Ghostbusters (původní)

Vložil(a) Passingby dne 19. 05. 2022, 17:38
0
Bez hodnocení
1986
Jednoduchá vyprávěcí hra podle filmu Krotitelé duchů

Ghostbusters: A Frightfully Cheerful Roleplaying Game je jednoduchá, volně pojatá a humorně laděná vyprávěcí RPG hra na motivy filmu Ghostbusters (Krotitelé duchů, 1984). Cílí hlavně na začátečníky a příležitostné hraní, ale dá se hrát i v kampani. Krabice se základními pravidly je stylizovaná jako infosada, kterou hráči dostali po zakoupení licence na frančízu Ghostbusters. Hra se neomezuje jenom na ektoplazmické duchy známé z filmu, ale v dobrodružstvích se objevují i upíři, příšery z vesmíru nebo cestovatelé časem.

Hra se považuje za první hru, která představila mechaniku poolu kostek. Její systém byl nazván D6 System a nakladatelství West End Games ho později používalo jako základ svých dalších her. V roce 1996 byl vydán i samostatně jako The D6 System: The Customizable Roleplaying Game.

Deník postavy se vejde na kartičku o něco větší než navštívenka. Každá postava má 4 vlastnosti (traits): Brains, Muscles, Moves, Cool a ke každé z nich si hráč ještě vybere jednu specializaci (talents), která mu dá v odpovídajících situacích 3 kostky navíc. Specializace jsou popsané jenom názvem (např. Elektronika, Knihovnictví, Rozplétání seriálových vztahů, Zastrašování, Hltání jídla, Vyvolání pozornosti, Vypůjčování, Výchova dětí...) a hráč si po domluvě s vypravečem může vytvořit vlastní. Mezi vlastnosti si hráč na začátku hry rozdělí 12 bodů (min 1, max 5). Osobnost postavy se dokreslí heslovitým cílem (hra jako příklady podle filmu uvádí sex, nic než věda, sláva, služba lidstvu, peníze, ale hráč si může vymyslet vlastní) a jednovětnou charakterizací postavy.

Aby mohla postava něco dělat, nemůže u sebe mít víc než 3 předměty. Když jich nese víc, musí něco napřed zahodit nebo odložit. Další předměty můžou být nachystané v autě a postavy se pro ně podle potřeby můžou vracet.

Postavy umírají jen za výjimečně výjimečných okolností. Únava, zranění, životy, zkušenosti, štěstí atd. jsou všechny zahrnuty do jediné veličiny, koláčků (brownie points). Postava začíná s 20 a hráč si je kdykoliv může vyměnit za bonus k hodu, zrušení následků neúspěchu (hráč ale musí stručně popsat, jak se to postavě povedlo), zkrácení doby léčení zranění atd. Když postavě už žádné nezbývají, ale hrozí jí např. zranění, sníží si některou z vlastností o 1 a hned dostane dalších 20 koláčků. Koláčky rozdává vypravěč za úspěšně splněné úkoly ve hře, za dobré hraní postavy, za vtipné hlášky atd. Za 30 koláčků si postava může zvýšit nějakou vlastnost o 1.

Při vyhodnocování hráč hodí tolika šestistěnnými kostkami, kolik je hodnota jeho vlastnosti (příp. s bonusovými kostkami za specializaci, výbavu atd. nebo s postihem za nepříznivé podmínky), a aby uspěl, musí jejich součet být stejný nebo větší než cílové číslo určené vypravěčem. Místo jedné obyčejné kostky se vždy používá „kostka ducha“ (ghost die), na které je šestka nahrazena logem Krotitelů duchů. Když při hodu padne duch, znamená to pro hráče vždycky něco špatného – když se jim něco nepovede, tak se jim to nepovede opravdu pořádně, když jinak uspějí, tak s komplikacemi, a když hod prováděl protivník, je silnější, mocnější atd.

Příručka pro vypravěče („ghostmastera“) začíná několika jednoduchými dobrodružstvími, po kterých vždy následuje stručné shrnutí a vysvětlení některých prvků vedení hry. Nový vypravěč si tak vedení hry může hned vyzkoušet prakticky, bez dlouhého vysvětlování. Teprve potom se dostane k obvyklým tématům, jako jsou upřesnění pravidel, hraní, motivace a schopnosti duchů, pár poznámek k základně a vedení kampaní, náměty dobrodružství, tabulka pro náhodné nahazování misí, nebo seznam cizích postav a protivníků.

Základní krabice obsahuje:

  • 24stránkový Training Manual (příručka pro hráče)
  • 64stránkový Operations Manual (příručka pro GM)
  • 6 kostek (5 obyčejných k6, 1 s logem Ghostbusters)
  • archy s kartami vybavení, deníky postav
  • dvoustránkový přehled pravidel, přehled paranormálních bytostí a ukázka hry (spolu s materiály k frančíze - certifikátem, frančízovou smlouvou psanou mikroskopickým písmem, zřeknutí se zodpovědnosti atd.)

1. edici hry vydalo nakladatelství West End Games, ale vyvinulo ji nakladatelství Chaosium, které sice vydávalo i vlastní hry, ale touto dobou experimentovalo s tím, že by fungovalo jako designové studio pro jiné nakladatele. Vyšla pro ni 3 dobrodružství Hot Rods of the Gods (1986, 48s), Scared Stiffs (1987, 32s + příloha) a Ghost Toasties (1986, 24s + zástěna).

V roce 1989, s uvedením filmu Ghostbusters II, vyšla rozšířená a aktualizovaná 2. edice, Ghostbusters International, na které už pracovalo samo nakladatelství West End Games interně.

Rodina RPG her
Systém