PJ.

Herný svet možno pre niekoho pôsobý neurčito alebo genericky. Myslím si ale, že poskytuje dostatok možností si ho prispôsobiť, pretvoriť, alebo sa držať jeho príbehu a tém.

Z výhrad ktoré mám, je najväčšia tá, že knihy pravidel pre hráča aj PJ, sú niekedy nepriehladné, nejasne odkazujú na pravidlá a niektoré veci sa ťažko dohladávajú. Vedie to k zbytočnej potrebe listovať a dohladávať si niektoré informácie.

Každopádne ZZ sú skvelá hra a vždy sa teším, keď chystám každú novú session.

4

Dlouhodobě mi sedí hry založené na dovednostním systému. Dlouhodobě nemám rád úrovně a s ním rostoucí počet životů - postavy jsou časem téměř nesmrtelné. Dlouhodobě mám rád syrové, středověku podobné prostředí. Dlouhodobě nemám rád světy, kde je magie běžná jako stromy v lese.

A proto hraju rád Zapovězené země. Dovednostní RPG v češtině, reálné, pro postavy nebezpečné s drsným světem.

Hvězdičku dolů dávám za občasné nelogičnosti a nedotaženosti v pravidlech (třeba boj na koních by zasloužil mnohem větší pozornost) a chaoticky sepsanou příručku (občas je problém v pravidlech najít věci, o kterých víte, že tam jsou, ale nenalézáme je na místech, kde byste je čekali).

5

Svoje dojmy som v zásade zhrnul už v rámci prvých dojmov v recenzi pre scifi.sk. Odvtedy ubehol viac ako rok, čo v ňom vediem hry a v zásade sa na nich nič nemení. Je to RPG survival systém, ktorý stojí za to, pretože:

  • množstvo tabuliek a generátorov, ktoré v rámci prípravy dokážu samé nakopnúť minimálne inšpiráciu
  • súbojový systém, ktorý: netrvá dlho, vždy je v čom robiť, má zmysluplné akcie aj reakcie, je brutálny hoci - aj najbiednejší nepriateľ dokáže postavu vyradiť, keď sa (ne)zadarí
  • mágia - vzácna, ale mocná, pričom už samotné kúzlenie generuje vďaka možným nehodám napätie
  • dicepool: iste, niet nad epický pocit, keď vám v DnD padne 20-ka, ale dicepool mi dáva akosi väčší zmysel. Vďaka nemu je všetko hmatateľnejšie, a je to aj vďaka tomu, prečo postavy nevisia očami len na "hitpointoch" čím sa dostávame k...
  • hitpointy - ZZ v podstate neumožňujú minmaxing, pretože ak dáte veľa bodov do Sily, bude vám to chýbať v súboji, ktoré cielia na Bystrosť.
  • cestovanie divočinou - môžete ho hrať doskovým systémom, môžete ho roleplayovať, v oboch prípadoch však máte v rukách ucelený a zmysluplný pravidlový systém. Cesta je cieľ v praxi.

4

Systém není vůbec špatný, je dobře funkční a vyladěný. Z počátku jsem byl ze ZZ hodně nadšený, ale postupně nadšení vyprchávalo a došlo mi, že tento systém mi moc nesedí. Ve fantasy sféře dávám přednost spíš stylu hraní jako je například v D&D.

4

Není na místě tvářit se, že jsou Zapovězené země jako systém bezchybné. Systém pro stavbu tvrze je už od pohledu zbytečně deskovkový. Ale na druhou stranu, jiné systémy tohle nemají vůbec. Některé mechaniky jsou neintuitivní, nebo neuvěřitelně zrádné svou náhodností. Ale díky tomu vytváří pocit, že nikdo neví dne ani hodiny, a opatrnost je ve hře v podstatě všudypřítomná. Takže se ZZ daří dělat to, co chce. A nelze jim upřít dost originálních nápadů a pojetí. 

Ke hře paří i svět, který rovněž obsahuje dost specifických a zajímavých, byť ne dechberoucích prvků. Ale je to jiné než ta čistá generičnost, není tu boj dobra proti zlu, spíš přetlačování zájmů, výlevy nepřátelství a mnoho prvků směřujících k podtržení drsnosti. A nejlepší je, že tento svět tu není pouze popsán a ostatován, ale je základem pro několik minidobrodružství a ohromnou tabulku náhodných setkání. Zkrátka je to výborný svět a pravidla pro "starý dobrý sandbox". Ve všem ostatním už tedy bude popravdě drhnout, ale úzký profil tady vlastně nevadí, protože je dostatečný pro rozmanitou hru.

Co ale opravdu vadí, je uspořádání příručky. Ano, jiná RPG s tím mají taky často problémy, včetně některých mých oblíbených. Ale na férovku, ta zrůdnost, co provedli autoři vlastnímu obashu je neuvěřitelná. Jedno pravidlo vysvětlené na dvou místech prakticky copypastou ne moc jasné formulace, které jsou ale vzájemně provázány? Check. Staty nepřátel rozházené prakticky po celé příručce vypravěče, bez jakéhokoli uceleného shrnutí? Check. Dvě místa, která se v kruhu odkazují na vysvětlení, které není ani u jednoho z nich, protože je jaksi něde úplně jinde? Pojem, který se používá vesměs v Přručce vypravěče, ale vysvětlený je v Průvodci hráče? Check. A tak by se dalo pokračovat. 

Kdybych hodnotil čistě to, co je obsahem, tak to na tu 5 hvězdičku dosáhne, ale pokud mi uspořádání příručky doslova kazí hru, tak to nehodlám přejít a nezohlednit.

5

Už jsem byl unavený dračákem a tak jsem se vydal hledat štěstí do jiných zemí a našel jsem tam nevídaný poklad.

Nádherný svět s historií, kombinování ras a povolání, soubojový systém, talenty, generující tabulky, samolepky, soubojový systém, talenty, náhodné setkání,... a už jsem zmiňoval soubojový systém a talenty?

Navíc vydáno česky díky Mytagu a vypadá to, že vydají vše co k tomu vyjde v originále. Prostě velká pecka. Chce se mi křičet radostí (teď hrozně křičím, ale vy to neslyšíte, .. tedy pokud nejste sousedi).

Takže děkuji Mytagu za vydání, Markusovi za super překlad a komunitě za vytvořené materiály které budu dále poctivě vykrádat případně se jimi inspirovat.

P.S. Omluvte mou euforii, do teď jsem hrál jen dračák :)

5

V záchvatu jasnozřivosti jsem si ZZ přál na Vánoce 2020 pod stromek a velmi rychle po rozbalení a krátkém prolistování bylo jasno. Můj šálek čaje. Po dvaceti letech si jen tak pro radost píšu dobrodružství, případně se pokouším o konverzi cizích dobrodružství do systému ZZ. Unglaublich. Uhlí zase hoří.

Svět ZZ je poměrně specifický. Snaží se vymezit hřiště tak, aby se na něm podle pravidel ZZ dobře hrálo. Teprve nedávno zmizelá krvavá mlha ospravedlňuje izolovanost jednotlivých obydlených míst, výskyt hrůzostrašných nestvůr a obtížnost cestování. Ze settingu zatím bojkotuji vlkeny, ale to je čistě můj problém. Dobrodruzi (alespoň zpočátku) jsou rádi za každý den, kdy mají teplé jídlo a střechu nad hlavou a touha po lepším vybavení je nutí prohledávat i velmi nebezpečná místa. Magie není počítačový algoritmus a nikdo netuší, co se vlastně přesně stane. Lze jen doufat.

Za co mají ZZ u mě kladné body:

  • Generátory a tabulky všeho možného (de facto hry ve hře), které dokážou nakopnout, případně nachystat Vypravěči při hře zábavná překvapení
  • Hezká myšlenka nestvůrných útoků, kde se Vypravěč může vyřádit
  • Pro mě tak akorát složitý soubojový systém
  • Nastavení světa, neboť Vypravěč může umisťovat do mapy hrobky, mohyly, ruiny a podobné parády, aniž by se musel moc starat o logiku (alibi mnoha let krvavé mlhy unese hodně)

Důvod pro občasné hudrování:

  • Někdy hledání v pravidlech připomíná čtení gamebooku (informace nejsou vždycky tam, kde bych je čekal)

4

Nadpis není tak úplně pravda, vím co si o tom myslím, jen úplně nevím jaké hodnocení si to zaslouží. 

Všechno co je na tomhle systému (z mého pohledu) skvělé: 
1) Rychlý combat, postavy padají jak hrušky (na obě strany), na každém pohybu záleží, dokonce i na tom zda vaše postava seká nebo bodá. 
2) Abstrakce tam, kde je potřeba, konkrétnost tam, kde je nutností. Za mě skvělý poměr. 
3) Nikdy. Nikdy v žádném jiném systému jsem necítil tolik napětí když útočí monstrum na hráče. Nikdy jsem v očích hráčů neviděl tolik děsu jako když jim člověk popisuje něco jen zdánlivě fantaskní a nebezpečné, nikdy jsem nezažil takovou opatrnost v jednání. Najednou hráčům na životech postav opravdu záleží, protože ví, že zemřít v zapomnění někde v závěji sněhu je snadné a že se je nejspíš nebude pokoušet nikdo oživovat, protože to naopak snadné vůbec není. Pravda, vedu ZZtka depresivnějším stylem než jiné hry. Ale na tomhle napětí a strachu o život postavy mají určitě svůj podíl. 
4) Konečně systém, kde se mi nepovedlo vytvořit ultimátně OP postavu. Postava může být skvělý fighter, ale pohoří když si špatně určí směr, uvízne v bažině a umře. Postava může být skvělý stopař, ale jakmile ji přepadnou lapkové, nejspíš se neubrání. Na kompozici družiny záleží a potřebují spolu spolupracovat. Je hloupý to říct zrovna u takhle depresivního systému, ale power of friendship tady opravdu hodně zvládne. 
5) Cestování. Jak jsem vždy ve všech podobných hrách cestování přerušoval, tady je super. Je abstraktní a má svoje chyby (rozložit tábor trvá 6 hodin wtf). Na druhou stranu podporuje něco, co by cestování podporovat mělo. Určitou sounáležitost postav. Zatímco jedni staví tábor, další jde rybařit aby měli večeři, další spí aby mohl v noci držet hlídku. Asi je to i tím, že mám úžasný hráče a tak si sami při cestování vzájemně in character povídají. Snaží se vytvářet si vztahy s ostatními postavami a případně je něco vhodného přiučit. 

A teď co vlastně tak úplně není. 
Systém je velice specifický. Vysoká nebezpečnost, cestování a omezené působení magie z něj dělají systém na specifický styl hraní a vypravěčování. Bojím se, že i kdybych se hodně snažil, tak ze ZZ nikdy jinou hru než "parta low magic dobrodruhů se snaží přežít, vydělat si a dosáhnout svých (jistě velice čestných) cílů" neudělám. Hra je tak velice úzkoprofilová (aspoň z mého pohledu hráče hlavně univerzálních/snadno hacknutelných systémů), ale svou práci odvádí dobře. 

5

Toto RPG som mal v zornom poli od momentu, keď som naňho uvidel Kickstarter. A v hľadáčiku od momentu, keď sa Skaven kdesi prekecol, že chystajú českú verziu.

Myslím, že čakanie aj práce na ňom sa vyplatili, pretože ZZ ako celok pôsobia vyspelým a uceleným dojmom a odporučil by som ich každému, kto má rád:
- drsný súbojový systém
- putovanie divočinou
- mikromanažment
- zameranie na problémy jednotlivca namiesto globálnych problémov
- divokú mágiu
- hry typu west marches

Všetky tieto prvky v sebe hra kĺbi pomerne intuitívne a v príručke pre hráča som narazil iba na málo prípadov, kedy sú pravidlá divné alebo vyslovene zbytočné.

Čo sa týka balenia, kvalitou je trocha inde ako býva zvykom, ale je to také dobré "inde". Knižky sú vytlačené na recyklovanom "beletristickom" papieri, čo je pri porovnaní s inými produktami, kde použitie iného ako kriedového hi-glosss papiera je tabu, pomerne nezvyk. Pravidlá sa však aj vďaka tomu čítajú o čosi pohodlnejšie a na čitateľa neútočia rušivé farebné kreácie. Ilustrácií je tu ale pomerne dosť a ich čiernobiele podanie dýcha starými časmi. Čo mi trochu vadilo, bola sadzba - niekoľkokrát končila veta z odstavca na celkom novej strane či liste a bolo to dosť rušivé - v časoch, kedy má Black Hack majstrovsky nasádzaný text tak, že všetko potrebné k problematike sa nachádza na jednej, maximálne dvoch stranách, sa autori mohli posnažiť aj tu. Obsah pritom neprekypuje zbytočnými poismi a kratučké flavor texty sú naozaj iba tak dlhé, aby tvorili skôr vizuálny separátor jednotlivých kapitol.

Z mechaník ma ich oslovilo hneď niekoľko, ale najviac asi systém správy zdrojov - ten sa mi zapáčil natoľko, že som sa ho rozhodol využiť vo vlastnom systéme. Pomáha totiž budovať atmosféru neistoty, kedy si hráč nikdy nie je istý, či prežije ďalší deň v poriadku, alebo sa bude musieť uskromniť, aby prežil cestu domov.

Keď už som pri domove. Hra sa odohráva na veľkej a takmer slepej mape (súčasť balenia), ktorá len čaká, kým sa zaplní zaujímavými lokáciami. Isto najzaujímavejšou je vlastná pevnosť, ktorú môžu postavy počas hrania získať a postupne zveľaďovať. Mňa táto mechanika spočiatku nadchla, ale keď som sa neskôr priamo dočítal, aká je košatá a podrobná, trocha som sa začal obávať, či na seba nebude strhávať väčšinu pozornosti. Potom mi ale došlo, že po štyroch sedeniach hráčom možno padne vhod namiesto strachovania sa o holý život pre zmenu riešiť predaj dobytka alebo stavbu studne. A keď už nič iné, potreby pevnosti môžu slúžiť ako ďalšie príbehové háčiky alebo zámienky pre výpravy.

A ak by mal DM náhodou tvorivý blok, pre inšpiráciu ani nemusí chodiť ďaleko, pretože súčasťou knižky je vyčerpávajúci zoznam tabuliek s náhodným obsahom všetkého druhu - od generátora nepriateľov cez históriu postavy, náhodné udalosti nad zemou i pod ňou, kritické zranenia až po náhodné povesti. S touto zásobou nápadov síce nemožno pracovať "za behu" a nejaká príprava pred každým hraním je určite nutná, ale určite ide o vítaný obsah, ktorý možno použiť aj v iných systémoch.

Na záver tradične dodám, že systém som nehral, takže všetko sú to dojmy po prečítaní príručky hráča, ale keby sa naskytla príležitosť, rozhodne by som uvažoval, že po nej skočím.