Advanced Dungeons & Dragons (2e)

Vložil(a) rpgforum dne
3
Průměr: 3 (21 hlasů)
1989
Starší příslušník známé rodiny Dungeons & Dragons; hrdinové ve fantasy světech

2. edice Advanced Dungeons & Dragons je následník první edice AD&D, vzniklý po odchodu zakladatele Garyho Gygaxe. Stejně jako dřívějších edicích, i zde jsou postavami dobrodruhové ve fantasy světech a systém staví na kombinacích ras a povolání.

Druhá edice je v první řadě celkové přepsání, reorganizace a revize dřívějších pravidel, která byla roztahaná do mnoha příruček a stala se nepřehlednými. Přímo do základních pravidel ale přináší nová pravidla, případně pravidla, která dříve vyšla v rozšiřujících příručkách – jako volitelné systémy dovedností, specializací, magických škol atd. Ubírá některá hráčská povolání (assassin, mnich) a mění schopnosti těch zbývajících. Zejména s pozdějšími rozšiřující příručkami začínala narůstat do komplexity a připomínat budoucí třetí edici D&D.

Hra se trochu změnila i stylově – opouští brakovou sword & sorcery fantastiku a věnuje se spíš hrdinské, vysoké fantasy. Kvůli dobovým kontroverzím s „nevhodností“ D&D pro děti byly taky odebrány „problematické“ prvky jako démoni a ďáblové v bestiáři, půlork přestal být hráčskou rasou, assassin už není možným povoláním. (Démoni a ďáblové byli v pozdějších doplňcích navráceni pod jinými, nenápadnějšími názvy „tanar'ri“ a „baatezu“.)

Základní sada se skládá ze tří knih. Vyšly poprvé v roce 1989 a podruhé v lehce revidovaném vydání v roce 1995. Revidované vydání přineslo změny především kosmetické: změnila se především vizuální stránka knih, sazba a ilustrace. Byly zavedeny některé drobnější úpravy a errata. Jednotlivé knihy jsou:

Pro druhou edici AD&D vyšlo ohromné množství doplňků. Série PHBR - Player's Handbook Rules Supplement (15 knih) přinášela příručky určené pro hráče, které nabízely nové schopnosti a možnosti přizpůsobení jednotlivých povolání. Série DMGR - Dungeon Master's Guide Rules Supplement (10 knih) přinášela obecné rady a materiály pro Dungeon Mastera. Série HR - Historical Reference (7 knih) adaptovala hru na různá prostředí z reálné historie. Pro hru vyšla taky spousta oceňovaných herních světů.

Ke konci života této edice přinesla série Player's Option (1995) řadu alternativních pravidel a rozšíření: Combat & Tactics rozšiřuje soubojový systém např. o kritická zranění a manévry, Skills & Powers přináší mimo jiné alternativní tvorbu postavy bodovým nákupem a Spells & Magic přináší rozšíření magického systému, včetně sesílání kouzel pomocí bodů many. Hra s těmito rozšířeními se může výrazně lišit od základního AD&D 2e – někdy byla označována jako „dvouapůltá edice“ (2,5e).

Nedlouho potom nakladatel TSR zkrachoval a byl koupen společností Wizards of the Coast, která po čase přišla s výraznou revizí v podobě třetí edice Dungeons & Dragons (2000).

Rodina RPG her
Vydavatel

Překlad

Přeložený název Přeloženo Seřadit vzestupně Překladatel Vydavatel Jazyk překladu
Advanced Dungeons & Dragons (druhá edice) 2007 Jiří Hron, Jiří „Birdman“ Matyskiewicz, Jiří „Markus“ Petrů, Vlasák Čeština Odkaz

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
5
Průměr: 5 (1 hlas)
Hodnota
100.00
Art & Arcana: A Visual History 2018 Četba Ilustrovaný průvodce historií a vývojem Dungeons & Dragons
0
Bez hodnocení
Secrets of the Magister 2000 Rozšiřující příručka, Příručka světa Příručka o nejmocnějším mágovi ve světě Forgotten Realms
3
Průměr: 3 (1 hlas)
Hodnota
60.00
Inner Planes, the 1998 Příručka světa Průvodce vnitřními neboli živelnými sférami z mnohovesmíru Planescape
0
Bez hodnocení
Return of the Eight 1998 Dobrodružství Příběhové dobrodružství posouvající svět Greyhawk k novému rebootu
0
Bez hodnocení
The Adventure Begins 1998 Příručka světa Nová základní příručka světa Greyhawk po rebootu do původní stylizace
0
Bez hodnocení
Domains of Dread
Domény děsu
1997 Příručka světa Třetí verze základní sady pro hraní v goticky hororovém světě Ravenloft Čeština
4
Průměr: 4 (1 hlas)
Hodnota
80.00
Planewalker's Handbook, the 1996 Rozšiřující příručka, Příručka světa Informace o světě Planescape a jeho specifikách určené pro hráče

1

ADnD jsem hrál jednou jako hráč, a nehodlám to opakovat, protože systém je strašný. Nebylo to mé první RPG, nebylo ani první po Dračáku, takže k němu nemám žádné nostalgické vzpomínky, a nejsilnější je vzpomínka na THAC0.

2

Klasika z minulého století, překomplikovaná pravidla plná tabulek a nesmyslných omezení (protože "balanc"). V počítačových hrách se nějak přetrpět dala, ale v reálu to bylo o dost horší. Spousta líbivých světů s hromadou příruček, o kterých jsme ale většinou jenom slyšeli nebo četli, ale nikdy v nich (až na rozpixelované počítačové hry) nehráli - Birthright, Dark Sun, Planescape, Al-Quadim, Forgotten Realms...

2

Víceméně platí co jsem řekl u prvního ADnD. Počet stran pravidel znovu narostl, na něco kolem 600 stran. ADnD má sice jistý  tahák v množství zajímavých settingů, ale nemyslím si že to stačí na další hvězdičku.

2

Na tuto hru jsem přešel z Dračího Doupěte jako na druhou RPG. Podle mého názoru je celkově druhá edice ADnD zhruba srovnatelná s Dračím Doupětem. Pomineme-li fakt, že oba systémy se dost podobají pak lze druhé edici vyčíst hlavně dost podivná pravidla a začasto i nepříliš dobře podaná; na druhé straně má ADnD výhodu v oblasti fluffu, celkové prezentaci, atmosféře, herním prostředí a různých doplňků k pravidlům. Bohužel řada doplňků k pravidlům je špatně vyvážená. Platí to částečně i o hlavních pravidlech, ale tam stačí vědět na co si dávat pozor (multiclass, elfové). Atmosféru ADnD mám opravdu rád. Pokud vás má tato hra z nějakého důvodu zajímat, pak jedině z tohoto - řekl bych že Monstrous Manual je stále nejlepší mezi všemi edicemi DnD a kity povolání mě také dokážou inspirovat jak ke hře postavy tak k tvorbě NPC, což nemůžu říct o většině Prestige class a podobně z dalších edic DnD.

2

AD&D nemôžem hodnotiť ako samostatnú hru z dvoch dôvodov: prvým je nostalgia, ktorá potiera mnoho či zabúda na mnoho nedostatkov a druhým neodbytné porovnávanie s ďalšími edíciami. AD&D bola u mňa druhá rolová hra (hneď po Dračím doupěti), ktorá sa šírila v predinternetových časoch na kópiach kópií. Je spätá s časmi, keď powergaming a munchkinizmus neexistovali jednoducho preto, že systém nebol natoľko flexibilný ani otvorený (multipovolania si brali len exotickí hráči). Matne sa rozpomínam na chvíle, keď nebol potrebný battlegrid, ani miniatury. Spája sa mi s časmi, keď hrdinovia ani ilustrácie neboli übercool. A spája sa mi z počítačovými podobami typu Baldur's Gate.

Žiaľ, práve porovnanie s ďalšími edíciami ukazuje kostrbatosť a vyvetranosť pravidiel. Keď pozorujem nekonzistentnosť typu ,,raz podhadzujeme, inokedy nadhadzujeme", keď sledujem pätoro záchranných hodov, ktoré sú nelogické, keď platí zásada, že trieda obrany (AC) mínus 10 je naozaj úžasná, keď zbrane majú sedem štatistík, prestávam chápať, ako sme to mohli hrávať.

Hra má všetky črty klasických predstaviteľov - silného rozprávača, využívanie hotových dobrodružstiev, absolútne žiadne právomoci hráčov, postavy, ktoré musia postupovať, inak zomrú. Filozofia, ktorá ašpiruje na realistickosť tým, že čím viac aspektov sveta sa opravidluje a otabuľkuje, tým je to lepšie, hoci je to na úkor plynulosti. V súčasnosti je jasné, že tadiaľ cesta nepovedie.

Na AD&D si možno teraz ceniť len jej dedičstvo -- množstvo herných svetov, popisné texty súvisiace s históriou, počítačové hry -- a spomienky na chvíle začiatkov rolového hrania.

Dôvod na jeho hranie však už dnes naozaj nie je. Dve hviezdičky dávam len vďaka zmieneným veciam. Nováčikovia si spokojne vystačia s jedinou.

2

Je to uz davno, co jsem ADaD hral. Tehda nas ta hra celkem bavila, ale zpetne si uvedomuji, ze jsme meli problem chytit se toho o cem hra tak nejak je. Dost pomohly potom PC hry Baldursgate Torment apod. Kde uz jsme pak vedeli kudy se ubirat. Cely ten system na me pusobi dost nejiste a z dnesniho pohledu vidim ze ta hra jaksi neumela vyjadrit, co vlastne chtela.

5

Dragonlanca: Tales of the Lance a ADnD spolu k sobě prostě patří. Hra která mě přivedla k RPG je ynní žalostně zastaralá po pravidlové stránce, ale je to hra na kterou nidky nezapomenua kterou si kdykoliv rád zahraju.

2

V porovnaní s prvou edíciou D&D je AD&D krok do prázdna. Zbytočne nekoherentná hra, trpiaca snahou priživiť sa na rastúcej popularite fantasy, ktorá zahodila jednoduchú a funkčnú estetiku "old-school" hrania spolu s pulpovými literárnymi koreňmi a zastala na pomedzí nefunkčného railroadingu a vágneho výpravného fantasy.

Podľa môjho názoru najhoršia edícia D&D, ktorej životný cyklus a tisícky príručiek odrážajú smutnú premenu TSR z firmy počúvajúcej komunitu svojich fanúšikov na stroj na výrobu peňazí.

2

ADnD je moje druhe RPG co som hral. Po tom co uz som mal plne zuby Draciho Doupete sme sa s priatelmi vrhli nan nazhaveni hlavne jeho mutaciami z pocitacovych hier. Nevydrzali sme pri nom ale dlho. Tiez tam bolo kopa mechanickych veci co nas otravovali a na DnD 3e sme presli bez vahania a uz sa neobzreli spat.

4

Systémově je AD&D tragédie, ale stejně si zaslouží 4 hvězdičky. Proč? Protože to vlastně vůbec nevadí. AD&D není hra o systému, nikdy nebyla a nikdy nebude. Je to hra pro kterou je svět na prvním místě a v tomto ohledu vždycky odváděla velký kus práce. Nejde přitom zdaleka jen o settingové příručky, v podstatě každá příručka vám dává spoustu námětů co se týče prostředí v němž postava existuje. A to je hlavní deviza AD&D.

3

Je to klasika a ma sve kouzlo. System není dokonalý a v mnoha ohledech dnes již překonaný. Na druhou stranu ADnD reprezentuje jeden starý proud, ktery v RPG existoval a získal si mnoho fanoušků. Ano ten proud znamenal mnoho tabulek, tězkopadnost a mnoho zbytečných detailů. Ale to je možná právě to, co mnoho hračů v RPG hledá. Stejně tak, jako nevyčítám starým filmům jejich naivitu, nebudu vyčítat ADnD že je na svou dobu takové jaké je. Pozdější edice mají možná lepší systém, hezčí ilustrace a profesionálnější game design, ale nemají ten feeling, který "dvojka" a proto si tentokrát dovolím být velmi subjektivní a řeknu, že pro mě druhá edice bude vždy nejlepší Dungeons and Dragons. A to jsem ji hrál později než trojku a tedy to není jen věc nostalgie. A navíc má dokonalé světy jako Darksun, Planescape nebo Ravenloft.

Hranost 23
6