Mage: the Ascension (1. až 3. edice)

Vložil(a) Sirien dne 11.08.2020, 21:14
5
Průměr: 5 (1 hlas)
1993
Revoluční hra o hraní moderních mágů libovolné magické tradice

Lidé obdaření až božskou vládou nad vesmírem, schopní takřka čehokoliv, omezení jen lidskostí, hrozbou korupce a následky vlastních činů. A, samozřejmě, vlastními spory, dávnými válkami, démony a ostatními bytostmi Světa temnoty. Hermetici praucjící se vzory a zaklínadly, krvaví mágové pracující se silou oběti, celestiálové zkoumající náboženské koncepty a mnozí další reprezentují protagonisty hry, která se soustředí na skutečné mágy v moderním světě.

Mage the Ascension velmi volně navázal na hru Ars Magica, jejíž principy zobecnil a rozvedl. Jde o třetí a poslední „základní“ hru z řady World of Darkness (spolu s Vampire a Werewolf). Mage se proslavil zejména svým revolučním systémem improvizované magie stojící na devíti Sférách moci, který umožňuje kouzlit podle jakýchkoliv postupů a tradic, které si hráč vymyslí, a všechna kouzla umožňuje tvořit za pochodu podle potřeby a stranou dotěrné reality pouze s omezeními vyplývajícími z toho, jak postava sama svou magii chápe .

Hra vyšla ve třech plynule navazujících edicích, které si byly relativně podobné a vzájemně kompatibilní. 1. edice z roku 1993 byla rychle následována 2. edicí z roku 1995 a posléze „revidovaným“ (v pořadí třetím) vydáním z roku 2000. Pozdější osudy jsou zamotanější: V rámci „nového“ World of Darkness na ni navázala rozsáhle přepracovaná Mage: The Awakening (2005), nicméně původní Ascension byl nadále podporován nakladatelstvím Onyx Path, které později vydalo i jeho čtvrtou edici v podobě Mage: The Ascension 20th Anniversary Edition. V budoucnu se očekává možné vydání páté edice navazující na obnovenou sérii „původního“ World of Darkness, který byl už dříve zahájen vydáním Vampire 5e.

 

Rodina RPG her
Systém
Vydavatel

Externí recenze a shrnutí

5

Tohle je nejgeniálnější a nejlepší hra ze Světa temnoty - a jedno z nejlepších urbanfantasy vůbec.

Můžete hrát mága podle libovolné tradice - a systém hry včetně kouzel se vám plně přizpůsobí. A to myslím doslova plně - od možných kouzel a efektů přes rituály až po jejich podmínky a podobu. Kreativita a styl takto pojaté magie nemá obdoby. Na jednu stranu činí hru hráčsky náročnou. Na stranu druhou jí dává celý nový rozměr navíc. 

Kromě samotného systému magie hra přináší propracovaný svět devíti mystických tradic a jejich konfliktu s Technokracií. Bohužel, tady přichází ono velké ALE. Velká část tohoto světa zahrnuje otravně nedotknutelný metaplot (plně v linii s ostantími oWoD hrami), věci, které nelze dost dobře začlenit do běžné iluze normálnosti (Maraudeři...) a/nebo místa mimo fyzický svět, která odvádí pozornost od lidského světa okolo (různé spirituální a snové světy...) Spolu s problémy původního oWoD systému, který činil postavy zbytečně nesmyslně mocné a sám o sobě byl mnohdy až příliš těžkopádný má tak hraní původních mágů až příliš mnoho problémů.

Řešení je naštěstí poměrně snadné - stačí vzít magii, mystické tradice, paradigmata a další jednotlivé prvky z Ascension a použít nWoD pravidla s mnohem jednodušší a na lidský svět centrovanou Mage the Awakening kosmologií. Zní to trochu neelegantně, ale skutečně se to vyplatí - minimálně pokud se nenaplní vytoužené přání mnohých, nestane se zázrak a nedostaneme po vzoru Vampire 5e i Mage 5e .