Elfs

3
Průměr: 3 (1 vote)
Veselá hra o elfoch - malých, zlomyseľných, ješitných a egocentrických bytostiach
Ron Edwards
2000

Elfovia vôbec nie sú tie nádherné vznešené bytosti plné grácie. Sú to malí, škaredí hajzlíci, ktorí spravia len to, čo im vyhovuje, chcú mať všetko, čo vidia, hlavne nech je to viac než majú tí ostatní a zjavne sa nevedia vyrovnať so svojim vzrastom. Klasická hra s rozprávačom a tradičnými mechanikami predstavuje experiment ponáraním sa do postavy (tu sa nebudete chcieť stotožniť s postavou!). Obsahuje inovatívnu mechaniku, ktorá umožní povedať, čo chcete robiť ako hráč a čo chce robiť postava.

Klasický systém, experimentálna povaha

3

(čítal som, nehral som).
Hlavnou ideou tejto hry je satira útočiaca na rozpor medzi tým, ako sa mnoho vecí má hrať a ako sa v skutočnosti hrajú. Elfovia, ustanovení kánonom ako hrdé vznešené bytosti... ktoré sú hrané ako idioti so špicatými ušami, len preto, že majú bonusy na lukostreľbu. Alebo roky traktovaná tradícia, že hráč sa má ponárať do postavy, ktoré často končí ako metaherné hranie, kde ide o víťazstvo.

To, čo sa inde považuje za negatívum, je v tejto hre očakávané. Elfi sú v tejto hre naozaj tými malými zlomyseľnými idiotmi ,,so všetkými vlastnosťami hráča-munchkina" (ako naznačuje autor). Lenže len málokto ich bude chcieť takto hrať (veď predsa ,,ja nie som munchkin!"), čo presne povedie k autorom zamýšľanému vzďaľovaniu sa od postavy.

Hra si síce uťahuje z klasického hrania, ale zrejme očakáva, že minimálne rozprávač s ním bude mať skúsenosti - jeho úlohou je držať sa predpripraveného dobrodružstva (jedno nájdete na konci príručky).

Konflikty sú riešené hodom 3d10, kde sa zisťuje počet úspešných podhodení vlastného atribútu Guráž. Inováciou je však miera úspechu a spôsoby, ktorými ju možno navyšovať: ak postava robí akcie, ktoré sú mimoriadne detinské, zlomyseľné či zákerné (a Pánovi hry sa to páči), postava dostáva bonus. Ak sa dokáže odpútať od hrania postav tým, že dve akcie -- jednu so zámerom hráča, a jednu, ktorú chce dosiahnuť postava -- získava dodatočný bonus. Tradičné elementy, ktoré "musia" byť v hre, sú pravidlá pre súboje, nákup vecí a dokonca aj mágiu.

Iné mimoriadne techniky pre rozprávanie, kooperáciu, či podporu rolového hrania netreba čakať. Elfovia zrejme naplnia úlohu milej irónie a to stačí.