Helvéczia je dobrodružná fantasy hra v žánru pikareskních románů a středoevropských pohádek a příběhů, jako jsou Tři mušketýři, Kocour v botách, Vilém Tell, pohádky bratří Grimmů nebo Rumcajs. Je zasazená do fiktivního Švýcarska na konci 17. století, kde se civilizace potkává s mýtickou divočinou obývanou zvláštními tvory. Typickými postavami jsou německý šermíř, rakouský katolický kaplan, maďarský husar nebo českožidovský student kabaly. Hra se nese v odlehčeném duchu akční šestákové literatury, středoevropských pohádek a romantického gotického hororu.
Systém je psaný v duchu OSR. Jde o vysoce zjednodušenou variantu d20. Postavy (výhradně lidé) jsou charakterizované povoláním, základními vlastnostmi a pár dovednostmi. Všechno ve hře se dělí do pouhých šesti úrovní, od civilistů (1. úroveň) přes začínající dobrodruhy (2. úroveň) až po draky a ďábly (6. úroveň). Místo přesvědčení se pracuje se škálou počestnosti, která měří jednání postav z hlediska tradičních křesťanských ctností a hříchů. Hra pracuje i s balíčkem mariášových karet – to když se postavy rozhodnout hrát s ďáblem o svoji nesmrtelnou duši.
Helvéczia není jen systém, ale především kompletní hra. 200stránková příručka obsahuje i veškeré potřebné doplňující materiály: kompletně nová kouzla, bestiář a poklady vycházející ze středoevropského folklóru, jednoduché představení herního světa, ale taky rady pro sudího, tipy k vedení hry v oldschoolovém duchu a vymýšlení vlastních dobrodružství, náhodné tabulky a celou řadu dalších pomůcek. Prodává se ve dvou variantách:
- Základní příručka (včetně A3 mapy světa a balíčku mariášových karet).
- Krabicová verze, která kromě základní příručky obsahuje i 70stránkový sešit Ammertal and the Oberammsbund popisující dva švýcarské kantony ve formátu hexcrawlu. K tomu jsou přiloženy další mapy, ukázkové deníky postav a jiné drobnosti.
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Lepší OSR hra neexistuje
Existují tři typy her:
První jsou takové ty hry, co lidi doma bastlí na koleni, vkládají do nich léta zkušeností a lásky. Jsou to systémy, které jim dokonale fungují, tak je sepíšou a někam vyvěsí. Fóra jsou toho plná. Takovým hrám ale často chybí „maso na kostech“, předloží vám holý vyhodnocovací systém a něco si s tím dělej. Chybí jim obsah, pestrost, použitelné herní materiály, jasné postupy a procedury, prostě přidaná hodnota nad rámec holého systému... protože to prostě stojí dlouhý čas vývoje a málokdo tomu ten čas věnuje. To jsou hry, které si přečtete, možná z nich vykradete jedno pravidlo, a nikdy je hrát nebudete.
Pak jsou korporátní hry, velké, tlusté barevné, lákavé, se značkovými systémy, licencovaným IP nějakého známého filmu nebo románu a stovkami stránek. Takovéhle hry píšou armády „writerů“, kteří často vůbec nehrají RPG, a pokud ano, tak nějaké jiné. Korporátní hry se neopírají o reálnou herní zkušenost, místo toho vám předkládají stovky stránek cool textů a faktografie, které nikdy nedostanete do hry, a systém, který už na první pohled působí dojmem deskovky a ve hře se ukáže být nezábavný. To jsou hry, kterými si za tisíce korun plníte poličku, ale hráli jste je maximálně třikrát a už se k nim nikdy nevrátíte.
A pak jsou – výrazně vzácnější – hry, kdy nějaký jednotlivec nebo menší tým strávil dlouhé roky hraním a testováním a tyhle své zkušenosti potom přetavil v komplexní hru. A nezastavil se jenom u toho, že vám vysype holý systém, ale obalí kostru masem – radami do hry, přesnými postupy a pokyny, spoustou doplňujícího obsahu (bestiáře, mapy, zápletky...). Hry od lidí, co vědí, co ve hře doopravdy potřebujete a využijete.„Od hráčů pro hráče.“ A taková je i Helvéczia, od Gábora Luxe, jednoho z nejvýraznějších a nejproduktivnějších představitelů OSR scény.
V jádru je to d20 systém osekaný naprosto na minimalistickou dřeň a adaptovaný do žánru novověké pikaresky a evropské pohádky. Takových ale bylo už hodně. Co dělá tuhle hru jedinečnou, je právě to „od hráče pro hráče“. Místo stovek stran barvitých vokeců vám dává tuny užitečných herních materiálů! Jednoduchá pravidla, na kterých už není co zlepšovat – D&D už prostě nebude lepší. K tomu pár žánrových perliček (např. systém pro hraní karet s ďáblem). Ale především... tohle je dvacet let zkušeností s hraním ve stylu OSR, které konečně někdo sepsal na jednom místě a vtělil do konkrétních pravidel, konkrétních postupů, konkrétních materiálů. Tahle hra vám konečně vysvětlí, jak hrát dobrodružné hry v duchu OSR (aniž by byť jedinou použila termín OSR nebo slovo "old school"). Pravidla jsou tomu podřízená, procedury popsané.
A k tomu „maso na kostře“ v podobě obrovské záplavy materiálů: úplně nová kouzla, funkční procedury pro hexrawl a náhodná setkání, kompletní evropský bestiář (!!!), dokonce i pokyny pro vedení hry, vysvětlení principu tvorby dobrodružství, vysvětlení principu tvorby hexcrawl a sandboxu, prostě všechno! Na 200 stránkách. A k tobu v krabici několik předpřipravených dobrodružství, a dokonce i připravený hexcrawl. OMG! Tohle je OSR tak, jak má vypadat po dvaceti letech teoretizování – konkrétní výstup, esence hratelnosti.
V tuhle chvíli mě mrzí jenom to, že Gábor Lux nevydal se stejným přístupem taky svoji variantu "normálního generického D&D", protože tahle hra je přece jenom žánrově specifická – a hodilo by se mít i něco pro normální fantasy dobrodruhování. (Respektive on ji vydal - ale jenom maďarsky). I tak je ale Helvéczia nejlepším místem, kde začít s OSR.
V diskuzi postupně posílám "výpisky" z Helvéczie.