GURPS

Napsal uživatel rpgforum dne 05.11.2008, 18:03
4
Průměr: 3.1 (8 hlasů)
2004
Komplexní univerzální systém zakládající si na maximální realističnosti

GURPS je dnes již klasikou na poli RPG her. Má dovedností systém a bodovou tvorbu postavy, kdy za výhody a přednosti se musí platit, kdežto za nevýhody a slabiny dostáváte body navíc. Základní pravidla jsou nezávislá na světě a žánru, je však možné dokoupit si aplikace pro fantasy, sci-fi, nemrtvé, western, atd... GURPS nabízí jednoduché „jádro“ systému, na něž se nepovinně nabalují složitější, realističtější pravidla pro cokoliv, od rytířských turnajů až po souboje vozidel. Právě fakt, že v základní knize najdete pravidla na všechno, je jedním z největších lákadel této hry.

1

Hrál jsem asi dvakrát a nic mi to nedalo. Ne, vážně. Gurps je skvělej universální systém a ještě to dělá realisticky, skoro takovej simulátor skutečnosti. Někde zbytečně moc řeší co je možné a co ne a chudáku hráči neposkytne žádnou motivaci nebo příběhovou berličku. Navíc je tam tisíc schopností a každá se učí jinak rychle a má (skoro) vlastní pravidla...no je toho na mě hodně. (Asi bych měl dát dvě hvězdičky za snahu a propracovanost, jenomže když se mě zeptáte jestli to budu někdy hrát, řeknu "nikdy víc" a jestli jsem si z toho něco užitečnýho vzal tak "nic")

5

Hraji již dle GURPSu přes 12 let a považuji jej za velmi zdařilý, již proto že věci které mi nevyhovují se dají poměrně lehce upravovat a měnit k obrazu který mi více vyhovuje. Pravidla jsou jednoduchá a 3e i 4e se vcelku povedli. Docela mě trápil delší dobu systém vyvažování unbalanced zbraní ale i to se nějak dalo zkousnout - má to svoji reálnou logiku. Variabilita světů je úžasná - hrál jsem od pravěku, starověk, středověk (jak fantasy tak i reálný bez aktivní magie), 16/17.století, napoleonské období, 1. i 2. světovou válkou, vietnam war, sci-fi, několik fiktivních syntéz starověkého a středověkého světa (syntéza asijských a evropských reálií), cyberpunk, postkatastrofický svět a epizodně i nějaké další kampaně (např. Horor-thriller) Další komentář není asi potřeba. Hraní čest a zdar

3

Hrali jsme 4. edici LITE verzi (cetl jsem cz i ang verzi). Zkoumal jsem plnou verzi 4. edice. Cetl jsem cz preklad 3. edice a kus prekladu 4. edice (asi 100 stranek). Zadnou rozsirujici prirucku jsem necetl, takze ty hodnotit nebudu. System je velmi pekne udelany. Na zacatku tvorim postavu: dostanu body a beznou postavu a nakupuju vyhody, dovednosti. Kdyz chci body navic, tak koupim i nejakou nevyhodu nebo snizim nektery z atributu a body dostanu zpet. Zkusenosti pak dostavam ve forme bodu, takze zlepsovani postavy je dost podobne tvorbe na zacatku. Jednoducha a prehledne 3 kostky pro vsechno - boj, testovani dovednosti, testovani mezi hraci. Pro zraneni se obcas pouziva i min kostek, pripande se pricitaji/odecitaji konstanty. Je to univerzalni - dobre na hrani svetu, kde potrebujete mece, pistole i mezihvezdne cestovani. A ano, dosli jsem ke svetum.... Z pohledu hrace moc pekny system. Na vyber spousta moznosti, krasne a prehledne bodove ohodnoceno. Ale jak to vypada pro GM? Asi nejvetsi zklamani. Pro GM tam neni nic. Ze v Lite verzi neni nic poradneho, co by mohl GM vyuzit - to jsem jeste chapal. Sahnul jsem proto po plne verzi, listoval tim tam a zpet, abych se neco dozvedel, jak treba udelat todle nebo jak delat todle - jake jsou treba typicke pasti proti kterym se ma hazet, jaky tak udelat setting, nejaky bestiar, jak udelat svet, jak kampan..... No, neco jsem tam nasel, ale bylo toho zalostne malo. Ano, oproti LITE verzi jsem se dozvedel, jak funguje magie a jak je delana psionika. Nasel jsem i hromadu dalsich vyhod, nevyhod a dovednosti - asi tak 1/3 prirucky, mozna vic. Muzete si treba spocitat, jak si udelat robota, ktery bude mit krom klasickych 2 nohou a 2 ruk jeste 3. noho/ruku, ktere je vzdy bud ruka nebo noha - vezmu body za 3. roku a 3. nohu sectu, pak odectu body za to, ze to nemuze byt oboji soucasne a mam to. Jak jednoduche.:-) Jestli jsem si kdysi myslel, ze me todle laka a libi se mi na systemu, tak GURPS me z toho vylecil. Pak jsem objevil par pripravenych potvor nebo jinych postav. A to je jako vsechno? Fakt? Takze stejne ten zbytek, ktery mi chybi je proste dle odhadu GM, tak jako jsem to delal doposud... No, dobra, ale k cemu pak takovy system? Jo, soubojovy system ten nam zustal i do dalsiho hrani, ikdyz hra spis vypadala jako GURPS bez GURPSu.... Souboj funguje zvlastne, pokud maji obe postavy dostatecne dobrou obranu, v podstate se nemuzou zabit, pokud jedna neutoci plnou silou a kazda z postav ma v kole utok a obranu. Pak je jedina moznost hodit kriticky uspech na utok - pak se nehazi na obranu a nebo proste hodit na 3k nejake vysoke cislo (17, 18), coz je vzdycky kriticky neuspech. Jinak je to kazdo kolova otukavana: utok, kryt, utok, kryt.... Ano, mozna jsou nektere bojove systemy moc prekombinovane, ale todle je zase ukazka prilis plocheho systemu, ktery ma ale porad 3 hody (na utok, na obranu a na zraneni). Celkove je to jasny, pruhledny system se spoustou moznosti, ale neco mi tam proste chybelo. Nedokazu rict, zda je to dan za univerzalnost systemu nebo zda jsem jen ocekaval neco jineho nebo zda jsou doplnujici prirucky skutecne tak nutne vybaveni.

5

A kdo tvrdí že se musíte držet striktně pravidel, mě se na GURPS líbí naprostá volnost v tvorbě postavy, dá se nakombinovat takřka cokoliv. Navíc nejsou pravidla zbytečně složitý, na základ si vytvářím vlastní rozšíření, jednoduchej a zároveň genialní systém :-)

4

Budu hodnotit jen 3e, na které jsem dost dlouho žil. Je to perfektní systém pro kutily, kteří chtějí něco vyvořit - což je ta zhouba která strhává hodnocení - stojí to moc času. Své dovednostní prvky má tažené do extrému, přesto na pochopitelé úrovni. Totální nespoutanost a aplikovatelnost na cokoliv vás napadne a stovky příruček, které mě obohatili o poznání v mnoha oborech, to se jen tak nevidí.

3

Musím priznať, že poznám hry, ktoré sú ešte "realistickejšie" a "kalkulačkovitejšie" ako GURPS. Treťoedičný GURPS má intuitívne jadro a príjemne ľahký a bezfarebný Lite variant (na rozdiel od 4. edície, ktorá hráča zahltí stovkami možností a IMHO spôsobila úpadok záujmu o GURPS). Treťoedičný GURPS má vynikajúce doplnkové príručky založené na rozsiahlych rešeršiach, ktoré dodnes používam pri prípravách iných hier. Dospel som však k názoru, že dizajnová filozofia GURPS je pomýlená. Ideou systému je, že existuje jednotná mena, t.j. body tvorby a zdokonaľovania postavy, ktorá vyjadruje, že "někdo umí to a ten zas tohle" (od nej sa aj odvíja jednotný systém modifikátorov a pod.). Za obrovský problém však považujem predpoklad súmeriteľnosti - že napr. slepota sa dá vykompenzovať silou vyššou o 4 stupne, alebo že vysoká znalosť teoretickej fyziky je ekvivalentná vysokej schopnosti streľby. Koľkokrát však v dobrodružstve použijete zrak a koľkokrát silu? Koľkokrát teoretickú fyziku, a koľkokrát streľbu?

2

Svého času vychvalovaná pravidla s velkou volností tvorby - pokud si ale hráč chtěl vyvořit schopnější postavu, obvykle (a často) si musel nabrat tolik negativních vlastností, že téměř každá postava byla nějak pokřivená. Pokus sjednotit pravidla pro různé světy do jednoho systému, aby bylo možné mezi těmito světy cestovat se sice povedl, ale samotná myšlenka poněkud pokulhává. Nicméně když vynecháte pravidla, tak knihy dodatků jsou dobrá inspirace.

2

Takova holka pro všechno. V základu umí vše, ale nic pořádně. Něco jako bard v DnD. Můžete si zahrát fantasy stejně jako moderní horor. Pokud chcete něco víc, máte tu kupu doplňků a rozšíření, s nimiž ale neúměrně roste rozsah a záběr hry. A místo toho aby jste zametaly koštětem, zametáte kartáčkem na zuby. Asi to jde jinak, ale já si říkám proč? Když mám konkrétní představu, šáhnu po konkrétní hře. Univerzalita mě nikdy moc nelákala, přišla mi vždy průměrná. A to i univerzalita jde udělat zajímavěji (třeba ten Fate) Nicméně kupa lidí téhle hře z nějakého důvodu fandí a já jim to přeju. Pro mě jediným pozitivem Gurps zůstanou jen některé přídavné knížky o hororu, apod... ktere lze využít u jakékoliv jiné hry. Jinak by to bylo o hvězdičku méně.

2

GURPS není hra, GURPS je kalkulačka přepsaná na papír. Od základních pravidel nečekejte nic jiného než výpočty... stovky a stovky stran slouží k tomu, abyste dokázali vypočítat všechno, co vás kdy v jakékoliv hře napadne vypočítat. Postavu tvoříte několik hodin tak detailní, že víte, jak dobře vidí ve tmě, kolik má bradavic, co si o ní myslejí v sousedním království a jak dobře se vypořádá se změnami gravitace (GURPS byl jediná hra, kde jsem na tvorbu postavy musel použít počítač). Systém vám pak umožní v neuvěřitelných detailech vypočítat, kterou kost si postava zlomí při srážce autem, jak dobře by pilotovala vesmírnou loď, kolik vteřin by vydržela na zádech zuřícího býka a co si o ní myslí náhodný sedlák ve městě Ubu. Ale o samotném hraní se toho moc nedozvíte. Pokud nehrajete kampaň, při které cestujete v čase, prostoru, a napříč herními žánry, tak nemáte jediný důvod používat zrovna GURPS. To je tak na dvě hvězdičky... musím ale vyzdvihnout, že GURPS má naprosto geniální rozšiřující příručky ke všem myslitelným žánrům, plné materiálů, které nikde jinde nenajdete.