World of Darkness, nový

4.6
Průměr: 4.6 (5 hodnocení)
Hra v kůži smrtelníků, kteří se snaží přežít v hororové variantě skutečného světa
White Wolf
2004

Hry ze Světa temnoty dříve vycházely jako samostatně hratelné produkty, které "pouze" sdílely stejnou značku a základ systému. V roce 2004 však autoři vydali novou edici, která shrnuje všechna základní pravidla do jedné knihy. Největších změn dostál samotný systém, který výrazně zjednodušil souboje, a proto zabírá mnohem méně herního času. Zároveň se herní prostředí přesunulo z devadesátých let do současnosti. Základní pravidla umožňují hraní za běžné smrtelníky v pokroucené a děsivé variantě našeho světa, kde řádí upíři, vlkodlaci a jiné děti tmy. Ke hře existuje mnoho rozšíření, které umožňují hru např. za zmíněné upíry či vlkodlaky.

Výborná volba

4

New World of Darkness je velice dobře udělaný systém s nepříliš svázanými pravidly, které však přesto tvoří dobrou kostru, na které se dá dobře stavět (a staví na ní mnoho dalších rozšíření). Pravidla tím, že mnoho věcí objasňují, ale detaily často nechávají na úvaze gamemastera, mají potenciál uspokojit jak pravidlové puristy, tak více příběhově zaměřené hráče. Za hlavní výhodu bych označil především jednotný systém na který navazuje mnoho dalších sad pravidel a sourcebooků (Mage: The Awakening, Vampire: The Requiem, Werewolf: The Forsaken a další).

Jednu věc bych speciálně Rulebooku vytknul. Docela mne zamrzelo, že v rámci zjednodušování pravidel a sjednocování mechanik zavedli autoři střelbu takovým způsobem, že zranění a šance na zásah jsou spojené (velké zranění automaticky znamená velkou šanci na zásah). Když člověk vezme pár modelových situací, vedou pak k absurditám (gangster střílící dávkou člověka nezabije (nebo zabije, ale pak se vždy taky trefí), přestřelka pistolníků na divokém západě skončí tak, že zasažený hráč klidně vrátí úder, apod.) Více příběhově zaměřeným hráčům to asi tolik nevadí, ale ty, kteří jdou po systému více, to může být podstatný rys. V jiných aspektech se mi ale pravidla velmi líbí a aktuálně patří k mým top.

Svět temnoty mě uchvátil

5

Svět temnoty mě uchvátil prakticky hned jak jsem zaslechl o co jde. Líbí se mi možnost hrát zde opravdu silné příběhy kde pravidla slouží pouze jako bezlička i možnost hrát pevně podle pravidel velice akční hry.

Hrál jsem, hraji a budu hrát

5

Skvěle rozšiřitelný systém vhodný nejen pro své původní hororové určení.

Nedosahuje pro mě kvalit

5

Nedosahuje pro mě kvalit předchozí edice, přesto jeden z nejlepších systémů.

Skvělá volba pro vyznavače

4

Skvělá volba pro vyznavače volnějšího přístupu, silné a tmosféry a hráčského zaměření na postavu. Hry od White Wolf (WW) nikdy nebyly mezi svými hráči moc o důrazu na pravidla, ale když už nějaká potřebujete, s čím co tu najdete si většinou dobře vystačíte. A smrtelnící jsou rozhodně dobrá volba jak pro začátečníky se světem temnoty, tak i pro vyznavače skutečného "nonmacho" horroru. Osobně mám s touto hrou dobré zkušenosti buď jako s prequelem pro upíry a nebo jako s jednorázovými hororvými povídkami.
Pokud bych měl jmenovat nějaké výtky, tak to budou dvě (a týkají se většiny her od WW). Jednak má rezervy v tom, jak hráčům pomoci, aby hra vyzněla opravdu hororově (mnoho her tak končí dost často na hranici okultně investigativní příběhu a tajemné akce) a druhak skutečný potenciál systému většina hráču nepozná, protože je k tomu hra nijak nevede.