Dračí doupě

Vložil(a) rpgforum dne 05.11.2008, 04:27
3
Průměr: 2.3 (37 hlasů)
1990
První česká RPG; epické příběhy hrdinů ve fantasy světech

Dračí doupě je nejstarším českým RPG a pro mnoho hráčů znamenalo první hru, kterou kdy hráli. V této hře se dobrodruhové jako elf kouzelník či hobit zloděj vydávají za dobrodružstvími ve fantasy světech. Zejména v prvních fázích se hra soustředí na procházení "jeskyní", podzemních komplexů či hradů. Dračí doupě vzniklo napodobením Dungeons and Dragons (Basic) a z této hry si vypůjčuje mnohé. Stojí na tradičním systému ras, povolání a úrovní a bohužel trpí různorodými, nesjednocenými pravidly.

Hra je rozdělená do čtyř svazků – pro začátečníky, pro pokročilé a dva svazky pro experty – kdy každý svazek „odemyká“ nové úrovně a možnosti postav. Jelikož svazky vycházely postupně v průběhu mnoha let, bylo nutné „záplatovitým vývojem“ zpětně aktualizovat  starší svazky o změny zavedené těmi novými, a ty proto vycházely v reedicích číslovaných stylem 1.1, 1.2, 1.5... Poslední verze, označovaná jako 1.6, pochází z let 2001–2002. Reedice přinášejí spíš dílčí změny, drobné úpravy jednotlivých pravidel a spoustu dovysvětlení. Hra po celou dobu své existence zůstala vesměs stejná.

Rodina RPG her
Vydavatel

Externí recenze a shrnutí

Související produkty

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
3
Hodnota
60.00
Neklidný Tauril 2017 Příručka světa První příručka ze světa Neviditelné knihy, zaměřená na kontinent Tauril Čeština
0
Taria - Pohraničí 2008 Dobrodružství, Příručka světa Série dobrodružství z Tarijského pohraničí spolu s popisem dané části světa Čeština
5
Hodnota
100.00
Obloha z listí a drahokamů 2002 Dobrodružství, Příručka světa Geografický modul popisující hvozdy Asterionu Čeština
5
Hodnota
100.00
Severní Taria 2002 Dobrodružství, Příručka světa Várka dobrodružství pro zkušenější postavy z drsného severního pobřeží Tarie Čeština
4
Hodnota
80.00
Zlatá pavučina 2002 Dobrodružství, Příručka světa Modul světa Asterion pojednávající o obchodu, městech a zlodějích Čeština
5
Hodnota
100.00
Písky proroctví 2001 Dobrodružství, Příručka světa Geografický modul ze světa Asterion popisující pouštní část Tary Čeština
5
Hodnota
100.00
Vzestup temných bohů 2001 Dobrodružství, Příručka světa, Rozšiřující příručka Pojednání o bozích, náboženstvích a církvích na Asterionu + povolání kněze pro Dračí doupě Čeština

5

Ale překvapuje jak malé hodnocení ta hra zde má. Možná jsem asi přiliš stár(?), je pravda že už dekádu nehraji ale faktem pro mě je, že to byla naprosto skvělá hra. Já hrával hlavně v 90.tých ještě podle pravidel 1.2  v kombinaci s fanziny , ze kterých jsme si vycucli to nejvhodnější.  Později podle verze 1.5, Hraní bylo to úžasné.  Ty tisíce(možná až +- deset tisíc) hodin zábavy, hraní na chatách o víkendu, sobotní a nedělní odpoledne, večer na hospu, disko, house či techno party, skoro 7 let vkuse od ZŠ až do dospělosti a rozhodně nelituji času, které mi má fantasie umožnila v těch světech být. V pozdějších fázích Drd na perníku či zhulení to byla taky slušná zábava, jenom LSD jsem na DrD nezkusil ale to by asi ani nešlo hrát(i když celá grupka na tripu vč. PJ to mohl být slušný hukot).

Když čtu příspěvky ostatních tak žasnu jak to hrajete. Asi jsem měl štěstí na skupinky hráčů(i když to by byla skutečně velká náhoda) nebo jsme měli příliš vysoké IQ než abychom se zatěžovali exaktnímu dodržování pravidel jako hloupé ovce. Zjevně jsme nebyli tak pasivní konzumenti jako vy a byli mnohem aktivnější. (akvivně jsme vymýšleli úpravy či změny pravidel, nová či úpravy povolání, dělání PJ nebylo za trest ale spíš o tom, že každý se chtěl pochlubit svoují jeskyní či světem ) Nikdy přeci nešlo o pravidla(ty se přeci dali upravit, zrušit, ignorovat) ale hlavně šlo o to aby se člověk bavil a užíval si to ve fantazii a to já zjevně uměl a zjevně jsem nebyl sám. 

Za mě 100%, protože to byla super hra s neuvěřitelnou mírou volnosti

PS. rozhodně ji vděčím za přežití puberty bez zápisu v trestním rejstříku, kdo ví jak bych skončil.  Díky Martine Klímo za tuto věc.

2

V dobách, kdy nemělo konkurenci, bylo Dračí Doupě jedničkou na monopolním trhu. 

Dnes se dá listovat jeho stránkami spíš z nostalgie, případně jako připomínka toho, jak velký kus cesty RPG od té doby ušly.

Ale hrát to už nemá smysl. 

1

Před pár lety jsem se, kvůli Danghanské kletbě, zkoušel vrátit k DrD. Byl jsem rozhodnut si ho i trochu upravit. Ale ono to nejde, té práce by bylo tolik, že je jednodušší to hrát v něčem jiném. DrD je prostě už mrtvola a je to dobře.

2

Upřímně bych této legendě, u které jsem v minulosti strávil stovky hodin, rád z nostalgie dal třetí hvězdu... Ale když teď po letech znovu otevřu příručku, nestačím se divit... Hrát se to asi dá, ale proč když je teď k dostání nepřeberné množství lepších her?

2

DrD je jako starožitnost, hračka z dětství, máme na ně hezké vzpomínky, ale jejich čas je pryč a je čas jít dál.

2

Tenkrát asi v roce 1991 to byla pecka. Chytlo mě to a udělalo to ze mě závisláka na RPG hrách. Hráli jsme o obědových přestávkách a nebavili se skoro o ničem jiným. Před pár roky sme z nostalgie zkusili zahrát DrD 1.5 a ten systém je prostě špatnej. Po dvou sezeních vyprchalo nadšení a zabalili jsme to. Po předávkování DnD 3e se to prostě nedalo.

3

V době hladu na československé scéně přišlo Dračí doupě. Každá verze byla jiná a kontroverzní na tu dobu. I dneska spolehlivě na mnoha místech DrD vyvolává vášně. Jsou ti, co jej nenávidí, ti co jej milují i když je už 10 let skoro mrtvé. Slovo hraju dračák dneska znamená často cosi jako rpg. Má mnoho chyb, má mnoho houserules a rozšíření. Sen mnoha českých her je být aspoň podobný úspěch jako DrD.

3

Začínali jsme na něm ze starších asi všichni a hrál jsem ho fakt spoustu let. Nakonec jsem se od něj odvrátil ani ne tak kvůli chybám a zastaralému designu, ale protože mi přišlo ohrané a stále stejné. Přesto stále svou hratelnost pořád má a lze ho klidně doporučit i nováčkům. Za mě je to dokonce i lepší hra než DrDII, o DrD+ nemluvě. Navíc je i přes ukončenou podporu pořád široce dostupné, má ho schované kdekdo. Takže za mě dobrý :)

2

V dnešní době, kdy je na výběr z mnoha a mnoha her už moc nedává smysl, začít hrát DrD, pokud se člověk nechce pustit do archeologie toho, jak se tu dřív hrávaly RPGčka anebo si nostalgicky zavzpomínat. Po stránce herního obsahu příručky obsahují i dnes řadu věcí, kterými se dá bez problému inspirovat v jiných hrách, ale jako celek už DrD 1.X u nových hráčů ve srovnání s jinými možnostmi na trhu neobstojí.

Samozřejmě pořád se najde dost lidí, kteří nemají s čím srovnávat, protože nic jiného neznají. A tak jim nezbývá, než se se starým dračákem poprat, jako my všichni před nimi. Taových lidí dodnes je a ještě dlouho bude celá horda.

Pokud ale čtete tento příspěvek, doporučuji se před tímto soubojem přece jen porozhlédnout po něčem aktuálnějším.

3

Moje prvá zkušenost s RPG. Užili jsme si roky zábavy,ale časem nám začalo něco scházet. Příliš omezaní a tabulek.Zkušenost stará dobrých dvacet let,takže vlastně nostalgie.

3

Stačí jen otevřít svou fantazii a máte možnosti. Stačí jen, aby člověk měl schopné hráče kolem sebe a PJe, který to zvládá a má rozmyšlené. Chce to jen nezůstat na jedné noze, ale postavit se světu na odpor. Pokud mohu mluvit jen za sebe, tak jako začátečnické RPGčko je DrD vcelku OK do doby, než hráč musí načíst hromadu pravidel. Takže pro začátky bych raději volil jiný systém, kde je pravidel pokud možno méně.

Jakmile jste profík, co ví, co od RPG očekávat a co od něj chtít, tak DrD je jasnou volbou. Při "úpravě" pravidel a dohodě v hráčské skupině pak pochopitelně můžete vynechat různé tabulky a počítatelné prvky. Do doby, než se kvůli nim bude rozhodovat o životě a smrti je stejně nikdo nepotřebuje a třeba pak bohatě stačí, že kouzelník vyčerpá všechny své magy na 10 kouzel, bYť by to přes únavu nezvládl... Ale od toho je to přece zkušený kouzelník.

Již nehrajeme podzemí, ale občas se do něj vrátíme, abychom našli nějaké ty artefakty, nemrtváky, kněží zla či jiné bestie. A že jsme již potkali všelijaké hrůzy, s některými jsme to dokonce vyřešili diplomaticky "debatou", s jinými takticky jadernou hlavicí v podobě magické truhličky a výbuchu ohnivé koule... DrD má mnoho rozšiřujících prvků, pravidel, možností. Je jen na tom, jak je poskládáte dohromady a na co všechno budete chtít/muset hrát.

2

Přestože pro mě bylo DrD po dlouhá léta tou "jedinou" hrou, dnes už bych ho hrát nechtěl. Tedy spíše chtěl bych ho hrát, ale v jiném systému. Mnohem větší nostalgii ve mě vyvolává třeba SnW, ačkoli to jsem nikdy nehrál. Prostě dračí doupě má mechaniky které se podpoře příběhu a roleplaye příliš nevěnují, zato řeší každou hloupost. A nejsou vůbec jednotná.

Edit: Po nějakém tom listování a přemýšlení nad hrou, jsem došel k názoru, že DrD není až tak špatné. Má svoji logiku, byť pokřivenou a vytváří specifický svět, který, pokud ho akceptujeme, může dobře fungovat.
Takže zpětně +1*.

2

...která tak nějak pro začátečníky není. Bál bych se špatných návyků které ze hry můžou vzniknou. kromě toho v současnosti je to prostě hra prostá a zastaralé. Ale v češtině je prostě výběr omezený.

4

Úprimne mi srdce stíska keď vidím ako starým dračákom opovrhujú tý, ktorých táto hra herne vychovala. Pre začínajúcich hráčov je toto podľa mňa to najlepšie čo sa im môže stať. Prinúti človeka, čítať hŕbu pravidiel a pamatať si ich, počítať a logicky uvažovať a hlavne to prispieva k rastu a prehlbovaniu pj-skeho no najma tvoriveho citenia. Prináša to kopec zábavy a inšpirácie a pre mňa podstatné rpg základy. No a to záporné čo tu bolo spomenuté??? To nikto nevidí, že to nás prinútilo postaviť sa a zamyslieť sa nad tým že tadeto cesta nevedie? Tie nezrovnalosti a nedostatky tejto hry nás priviedli k tvorbe vlastných pravidiel a premien systému až na koniec Altar na tomto základe toho čo nám starý dračák priniesol a čo nie, začal s vývojom DrD 2 a myslím že to testovania sa zapojili hlavne tí, ktorým na drdečku niečo chýbalo ale chcú tú starú klasickú atmosféru. A že to je klon AD&D. No musíme si uvedomiť že amíci to robia už od 74 takže tak.
DrD 1 tvorí najlepší základ pre dnešné rpg a jeho hráčov a tvorbu.

Quido out!

1

Dračák má miesto v našich sdrciach... a... a to je asi tak všetko pozitívne, čo viem o tejto hre povedať. Strávil som s ňou krásnu dekádu, ale čo dodať. Dnes už by som volil ináč. Proste starý kráľ bol prekonaný. Každopádne po prvom teste DrD2 budeme môcť volať kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ. Nástupca sa mi zdal ako skvelá alternatíva pre začiatočnikov a tí pokročilí už si vedia vybrať systém na mieru.

1

...před těmi šesti nebo kolika lety, že budu někdy hodnotit DrD tak nízko. Ale snad vše už bylo řečeno. A přesto, že si stále jednou za čas DrD zahraji a bavím se u toho, čím dál víc vnímám, že většina zábavy pochází od hráčů a DrD samotné tolik nepřispívá. Ah, ano, snad možná tou nostalgií. Někdy. Ve chvíli kdy to hlavní, co pravidla hře přinesou, je nostalgie... člověk zjistí, že takovou hru nemůže upřímně doporučit nikomu. Pokud chystané DrD2 kompletně nahradí jedničku (alespoň v mém okolí), budu na něj nejspíš už jen vzpomínat.

2

Dělat tady nějaké dlouhé recenze nemá celkem smysl, nicméně bych si dovolil tvrdit, že ve srovnání s jinými hrami ve stejném žánru a českém jazyce dopadá Dračí Doupě stále ještě dobře. Dokonce to platí i pro další edice Dračího Doupěte, které se často vyvíjeli poměrně pochybným směrem. Nejsilnější částí příruček DrD je příručka pro začátečníky, kde je poměrně podrobně vysvětleno jak že se hra vlastně hraje a je v podstatě bez problémů hratelná pokud člověk ignoruje některá pravidla. Dost víc od kořenů v Dungeons and Dragons se odchyluje příručka pro pokročilé, která nabízela dost neotřelá povolání jako pyrofor nebo sicco. Bohužel, z hlediska hráče jde stále o dosti strnulou tvorbu postavy a z hlediska Pána Jeskyně tady se začíná poněkud projevovat naprostý nedostatek herní rovnováhy. Pravidla pro experty jsou podle mě jen vyhazováním peněz a mám z nich pocit, že je autoři dokončili spíš z povinnosti.

1

Osobně jsem u Drd strávil spousty času a výborně jsem se pobavil, nutnost po nějakém čase vymýšlet doplňky a vlastní pravidla hodnotím spíše kladně - vždy mě to bavilo :) Nicméně vydat následníka bylo na čase už před deseti, patnácti lety - z dnešního pohledu se u Drd jedná o hodně zaprášený kousek, nedotčený herním designem či teorií rpg. Pokud bych hodnotil před patnácti lety, dal bych jednoznačně *****, dnes však existuje velká konkurence zahraničních rpg, domácí scéna se taky rozhýbala a ve srovnání s aktuální produkcí si zaslouží jen *. Z pohledu možností a nároků dnešního hráče není Drd zajímavé ani pro začátečníky ani pro pokročilé hráče. Nezbývá než doufat, že chystané Drd2, vzhledem k výbornému autorskému týmu, pozvedne značku Drd tam, kde měla již dávno být a Staré dobré Drd 1.6 zůstané jen nostalgickou vzpomínkou v knihovničkách fanoušků her na hrdiny.

1

Dlouho jsem váhal jestli dát jednu nebo dvě, dal jsem jednu ale je to tak jedna a půl *. Začal jsem s tímto systémem ještě na základní škole, kdy byla teprve prní verze. Pak se koupili nějaké novější verze, ale furt to bylo horší a horší na hraní no a pak jsem začal vymýšlet svoje doplňky, modifikace, úpravy (vše jsem čerpal, kde šlo - šavlozubá veverka, různé zlomkové info o AD&D, atd.) Hold systém, který nebyl úplně špatný pro začátek, ale brzy se vyčerpal.
Pak přišel GURPS ale to už byl jiný příběh...
Hraní zdar
Golden Dragon

2

Já myslím, že DrD je hra v podstatě dobrá - právě pro začínající hráče. Nemá nijak překombinovaný systém, není založená nutně na RP a obsahuje fůru reálií, které hráče do hry vtáhnou.

Pochopitelně, jsou i lepší RPG, ale DrD má své místo a myslím, že je hloupost nad ním teď ohrnovat nos - hráči RPG musí také projít nějakým vývojem a někde začít.

3

Altar na tomto systému vybudoval tradici RPG u nás. Už jenom za to si ten systém zaslouží naše uznání. Ano, není dokonalý, v některých ohledech je dokonce hrozný či nepoužitelný, ale tisíce hráčů na něm odehráli stovky hodin zábavy.
A ti, co hodnotí 1 hvězdičkou: A to jste opravdu nečetli horší RPG příručky než je tadle? Tak to jste měli velké štěstí.:)

3

DrD je legenda, která ale stále žije. Kdo již hraje tak, že pravidla jsou pro nej skoro přítěž, pro něj je to naprostá pakárna za 1* a já se mu ani nedivím. Ale nenašel jsem lepší hru na ten klasický táborový večer pro špunty kolem deseti let, kterým 5ti minutová tvorba postavy plně vyhovuje a žádné kafrání o božském RP je také netrápí.

To co sráží moje hodnocení je fakt, že se bohužel nyní nevyvýjí, i když na to má potenciál, neboť v základních myšlenkách na českém trhu nemá konkurenci - není zde jiný jednoduchý systém pro začátečníky, který na hráče neklade odpovědnost.

1

Z nostalgie sme minule DrD 1.5 znova vytiahli a oprášili. Jedným slovom: príšerné. Autori skopírovali a upravili (ak sa nemýlim) Holmesovu verziu prvej edície D&D, avšak bez pochopenia, ako vlastne "old-school" hranie funguje. Porobili spústu chybných a WTF rozhodnutí, ktoré negatívne ovplyvnili hernú skúsenosť mnohých herných skupín (na jazyk sa tlačí "brain damage"). Tú hru nič nedrží pohromade, a to všetko v otrasnom grafickom prevedení a s nulovou atmosférou (modré blesky, moucha zlodějka a spol.).

1

Na DrD zacinalo 90% RPG hracov u nas. To ale neznamena, ze to je dobra hra. Naopak. Je to zastaraly nie moc podareny zlepenec. Nie je mi znamy jediny rozumny dovod, preco by to este mal niekto v dnesnej dobe hrat. Vzniklo tolko prekladov kvalitnych zahranicnych hier, ze ani jazykova zrozumitelnost nie je dostacujuca vyhovorka. Tato hra by mala byt uz ulozena do archivu na zasluzeny odpocinok.

1

Dračí Doupě je po všech stránkách zastaralá a už ve své době poměrně špatná hra. Navíc je v současné době k dispozici velké množství podstatně lepších RPG i v českém jazyce (včetně Dračího Doupěte +) a proto by se této sice klasické hře měl, dle mého názoru, každý začínající hráč raději vyhnout velkým obloukem.

1

Dračí doupě bylo moje první RPGčko (tak jako asi v případě mnoha lidí) a dneska bych se k němu možná raději neznal. Už v dobách, kdy jsme ho hráli jsme s ním měli dost zvláštní zkušenosti, ale protože nebylo moc jiných možností, tak jsme mohli jen skřípat zuby. Dnes, když to srovnávám prakticky s čímkoliv jiným, tak si nemůžu pomoct, ale nenacházím důvod, proč se k DrD vracet...

2

Je to taková fosílie, co se sotva hýbe, ale je s ní sranda. Nic víc, nic míň. Hrát se to dá, ale většina RPG je prostě lepší volba (i to DnD 1e, což je "silný inspirační zdroj"). Naprostá nesjednocenost mechanik mi příjde fascinující, ale na svou dobu je to pochopitelné. Ale co, všichni jsme nějak začínali a hlavně, je to první RPG u nás, takže své zásluhy má.

1

Dračí doupě je hudba dětství... dostal jsem se k němu, když mi bylo asi 10 let, vášnivě jsme ho řešili o přestávkách na základní škole a občas i hráli. Neopakovatelné zážitky a vzpomínky, které žádná jiná hra nikdy nemůže napodobit. Ale pokud vás tahle éra minula, tak můžete Dračák s klidným svědomím přeskočit. Patříte do jedné z následujících dvou skupin lidí: (1) buď jste začínali hrát RPG na Dračáku, a tímpádem víte své a každé hodnocení je pro vás zbytečné, (2) a nebo jste začínali hrát RPG na nějaké jiné hře, a tak DrD nikdy nedoceníte. Každý má jenom jednu příležitost ocenit DrD, a pokud jste vy tu svou už propásli, nikdy se vám ta hra nemůže líbit.

Nejlepší ze série je DrD pro začátečníky, další verze tohle jakžtakž použitelné jádro totálně rozesraly. Podrobný rozbor tady v recenzi:
https://rpgforum.cz/clanky/draci-doupe-po-20-letech-recenze-legendy

5

Aj keď je to zo sentimentu, tak ja nedokážem tejto hre dať menej ako 5z5 bodov. Je to proste moja minulosť, moje začiatky. Bez tejto hry by som nespoznal RPG.

4

Já jsem jako téměř každý na DrD začínal a s dračákem leccos prožil. Vyzkoušeli jsme hodně úprav, hodně se u pravidel s družinou přeli, ale časy to byly výborné i díky tomu, že komunita kolem dračáku byla tvořivá a tak jsme se snažili být tvořiví i my. Dračák svého času měl velmi dobrou podporu od vydavatele a tak se v časopisech hodně vyskytovaly vysvětlení pro pochopení textu a pravidel, takže se hra jako taková dala pochopit a dobře odehrát. Jinak když jsem ho hrál, byl jsem s ním nespokojený a snažil se uspokojit svoje potřeby pravidlama a úpravama, jakmile jsem ale poznal jiné hry, přestal jsem na DrD nadávat a smířil se, že je takový jaký je. S dnešního hlediska už je to pro mne překonaný systém, nicméně pro mne tehdy byla pravidla psaná hodně inspirativně a srozumitelně, takže jsem si hraní užil - a věřím že i moji spoludružinníci. Dračák ma svůj svět i svoji kvalitu.

4

K tomu, co zažil první, má člověk často potřebu jasně se vyjádřit, buď se s tím identifikovat, nebo se vůči tomu vymezit... Tohle se děje většině hráčů, protože většina hráčů na DrD začínala, včetně mě. Takhle se ale často hodnotí spíš první hraní, než skutečná hra ve formě pravidel. Jedni pak vlastně podvědomě ztotožňují DrD s RPG vůbec a druzí naopak do DrD projektují svou začátečnickou nezkušenost.
Já mám k DrD také spíš výhrady, ale když si člověk vezme jen ten úplný základ pravidel, zjistí, že to není zas tak špatné ... špatně na tom vlastně působí jen pravidla, která jsou na tento základ bez ladu a skladu nalepená, a fakt, že systém pro boj a systém pro situace mimo boj spolu nijak nesouvisí. No a ta kvanta tabulek... ;o)

Dračí doupě je už překonané a pro hraní i jen v prostředí fantasy se dají najít mnohé lepší hry, ale nejsem přesvědčený, že by to byla hra, kterou už vůbec nestojí za to hrát, nebo že by se měl někdo stydět, když u něj v knihovničce objeví kamarádi opoužívané příručky :)

1

Na Dračím doupěti jsem začínal, asi jako velká část zdejších uživatelů a hráču RPG u nás celkově. Mám pro něj nostalgické pocity, ale pokud se mě dnes někdo zeptá na názor a zda má smysl, aby si Dračí doupě koupil, pak mu musím s politováním odpovědět, že nemá.
Na trhu je mnoho lepších systémů, pro které se navíc nemusí kupovat tolik knih jako pro Dračí doupě, aby se vůbec dalo hrát. Sám systém je navíc trochu podivný a deformuje hráče pro další hraní, takže můj názor je, že pro nováčka je to plýtvání penězi. Snad nejhorší je stihomam autorů, že systém musí obsahovat pravidla pro všechno - a každé z těchto pravidel musí mít specifickou a unikátní mechaniku, která nijak nesouzní s ostatními. Zpětně nedoporučuji.

1

Co dodat k DrD - druhé, či spíše třetí RPGčko které jsem hrál a na které mám nezapomenutelné zážitky, byť nelze vždycky říct že "dobré". Po roce hraní se začaly hromadit nesrovnalosti a chyby, které nás přiměly napřed vyzkoušet jiné systémy a potom DrD úplně opustit.

Ve své době bylo dobré, protože bylo jediné. Dnes už nevidím žádný přínos. Hodnocení "nic moc" je proto odpovídající.