Recenze: Quetzelina jehla
Spire of Quetzel, The

Sborník pěti krátkých dobrodružství (každé 6 až 8 stránek) určených pro odehrání během jednoho večera.
Každý ze scénářů využívá jednu lokaci z příručky Buildings of the Reikland. Příručku není nutné mít, protože mapy a základní popis jsou obsaženy i tady, ale může se hodit pro další barvu a informace.
RuneQuest patří k nejstarším a nejvlivnějším RPG hrám. Vyšel jen nedlouho po Dungeons & Dragons a na dlouhou dobu byl druhou nejoblíbenější fantasy hrou. Představoval alternativní pojetí fantasy roleplayingu a jako jeden z prvních herních produktů představil propracovaný a uvěřitelný herní svět – k tomuto účelu převzal a začal rozvíjet svět Glorantha, zasazený do doby odpovídající zhruba naší době bronzové, s velikým důrazem na náboženství a mytologii.
RuneQuest drží v historii RPG několik prvenství. Jde o první příklad skutečného dovednostního systému – systémové jádro nazvané Basic Roleplaying pak posloužilo jako základ mnoha dalších her od vydavatelství Chaosium. Je to taky první hra, která se vážněji zabývala tématikou víry, náboženství a mytologie a brala ji jako důležitou součást hry.
První edice vyšla v roce 1978, následovaná jen lehce revidovanou druhou edicí v roce 1979. Vydavatel potom licenci prodal nakladatelství Avalon a to v roce 1984 vydalo třetí edici, která opustila svět Glorantha a zasadila hru do středověké Evropy. Linie RuneQuest potom pokračovala několika dalšími edicemi, zatímco původní autoři, nespokojení s jejím ubíráním, založili vlastní herní linii Hero Wars / HeroQuest.
V roce 2016 vyšel po úspěšném Kickstarteru lehce revidovaný dotisk druhé edice pod názvem RuneQuest Classic.
Glorantha je fantasy svět vytvořený Gregem Staffordem, poprvé představený v deskových hrách nakladatelství Chaosium, ale později převzatý jako základní herní svět série RuneQuest, HeroQuest a Hero Wars.
Oproti jiným fantasy světům se Glorantha vyznačuje laděním do žánru sword & sorcery, zasazením rozsáhlých částí světa do doby odpovídající naší době bronzové a velkým důrazem na propracovanou mytologii. Běžnou součástí života jsou magie a rituály, při nichž hrdinové napodobují scény ze života bohů – a někdy se sami přenesou do metafyzické božské říše, kde tyto příběhy sami prožijí a možná i změní. Dominantní rasou jsou lidé, ale nejsou se tu i jiné stálice fantasy žánru (elfové, trpaslíci, trollové...) stejně jako vlastní, jedinečné rasy (drakomloci nebo proslulí humanoidní kačeři).