Forbidden Lands / Zapovězené země

Vložil(a) skaven dne
5
Průměr: 4.4 (36 hlasů)
2018
Fantasy hra v otevřeném světě s retro nádechem, ale moderními pravidly

Forbidden Lands (švédsky Svärdets Sång, v českém překladu Zapovězené země) je původně švédská fantasy RPG hra, která spojuje tradiční motivy dobrodruhování s moderními pravidly. Je zasazená do drsného světa Zapovězených zemí, které byly stovky let kvůli invazy démonů izolované a rozvrácené. Teď se situace změnila a první odvážlivci vyrážejí z izolovaných osad znovu objevovat svět.  Hráči se stanou toulavými dobrodruhy, kteří se navždy zapíší do historie prokletého světa. Objevují ztracené hrobky, utkávají se s krvelačnými příšerami, objevujte nebezpečnou divočinu. A pokud toto všechno přežijí, můžou si vybudovat, spravovat a chránit vlastní tvrz.

Hra stojí na systému Year Zero Engine. Vyhodnocování je postaveno vždy na hodu základní vlastnost + dovednost, čímž se určí počet k6, jimiž hráč hází. Další pravidla umožňují s tímto poolem a výsledky hodu manipulovat, například přehazovat kostky nebo dodávat vícestenné kostky reprezentující mocnější předměty. Postavy si volí rasu a povolání, které jim odemykají přístup ke zvláštním schopnostem (talentům). Magie je drsná a může vyústit v magické nehody, které jsou nebezpečné pro samotného sesilatele. Pravidla zpracovávají i survival v krajině, cestování, táboření, náhodná setkání, dokonce i budování a správu vlastní tvrzi.

Pravidla vyšla v podobě základní krabice, která obsahuje příručku pro hráče, příručku pro Vypravěče a hexovou mapu světa. Svět je podrobněji prokreslený v kampani Raven's Purge (česky Krkavcova čistka, 2018). Druhá kampaň Bitter Reach (2020) ho rozšiřuje na sever, do oblasti sněhu a ledovců.

Překlad

Přeložený název Přeloženo Seřadit vzestupně Překladatel Vydavatel Jazyk překladu
Zapovězené země 2020 Jiří „Markus“ Petrů Mytago Čeština Odkaz

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Bez hodnocení
Bloodmarch, The 2023 Dobrodružství Kampaň pro Zapovězené země v zemi sužované démony
0
Bez hodnocení
Book of Beasts 2023 Rozšiřující příručka Bestiář pro Zapovězené země s různými doplňujícími pravidly
4
Průměr: 4 (1 hlas)
Hodnota
80.00
Kdo seje vítr 2023 Dobrodružství Minikampaň ve sklářské oblasti zmítané černým morem Čeština
4
Průměr: 4 (2 hlasů)
Hodnota
80.00
Hřbitov obřích červů 2022 Dobrodružství Podzemní pohřebiště obřích červů, kteří mají drahocenné zuby Čeština
3
Průměr: 3 (2 hlasů)
Hodnota
60.00
Kolosova vyhňa 2022 Dobrodružství Trpasličí štoly jako jeskyně pro Zapovězené země Slovenština
4
Průměr: 4 (2 hlasů)
Hodnota
80.00
Poslední uctívač (rozšířený) 2022 Dobrodružství Menší divočina obsahující kmen divochů a věštírnu pojatou jako minidungeon Čeština
0
Bez hodnocení
Setkání v Zapovězených Zemích II. 2022 Rozšiřující příručka Sborník sedmi komplexních náhodných setkání pro ZZ Čeština

5

Zapovězené země vás vezmou na dobrodružství do ponurého skandinávsky laděného survival fantasy.

Pravidla jsou dobře napsaná, jen je potřeba občas pro některé informace potřeba v knize listovat dopředu a dozadu. Hra nabízí hráčům i nestandardní fantasy povolání a rasy (zde rody) a širokou škálu různých talentů. Nádherné černobílé ilustrace podtrhují surovou atmosféru.

Pro mě jsou Zapovězené země příjemnou změnou oproti klasickým ala D&D hrám. Hra vsází na důvtip a chytrost hráčů a jejich přizpůsobení se nehostinným podmínkám v mraze, blátě a zbídačené zemi plné divných stvoření, démonů a živořících obyvatel.

4

Psáno z pohledu hráče pouze se znalostí Příručky pro hráče. 

Zapovězené Země na mě působí jako skvělá evoluce tradičních systémů typu DnD a Pathfinder. Opírají se o podobné pravidlové struktury (atributy a dovednosti, povolání, featy), ale zároveň je vše úžasně zjednodušené, pravidla řeší většinu herních situací a nejsou přehaně vágní, a poskytují stále dost prostoru pro variabilitu a vývoj postav (byť orgie různých buildů z Pathfindera se nekonají). 

Baví mě pravidla - systém hodů a jejich "pushování" a s tím spojený zisk vůle z přepínání svých sil, baví mě magie (a odstranění velekrále všech kouzel, ohnivé koule), a baví mě setting, který jako by tematicky z oka vypadl Krvavému pohraničí Vladimíra Šlechty (povinná četba pro fanoušky ZZ). 

ZZ mi nepřipadají jako něco světoborného, originálního, objevného nebo redefinujícího RPG scénu, ale jako by někdo konečně udeřil hřebíček na hlavičku a našel ten "správný" způsob, jak udělat tradiční RPG. 



Nedávám pět hvězd nikoliv proto, že bych našel něco, co můžu kritizovat, ale protože mi Blades in the Dark či Spire/Heart připadají lepší (Blades hlavně systémem, Spire/Heart settingem a psaním).

4

Jelikož jsem vyrostl na méně drsných systémech tak jsem byl podobným žánrem nepolíben. U ZZ mne nadchlo velké množství obecných talentů ,které umožňují aby byla skupina o 6 trpasličích bojovnících a každý byl trochu jiný (jeden kovář, druhý vrahoun, třetí kat, čtvrtý kuchař.....). Velká četnost tabulek je také příjemná pro líný mozek. Jediné mínus mám ke světu. Chybí mi nápady na rozvaliny měst, malý počet dobrodružných míst (existují rozšíření, vím o tom ale svět je sám o sobě popsán málo natolik aby mohl člověk chrlit zasanené lokace). Svět je sině vázaný na systém, že si nedokáži představit hrát v něm něco jiného. Systém jsem již vedl ve Středozemi a celkem to klapalo.

4

Zapovězené Země som si najprv kúpil iba na inšpiráciu. No ako náhle som v električke po ceste z obchdou začal čítať začal čítať príručku hráča, my bolo jasné že tento systém chcem hrať.

 

Ako prvá vec ma zaujali dizajn, layout a ilustrácie. Tie sú príjemne oldschoolové a doteraz mám z nich radosť keď otvorím knihy.

ZZ sa dajú priradiť k systémom ktoré sú v širšej rodine OSR, teda používajú niektoré tradičné a "staré" prístupy. Či už je to prizvukovaná smrtenosť hráčskych postáv, to že hráči nie su zo začiatku žiadni hrdinovia ale skôr skupina ktorá sa snaží prežiť v nehostinnom prostredí, až po veci ako kostky zdrojov (resource die) a podobne. Systém ZZ ale používa aj mnohé kvalitné prvky súčasného RPG dizajnu a mechaniku ktorá je postavená na kope kociek (dice pool).

Jedna z vecí ktorú na hre zvlášť oceňujem sú mechaniky, ktoré priamo podporujú RP - ako temná tajmostvo a pýcha, získavanie EXP za dobrý RP. Pre hráča je tiež skvelý pocit, keď si zoskladá svoju kopku 12 kociek na kľučový hod, má to pocit váhy a epickosti. Knihy taktiež obsahujú dostatok náhodných tabuliek na všetko možné - od nehôd pri zbere potravy, cez generovanie dobrodružných miest, až po tabuľky zranení (magických a nemagických) a dobré náhodné tabuľky sú skvelá pomoc pre každého PJ.

Herný svet možno pre niekoho pôsobý neurčito alebo genericky. Myslím si ale, že poskytuje dostatok možností si ho prispôsobiť, pretvoriť, alebo sa držať jeho príbehu a tém.

Z výhrad ktoré mám, je najväčšia tá, že knihy pravidel pre hráča aj PJ, sú niekedy nepriehladné, nejasne odkazujú na pravidlá a niektoré veci sa ťažko dohladávajú. Vedie to k zbytočnej potrebe listovať a dohladávať si niektoré informácie.

Každopádne ZZ sú skvelá hra a vždy sa teším, keď chystám každú novú session.

4

Dlouhodobě mi sedí hry založené na dovednostním systému. Dlouhodobě nemám rád úrovně a s ním rostoucí počet životů - postavy jsou časem téměř nesmrtelné. Dlouhodobě mám rád syrové, středověku podobné prostředí. Dlouhodobě nemám rád světy, kde je magie běžná jako stromy v lese.

A proto hraju rád Zapovězené země. Dovednostní RPG v češtině, reálné, pro postavy nebezpečné s drsným světem.

Hvězdičku dolů dávám za občasné nelogičnosti a nedotaženosti v pravidlech (třeba boj na koních by zasloužil mnohem větší pozornost) a chaoticky sepsanou příručku (občas je problém v pravidlech najít věci, o kterých víte, že tam jsou, ale nenalézáme je na místech, kde byste je čekali).

5

Svoje dojmy som v zásade zhrnul už v rámci prvých dojmov v recenzi pre scifi.sk. Odvtedy ubehol viac ako rok, čo v ňom vediem hry a v zásade sa na nich nič nemení. Je to RPG survival systém, ktorý stojí za to, pretože:

  • množstvo tabuliek a generátorov, ktoré v rámci prípravy dokážu samé nakopnúť minimálne inšpiráciu
  • súbojový systém, ktorý: netrvá dlho, vždy je v čom robiť, má zmysluplné akcie aj reakcie, je brutálny hoci - aj najbiednejší nepriateľ dokáže postavu vyradiť, keď sa (ne)zadarí
  • mágia - vzácna, ale mocná, pričom už samotné kúzlenie generuje vďaka možným nehodám napätie
  • dicepool: iste, niet nad epický pocit, keď vám v DnD padne 20-ka, ale dicepool mi dáva akosi väčší zmysel. Vďaka nemu je všetko hmatateľnejšie, a je to aj vďaka tomu, prečo postavy nevisia očami len na "hitpointoch" čím sa dostávame k...
  • hitpointy - ZZ v podstate neumožňujú minmaxing, pretože ak dáte veľa bodov do Sily, bude vám to chýbať v súboji, ktoré cielia na Bystrosť.
  • cestovanie divočinou - môžete ho hrať doskovým systémom, môžete ho roleplayovať, v oboch prípadoch však máte v rukách ucelený a zmysluplný pravidlový systém. Cesta je cieľ v praxi.

4

Systém není vůbec špatný, je dobře funkční a vyladěný. Z počátku jsem byl ze ZZ hodně nadšený, ale postupně nadšení vyprchávalo a došlo mi, že tento systém mi moc nesedí. Ve fantasy sféře dávám přednost spíš stylu hraní jako je například v D&D.

Hranost 23
49