Forbidden Lands (švédsky Svärdets Sång, v českém překladu Zapovězené země) je původně švédská fantasy RPG hra, která spojuje tradiční motivy dobrodruhování s moderními pravidly. Je zasazená do drsného světa Zapovězených zemí, které byly stovky let kvůli invazy démonů izolované a rozvrácené. Teď se situace změnila a první odvážlivci vyrážejí z izolovaných osad znovu objevovat svět. Hráči se stanou toulavými dobrodruhy, kteří se navždy zapíší do historie prokletého světa. Objevují ztracené hrobky, utkávají se s krvelačnými příšerami, objevujte nebezpečnou divočinu. A pokud toto všechno přežijí, můžou si vybudovat, spravovat a chránit vlastní tvrz.
Hra stojí na systému Year Zero Engine. Vyhodnocování je postaveno vždy na hodu základní vlastnost + dovednost, čímž se určí počet k6, jimiž hráč hází. Další pravidla umožňují s tímto poolem a výsledky hodu manipulovat, například přehazovat kostky nebo dodávat vícestenné kostky reprezentující mocnější předměty. Postavy si volí rasu a povolání, které jim odemykají přístup ke zvláštním schopnostem (talentům). Magie je drsná a může vyústit v magické nehody, které jsou nebezpečné pro samotného sesilatele. Pravidla zpracovávají i survival v krajině, cestování, táboření, náhodná setkání, dokonce i budování a správu vlastní tvrzi.
Pravidla vyšla v podobě základní krabice, která obsahuje příručku pro hráče, příručku pro Vypravěče a hexovou mapu světa. Svět je podrobněji prokreslený v kampani Raven's Purge (česky Krkavcova čistka, 2018). Druhá kampaň Bitter Reach (2020) ho rozšiřuje na sever, do oblasti sněhu a ledovců.
Externí recenze a shrnutí
Kubrt vs Deskovky | Kubrt | Kubrt vs RPG: Zapovězené země |
GAMES.cz | Pavel Bareš | Stolní RPG Zapovězené země – recenze české verze hry světového formátu |
PJ Craft | Gergon | Videorecenze: Zapovězené země RPG |
d20.cz | sirien | Zapovězené Země v Kostce |
d20.cz | Jerson | Recenze: Zapovězené země podle Jersona |
scifi.sk | Martin Vonsak | Forbidden Lands: Prvé dojmy hex po hexe |
Krotitelé draků | YouTube Rozhovor s Jiřím Petrů, představení hry a základních mechanik | |
PJ Craft | Gergon | Youtube rozhovor s Jiřím Petrů o Zapovězených zemích |
Překlad
Přeložený název | Přeloženo Seřadit vzestupně | Překladatel | Vydavatel | Jazyk překladu | ||
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Zapovězené země | 2020 | Jiří „Markus“ Petrů | Mytago | ![]() |
Odkaz |
Produkty pro tuto hru
Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Bloodmarch, The | 2023 | Dobrodružství | Kampaň pro Zapovězené země v zemi sužované démony | ||
![]() |
Book of Beasts | 2023 | Rozšiřující příručka | Bestiář pro Zapovězené země s různými doplňujícími pravidly | ||
![]() |
Hřbitov obřích červů | 2022 | Dobrodružství | Podzemní pohřebiště obřích červů, kteří mají drahocenné zuby | ![]() |
|
![]() |
Kolosova vyhňa | 2022 | Dobrodružství | Trpasličí štoly jako jeskyně pro Zapovězené země | ![]() |
|
![]() |
Hodnota
80.00
|
Poslední uctívač (rozšířený) | 2022 | Dobrodružství | Menší divočina obsahující kmen divochů a věštírnu pojatou jako minidungeon | ![]() |
![]() |
Setkání v Zapovězených Zemích II. | 2022 | Rozšiřující příručka | Sborník sedmi komplexních náhodných setkání pro ZZ | ![]() |
|
![]() |
Hodnota
90.00
|
Black Rose Keep Dáma z Černé růže |
2021 | Dobrodružství | Minidobrodružství na hradě se žravou hradní paní | ![]() |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Skvělá aktualizace tradičních RPG
Psáno z pohledu hráče pouze se znalostí Příručky pro hráče.
Zapovězené Země na mě působí jako skvělá evoluce tradičních systémů typu DnD a Pathfinder. Opírají se o podobné pravidlové struktury (atributy a dovednosti, povolání, featy), ale zároveň je vše úžasně zjednodušené, pravidla řeší většinu herních situací a nejsou přehaně vágní, a poskytují stále dost prostoru pro variabilitu a vývoj postav (byť orgie různých buildů z Pathfindera se nekonají).
Baví mě pravidla - systém hodů a jejich "pushování" a s tím spojený zisk vůle z přepínání svých sil, baví mě magie (a odstranění velekrále všech kouzel, ohnivé koule), a baví mě setting, který jako by tematicky z oka vypadl Krvavému pohraničí Vladimíra Šlechty (povinná četba pro fanoušky ZZ).
ZZ mi nepřipadají jako něco světoborného, originálního, objevného nebo redefinujícího RPG scénu, ale jako by někdo konečně udeřil hřebíček na hlavičku a našel ten "správný" způsob, jak udělat tradiční RPG.
Nedávám pět hvězd nikoliv proto, že bych našel něco, co můžu kritizovat, ale protože mi Blades in the Dark či Spire/Heart připadají lepší (Blades hlavně systémem, Spire/Heart settingem a psaním).
Příjemná změna
Jelikož jsem vyrostl na méně drsných systémech tak jsem byl podobným žánrem nepolíben. U ZZ mne nadchlo velké množství obecných talentů ,které umožňují aby byla skupina o 6 trpasličích bojovnících a každý byl trochu jiný (jeden kovář, druhý vrahoun, třetí kat, čtvrtý kuchař.....). Velká četnost tabulek je také příjemná pro líný mozek. Jediné mínus mám ke světu. Chybí mi nápady na rozvaliny měst, malý počet dobrodružných míst (existují rozšíření, vím o tom ale svět je sám o sobě popsán málo natolik aby mohl člověk chrlit zasanené lokace). Svět je sině vázaný na systém, že si nedokáži představit hrát v něm něco jiného. Systém jsem již vedl ve Středozemi a celkem to klapalo.
Láska na prvé čítanie
Zapovězené Země som si najprv kúpil iba na inšpiráciu. No ako náhle som v električke po ceste z obchdou začal čítať začal čítať príručku hráča, my bolo jasné že tento systém chcem hrať.
Ako prvá vec ma zaujali dizajn, layout a ilustrácie. Tie sú príjemne oldschoolové a doteraz mám z nich radosť keď otvorím knihy.
ZZ sa dajú priradiť k systémom ktoré sú v širšej rodine OSR, teda používajú niektoré tradičné a "staré" prístupy. Či už je to prizvukovaná smrtenosť hráčskych postáv, to že hráči nie su zo začiatku žiadni hrdinovia ale skôr skupina ktorá sa snaží prežiť v nehostinnom prostredí, až po veci ako kostky zdrojov (resource die) a podobne. Systém ZZ ale používa aj mnohé kvalitné prvky súčasného RPG dizajnu a mechaniku ktorá je postavená na kope kociek (dice pool).
Jedna z vecí ktorú na hre zvlášť oceňujem sú mechaniky, ktoré priamo podporujú RP - ako temná tajmostvo a pýcha, získavanie EXP za dobrý RP. Pre hráča je tiež skvelý pocit, keď si zoskladá svoju kopku 12 kociek na kľučový hod, má to pocit váhy a epickosti. Knihy taktiež obsahujú dostatok náhodných tabuliek na všetko možné - od nehôd pri zbere potravy, cez generovanie dobrodružných miest, až po tabuľky zranení (magických a nemagických) a dobré náhodné tabuľky sú skvelá pomoc pre každého PJ.
Herný svet možno pre niekoho pôsobý neurčito alebo genericky. Myslím si ale, že poskytuje dostatok možností si ho prispôsobiť, pretvoriť, alebo sa držať jeho príbehu a tém.
Z výhrad ktoré mám, je najväčšia tá, že knihy pravidel pre hráča aj PJ, sú niekedy nepriehladné, nejasne odkazujú na pravidlá a niektoré veci sa ťažko dohladávajú. Vedie to k zbytočnej potrebe listovať a dohladávať si niektoré informácie.
Každopádne ZZ sú skvelá hra a vždy sa teším, keď chystám každú novú session.
Po pár hrách
Po pár hrách můžu říct že mě celkově koncept YZE vyhovuje (tedy dice pool, víc než D20). Jinak +- souhlasím s recenzi smrqa.
Po roce hraní pořád dobré
Dlouhodobě mi sedí hry založené na dovednostním systému. Dlouhodobě nemám rád úrovně a s ním rostoucí počet životů - postavy jsou časem téměř nesmrtelné. Dlouhodobě mám rád syrové, středověku podobné prostředí. Dlouhodobě nemám rád světy, kde je magie běžná jako stromy v lese.
A proto hraju rád Zapovězené země. Dovednostní RPG v češtině, reálné, pro postavy nebezpečné s drsným světem.
Hvězdičku dolů dávám za občasné nelogičnosti a nedotaženosti v pravidlech (třeba boj na koních by zasloužil mnohem větší pozornost) a chaoticky sepsanou příručku (občas je problém v pravidlech najít věci, o kterých víte, že tam jsou, ale nenalézáme je na místech, kde byste je čekali).
My Main Game
Svoje dojmy som v zásade zhrnul už v rámci prvých dojmov v recenzi pre scifi.sk. Odvtedy ubehol viac ako rok, čo v ňom vediem hry a v zásade sa na nich nič nemení. Je to RPG survival systém, ktorý stojí za to, pretože:
Rozhodně nadprůměrné RPG
Systém není vůbec špatný, je dobře funkční a vyladěný. Z počátku jsem byl ze ZZ hodně nadšený, ale postupně nadšení vyprchávalo a došlo mi, že tento systém mi moc nesedí. Ve fantasy sféře dávám přednost spíš stylu hraní jako je například v D&D.
Dobrý systém, špatná příručka
Není na místě tvářit se, že jsou Zapovězené země jako systém bezchybné. Systém pro stavbu tvrze je už od pohledu zbytečně deskovkový. Ale na druhou stranu, jiné systémy tohle nemají vůbec. Některé mechaniky jsou neintuitivní, nebo neuvěřitelně zrádné svou náhodností. Ale díky tomu vytváří pocit, že nikdo neví dne ani hodiny, a opatrnost je ve hře v podstatě všudypřítomná. Takže se ZZ daří dělat to, co chce. A nelze jim upřít dost originálních nápadů a pojetí.
Ke hře paří i svět, který rovněž obsahuje dost specifických a zajímavých, byť ne dechberoucích prvků. Ale je to jiné než ta čistá generičnost, není tu boj dobra proti zlu, spíš přetlačování zájmů, výlevy nepřátelství a mnoho prvků směřujících k podtržení drsnosti. A nejlepší je, že tento svět tu není pouze popsán a ostatován, ale je základem pro několik minidobrodružství a ohromnou tabulku náhodných setkání. Zkrátka je to výborný svět a pravidla pro "starý dobrý sandbox". Ve všem ostatním už tedy bude popravdě drhnout, ale úzký profil tady vlastně nevadí, protože je dostatečný pro rozmanitou hru.
Co ale opravdu vadí, je uspořádání příručky. Ano, jiná RPG s tím mají taky často problémy, včetně některých mých oblíbených. Ale na férovku, ta zrůdnost, co provedli autoři vlastnímu obashu je neuvěřitelná. Jedno pravidlo vysvětlené na dvou místech prakticky copypastou ne moc jasné formulace, které jsou ale vzájemně provázány? Check. Staty nepřátel rozházené prakticky po celé příručce vypravěče, bez jakéhokoli uceleného shrnutí? Check. Dvě místa, která se v kruhu odkazují na vysvětlení, které není ani u jednoho z nich, protože je jaksi něde úplně jinde? Pojem, který se používá vesměs v Přručce vypravěče, ale vysvětlený je v Průvodci hráče? Check. A tak by se dalo pokračovat.
Kdybych hodnotil čistě to, co je obsahem, tak to na tu 5 hvězdičku dosáhne, ale pokud mi uspořádání příručky doslova kazí hru, tak to nehodlám přejít a nezohlednit.
Velká pecka
Už jsem byl unavený dračákem a tak jsem se vydal hledat štěstí do jiných zemí a našel jsem tam nevídaný poklad.
Nádherný svět s historií, kombinování ras a povolání, soubojový systém, talenty, generující tabulky, samolepky, soubojový systém, talenty, náhodné setkání,... a už jsem zmiňoval soubojový systém a talenty?
Navíc vydáno česky díky Mytagu a vypadá to, že vydají vše co k tomu vyjde v originále. Prostě velká pecka. Chce se mi křičet radostí (teď hrozně křičím, ale vy to neslyšíte, .. tedy pokud nejste sousedi).
Takže děkuji Mytagu za vydání, Markusovi za super překlad a komunitě za vytvořené materiály které budu dále poctivě vykrádat případně se jimi inspirovat.
P.S. Omluvte mou euforii, do teď jsem hrál jen dračák :)