Navzdory názvu jsou Dungeons & Dragons páté edice v pořadí už zhruba sedmou (záleží na způsobu počítání) verzí her z rodiny Dungeons & Dragons. Hrdinové se ve fantasy světě vydávají na dobrodružství plná nástrah, bitev a zapeklitých úkolů. Tato edice vzdává hold bohaté historii D&D a jde o skloubení tradičních herních principů a stylu hry za použití moderních herních mechanismů. Je méně taktická než předchozí dvě edice a víc se zaměřuje na děj, postavy a příběh. Má hrdinský nádech.
Postavy jsou definované rasou a povoláním, které určuje jejich schopnosti. S postupným získáváním zkušeností postupují po úrovních a odemykají si schopnosti nové. Hra používá jednotný systém pro vyhodnocování dovedností, zbraní, záchranných hodů atd. – vždy hod (k20 + bonus) proti cílovému číslu. Novinkou je mechanika výhody/nevýhody, která nahrazuje bonusy a postihy jednoduchou možností hoď dvěma kostkami a vyber lepší/horší. Vypravěč může hráčům za dobré ztvárnění postav udělovat body inspirace, které hráči potom utrácejí k získání výhody.
Jak je u D&D zvykem, základní sada se skládá ze tří příruček. Tou hlavní je Player's Handbook, popisující všechna pravidla potřebná ke hře. V Dungeon Master Guide najdete další rady, nástroje a materiály pro Dungeon Mastera (Pána jeskyně). A Monster Manual je sborník nestvůr.
Existují i různé úvodní sady se zjednodušenými pravidly a ukázkovými dobrodružstvími, vhodné pro začínající hráče.
Variantou D&D páté edice je česká hra Jeskyně a draci.
Externí recenze a shrnutí
d20.cz | ShadoWWW | [Recenze] Dungeons & Dragons 5e |
d20.cz | Log 1 = 0 | DnD5e v Kostce |
Překlad
Přeložený název | Přeloženo Seřadit vzestupně | Překladatel | Vydavatel | Jazyk překladu | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Dungeons & Dragons (5e) | 2016 | Andy, Arled, ROBOcop, Radim „ShadoWWW“ Havlíček, Spize | Odkaz |
Produkty pro tuto hru
Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|
The Deck of Many Things | 2024 | Rozšiřující příručka, Různé pomůcky | Krabicová sada s fyzickými kartami a knihami všelijakých materiálů | |||
The Lost Universe | 2024 | Dobrodružství | Vzdělávací dobrodružství o přínosech Hubblova teleskopu | |||
Bigby Presents: Glory of the Giants | 2023 | Rozšiřující příručka | Ucelený průvodce vším souvisejícím s obry v D&D 5e | |||
Call of the Dark | 2023 | Dobrodružství | Dvě dobrodružství pro D&D 5e ze světa Symbaroum | |||
Hodnota
100.00
|
Deep Magic Vol. 1 | 2023 | Rozšiřující příručka | Revidovaná příručka nových kouzel, podpovolání a magických směrů pro pátou edici D&D | ||
Deep Magic Vol. 2 | 2023 | Rozšiřující příručka | Revidovaná příručka nových kouzel, podpovolání a magických směrů pro pátou edici D&D | |||
Keys from the Golden Vault | 2023 | Dobrodružství | Sborník dobrodružství s tématikou vloupaček |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Posledna volba
Ak je na vyber hrat ine RPG, vzdy si radsej zahram ine RPG.
D&D je tu dlho, bolo v podstate prve, a je strasne ale strasne otravne, ze niektori ludia si myslia, ze vsetky RPG su D&D...potom su tu este individua co si myslia, ze vsetko fantasy je D&D. Ano Tolkien s inspiroval D&D a napisal o nom knihy...(pre tych, ktori nerozumeju sarkazmu, ano to bola ta situacia kedy bol pouzity).
V kazdom pripade s takym review sa neda suhlasit, pretoze je jasne, ze som proti D&D zaujaty. Pozrime sa radsej an hru samotnu a samozrejme budem ako zaujaty jedinec hladat len same negativa:
Tvorba postavy- uplne rigidna. Ciselne sa od seba postavy casto odlisuju len malo (smozrejme cele zalezi od classu a rasy) a nejaky realnejsi rozdiel clovek vidi len na vyssich leveloch. Samozrejme skuseny hrac vie spravit zaujimavy charakter zo vsetkeho, ale aby k tomu realne hra viedla povedat nemozem.
Boj- ak clovek nehra cinematicky alebo s realistickymi pravidlami je to uplne nudne peklo. Hodis kockou a trafil si alebo netrafil si. To iste aj s obranou...obrana je v podstate zlozena z toho ako je vytvoreny charakter, equipmentu a inych pred-priprav. Vela ludi to mozno bavi, pre mna to je hrozna nuda sledovat ako si hadzeme kockou a potom dalsou kockou a jej konecne som zabil toho skreta po hodine hadzania si kockou, verte, ze fakt neznasam hrat clovece...
Hody- zaklad je k20 ale pravdepodobne budes potrebovat k3, k4, k6, k8, k10, k12...je to fakt potrebne? K20 sleduje viacmenej percentualnu kocku K100 rozsekanu na 5% za kazde cislo, viac ma berie hadzat si seriozne na percenta.
Aby som to kompletne zhodnotil: Som uplne zaujaty, preto v realite ta hra ma mat aspon o hviezdicku viac. Je to ok ak potrebujete zaujat komercnych ludi, ktori o nicom inom v zivote nepoculi a eventualne ich stiahnut na lepsie veci. Je to aj ok ak to idete hrat s profi hracmi, ktori uz vedia, ze pravidla su iba na inspiraciu a nebabru sa s tym, ale na rovinu preco uz si radsej nezahrat nieco lepsie?
DnD
5e je zatím nejjednodušší a nejodladěnější oficiální DnD co existuje - ale pořád je to novodobé DnD.
Boje jsou dlouhé a pomalé, hitpointů je hromada, příběhové efekty jsou omezené aby se hráči dali co nejsnáz držet v kolejích. Pokud se člověk drží oficiálních příruček, tak je hra dost mechanicky "natěsno", aby hráče tlačila k mechanické optimalizaci, ale tím je příběhově omezuje.
Vydavatel navíc pojal strategii, že místo aby nevybalancované kusy (povolání, sub-povolání, kouzla, ...) opravil a vydal errata, vydá novou příručku s novými, silnějšími. To zaručuje power creep.
Fajn hra se zázemím obrovské komunity
Fajn hra, která vás rozhodně neohromí svou dokonalostí ani genialitou. Je to prostě staré dobré DnD s trochou moderních prvků, které jsou ale dávkovány jen v takové míře, aby neznechutily starší hráče. Řemeslně dobře zvládnutá hra s elegantními a jednoduchými pravidly, které sice mají nějaké díry, ale ty je rozhodně nečiní nehratelnými.
Jako hlavní zápor bych zmínil především to, že i přes značné zaměření pravidel na souboje, vám 5e moc nepomůže udělat souboje skutečně zajímavé, a ty často mění jen v bezduché otloukání HPček. Naopak zásadním kladem je popularita pravidel, a s ní spojené snadné shánění spoluhráčů a nepřeberné množství materiálů, které rozšíří již tak bohaté možnosti systému.
Klasika
Celosvětová klasika v nejnovější edici. Neskutečné množství materiálů, relativní jednoduchost pravidel a ve světě dost často synoymum pro RPG.
Lepší, ale stále ne dostačující
Dojmy z hraní po vyzkoušení dalších 20+ systémů které nejsou DnD5e.
+ Obecná popularita, je snadné najít hráče i GMy
! Neskutečné množství materiálů, máloco je z toho ale opravdu dobré.
! Oproti minulým edicím zjednodušený systém, ALE porovnávat hru v hodnocení se svými předchozími edicemi a ne se svou opravdovou konkurencí není příliš fér.
- Wargame s RP posypkou. (A i tak existují lepší dungeoncrawlery z řad OSR)
DnD... je to DnD
DnD si na nic nehraje, je vytvořeno pro cheezy high fantasy hru, kde každá postava je už od začátku vlastně (tak trochu) hrdina. Pokud je to něco, co vás osloví, je to hra pro vás.
Oproti předchozím edicím vidím velký progress ve zjednodušení/sjednocení mechanik a důrazu na tvorbu postavy. S jedním zkušenějším hráčem s načtenými pravidly a připravenými postavami, se dá cold-startovat během 15 minut (mám odzkoušeno se 3 různými skupinami, z čehož jedna byly děti mezi 12-16).
Hra určitě není dokonalá a co se týče žánrů a prostředí je dost svazující, nicméně splňuje, co podle mého splňovat slibuje na 100%
Dungeons and Dragons
Vyčítat by se téhle hře dalo spoustu věcí, to je úplně jasné. Ale ty největší výtky většinou směřují k tomu, že je to DnD. To mi přijde krajně nefér, protože kdo nemá rád DnD, nebude hrát DnD, OK, ale to je jeho preference. Já mám DnD rád a tyhle výtky tedy vnitřně zcela ignoruji.
5E má chyby i ve vlastním designu. Ale přicházet jsem na ně začal většinou až po pár letech hraní a když jsem začal do jeho designu trochu fušovat. Takže se mi to nechce promítat do obecného hodnocení.
A ty hrubší chyby se v zásadě ztratí v té spoustě možností.
Takže zbývá, že to je DnD s dobrým poměrem náročnosti a komplexnosti, což je to, co si při DnD představím, takže spokojenost. Prostě rules heavy utra generic fantásko.
Tento pátý díl serie rozhodně stojí za to
DnD jsem nikdy moc nepřišel na chuť až do té doby než jsem poznal 5e. Podle mě je to hodně dobře zpracovaný rpg s vazbou na minulost ale dizajnem dle potřeb a trendů aktuální doby. Pokud hledáte náhradu za DrD tak tohle je rozhodně dobrá volba. A jedno z mála RPG co má dobře zpracovaný začátečnický sady.
Vytvořit si postavu drujda na 16 úrovni a hrát ji nebyl problém a to jsem pravidla držel poprvé v ruce.
Skvělé pro worldbuilding,…
Skvělé pro worldbuilding, příliš složité pro hraní běžnými smrtelníky.
hodnoceni 1k6-1 hvězdiček
Hodnoceno na základě přečtení pravidel, dvou oneshotů jako hráč a mnoha diskusí.
Pokud někdo má rád multirasové high fantasy hry s Red Queen efektem a téměř wargamingovým způsobem boje, je tohle RPG pro něj.
DnD5e je vyladěná edice nejrozšířenějšího RPG, ke které se dá sehnat hromada materiálů a také dost hráčů. Pokud vám vyhovuje výše uvedený stručný popis, pak s ním budete spokojeni a můžete mu dát pět hvězd, protože se podle něj dá hrát celkem dobře, pravidla jsou rozumně sladěná a je v nich to, co příznivci DnD očekávají.
Na druhou stranu jde stále o silně GM-centrickou hru, která na něj klade značné nároky, protože má velké pravomoci a odpovědnost, takže vést DnD je stále docela náročné, protože pravidla některé věci popisují, ale s ničím jiným než vytvářením protivníků prakticky nepomáhají. Příznivci sice tvrdí, že jde o jednoduchý systém, ale ve srovnání se skutečně jednoduchými RPG je DnD pořád dost složité. Roleplaying pak probíhá spíše paralelně k pravidlům, než že by byl na ně navázaný a byl jimi podporovaný.
Často zmiňovaný rychlý a zábavný soubojový systém mi (alespoň na nízkých úrovních) přijde zdlouhavý a nudný. V prvé řadě - strašně moc závisí na náhodě. Když kostky nepadají, tak se prostě téměř nic neděje. Druhá věc - díky nastavení systému je dost obtížné, aby si hráči popisovali vlastní akce, takže souboj v zásadě vypadá tak, že hráči nahlásí akci, hodí si a GM jim ohlásí výsledek, případně ho popíše, dokud mu nedojde zásoba popisů a inspirace. Na jednu stranu se může snadno stát, že se v boji tři kola nic neděje, na druhou se může stát, že několik zdravých postav je padne během jednoho či dvou kol.
Tvorba postavy spočívá ve výběru z poměrně široké palety možností, která je ještě širší při použití dalších povolání. Zní to dobře, pokud se svou preferencí trefíte do vkusu tvůrcům. Pokud máte vlastní představu o postavě, může se vám stát, že jsi do pravidel budete dostávat jen těžko.
Po opakovaném vyzkoušení jsem prohlásil, že si DnD zaslouží 1k6-1 hvězdiček hodnocení, protože zhruba takový rozptyl zábavy a frustrace nabízí, klidně i v jedné hře. (Na tento hod mi sice padla šestka, ale pět hvězdiček bych mu nedal, ani kdyby mou preferencí byl fantasy systém zaměřený na boj.) Výsledné tři hvězdy považujte za výsledek, kdy jde o nejlepší systém z DnD rodiny, odladěný, s největší komunitou na světě (a jednou z největších v Česku), který si ale z minulosti pořád nese spoustu neodstranitelné zátěže, které ho vedle skutečně dobrých systémů stahuje do průměru. Fanoušci mu stejně dají pět hvězd, a nefanoušci ho můžou vyzkoušet a pak sáhnout po něčem jiném.
Nepochybně dobře udělaná hra, jen trochu... šablonovitá?
(Hodnoceno na základě zběžného přečtení a pár sezení jako hráč.)
Jako milovník starších edic DnD jsem se těšil, jak to dám 5e vyžrat za to, že to „dělá blbě“ (4e, dívám se tvým směrem). To s klidným svědomím udělat nemůžu, tohle je fakt dobrá hra, designově vychytaná, přístupná novým hráčům, s obstojnými doprovodnými produkty. Jenom... mi přijde, že se s tou „moderností“ z té hry něco ztrácí. U pětky se pro mě hodně ztrácí atmosféra a dojem, že by mě to lákalo. 5e se žánrově přibližuje MMORPG a videohrám, představuje epický svět jasného dobra a zla, dobrodruzi jsou dobří, skřeti jsou zlí. Navíc je to všechno takové pestrobarevné multikulti kosmopolitní – rozuměj „pejsek a kočička vařili dort“ – a jak má každá postava divné uši, modré vlasy, dredy nebo aspoň démonický ocásek, tak už mě to nějak neba. Nemá to mrd.
Systémově to působí vychytaně, ale na můj vkus je to dost „přepíčené“. Spousta různých serepetiček, bonusů, speciálních schopností. Na druhé úrovni dostaneš odolnost proti jedům, na třetí si můžeš vybrat tuhle specializaci a tenhle bonus atd... Hra svádí a inspiruje ke kombení a vytváření „buildů“. Je mi jasné, že pro spoustu lidí to je ohromná zábava, ale mě to od RPG spíš odrazuje. A moje osobní hnida jsou různé schopnosti/dovednosti, které nahrazují hráčův mozek hodem („hoď si, jestli si na něco vzpomeneš“, „hoď si, jestli tě napadne správné řešení“).
Takže porovnání s vymakanou videohrou je podle mě trefné. 5e je rozhodně dobře udělaná hra, byť na mě pořád dost videoherní.
Mainstream se vším všudy
Chvíli jsem váhal, jestli náhodou nedat dokonce jen 3 hvězdičky, ale nakonec jsem se rozhodl dát čtyři, protože navzdory všem problémům, které tahle hra má, je to po řemeslné stránce kvalitně odvedená práce a v rámci možností a zadání, které měla, jsou zvolená řešení spíše ta lepší.
Na první pohled si sebou nese všechno, co si lidé spojují s DnD - tradiční atributy, class and level, hody D20 a její natural hody, hromady různých kostiček zásahu, balíky předskriptovaných kouzel, schopností a dalšího předpřipraveného obsahu.
Zároveň je to pořád mainstream a DnD, takže si s sebou nese také spoustu vlastností, kterých nebylo tak snadné (a s ohledem na cílovku možná ani vhodné) se vzdát, ale posouvají hru někam, kde mě už RPG přestává bavit - rozlítaná d20 z lineárním rozložením, freezetime, pižlání HPček, inflace úplně všech zdrojů s rostoucí úrovní, spousta hodů končících "nic se nestalo", v horším případě si na ně ani neházíte vy, protlačování boje na úkol exploračních a sociálních mechanik a úplná absence mechanik příběhotvorných nebo narativních - vystačíte s prostým "Praštil jsem ho za 8".
Je třeba ale uznat, že v rámci výše uvedených mantinelů se zase autoři hry pokusili o maximum ... a podařilo se. Jednotná mechanika hodu d20 v je dostatečně verzatilní pro všechny možné situace a když zrovna nemáte navrčené konkrétní pravidlo pro konkrétní situaci, můžete snadno použít "rulling, not rules" a dostanete intuitivní výsledek, ekonomika akcí funguje a odsýpá. A když zabrousíte do sekce volitelných pravidel v GM příručce, najdete nejedno pravidlo, jehož zapnutí vyloženě cílí na řešení výše uvedených much - jako by autoři věděli, co s tím, jen se báli to dát do základních pravidel, protože to příliš vybočuje z požadavků mainstreamu.
Navíc ke hře existuje mrtě podpůrných materiálů, včetně online zdrojů jako DnDBeyond.
Zkrátka, pokud máte zrovna deskovkovější náladu, nebo si chvíli chcete zahrát "to DND", tak pátá mainstreamovou kampaň, tak pátá edice je dobrý nápad, jak to udělat. Pokud ale očekáváte od RPGčka víc, než kooperativní onlinovku převedenou do pen-and-paper formátu, tak se přeci jen poohlédněte po něčem jiném.
Duch původního Red Boxu je zpět!
Recenze z roku 2014:
Dungeons & Dragons je jedním z pilířů geekoismu, něco jako Star Trek. Být fanouškem Star Treku znamená být trekkie, a s hráči D&D je to podobné. Bohužel přečíst a naučit se pravidla může odrazovat nové hráče. Nová edice se rozhodla tomu učinit přítrž a udělala obrovský krok ke zjednodušení nejen tvorby postavy, ale celé hry. Základ je pořád stejný – na zranění si házíte různorodými kostkami, ale na vše ostatní si v podstatě vystačíte s dvacetistěnnou kostkou (dále k20), k jejímuž hodu přičtete určité opravy a snažíte se dohodit nebo přehodit cílové číslo. Mnohé složité opravy ale byly nahrazeny systémem výhody/nevýhody.
Tento systém vypočítává úspěch či neúspěch mnohem jednodušeji. Například místo aby měli elfové rasový bonus k záchranným hodům proti zmámení (řečeno prostou řečí: aby byli odolnější vůči magii), mají k nim výhodu. Když má hráč výhodu nebo nevýhodu, tak místo aby připočítával k hodu k20 další opravy, hodí si dvěma k20 a použije buď vyšší, nebo nižší hod (podle toho, jestli má výhodu, nebo nevýhodu): tj. méně matematiky, méně složitosti, více času na hraní.
Nová edice má v sobě nově zabudovanou knihovnu zázemí (backgrounds), která podněcuje hráče, aby pro své postavy vymysleli minulost a osobnostní rysy místo min-maxování statistik. Výběrem zázemí – jako je např. voják, lidový hrdina nebo uličník – vytvoříte zajímavější postavu pro hraní role hrdiny (role-playing) a navíc můžete získat bonusové vybavení, jazyky a zdatnosti. Jinými slovy, v rámci zázemí se zamýšlíte, kým je vaše postava jako osobnost (volíte její osobnostní rysy, ideály, pouta a vady) a lépe můžete vymezit její fikční silné a slabé stránky, které současně mají přímý vliv na herní mechanismy. Zázemí si můžete buď vybrat z předpřipravených, nebo si vymyslet z gruntu zcela vlastní.
Se zázemím je spjatý mechanismus Inspirace, který je podobný Hrdinným bodům (Hero Points) z Pathfindera. Pokud se Pánovi jeskyně líbí vaše hraní podle zázemí a vidí, že se chováte podle vytyčené osobnosti postavy, může vám udělit Inspiraci. Inspirace se dá utratit za jednorázovou výhodu k hodu. To opět podněcuje rozvoj zajímavých postav a vytváří prostor pro příběhové akce tím, že je odměňuje.
Podobně jako zázemí funguje na vyšších úrovních frakce. Postava v herním světě je nejen součástí své nejbližší družiny (skupiny) dobrodruhů, ale pracuje pro blaho většího celku – frakce. Frakcí může být zlodějský cech, organizace bojující proti silám zla nebo spolek obchodníků. Postava může využívat její služby (informační i jiné), získávat od ní různé důležité předměty (i kouzelné) a frakce na oplátku může postavě zadávat různé úkoly a požadovat protislužby. Čím víc toho postava pro frakci udělá, tím vyšší má v rámci dané frakce hodnost a tím víc toho může po frakci žádat. Frakce ale současně toho více od postavy očekává.
Kouzelné předměty doznaly také velkých změn. Již nejsou součástí matematického jádra hry. Fungují jako výjimečné odměny, které postavy mohou najít na zvlášť nebezpečných místech. Na běžné obchody s kouzelnými předměty zapomeňte. Celkově se systém kouzelných předmětů posunul k modelu původních TSR edic, jak ho známe například z BECMI (verze, kterou se inspirovalo původní Dračí doupě).
Pokud vám nic z výše uvedených odstavců nedává smysl, asi jste ještě nikdy nehráli Dungeons & Dragons, nebo možná jste nikdy nehráli žádnou stolní hru na hrdiny. Pro vás se dá podstata páté edice shrnout takto: "Pokud jste si někdy chtěli zahrát D&D, ale působilo na vás příliš zmateně či rozpačitě, nebo jste o něm ještě nikdy neslyšeli, nyní je ideální čas to zkusit." Nejen že je tato nová edice mnohem jednodušší než předchozí verze, ale na oficiálních stránkách D&D jsou dostupné základní pravidla ke stažení zcela zdarma. Pro úplné začátečníky je ale nejlepší začít Začátečnickou krabicí (Starter Setem) spolu se Základními pravidly. Dobrou zprávou taky je, že se pravidla překládají do češtiny. Už jsou přeložená Základní pravidla i Začátečnická krabice, takže úplným nováčkům nic nebrání zkusit si zahrát tajemné Dungeons & Dragons. Stačí jen vejít a pozdvihnout meč. Koně se už vzpínají a slunce vychází. Dobrodružství čeká!
Update po pěti letech (srpen 2019):
Pátá edice udělal díru nejen do světa, ale i do českých luhů a hájů. Ryan Dancey měl pravdu, když říkal, že D&D je jako telefon nebo Facebook - čím víc lidí ho používá, tím větší má užitek pro všechny ostatní. Čím víc lidí D&D hraje, tím je ještě přitažlivější. Teď po pěti letech je to ještě lepší než na začátku.
Pravidla jsou OK, ale teď už víc oceňuji tu síťovou externalitu. Že existuje hafo krásně přeložených příruček, které se stále a rychleji překládají, že existuje sedm českých skupin, co pravidelně streamují své hraní DnD 5E, že existuje český PJ Craft, který pravidelně mluví o hře jako takové. Že není problém sehnat spoluhráče, že není problém se zeptat na Kostce na nějakou nejasnost, nebo naopak tam někomu s pravidly pomoci. Novým hráčům hodně pomohl Starter Set a za chvíli vychází jeho komplement Essentials Kit. Novým hráčům hodně pomáhá i D&D Beyond.
Nevím, jak to bude do budoucna, ale teď, v roce 2019, se dá říct, že DnD 5E přineslo novou zlatou éru hraní her na hrdiny.
Jednoduché a přitom mocné
Tak na mě působí nové edice dnd. Oproti předchozím se jedná o mnohonásobný posun mezi masy a ku prospěchu je i rychlá startovací edice. S ní si dokáže skupina vystačit i na celou dobu hraní a pokud náhodou ne, je tu příručka hráče, která poskytne dost inspirace. Po prvním seznámení hodnotím 4* 5tá * hře patří za perfektní cz překlad.