FIST

Vložil(a) MartinJ dne
5
Průměr: 5 (1 hlas)
2020
Hra o paranormálních žoldácích s nádechem OSR

Druhá polovina dvacátého století. Ti, kdo drží moc, jsou zapleteni v napjaté jaderné patové situaci a osud světa visí na vlásku. Mimo dohled národních zpravodajských služeb se shromáždí skupina výjimečných ničemů. Tito žoldáci mají unikátní nadání pro tajné a neobvyklé operace. V nejistých časech se stírá hranice mezi vědou a pověrčivostí a začíná nový závod ve zbrojení. Vy nebo vaši spojenci se můžete ocitnout tváří tvář zbraním, taktikám a nepřátelům, jaké jste ještě nikdy neviděli. Tito výjimeční ničemové vám mohou pomoci – za tu správnou cenu. Když nemáte žádné další možnosti, je čas zavolat FIST.

FIST je stolní RPG hra o paranormálních žoldácích vykonávajících těžké práce, které nikdo jiný nezvládne nebo nechce. Inspiraci čerpá z inspirovaná tvorby jako Metal Gear Solid, A-Team nebo Doom Patrol. Hráči se stanou členy legendárního špionážního žoldáckého oddílu zvaného FIST. Jsou žoldáci, kteří se nehodí do moderní společnosti, umírající při zbytečných válkách a machinacích diktátorských států. Jejich cílem je zastavit katastrofické vědecké experimenty, infiltrovat okultní komunity, neutralizovat neznámé hrůzy. Obvykle jsou v menšině, snadno zabitelní a neoblíbení nebo pronásledovaní většinou autorit. Zároveň se ale můžou umět proměnit v ducha nebo třeba telepaticky ovládat včely.

Hra stojí na systému Powered by the Apocalypse, ale je inspirovaná i OSR hrami (čerpá např. z World of Dungeons, Maze Rats nebo Offworlders). Hráči si postavu tvoří pomocí modulárního systému vlastností, který umožňuje stát se třeba telekinetickým mimozemšťanem, zmutovaným odstřelovačem nebo kyborg-nindžou. Hra pomáhá plánovat a provádět špionážní mise studené války, k čemuž poskytuje šablony nepřátel a vybavení, náhodné tabulky, inspirativní nástroje a spoustu předpřipraveného obsahu. Celkově je hra minimalistická, nutná pravidla se vejdou na tři stránky včetně tvorby postavy, zbytek jsou jen nástroje a inspirace pro hru.

Základní pravidla vyšla původně v roce 2020 jako 19stránkový dokument FIST: Freelance Infantry Strike Team (2020). Byla nahrazena revidovanou verzí FIST (2022) rozšířenou na 30 stran a znovu nahrazena „definitivní“ verzí FIST: Ultra Edition (2023) výrazně rozšířenou na 152 stran. Základ hry zůstává stále stejný a minimalistický – dodatečný obsah jsou různé pomůcky a herní obsah.

Vydavatel

5

FIST mě na první dobrou zaujal konceptem paranormálně schopných žoldáků, kteří se vydávají na tajné a nebezpečné mise všude po světě. Zároveň je vskutsku minimalistický - pravidla nutná pro hru se vlezou na 3 stránky včetně tvorby postavy, zbytek z cca 150 stránkové příručky jsou jen nástroje a inspirace pro hru. Hraní je svižné, systém 2k6+atribut s částečnými úspěchy tlačí hru kupředu a akce tak nezamrzá na mrtvém bodě.

Jako asi většina PbtA rodiny je modulární, herní mechaniky půjdou snadno vyměnit nebo doplnit. Co příručka splňuje na jedničku je inspirace pro tvorbu dobrodružství a kampaní, se spoustou tabulek pro generování misí, postav, i předmětů a hráčských aspektů (v základu jich je nabízeno 555, ale hráči si mohou vytvořit vlastní). Všechny atmosféricky zapadnou, některé jsou metaherní nebo šílené, jiné obyčejnější. Dobrým příkladem je kybernetická augmentace (vyšší rychlost a síla) vs. aspekt "režisér", kdy má hráč 1x za misi možnost říct "Střih!" a posledních 10 minut hry vrátit zpátky, naaranžovat jinak NPCčka, změnit povahu bojiště, atp. 

Většina příručky je věnována vypravěči, včetně jednoho z nejlepších příkladů "Actual Play" v textu, co jsem kdy viděl, příkladů, jak řešit "částečný úspěch" v různých situacích, příklady různých taktik nepřátel, které na hráče použít, předpřipravené NPCs, prompty na mise, nebo i doporučené "dobové" hudební šlágry.

Neměl jsem možnost číst PbtA příruček zatím mnoho, ale sekce pro vypravěče ve FIST mi zatím nejlépe vysvětlila, jak hru vést, jak přenášet záři reflektoru mezi hráči, přesouvat se mezi scénami a další koncepty této rodiny her, které mi jako hráči a vypravěči odchovanému DnD a DrD deriváty byly zpočátku cizí. Už jenom proto stojí za přečtení, pokud vás téma a atmosféra paranormálních žoldáků v moderním světě (ale šlo by zasadit i kamkoliv jinam, kde už existují palné zbraně) alespoň trochu zaujalo.