Maze Rats (v českém překladu Kobky) jsou minimalistická RPG hra určená pro sandboxové hraní v oldschoolovém duchu. Obsahují jednu kompaktní stránku pravidel, jednu stránku na tvorbu postav a osm stránek náhodných tabulek po 36 položkách, které umožňují generovat kouzla, příšery, nehráčské postavy, poklady, města, divočinu a jeskyně. Následující dvě stránky rad pro přípravu a vedení her v otevřeném světě.
Přestože hra navazuje na tradici OSR, od starého D&D se výrazně odchyluje. Herní systém je založený na hodech 2k6. Generování postav je extrémně rychlé, hra je vysoce smrtící a předpokládá styl, kdy k dlouhodobému přežití je zapotřebí opatrnost. Nemá žádná povolání, i když postupným zlepšováním se postavy můžou specializovat třeba na boj, magii nebo zlodějinu. Magie je rychlá a chaotická, kdy kouzelník do hlavy každou noc vstřebá nová náhodně vygenerovaná kouzla. Všechno je dělané tak, aby to bylo co nejrychlejší a nejintuitivnější a aby to hráče vedlo ke kreativním řešením místo k používání pravidel.
Autor později vytvořil jinou hru v podobném duchu, ale s jiným mechanickým jádrem: Knave.
V roce 2022 vyšel v nakladatelství Mytago český překlad.
Externí recenze a shrnutí
UndergroundRPG | [video] Kobky / Maze Rats: OSR minimalistická hra na hrdiny |
Překlad
Přeložený název | Přeloženo Seřadit vzestupně | Překladatel | Vydavatel | Jazyk překladu | ||
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Kobky | 2022 | Vojta Žák | Mytago | ![]() |
Odkaz |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Dračí poklad tabulek
Kobky (v originále Maze Rats) jsou jedním z OSR systémů. Systém samotný jsem nehrál, a tak hodnotím tabulky v něm obsažené. Tabulek je v této útlé brožurce jak v dračím pokladu, tedy opravdu hodně. A do generického fantasy krásně zapadnou a místy jsou i propojené. To je pro mně i hlavní přednost Kobek. Jedinou hvězdu strhávám za to, že tabulky nemají přidělený hod pro náhodný výběr.
V pohodě systém, +1 za užitečný tabulky všeho možnýho
mini OSR bez d20
Maze Rats byly jednou z prvních her z ranku moderních OSR erpégéček, na které jsem narazil, takže k nim mám trochu nostalgický vztah. Moc se mi líbí náhodné tabulky a jednoduchá vyhodnocovací mechanika postavená na prostých šestistěnkách.
Kobky jsou malá hra, pěkně navržená, inspirativní...
Čekal jsem víc než tabulky
Ve srovnání s Knave jsem se víc těšil na Kobky ale po přečtení přišlo celkem zklamání.
Knížka má více stran a je ve větším formátu ale drtivou většinu zabírají tabulky, tabulky a zase tabulky. V kombinaci tabulek s Knave by byl výsledek podobný (taky bych brblal). Tabulek je plno příruček i od dnd, ZZ a další odkud se dá čerpat a bylo by mi příjemnější kdyby byli zvlášť aby si hráči mohli rychle naházet své a vypravěč by měl svoje tabulky připevněné na zástěně.
Jinak je systém příjemný v házení k6 (které najdu v kdejakém člověče nezlob se). 3 Statistiky Tělo, Obratnost Vůle mi trochu připomělo Tělo, Duši a Vliv z DrD2.
Každopádně doporučuji i pro začínající hráči a vypravěče (díky tabulkám na které si stěžuji je tvorba rychlá a pro nekrativní hráče nápomocná).
čistší OSR bez závaží d20 systemu
Není to sice dokonalá hra, ale to příjemně minimalistické - celá pravidla se bez potíží naučíte cestou tramvají, a vysvětlíte hráčům při hře doslova v nulovém čase.
Když jsme to hráli, tak nás to plynule svedlo do hodně low-fantasy low-epic atmosféry. Po pár sezeních jsme skončili jako hradní stráže a každou hru jsme se modlili, že se nic nestane, a bylo to super :D
Nejvíc se mi líbí
1) Stručnost a layout (zejména šesti-sloupečkové d36 tabulky)
2) Náhodné nahazování kouzel (příjemná variace vancian magie)
3) Jasně dokazuje, že pro OSR gameplay není třeba d20-system (!!!)
4) Generuje to rozmanité postavy. Používáme místní tabulky tvorby postavy i pro všechny ostatní OSR systémy.
Nemám názor
1) Zásoba náhodných tabulek (full disclosure; krom tvorby postav jsem je nikdy nepoužil, takže buď je něco špatně se mnou nebo s procedurou pro jejich použití - žádná tam není)
2) Absurdní rychlost a brutalita bojů (nehodí se na pulpové dobrodružství, kde se boj očekává. Bojovat znamená prohrát.)
Největší potíže
1) Obsahuje pouze advantage. Při ad-hoc vyhodnocování mi disadvantage hrozně chybí.
2) Staty postav mají hrozně velký vliv na hod. Místy to tlačí character skill nad player skill.
3) Startovní postavy mají tragicky nízké šance na úspěch.