Index Card RPG

Vložil(a) radunamlejn dne 26. 03. 2021, 20:36
4
Průměr: 4 (2 hlasů)
2017
RPG hra vzešlá z balíku ilustrovaných karet

RPG hra od youtubera známého z kanálu Drunkens & Dragons (později přejmenovaného na Rune hammer), založená na kartách. Na nejprve vydaný balík ilustrovaných karet určených pro rozšíření libovolného systému se nabalily další, věci až vznikl zjednodušený RPG systém založený na běžných D&D kostkách. Součástí základních pravidel jsou i popisy několika herních světů různých žánrů.

Pravidla se snaží být jednoduchá a minimalistická. Vycházejí z d20 (tradiční D&D vlastnosti – Str, Dex, Con, Int, Wis, Cha, ale počítá se pouze s bonusy/postihy). Postavy nemají úrovně a jejich schopnosti jsou primárně určené vybavením, ale každý svět k tomu má svá vlastní pravidla pro další schopnosti (např. superschopnosti ve Vigilante City nebo schopnosti povolání v Alfheimu a jejich zlepšování na mistrovskou variantu za hozené totální úspěchy).

Existují tři varianty základní příručky:

  • Index Card RPG Core (2017): Původní příručka, 120 stran. Obsahuje dva herní světy: fantasy Alfheim a sci-fi Warp Shell.
  • Index Card RPG Core (2e) (2018): Revidovaná a rozšířená verze, 216 stran. Obsahuje stejné dva světy.
  • Index Card RPG Master Edition (2021): Třetí verze příručky, ještě obsáhlejší – 400 stran. K původním světům přibyly ještě wierd westová Ghost Mountain, pseudopravěký Blood and Snow a superhrdinské Vigilante City.

K hlavní příručce vyšlo vícero rozšíření a hra má aktivní komunitu.

Vydavatel

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
3
Průměr: 3 (1 hlas)
Hodnota
60.00
Index Card RPG Master Edition 2021 Základní pravidla, Příručka světa 3. aktualizované a rozšířené vydání základní příručky ICRPG
0
Bez hodnocení
Index Card RPG Magic 2019 Rozšiřující příručka Rozšíření zaměřené na magii
0
Bez hodnocení
Index Card RPG Worlds 2018 Rozšiřující příručka Rozšíření zaměřené na světy

3

Jenom doplním Starcovu podrobnou recenzi...

ICRPG je DnD 5e ořezané na kost (nebo spíš až na morek) s několika svéráznými prvky (třeba kostky poškození podle typu útoku nebo jednotné DC pro celou scénu), Autor ho doporučuje hrát s vizuálními pomůckami jako jsou papírové figurky postav a nepřátel a kartičkami s náčrtky jednotlivých částí scény (ty prodává samostatně).

Je na něm vidět, že autor strávil dlouhou dobu v prostředí vývoje počítačových her a připomíná arkádové a konzolové videohry (Zelda, Metroid, Castlevania atd. v oldschoolovém 2D i moderním 3D provedení) nebo počítačová ARPG. Jestli vám to vyhovuje, klidně si hvězdu nebo dvě přidejte. Systém ale podobně jako DnD vede k honu za „pluskovými“ předměty (+1, +2, ...).

Všechny příručky jsou psané naspeedovaným stručným a hutným stylem, který dobře nakopává inspiraci, a mně vyhovuje daleko víc, než strohá formálnost „prázdných“ obecných systémů, ale protože mě samotný systém ICRPG moc neláká, beru ho spíš jako zdroj inspirace. Autor se taky snaží vést hráče k tomu, aby hru přesně tímto rychlým stylem hráli a samotnými pravidly se nezatěžovali víc, než je nezbytné.

Sekce o vedení hry je zajímavá (hlavně archetypy setkání), ale sem tam sklouzává k tomu, že vypravěče bere jako animátora, který hráčům zprostředkovává nějaký zážitek. Takže když mu obejdou zajímavou scénu, má jim ji nějak prostě strčit pod nos a tak podobně... Někomu to vyhovovat může, někomu nemusí.

Dnes má smysl kupovat jenom poslední Master Edition, protože obsahuje i nejzajímavější rozšíření a velké PDF s dobrodružstvími.

5

Index Card RPG je samostatným systémem, ale snaží být něčím víc - snaží se být toolboxem a povzbuzovat hráče k rychlé improvizaci děje i mechanik. Vedle jednoduchého systému (který se dá teoreticky považovat za OSR) a mohutného inventáře organizovaného do tabulek (shabby, ancient, sci-fi, epic, bizarre - což funguje skvěle pro generování pokladu během hry) obsahuje taky inspirativní GM sekci, která podává skvělou  sadu úvah a informací, jak stavět DnD encountery v teorii i praxi. 

Index Card klade důraz na vytváření "místností" místo dungeonů, čili vystavění uzavřených scén, místo celého komplexu, za účelem většího soustředění na aktuální scénu. Vedle toho ale poskytuje skvělý seznam, jak stavět "encountery" v místnostech, udává seznam soubojů, které jsou skoro na úrovni hádanek (například v bráně stojící tank, který má za sebou dva léčitele) a jak nastavit základní environemntální překážky a jak brát bariéry (kryty, překážky) na scéně brát v potaz pro účely souboje. 

Za inovativní věc, která mocně urychluje souboj, považuju systém "effort", který se dělí na basic, weapon, gun, magic, ultimate, a unifikuje damage output postavy. Každý typ effortu má svou kostku - basic d4, weapon d6, gun d8, magic d10, ultimate d12. Jakékoliv útočné kouzlo tak způsobuje 1d10 (plus bonusy) damage, každá zbraň d6 atd. A funguje to výborně. Tento základní mechanismus je pak různě porušován či upravován specifickými předměty či schopnostmi. 

Současná edice - Master Edition - dává dohromady sadu produktů, které pro druhou edici existují jako samostatné příručky - Worlds, Magic, Vigilante City, Blood and Snow. Není skutečně novou edicí - úprava pravidel je minimální, je to skutečně jen shrnutí zmíněných produktů do jednoho a částečná (ne kompletní) unifikace jejich speciálních settingových mechanik, "more streamlined" bychom mohli říct. Zásadním chybějícím produktem je bohužel populární Altered State, který zpracovává cyberpunk pro ICRPG, a který existuje pouze samostatně pro 2. edici a nebyl do Master edice vložen ani pro ni upraven. Postavy narozdíl od 2. edice majjí schopnosti povolání (v 2. to byly pouze předměty), kterých je nemnoho - hráči jsou ale aktivně vyzývání k  vytváření vlastních doplňků a schopností nebo vnímat jako level up zisk unikátních, mocných předmětů (které už v textu uvedeny jsou, není třeba je dodělávat). 

Upřímně, Master edice mi připadá tak trochu jako tahák  peněz a švindl - pokud měl člověk všechny knihy 2. edice, neměl skutečně důvod koupit si Master edici - což ovšem před koupí nikde nebylo kde zjistit, a odpovědi na forech často vyznívají jako že "nového obsahu je tam dost na to, aby to bylo ospravedlnitelné". Není. 

Na druhou stranu, pokud člověk 2. edici nemá, obsah je natolik zábavný a kvalitní, že to za to stojí. 

Index Card produkty

Core 1. edice, 2. edice, Quickstart (free), Master edice 
Worlds - settingy pro fantasy Alfheim, sci-fi Warp Shell, weird west Ghost Mountain
Magic - přebujelá pravidla pro mágy, následně updatovaná, zjednodušená a vybalancovaná v Master Edition
Altered State - cyberpunk
Blood and Snow - pravěk
Index Cards vol 1 - 4 - tematické karty s obrázky bez popisků, z nichž lze stavět abstraktnější tématické mapy 
Think Deck - sada obrazových karet pro generování dobrodružství, obsahuje systém, jak karty interpretovat a dělat z nich scénář