Fate (čtvrtá edice, někdy taky označovaná „Fate Core“) je univerzální hra s jednoduchými, ale komplexními pravidly nabízejícími bohatou paletu možností. Hra je vhodná pro dobrodružnou pulpovou akci a vytvořená s důrazem na snadné úpravy a přizpůsobení, ať už hernímu prostředí, zvolenému žánru nebo stylovým preferencím skupiny.
Hra navazuje na předchozí edice Fate. Po úspěchu druhé edice (2003) se Fate stal základem mnoha dalších her, které ho v mnohém rozvinuly a obohatily. Tato čtvrtá edice vznikla jako „zpětné“ sjednocení a následné zahlazení dřívějších prvků do elegantního, jednotného systému.
Základem Fate jsou aspekty – krátké fráze, které fungují zároveň jako herní popisy a zároveň jako mechaniky. Na aspekty je dále navázaný jednoduchý systém dovedností (či přístupů nebo profesí) a triků (speciálních či unikátních schopností). Tyto prvky dohromady tvoří jednoduchá, ale robustní pravidla vhodná pro jednorázové hry i dlouhé kampaně.
Základní příručkou 4. edice je Fate Core System (Základní pravidla) (2013). Kromě ní existují i různé alternativní příručky pravidel:
- Fate Accelerated (Zrychlená pravidla) (2013) je zjednodušená příručka popisující jen samotný systém plus alternativní systém „přístupů“ místo dovedností
- Fate Condensed (2020) je jiná zjednodušená verze, obsahující základní pravidla a ukázkové dobrodružství
- Fate System Toolkit (2013) (Systémové nástroje) je sada doplňujících nástrojů, které ukazují, jak s Fate dále pracovat a jak jej upravovat pro vlastní potřeby.
Existuje fanouškovský český překlad (odkazy níže) a fanouškovské české SRD – webový dokument, které sdružuje texty příruček přeložených do češtiny.
Ze 4. edice vychází několik dalších samostatných her od jiných autorů, včetně některých českých. Najdete je tady.
Externí recenze a shrnutí
d20.cz | sirien | [Fate] Fate v Kostce ("TLDR pravidla") |
Překlad
Přeložený název | Přeloženo Seřadit vzestupně | Překladatel | Vydavatel | Jazyk překladu | ||
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Fate (4e) | 2015 | Petr „sirien“ Mazák | ![]() |
Odkaz |
Produkty pro tuto hru
Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Hodnota
90.00
|
Fate Condensed | 2020 | Alternativní základní pravidla | 4. edice Fate ve zhuštěné formě, včetně ukázkových postav a rozšiřujících pravidel | |
![]() |
Hodnota
90.00
|
Ponecháni mrtvým | 2020 | Rozšiřující příručka, Dobrodružství | Improvizovaná zombie apokalypsa nad mapou ze skutečného světa | ![]() |
![]() |
Český překlad Fate SRD | 2019 | Alternativní základní pravidla | Fanouškovský český SRD dokument s obsahem příruček Fate 4.0 a Fate Star Wars | ![]() |
|
![]() |
Hodnota
40.00
|
Fate Space Toolkit | 2019 | Rozšiřující příručka | Rozšiřující Systémové nástroje Fate pro sci-fi hry | |
![]() |
Iron Street Combat | 2019 | Rozšiřující příručka | Adaptace Fate do podoby arkádové bojové hry | ||
![]() |
Hodnota
80.00
|
Uranium Chef | 2017 | Příručka světa, Dobrodružství | Sci-fi masterchef se všemi tropami žánru | |
![]() |
Fate Accelerated/Core Conversion Guide Fate zrychlený/základní – Převodní příručka |
2016 | Rozšiřující příručka | Příručka radící s převodem mezi Fate Core a Accelerated | ![]() |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Provizorní komentář
Skoro všechny změny od 2. edice vedly v konečném důsledku k formalizaci a mechanizaci pravidel, což nakonec odvádí od toho důležitého: fikce a příběhu.
Nepřekáží
FATE je super. Je to systém, který vypravěči nepřekáží a mnohdy i pomáhá. Přesto mi přišlo, že až příliš často se hráči (včetně moderátora) spíše snaží zavděčit systému, než se věnovat hraní role.
Geniální
Fate je systém, kterého jsem nahrál podstatně méně, než jsem chtěl. Objevil jsem ho totiž až ve chvíli, kdy se moje původní skupina hráčů začala rozpadat. Nicméně jen z pročtení pravidel a těch sezení jsem poznal jak zábavně se s tím dá hrát. I když jsem člověk, který má spíš slabost pro klasické DnD-style hry, nemůžu si pomoct a FATE těch pět hvězdiček dát.
Pokud byste mohli hrát jen jednu hru
Kdybych mohl do konce života hrát už jen jediný RPG systém, byl by to FATE, protože i přes dlouhé hledání jsem lepší univerzální systém prostě nenašel.
Edit: Po nějaké době a X odehraných systémech musím hvězdičku srazit. Fate je boží a pořád je to nejlepší univerzální systém. V mnoha věcech je ale kostrbatý a neohrabaný,
Ztělesnění univerzálnosti
Tenhle systém mi připomíná dokonalou kouli. Mám pocit, že je vlastně perfektní, nic mu nechybí ani nepřebývá... A tak nějak nevím , co o něm říci. Stejně jako bych nedokázal chválit dokonalou kouli. Je to svatý grál geometrie... ale je to prostě koule.
Podobně Fate je vlastně dokonalé RPG. Je univerzální, takže vyjde vstříc skupině, ať už chce hrát v jakémkoli světě a většině žánrů. Postavu popisuje jak fikčními prvky, tak gamistickými nástroji, pomáhá směřovat příběh, aniž by ho vynucovalo, a propojuje elegantně mechaniky a fikci. To vše bez kilometrů tabulek, složitých pravidel a podivností. Umožní zachytit cokoli v pravidlech bez zbytečných složitostí. Lze je snadno modifikovat. To ještě rozšíří možnosti o žánry, kde v základu trochu drhne (třeba horror). A umožní posouvat se od deflautu ke stylu, který skupině víc sedí, aniž by museli měnit systém (byť to tak může skončit - proto bych ho klidně doporučil jako startovací systém). Vlastně nemám, krom prkotin, co vytknout.
Ale nemůžu říct, proč je Fate cool. Protože je sice bezchybné, ale chybí mu ten cool prvek, který by křičel, jak je unikátní, ten specifický fate-feeling. Nic takového tahle hra nemá. Pokud chcete cool hru, musíte si vymyslet svět, ve kterém jsou cool prvky. A musíte si ho vymyslet sami. To je pro mnoho hráčů značná nevýhoda, ostatně je to i důvod, proč ho v popularitě poráží komplikovanější a laboratorně vzato horší systémy. A já to plně chápu. Ale za sebe mu za to nechci srážet body, protože mi to vůbec nevadí, já si to vymyslet můžu, a baví mě to.
Univerzální, snadno upravitelný, příběhově zaměřený
Stavebnice, která nabízí víc a dává míň, než hráči potřebují
Fate4E není plnohodnotnou hrou v pravém slova smyslu.
Je to stavebnice, univerzální systém, ze kterého si svou hru teprve máte postavit. K tomu dostáváte trochu neobvyklý, ale velmi dobře vyladěný systém herních mechanik a příručku plnou návodných textů a dobrých rad na téma, jak si sestavit, připravit a vést zajímavou a zábavnou hru.
V tom je jeho síla i slabina zároveň.
Fate se poučilo z chyb GURPSů a ač se profiluje jako univerzální systém, nezkouší dosáhnout univerzality skrze snahu simulovat všechny aspekty herního světa, nýbrž se jeho mechaniky točí kolem rozvíjení dramatu, které je univerzálním prvkem napříč mnoha settingy a herními styly. Pro hráče zvyklé na mainstream tak mohou být některé jeho prvky trochu kontraintuitivní, jakmile je však pochopíte a začnete používat a respektovat, zjistíte, že vám opravdu hru vedou směrem, který jste si vytyčili jako zajímavý a zábavný. Jádro hry je navíc postaveno tak, že jeho pochopení vám umožní do herní mechaniky převádět téměř libovolnou herní situaci, a při tom dle potřeb libovolně zjednodušovat nebo naopak zvyšovat komplexitu mechanického znázornění, podle toho, v jak velkém detailu chcete to či ono odehrát.
Ale zároveň bohužel platí, že protože s každou novou hrou tenhle proces musíte* při hraní absolvovat sami od nuly, je hraní čistého Fate podle autorského záměru popsaného v příručce trochu s kanónem na vrabce a nezřídka se stává, že herní skupiny místo rozvíjení a dotahování předpřipraveného polotovaru do funkčí hry prostě přijdou s tím, že se bude hrát "zjednodušené Fate", ořežou hru na základní mechniky a principy a z rozšiřujících prvků si vezmou jen ty, které se jim zrovna hodí do krámu.
* Nemusíte, pokud sáhnete po nějaké hotové aplikaci, ve které už to někdo udělal za vás.
Je ale fér zmínit, že i když hru takhle ořežete, tak pokud to uděláte s citem pro její design, pořád dostanete lepší zábavu a vyladěnější systém, než vám nabídne mainstream.
Chvíli jsem přemýšlel, jestli nedat Fate 4 hvězdičky, protože hrané striktně as-written bohužel také obsahuje několik málo designových prvků (rámování konfliktů a kontestů, fatepointová "palba" na závěr sezení, rozmatlaná stupnice obtížnosti, dramaticko-fikční dualita aspektů), které v praxi nakonec lidi buďto vůbec nepoužívají nebo jejich používání dělá hru kostrbatou či obtížně pochopitelnou. Ale nakonec dávám pět (s tím, že je to s malým mínusem tady v textu), protože pořád i navzdory těmhle drobným nedostatkům nemá tahle "stavebnice" konkurenci a design je opravdu dobrý.