Warhammer Fantasy Roleplay (1e)

Vložil(a) Markus dne
5
Průměr: 4.5 (2 hlasů)
1986
Původní vydání špinavé a drsné hry ve světě Warhammeru

Warhammer Fantasy Roleplay (WFRP) je RPG hra úzce spřízněná s figurkovou wargame Warhammer Fantasy Battle. Sdílí s ní stejný svět The Old World, ale je o poznání temnější, drsnější a přízemnější. Přenese hráče do prostředí Říše připomínající renesanční Svatou říši římskou, ve které dřímají kulty a zhoubné vlivy Chaosu. Hra se orientuje na temnější podobu fantasy, klade důraz na špínu, korupci, znetvoření, mutace... Postavy nejsou žádní dobrodruzi. Jsou to běžní lidé, trpaslíci, elfové a půlčíci, kteří jsou definovaní běžnou civilní „kariérou“ – žebráci, pašeráci, bylinkáři, jen příležitostně zabijáci trollů nebo mágovi učni.

První edice Warhammer Fantasy Roleplay navazuje na prototyp jednoduché RPG hry, která byla představena v „první edici“ figurkové wargame Warhammer: The Mass Combat Fantasy Role-Playing Game (1983), ale rozvíjí ho do plnohodnotného RPG. Ustanovila mnohé prvky, které se staly typickým znakem série WFRP. Zásadní změnou je představení systému „kariér“, které vyjadřují civilní profesi postavy a postavy mezi nimi můžou v průběhu hry přecházet. K vyhodnocování nově slouží procentuální pravděpodobnosti a hody k100, ale jinak se používá celá škála obvyklých kostek.

Hra zároveň prokreslila svět The Old Word do podoby, v jaké se později proslavil. Zatímco dřívější verze figurkové hry byly generické a spíš středověké, WFRP poprvé skutečně přesouvá hru do renesančního prostředí inspirovaného Svatou říší římskou. Některé prvky světa zavedené ve WFRP 1e ovšem byly později zrevidovány nebo úplně vypuštěny, i kvůli potřebám figurkové wargame. V první edici WFRP je tak svět Warhammeru nejrůznorodější, vyznačuje se i (místy bláznivou) satirou a má silný společensko-kritický náboj.

Jelikož tahle edice byla po dlouhých 19 let jedinou edicí WFRP, existuje pro ní se srovnání s těmi pozdějšími nejvíc oficiálního i neoficiálního materiálu. Vyhlášená je především vlajková kampaň The Enemy Within, která posunula hru od sandboxového hexcrawlu, předpokládaného základní příručkou, k hororově-investigativnímu žánru, kterým je WFRP známé dnes.

V roce 2005 vyšla druhá edice WFRP, která hru jednak mechanicky učesává a vyvažuje, jednak ji víc přibližuje kánonu figurového Warhammeru.

Vydavatel

Externí recenze a shrnutí

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Bez hodnocení
Marienburg: Sold Down the River 1999 Příručka světa Průvodce kupeckým městským státem Marienburg
0
Bez hodnocení
The Dying of the Light 1995 Dobrodružství Cestování temně renesančním světem tvořené devíti epizodickými scénáři
0
Bez hodnocení
Castle Drachenfels 1992 Dobrodružství Klasický hororový průzkum upířího hradu
0
Bez hodnocení
Death's Dark Shadow 1991 Dobrodružství Podrobný popis jedné warhammerovské vesnice s minidobrodružstvími
0
Bez hodnocení
Blood in Darkness 1990 Dobrodružství Druhý díl kampaně Doomstones, průzkum zaniklé trpasličí svatyně
0
Bez hodnocení
Death Rock 1990 Dobrodružství Třetí díl kampaně Doomstones, obrana kláštera před orky
0
Bez hodnocení
Dwarf Wars 1990 Dobrodružství Čtvrtý díl kampaně Doomstones, objevování zaniklého trpasličího podzemí

4

Túto hru pre mňa ťažko hodnotiť. Môj prvý kontakt nastal s prekvapivou poľskou edíciou ešte v polovici 90. rokoch 20. storočia - hral som trpaslíka zabíjača trolov (!), ale absolútne som nerozumel, ako systém funguje. Na začiatku nultých rokov som mástroval skvelú kampaň The Enemy Within. Neskôr som prešiel na mechanicky vyváženejšiu druhú edíciu.

Posledných niekoľko mesiacov pripravujem návrat ku kampani The Enemy Within. Impulzom mi bolo vydanie 4. edície a Director's Cut verzie The Enemy Within, ktorú britskí Cubicle 7 začali vydávať. Avšak negatívne recenzie nového systému, ktoré sa len potvrdili playtestovaním, systémom spôsobili, že som začal hľadať v starších verziách, ako aj v "susediacich" hrách - mechanicky sterilný Zweihänder, na šasi B/X DnD postavený vtipný minisystém Small but Vicious Dog, PbtA-style minimalizmus Streets of Marienburg, francúzsky zoštíhlený Brigandyne alebo nostalgický britský Warlock. Dokonca som začal vyvíjať rozsiahle vlastné úpravy systému. Veeeeeľkým oblúkom som sa nakoniec vrátil k 1. edícii, lebo je ľahko houserulovateľná a štíhlejšia ako neskoršie verzie a tiež sa mi najviac páči práve táto verzia settingu. Systém má niekoľko geniálnych prvkov, medziiným že skilly sú poväčšinou binárne a modifikujú hody na vlastnosti v kontexte konkrétnych "Testov". Oddelenie zručností a Testov umožňuje napr. zavedenie moves z Apocalypse World. Viaceré inovácie z neskorších edícií (sociálny konflikt, downtime, systém sociálneho statusu, nejakú jednoduchú verziu Advantage) či dokonca z iných hier je možné do tohto systému relatívne ľahko integrovať.

Mechanicky má systém zopár nedostatkov. Niektoré kariéry sú nevybalansované, postavy s vysokou Toughness sú skoro nezraniteľné ("naked dwarf syndrome"), pri skúsených bojovníkoch sa v jednom kole boja často nič nestane a mágia je extrémne drahá a nijak zvlášť zaujímavá (ani chaotická). Tento posledný nedostatok trocha naprádza Realms of Sorcery, ktoré už ale čiastočne zavádzajú aj osem farieb mágie (spektrum ostatných škôl je ale zachované). Systém sa pokúšal aj o možnosť konverzie medzi RPG a wargame Fantasy Battles.

Atmosféra z tejto hry len kvapká. Hráčovi, ktorý s WFRP ešte nemá skúsenosť, by som skôr odporučil 2. edíciu. Ale ak si grognard, fanúšik OSR alebo experimentátor, viac vykrešeš z tejto mechanicky quirky a settingovo satirickej a bombastickej verzie.