Tasha's Cauldron of Everything

Vložil(a) Markus dne 09.09.2021, 17:54
2
Průměr: 2 (2 hlasy)
2020
Sborník všelijakých pravidlových rozšíření a možností pro D&D 5e

Tasha's Cauldron of Everything je sborník nových pravidel a možností pro D&D páté edice. Přináší rozšíření jak pro hráče a jejich postavy, tak pro DMa. Obsahuje:

  • Rozšířená subpovolání – nová subpovolání pro každé hráčské povolání a nové povolání „artificier“.
  • Další možnosti postav – nové schopnosti a rysy jednotlivých povolání, možnost přizpůsobit si původ postavy jinými rasovými rysy.
  • Skupinoví patroni – mocné nehráčské postavy, které se můžou stát patrony těch hráčských.
  • Kouzla, artefakty a kouzelná tetování.
  • Rozšířená pravidla – například pravidla pro nehráčské pomocníky, nadpřirozená prostředí, přírodní hrozby nebo vyjednávání s příšerami.
  • Hádanky a hlavolamy – k vložení přímo do dobrodružství.
Určeno po hru
Kategorie produktu

Externí recenze a shrnutí

2

Taša dává hráčům velkou možnost v úpravě tvorby a vývoje postavy, která například u ras, které jsou vyvážené díky neslučitelnosti jednotlivých schopností, dost boří vyváženost, která je už tak dost vychýlená. Kvalita oborů je dost rozličná, jak z pohledu konceptu postavy tak mechanickým zpracováním. Jako pozitivum mezi nimi bych viděl opravení oboru kouzelníka tanec mečů (bladesinging) u kterého v předchozí verzi z Mečového pobřeží vícenásobný útok přestal dávat smysl oproti trikům někdy na jedenácté úrovni. Volitelné rozšíření schopností u povolání také určitě není vyváženo. Odbornosti jsou dělány stylem: Chcete unikátní schopnost jiného povolní? Tady ji máte. Nástroje pro Pj jsou spíš meh.

2

Vynechám celou tu zábavnou kontroverzi okolo Wizardů co sou tak woke, že mají potřebu zbořit celý design DnD ras a jejich rozdílnosti a smíchat je atributama i schopnostma všechny na jednu hromadu - je to sice zábavná story (a dost možná milník vývoje, k němuž se jednou budeme smutně vracet), ale ve skutečnosti to je z Taši jen malá a nijak extra důležitá část.

Taša je v podstatě další Xanathar, tzn. jde o příručku ofiko a napřímo rozšiřující základní pravidla hry (PHB, DMG) s:

  • Hromadou nových Oborů povolání
  • Nějakými novými kouzly a magickými předměty
  • ...featy a dalšími podobnými cinkrlátky
  • materiálem pro DMa a skupinu jako celek
  • ...a nějaké skryté a nepřiznané bug-fixy

Bohužel, tam kde Xanathar působil jako byť designově ne moc progresivní, přesto relativně svěží rozšíření plné nových zajímavých možností, které hráči budou chtít hrát... Taša působí nuceně, křečovitě... a vlastně ne moc zajímavě.

Obory povolání jakoby byly škrabané ze dna hrnce - už nestačí jen další fantasy archetyp/koncept, je potřeba to rvát na wow efekt, šroubovat zajímavost co to dá, rvát do povolání co nejdivnější věci - psioniky a lykantropy atp. - výsledkem jsou věci, které do mnoha, spíš i většiny prostředí, žánrů a stylů prostě nezapadnou, takže budou většině hráčů nanic. Kouzla a magické předměty mě nijak nenadchly, stejně tak featy atp.

Materiály pro DMa a skupinu se nesou v duchu Xanathara, s tím, že jejich nápaditost (inspirativnost) je menší a designové zpracování skoro otevřeně odfláklé. Patroni skupiny tak jsou vlastně jen suchý výčet bytostí, kterým lze sloužit, bez čehokoliv zajímavého navíc.

Bug fixů se tentokrát dočkal zejména Čaroděj - a to nejenže zcela nepřiznaných, ale ještě maskovaných skrze design jeho nových Oborů, které všechny mají během prvních 10 úrovní boost 10 stylizačních kouzel navíc nad počet (podobně jako doménová kouzla klerika nebo černokněžníka), bez jediné zmíňky o tom že by se něco vztahovalo na dříve vydané obory. Výsledkem je, že Obory z Taši působí neskutečně přesíleně - dokud vám nedojde, že máte totéž udělat i pro dříve vydané Obory, ale tabulky s kouzly si musíte napsat sami, protože Wizardi prostě chybu nepřiznají, nepřiznají a i když jí opraví, tak jí prostě nikdy nepřiznají, to si kurva zapametajte!

 

Xanathara jsem hodnotil slabšími 4* - 4 za obsah, slabšími za některá zpracování. Taše dávám silné 2* - jakože něco zajímavého se v ní najít dá a kombiči co sbírají cokoliv všude možně se postarají o to, aby se občas objevila u většiny herních stolů, ale většinu hráčů její obsah spíš nezaujme a docela dobře bez něj zvládnou žít.

 

PS - zajímavé je, jak Wizardům sequely cool příruček zjevně moc nejdou... Taša je slabý odvar Xanathara, stejně jako Mordekain byl slabý odvar Vola. Přitom ani v jednom případě k tomu ve skutečnosti není důvod - materiálu ke zpracování i zajímavých designových konceptů je okolo dost.