d20 SRD

Vložil(a) rpgforum dne 05.11.2008, 23:31
3
Průměr: 3 (6 hlasů)
2000
Univerzální "stavebnice" slavného systému d20, na jejíchž základech staví desítky her

d20 SRD (System Reference Document) je volně dostupný výtah z třetí edice Dungeons and Dragons, prezentovaný jako samostatně hratelný systém a „stavebnice“, kterou je možné využít k tvorbě dalších her. Klasický systém stojí většinou na kombinacích úrovní a povolání a hojně využívá 20stěnné kostky. Pro tuto „hru“ vycházely mnohé produkty, které nemohly oficiálně používat licenci D&D – takové produkty předpokládají, že hráči použijí buď základní příručky D&D 3e a 3.5e, nebo pravidla obsažená v tomto referenčním dokumentu.

Zároveň se jádro d20 stalo základem mnoha samostatně hratelných aplikací od různých autorů a nakladatelství, které pokrývají všechna možná herní prostředí i žánry a kromě společného jádra pravidel se často liší k nepoznání. Přehled samostatných aplikací d20 SRD uvádíme mezi hrami používajícími systém d20.

Systém

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Caverns of Thracia (d20) 2004 Dobrodružství Revize a rozšíření legendárního prastarého dungeonu

2

Co mám hodnotit?

Samotný systém který tohle obsahuje je nudný vykostěný jádro DnD 3e. Funguje? Ano, nějak. Stojí za pozornost? Ne.

Historický dopad, který mělo vytvoření otevřené a neodvolatelné licence pro DnD, což vytvořilo ohromný trh dalších vydavatelství a nezávislých autorů, kteří mohli pro DnD tvořit obsah a tak dál propagovat nejen DnD, ale i RPG jako takové a umožnilo to start a rozvoj mnoha firem a mnoha produktů, včetně Paiza a pozdějšího vzniku Pathfinderu? Věci s podobným dopadem se za ani ne 50 let RPGček dají spočítat na prstech jedné ruky (Red Box, ADnD, Vampire the Masquarade, DnD 3e SRD, Fate)

Ale z komentářů ostatních vidím, že tu hodnotíme systém, takže...

4

Z vlastní zkušenosti mohu říci, že SRD je zcela hratelná verze 3.edice DnD, nejedná se pouze o výtah jako u mnoha dalších her, kde je jádro pravidel zadarmo z marketingových důvodů. Samozřejmě na to abyste mohli hrát musíte mít nějaké zkušenosti s Dungeons and Dragons a chybí vám přesně jedna tabulka postupu po úrovních, která je ovšem implicitně zabudovaná v každém programu pro tvorbu postavy. SRD je výtahem v tom smyslu, že neobsahuje žádné popisy ras, povolání, nestvůr, vybavení atd. Já sám jsem k popisům používal materiály z druhé edice a myslím že to bylo ideální, a tam kde to nešlo si člověk snadno něco domyslí. Pokud máte zájem hrát smulacionistickou fantasy hru, pak SRD těžko něco nahradí. Pravidla pokrývají naprostou většinu činností se kterou se lze setkat v hrdinské fantasy a přitom nejsou příliš rozsáhlá, navíc jsou neuvěřitelně robustní, čímž myslím to, že pokud se budete naprosto slepě držet pravidel pak by neměly nastat žádné potíže (což je pro začátečníka dobré a naprosto výjimečné pokud jde o RPG systémy). Pravidla jsou skutečně velice dobře testována. Samozřejmě nemluvím o tom že díky desítkám let vývoje DnD a licenci OGL máte nevyčerpatelné množství materiálu. Hlavní nevýhodu bych viděl ve velké komplexnosti pravidel a také s ní spojené složitosti pro Dungeon Mastera, ale to je vzhledem k předešlému celkem pochopitelné.

3

Hry zalozene na d20 som hraval velmi dlho. Skutocne je to stavebnica, z ktorej sa da postavit takmer hocico. Stale to ale bude mat istu pachut, ktora sa mi uz trochu objedla. d20 tak ako je postavene v SRD je vlastne DnD bez omacky. Podla mna je az prilis komplexne, niektore pravidla uplne otravne a zdlhave a miesto k roleplayu a k pribehu zvadza ku mechanickemu kombeniu postav a taktickemu boju.

5

D20 systém je stavebnice, takže nemá ani málo ani hodně pravidel, má jich právě tolik kolik se autoři rozhodnou z něj vzít. Existují D20 systémy v rozsahu 1 strany A4 nebo i mnohasetstránkové fascykly. D20 systém není ani nutně úrovňový, ani nutně neobsahuje povolání. To jsou jen volitelné (a překvapivě často vynechávané či upravované moduly). Jádro d20 systému tvoří mechanika hodu proti číslu, v druhé fázi šest vlastností a trojice záchran/obran a ve třetím dovednostní systém. S další a další úrovní jsou prvky víc volitelné a víc modifikovatelné a proto se liší k nepoznání. Variant jsou skutečně stovky a pokud víte, po čem sáhnout naleznete obvykle spokojenost.

Díky nezrušitelné licenci OGL umožňuje vzájemnou výměnu nápadů a evoluci do té doby, dokud budou tvůrci chtít jeho potenciál používat.

2

Na d20 mi vadí prílišná "systémovosť" a zahltenie taktickými možnosťami, ktoré ma akosi obmedzujú v tom, čo by som v konkrétnej scéne rád urobil. Možno som len začiatočník a možno sa mi nechce prenikať hlbšie. A možno mám rád málopravidlové systémy ;)