Warhammer Fantasy Roleplay (WFRP) je fantasy RPG v žánru nižší, drsnější fantasy. Tato druhá edice navazuje na původní první edici Warhammer Fantasy Roleplay (1986) Stejně jako předchůdce přenese hráče do prostředí Říše, připomínající renesanční Svatou říši římskou, která se drolí pod náporem armád Chaosu. Hra se orientuje na temnější podobu fantasy, klade důraz na špínu, korupci, znetvoření, mutace. Hráčské postavy nezačínají jako dobrodruzi, naopak – nápaditý systém tvorby postavy pomocí životních „kariér“ z nich udělá uhlíře, pašeráky, porodní báby a jen příležitostně zabijáka trollů či mágova učně.
Druhá edice přináší oproti té první především drobná učesání a vyvážení pravidel. K výraznějším změnám patří vyváženější a uspořádanější systém kariér. Byly upraveny i základní vlastnosti (z těch málo používaných se staly dovednosti), předchozí dovednosti byly rozděleny na bodované dovednosti a nebodované talenty. Bojový systém zavádí ekonomiku akcí. Kompletně přepracován byl systém magie, která se teď dělí do osmi barevných škol. Oproti první edici ale ubyla trocha potřeštěnosti a bláznivého britského humoru.
Výraznější změnou je proměna herního světa The Old World. Ten se přiblížil figurkovému Warhammeru, a je tak celkově „epičtější“, míň přízemní, hojněji pracuje s fantastickými prvky. Zatímco v první edici byla hrozbu Chaosu skrytá a opředená pověrami, ve druhé se stává zjevnou a všudypřítomnou. Jelikož hra sdílí kanonický děj s figurkovým Warhammerem, posouvá se v čase dopředu a odehrává se v době, kdy se zdevastovaná Říše zmáhá po invazi vojsk Chaosu. Příběh invaze vyprávěla kanonická wargamingová kampaň Storm of Chaos, spuštěná v roce 2004, při které měli hráči hlásit výsledky svých bitev a očekávat oficiální posuny děje. Druhá edice WFRP začíná těsně po završení této války, zachycuje stav „Starého světa“ po jejím odeznění a některá její dobrodružství podrobněji rozehrávají její následky. Kampaň ale byla nepopulární, takže se ji vydavatel rozhodl částečně vzít zpět a vymazat z oficiálního kánonu – pozdější příručky proto téma invaze Chaosu a válkou zdevastované Říše vypouštějí.
Už v roce 2009 vyšla třetí edice WFRP, ale ta je svým důrazem na taktický boj, speciální herní pomůcky (osobité kostky a karty) a scenáristickým pojetím natolik odlišná, že druhou edici vlastně plně nenahradila. Navázala na ni až čtvrtá edice WFRP (2018).
Produkty pro tuto hru
Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Tome of Salvation | 2007 | Rozšiřující příručka | Průvodce náboženstvím Starého světa | ||
![]() |
Forges of Nuln | 2006 | Příručka světa, Dobrodružství | Hatění konspirací v industriálním městě, třetí část trilogie | ||
![]() |
Knights of the Grail | 2006 | Rozšiřující příručka, Příručka světa, Dobrodružství | Průvodce artušovsky laděnou Bretonnií | ||
![]() |
Ashes of Middenheim | 2005 | Příručka světa, Dobrodružství | Vyšetřování vražd a spiknutí přívrženců Chaosu, první díl trilogie | ||
![]() |
Old World Bestiary | 2005 | Rozšiřující příručka | Rozsáhlý bestiář pro Warhammer Fantasy Roleplay 2e | ||
![]() |
Sigmar's Heirs | 2005 | Rozšiřující příručka, Příručka světa, Dobrodružství | Kompletní průvodce Říší po Bouři chaosu | ||
![]() |
Spires of Altdorf | 2005 | Příručka světa, Dobrodružství | Rozplétání intrik v hlavním městě říše, druhá část trilogie |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Všechno už tu bylo řečeno…
Všechno už tu bylo řečeno. Větší fanda jsem 1ed.
Nápadité a zároveň povědomé
Pokud máte rádi dobrodruhování ve fantasy světech, pak Warhammer je rozhodně jedna z nejlepších her, po nichž můžete sáhnout. Hra se drží více při zemi a neulétává do epických výšich. Údělem vašich postav je smrad, špína, šílenství, ruka zmrzačená nepřítelovou sekerou, rychlá amputace končetiny a nakonec potupná smrt na snět. Geniální systém "kariér" zaručuje, že nehrajete válečníky a hraničáře, ale převozníky, uhlíře, rybáře, výběrčí daní, posly a jen pokud máte štěstí, tak žoldáka nebo šlechtického synka. Neznám jiné fantasy RPG, které by se pyšnilo takhle silnou atmosférou a takhle dobrým zapojením postav do světa. K dokonalosti WFRP ale přece jenom trochu schází. Atmosféra hry trpí drobnou schizofrenií, kdy se některé pasáže tváří, jako že hrajete kruté a smutné osudy jednoho vagabunda, jiné pasáže pak slibují trpasličí trolobijce, kteří obouruční sekerou kosí zástupy trollů, skřetů, goblinů, kultistů či nekromantů. Systém neurazí, ale žádný zázrak to taky není. Ale nevěšte hlavu, to jsou jenom drobnosti, které nedokáží pokazit jinak úchvatnou hru.
Dark and Grim
Musim se taky přidat ke chvále na tuhle rpg hru. Svět warhammeru mám celkově hodně rád a myslím že systémově do něj pravidla perfektně zapadají (hrál jsem pouze druhou edici). Líbý se my systém kariér-povolání a tvorby postavy, jak je všechno náhodné. Líbí se my soubojový systém, rychlý a brutální. Líbí se my magie, silná a nebezpečná i pro samotného sesilatele. A líbí se my vývoj postav...šílenství a mrzačení :D Celkově je to pro mě jedno z mých nejoblíbenějších rpgček a to hlavně i proto, že systémově je tam dost podporován ten "temný a ponurý" feeling světa který opravdu zbožňuji... Podle mého názoru jedno z nejlepších fantasy rpgček jak světem tak pravidly.
Klasika, ktorá nehrdzavie
Warhammer FRP je temné fantasy RPG vo svete, ktorý je paródiou na renesančnú Európu, s nájazdmi bojovníkov Chaosu, orkami, elfami, rytierskymi rádmi, temnými kultmi a všadeprítomnou korupciou. Previazanie postáv s ich prostredím je silno podporené systémom kariér. Na Warhammeri je skvelá jeho old-schoolová estetika (ku ktorej patria aj skvelé čiernobiele ilustrácie, akceptovanie bizarných výsledkov na kockách a britký britský humor). Nutné podotknúť, že ak vyhľadávate práve tieto momenty, bude pre vás asi vhodnejšia prvá edícia, ktorá má aj jednoduchší systém. Druhá edícia je farebnejšia a hrateľnejšia (nutné dodať, že aj o dosť zložitejšia) a zameranie hry sa posúva z investigatívno-hororovej hry prvej edície (odhaľovanie korupcie, lovenie kultistov a mutantov) na riešenie následkov masívnej vojny s Chaosom, teda skôr k sociálnym témam ako ochrana komunity. Hlavným rozdielom vo fílingu je aj to, že kým v prvej edícii je Chaos niečo, o čom sa bežne v spoločnosti nevie, je ukrytý, má podobu korupcie, utajených kultov a maskovaných mutantov, v druhej edícii sa väčšina Ríše na vlastné oči mohla presvedčiť o existencii bojovníkov Chaosu, Pekelných kanónoch a pod., čím Chaos získal veľmi "vonkajšiu" a vojenskú podobu. (Mne sa viac páči jeho "vnútorná" podoba v prvej edícii.) Každopádne na túto hru mám dobré spomienky a mám s ňou dlhoročné skúsenosti. Prostredie je natoľko zaujímavé a uchopiteľné (a podporené obstojnými románmi a poviedkami), že sme ho skúšali preniesť aj do systému FATE či Primetime Adventures, a Corvus dokonca urobil d20 verziu Warheart.
==
Oproti prvej edícii doznal veľké zmeny magický systém. Settingovo primerané je zavedenie mechanickej nevypočítateľnosti mágie (Tzeentchova kliatba), ale zredukovanie všetkej mágie do ôsmich farebných vetrov (škôl) pôsobí oproti šírke magických škôl a kariér z prvej edície trocha povrchne a násilne. V doplnkových príručkách systém poskytuje aj mechanické rozšírenia, napr. WFRP Companion zavádza neveľmi používaný systém sociálnych konfliktov, inšpirovaný Challenges zo 4. edície DnD.
Setting je prispôsobený potrebám Warhammer Fantasy Battles a metaplotu, ktorý Games Workshop zamýšľali pre účely wargame (veľká kampaň Storm of Chaos). Preto sa z hlediska herního světa hra posunula v čase dopředu a odehrává se v době, kdy se zdevastovaná Říše zmáhá po invazi vojsk Chaosu. Táto kontroverzná wargameová kampaň nevypálila tak, ako mala, a GW sa ju neprofesionálne rozhodli "retconovať", teda vymazať z oficiálneho kánonu a behu sveta. Neskoršie príručky už preto nosnú tému invázie Chaosu a vojnou postihnutého Impéria vypúšťajú. Celý edičný plán bol však ukončený trochu predčasne a táto edícia ani nemá nejakú výnimočnú kampaň.
Prostredie je tiež poznamenané katalógovým myslením prebraným z armylistov Fantasy Battles. Ako príklad možno uviesť, že kým v prvej edícii boli beastmeni rozliční a mohli mať všelijaké divné mutácie od vtáčích hláv, žiabrov až po chápadlá, v druhej edícii už sú klasifikovaní na niekoľko (málo) konkrétnych typov.
Zaujímavosťou je, že fluff príručiek zavádza viaceré perspektívy od rôznych obyvateľov Starého sveta, ktorí sa priamou rečou (a skreslene) vyjadrujú k rôznym príšerám, udalostiam, organizáciám či božstvám. Oproti prvej edícii však ubudlo trocha potřeštěnosti a bláznivého britského humoru.