Dungeons & Dragons (4e)

Vložil(a) Conlai dne
4
Průměr: 3.1 (19 hlasů)
2008
Pokračovatel jedné z nejznámějších fantasy her na hrdiny.

Hrdinové rozličných fantastických ras a povolání se v této hře vydávají vstříci dobrodružství. Čekají je epické bitvy a zapeklité úkoly. Jak hrdinové vítězí a přežívají různé nástrahy, zlepšují se: postupují po úrovních, získávají rozličné síly a magické předměty. Mohou se tak postavit ještě nebezpečnějším nestvůrám a nástrahám.

4. edice D&D je v rámci rodiny Dungeons & Dragons považována za černou ovci, která se od jiných verzí liší výrazným důrazem na podrobný taktický boj s přehršlem speciálních schopností a efektů. Je hrou, kterou ocení především příznivci taktických bojů na čtvercové mapě, vyváženého systému a postupného zlepšování schopností postav.

Trojici základních příruček tvoří Player's Handbook pro hráče, Dungeon Master's Guide pro pána hry a bestiář Monster Manual.

Nespokojenost části komunity s příliš „deskoherní“ 4. edicí se stala jedním z impulzů ke vzniku old-school renesance, která se snaží vrátit „ke kořenům“ Dungeons & Dragons. Nepřijetí 4. edice komunitou nakonec vedlo k relativně brzkému nahrazení pátou edicí D&D (2014), která se od vysoce taktického pojetí opět odvrací.

Rodina RPG her

Externí recenze a shrnutí

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
5
Průměr: 5 (1 hlas)
Hodnota
100.00
Art & Arcana: A Visual History 2018 Četba Ilustrovaný průvodce historií a vývojem Dungeons & Dragons
0
Bez hodnocení
Dark Sun Campaign Setting (4e) 2010 Příručka světa Legendární fantastické postapo ve verzi pro D&D 4e
0
Bez hodnocení
Dark Sun Creature Catalog 2010 Rozšiřující příručka Bestiář pro svět Dark Sun pro D&D 4e
0
Bez hodnocení
Adventurer's Vault 2 2009 Rozšiřující příručka Sborník nových magických předmětů pro D&D 4e
0
Bez hodnocení
Adventurer's Vault 2008 Rozšiřující příručka Rozšiřující příručka vybavení pro DnD 4e.
0
Bez hodnocení
Dungeon Master's Guide (D&D 4e)
Průvodce Dějmistra
2008 Základní pravidla Úvodní příručka pro vypravěče v D&D 4e Čeština
0
Bez hodnocení
Forgotten Realms Campaign Guide 2008 Příručka světa Úvodní příručka DMa pro svět Forgotten Realms ve verzi pro 4. edici D&D

2

... ale taktická deskovka. Po vyzkoušení několika skutečných taktických deskovek jako je Gloomhaven musím zpětně říct, že nevidím prakticky žádný rozdíl mezi nimi a DnD4e. Boje jsou jen smrští mechanických pravidel, ve kterých není místo pro popisy, protože by se natahovaly ještě víc, ale i akce mimo boj vyžadovaly příliš mnoho házení a úspěchů, i když tam už k popisům docházelo. Chápu, že někoho taktické boje baví, nicméně ta roleplayingová část je na můj vkus až příliš omezená.

1

Pamatuju si svůj hype, když 4e měla vyjít... no a pak přišlo DnD které se nestalo.

Vyšla nejnudnější, nejméně zajímavá inkarnace DnD. V podstatě je to heck and slash taktická bojová, pro mě nepovedená, deskovka. 

Pro wargamingové fanoušky by tam ten herní zážitek být možná mohl, ale asi nejsem wargemingový fanoušek.

4

Nové pojetí DnD které bere inspiraci z MMORPG a soustřeďuje se více na boj a mapky, ale zároveň přidává nový způsob řešení nebojových encounterů.

Jakžto člověka co má rád deskovky a character progress se mi 4e trefila přímo do černého, ale faktem je že na vyšších úrovních boje nejsou dobře balancované a často trvají nepřiměřeně dlouho.

1

DnD 4e se má k DnD asi jako DrD+ k DrD. Je to designová zrůdnost, jejíž samotné výchozí principy jsou totálně vadné a všechno další to už jen zhoršuje. Co všechno tam je špatně? Všechno, viz tohle krásné vzpomínkové video mnhaletého 4e hráče. Aby bylo jasno - Wizardi tehdy měli sen o tom mít DnD-čkové WoWko a pravidla stolního DnD (4e) která budou kompatibilní s tímto MMOčkem. Byl to - zajímavý experiment.

  • I ten nejmenší souboj trvá VĚČNOST
  • Většinu této věčnosti není zajímavý a jen se táhne
  • ...souboj by šel pitvat dlouho (zbytečné miliardy akcí, kolovrátková stereotypnost, naprostá nutnost používat deskovkový battleplan...)
  • Hluboký min-maxing jako nutnost. Složitost systému je taková že bez počítačového builderu nejde udělat rozumná postava (natož když se vezmou v potaz příručky... oh, příručky - power creep jak svině)
  • Rozbitý systém, který později napravily až Essentials - které ale už trpěly power creepem a jinými věcmi
  • ...což samozřejmě znamená, že se do toho systému nedá proniknout rychle a "naučit se ho" trvá věčnost. Jde přitom jen o čísla a akce, není tam nic zábavného, žádná přidaná hodnota která by za ten čas stála
  • Všechny postavy jsou stejné. Pardon, existují 3 skutečné classy - všechno ostatní je stejné, jen se to u každého povolání jmenuje jinak
  • ...ze systému kouzel se stala MMO powers parodie
  • ...atd.

 

Tahle hra je mega shit. Mnoho lidí investovalo nekonečno hodin do toho, aby se jí naučilo a hrálo, což u nich vyvolává stockholmský syndrom a "utopené náklady" (aka "Concord fellacy"), což nejspíš stojí za všemi těmi hodnoceními co jsou víc jak 2* - nebo aspoň za jejich velkou částí.

3

Hrál jsem 3.5 edici a strašně moc jsem se těšil na novou edici DnD. Klouzal jsem na hypu, četl jsem si co tam má všechno být. A pak jsem si koupil pravidla, přečetl jsem si je a byl jsem dost zklamaný.

S odstupem času jsem to vnímal jinak. 3/3.5 jsou masivní systémy, které jsou plné různých věcí. Tady pokračuje simplifikace, klade se větší důraz na boj a použít velké škály schopností. Proměna na taktickou hru, která byly patrná už ve třetí edici se tady ještě více posouvá, ale zároveň dochází, že překračuje onen okraj, kde začíná ztrácet jiné aspekty hraní. Je to více hra o soubojích než o hraní rolí.

Navíc jsou základní pravidla rozdělené záměrně do velkého množství knih. To je další věc, která se mi nelíbila. Pořizovací cena základní sady nebyla díky tomu tak vysoká, ale znamenalo si to koupit další a další knihy základních pravidel.

Asi nejhorší z variant DnD. Ale nutný předstupeň k páté edici.

1

No, dnd4e, hodnotím až po půl roce hraní. Dříve jsem si netroufl. Ale teď už vím, že více ne. Boj, boj, figurky a podložku, boj. Sociální schopnosti nic.... jen bokovky... To raději DrD+ nebo DrD2 a když deskovku tak Dorn. Hra je tak prošpikovaná bojem a komercí až to bolí... Jedna hvězdička za jednoduchý a jednotný systém, ale ani ten to nezachrání.

2

Přemýšlel jsem, zda hru hodnotit, protože pravidla jsem příliš podrobně nenačetl a odehráli jsem pod DnD jenom jednu sérii dobrodružství. Vzhledem k tomu, že se k němu ale asi už nebudu vracet, je to možná nejlepší čas. DnD 4e je dobře zoptimalizovaná hra. Autoři skutečně hodně dobře zvládli vyvážit jednotlivá povolání a hluboce se zamyslet nad jejich taktickou rolí. Nedochází zde k takovým bugům, jako že čaroděj jenom šetří manu na finálního bosse a nemá co říci k souboji nebo že zloděj je dobrý jenom na hledání mechanismů. Každé povolání má svoje místo a je v jeskyni využitelné. Příručka GM obsahuje velice zajímavou analýzu typologie hráčů, což jiné systémy zpravidla neanalyzují a což může hodně pomoci v dohodě o čem se má vlastně hrát. Prostředí DnD 4e je epická high-fantasy, kde jsou schopnosti postavené skutečně až po nejvyšší úrovně na úrovni polobohů. Proč tedy dávám hře jenom dvě hvězdy? Protože jsem získal dojem, že se jedná spíš o propracovanou deskovku než o RPG. Místo toho, aby se člověk vžil do herní reality a představil si, co prožívá jeho postava, hraje se jenom dlouhá série volně myšlenkově pospojovaných bitev a dungeonů. (A je to spíš, jak se mi zdá, vlastnost systému, než GM, se kterým jsem hrál.) Systém je sice velmi kvalitně udělán, ale tento styl není něco, co chci hrát. Pokud vám ale jde především o taktiku a dungeoneering, který nemusí mít hlubší smysl, pak hru doporučuji, jinak ale spíš ne. (A nebo, soudím, budete muset dost přemýšlet, jak to udělat jinak.)

5

Hlavní výhoda: Obdobný deskovkový combat-as-sport jsem vlastně v žádné jiné hře nedostal.

Hlavní nevýhoda: Zbytečná komplexita. Některé boje zaberou i čtyři hodiny.



Je to spíš na čytři hvězdy, ale osobně jsem ve 4e zažil moje nejlepší kampaně, tak dávám pátou z nostalgie. Z nějakého důvodu ty dlouhé taktické boje lákají hráče k serióznímu roleplayi. Jako by té hře přidávaly na vážnosti.

3

Když přišlo DnD 3E říkal jsem že je to PC hra Diablo přenesená na stůl. Postupně jsem jí přicházel na chuť a v současné době na její subverze Pathfinder a True 20 nedám dopustit. Když přišla 4E velmi brzy jsem zjistit, že to není hra pro mě. Příliš hrdinské nastavení, omezení mimobojových statistik a mechanik, obrovský power level. Přesto pro to své je designovaná dobře. S postupem času jsem si k ní vypracoval mírnou averzi. A to kvůli totálnímu vypnutí logiky. Na to jsme zvyklí u amerických filmů, ale u hry ve které se mám pohybovat v uvěřitelném světě, kde 120cm vysoký šotek udeří draka baseballovou pálkou a odsune ho o několik metrů mi něco říká že tohle už je na mě moc. A plovoucí DC mě také nenadchlo. Pro mě tedy ne. Pro ostatní - ano. Ta hra je skoro doslovnou kopíí nejoblíbenější současné zábavy Masivních Multiplayových PC RPG her. Kdo hraje WOW bude ve 4e jako doma. A to je taky dobře.

1

V roce 2010 jsem byl z DnD 4E nadšený. Přecházel jsem na něj z DrD+.

 

Dnes už bych ho nehrál. Tato edice nemá ducha D&D. Ani v ilustracích, ani v herních mechanismech. I jednoduché souboje se protahovaly na dlouhé hodiny a příručky s novými schopnostmi povolání byly strašně neinspirativní, stejně jako vydaná dobrodružství se svým specifickým systémem řetězce bojových střetnutí.

 

Kdyby někdo chtěl hrát tento typ hry, mnohem víc bych mu doporučil deskovku Gloomhaven (vydanou i v češtině), která to umí zábavně. Všem ostatním bych doporučil buď pátou edici DnD, nebo nějaké OSR například Dungeon Crawl Classics.

5

DnD 4e je heroická orgie, jinak to říct nejde. Skoro všechny mechaniky k tomu spějí a zvládají to na výtečnou. I GM manuál je kupodivu udělán velmi dobře a pomůže začínajícím GMům (co na tom, že ty řeči na netu už byly, když nebyly podány tak, aby je začátečník přijal)... Opět ve své kategorii špička.

3

Štvrtá edícia už podľa mňa (takmer) nie je RPG. Súčasťou definície RPG je pre mňa práca s fiktívnou hernou realitou, ktorú herný systém iba nejako aproximuje. V D&D je od edície k edícii stále dominantnejší systém, ktorý viac a viac z hernej reality presúva do reči mechaník. Extrémom je tretia edícia, ktorá je z istého hľadiska simulačnými orgiami, avšak stále je jasná duálna štruktúra herná realita - systém. V štvrtej edícii systém hernú realitu však takmer úplne nahradil. Boj je čistá stolová hra, v ktorej takticky volíte zo zoznamu manévrov (powers), a ktorá bežnému hráčovi utlmuje akúkoľvek kreatívnu prácu s hernou realitou. Extrémny WTF príklad je to, že nemôžete lesťou polovicu stráží odlákať a zvyšok rýchlo v boji poraziť, lebo boj s polovicou stráží nie je ekvivalentná a zaujímavá výzva. Ako dosková taktická hra je to zaujímavé, má spústu mechanicky zaujímavých powers a dobre riešené ich efekty. Jediné, čo hru ako-tak zachraňuje na poli RPG, je skill challenge, ktorá je však veľmi slabo podaná. Ďalšie highlighty: - Keď vám postava postúpi o úroveň, takisto "postupujú" aj príšery a stále vlastne musíte hádzať tie isté čísla na kockách. - Príšerne dlhé boje, v ktorých dobojovávate ešte dlhé minúty po tom, ako je jasný výsledok. - Nezaujímavá plochá mangoidná über-fantasy, kde už prvolevelové postavy v štýle Final Fantasy majú flashy FX na úrovni epických postáv z triezvejších hier. - Ťažká adaptovateľnosť: systém je veľmi stabilný a robustný, a vytvára úzke prepojenie medzi herným svetom, spôsobom hrania, a pravidlami. Ak chcete niečo z toho meniť, musíte sa pripraviť na veľa roboty.

Hranost 23
3