Jeskyně a draci jsou fantasy hra, ve které se hráči stanou dobrodruhy – udatnými bojovníky, chytrými mágy, mazanými tuláky a dalšími ikonickými postavami zasazenými do světa draků, čar a kouzel. Jde o českou variantu páté edice Dungeons & Dragons 5, jejichž pravidla ale částečně upravuje a rozšiřuje, například přidáním prvků navazujících na tradici Dračího doupěte. I když hra vychází z tradice žánru hrdinské fantasy, mnoha rozšiřujícími nebo variantními pravidly umožňuje hraní i v jiných žánrech s různou mírou epičnosti, k čemuž obsahuje i předpřipravená řešení, související rady a návodné texty.
Jeskyně a draci nabízejí plnou kompatibilitu s pravidly a rozšiřujícími produkty páté edice D&D. Oproti svému předchůdci nabízejí navíc:
- 30 nových oborů povolání a 1 nové povolání se 4 obory.
- Skupinová zázemí s žánrovými náměty rolí a vztahů a rozvedené roleplayingové popisy ras a rasových rodů.
- Pravidla pro mezidobí (hýření, očarovávání, stavba hradů, tvorba mocenských sítí atp.) s přesahem do dobrodružství.
- Rozšiřující a alternativní mechaniky pro boj (manévry, zranění, skupiny, bitvy atp.).
- …a další (odbornosti, kouzla, fantasy nemoci, pravidla pro šílenství…).
Součástí pravidel je i mnoho vysvětlujících a návodných textů pro začátečníky i pokročilé hráče, včetně návodů pro vypravěče k přípravě příběhu a vedení hry, k hraní v mnoha různých žánrech a stylech nebo k tvorbě vlastních domácích pravidel.
Základní pravidla Jeskyní a draků vycházejí v jedné knize, obsahující pravidla pro hráče i Průvodce hrou, včetně bestiáře. Kniha je psána s velkým ohledem na začátečníky. Pravidla jsou k dispozici i jako PDF s cenou „zaplať, kolik chceš“.
Externí recenze a shrnutí
Produkty pro tuto hru
Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Přítmí v Temnotě | 2024 | Dobrodružství | Jednorázové vyšetřování vražd v malé obci uprostřed lesů | |||
Hodnota
100.00
|
Pomsta za slunovratu | 2021 | Dobrodružství | Jednorázové vyšetřování nekalostí okolo menšího města | ||
Desert Angel Fiasco / Anabáze pouštního anděla Anabáze pouštního anděla |
2020 | Dobrodružství | Plavba pouští na létající lodi | |||
Escaping Edgewild / Útěk z Divukraje Útěk z Divukraje |
2020 | Dobrodružství | Úvodní jednorázové dobrodružství, ve kterém hrdinové prchají ze zajetí |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Nenaplněný sen
Někdy v 90 letech, když jsem s kamarády mastil DrD, jsme všichni snili o ADnD/DnD. Byla to pro nás paní Kolombová. Všichni o ní slyšeli, ale nikdo ji nikdy neviděl. Jen jednou se mi poštěstilo si to zahrát a byl jsem z toho v tranzu.
Ani nevím, jak je to možné, ale k návratu k této klasice jsem se dostal až letos prostřednictvím JaD. Očekávání byla velká, fakt jsem se těšil. Rozjeli jsme s kamarády Ztracený důl Fendelveru. A je to velké zklamání.
Rád bych napsal, co si po přečtení pravidel myslím... Jenže já to nejsem ani schopný pořádně přečíst. Neberte mě zle, ale jsem už starší ročník, doma žena a dečka, v práci sedím často do večera a nemůžu strávit u čtení příručky půl roku. Já nemám čas (a vlastně už ani chuť) číst bichli o 500 hustě popsaných stránkách. Ta knížka je tak strašné ukecaná. To co v jiných hrách vysvětlí jednou větou, tady popisují dlouhým odstavcem. Vleče se to jak vetřelčí sliz. A to samé jde říct i o hře. Vleče se. Tady je pravidlo úplně na všechno. Pořád tu někdo čaruje a na něco hází, narazit na nepřítele znamená hodinu až dvě boje a nepřítel je tu doslova za každým rohem.
Když porovnám JaD se ZZ, je pro mě vítěz úplně nezpochybnitelný. U ZZ jsem si stěžoval, že jejich pravidla strašnou fůru věcí neřeší a Vypravěč si musí poradit sám. Vůbec jsem netušil, jak často si u JaD na tuto stručnost a jednoduchost pravidel s láskou vzpomenu. Zlaté ZZ. Zlaté něco Borg. Zlaté všechno, co má o 300 stránek míň.
Musím ale napsat, že moje hodnocení je silně subjektivní. Věřím, že hodně lidí to, co já vyčítám, ocení. Ale pro mě to už není. Jdu se asi podívat po Dragonbane nebo něčem podobném. Tuším, že půjde o mnohem lehčí a stravitelnější polévku.
PS: 3* dávám za ty super rady, co autoři do hry nacpali. Sice je už nevyužiju, ale pochvalu si zaslouží. Bez nich by to bylo o hvězdu horší.
Lepší, než 5E
Wow. Přiznám se, že jsem v crunch typických hrách fanda PF, obzvl. 2. edice aktuálně.... DnD 5E jsem zdárně bojkotoval a neměl ho pro prohlédnutí knih moc v lásce. Pak jsem před týdnem objevil JaD. A... K mému šoku mě kniha fascinuje. Napsaná je lépe, než originál a bonusová pravidla ji krásně obohacují. Abych to zkrátil... PDF jsem si pořídil ze zvědavosti za 150 Kč a již objednávám hardcover a plánuji Rime of the Frostmaiden pro svou dlouholetou skupinu, kde 1/2 členů neustále překládám pravidla. Snad se brzy vzpamatuji z šoku, že reálné chystám 5E hru a těším se na ni...... Ačkoliv můj názor jako letitého lurkera Vás asi mnoho zajímat nebude, stolní RPG hraji ale od 90. let a zkoušel jsem širokou škálu her od narativních (FATE atp...) po mix (Cypher) po hezký crunch (PF, ADnD, 3,5 4E, PF 1/2...)... Konečně chci jen říct, že JaD je pro me největší překvapení české herní scény a rád bych vyjádřil obdiv, respekt a vzdal díky celému týmu JaD. Howgh. A omluvte formát, píši z mobilu.
NadDnD
Recenzi píši s odstupem času a dlouho jsem jí již nelistoval, a proto to berte jako poznatky které se nejvíce uchovali a zanechali tak nějakou stopu.
Kniha se mi velice líbí, od úvodního komiksu po poslední stranu. Smekám nad zapojením i hráčských poznatků a domácích pravidel. Opravdu by se to dalo popsat jako DnD 5.5.
Pouta, ideály, vady a přesvědčení se dají zahrnout do zázemí a skupinového zázemí. Případně po domluvě s hráči si to napíší do poznámek ale je pravda že vady jsem měl na postavách nejraději.
Mrzelo mne odstranění Hraničáře a Paladina, vím že jsou jako archetypy ale i tak. Nejvíce jsem ale oplakával mnicha který zmizel úplně. Naštěstí díky kompatibilitě s původními pravidly to křížím dohromady a tak jen zůstávám při starém, noví hráči ale budou muset hledat.
Vyzdvihnu četné rady a nové podrasy a rasové speciality (třeba chování půlčíků podle stravy). Dokresluje to atmosféru.
Stupně kouzel jsem ani moc nemusel používat, moji hráči hrají s manou (volitelné pravidlo magy/magenergie).
Rozhodně doporučuji a těším se na zástěnu a karty kouzel.
To najlepšie z DnD je v JaD vypustené
Jeskyně a Draci to najlepšie z DnD vynechali. Vypustili to, čo bolo najsilnejším základom pre zábavné zápletky. Vynechanie Osobnostných rysov, Ideálov, Pút a Vád je fatálnou chybou, ktorá znehodnocuje role-playing celej hry.
Velmi užitečná knížka
Tahle knížka za to rozhodně stojí. Graficky pěkně provedená knížka, kterou můžete hrát standalone a nemá si z ní půjčovat nápady pro již rozjetou 5e kampaň.
Splněný sen
Kdo by kdy před 20 lety řekl že D&D bude přeložené do češtiny? Byl to pro nás dětský vlhký sen. Tak trochu se nám splnil sen přeložením 2e, která byla ale stále ve e-formě. Klobouk dolu dávám před týmem autoru kteří se snažil 5e osvěžit a vdechnout ji tak lepší a jinou formu, bohužel je to ale stále 5e.
4 hvězdy dávám hlavně za dotažení projektu do konce, provedení ( i když v textu se najde docela dost chyb což mě upřímně dost vadí), ilustrace, a dost pozitivních nápadu (zde je to tak 50/50 něco je trochu fluff, věřím ale že začátečníkům to tak nepřijde).
Minus za příšerný bestiář a občas repetitivní text (tvorba postavy).
To co mě chybělo v DnD 5e a…
To co mě chybělo v DnD 5e a co jsem nedostal v Dračí hlídce. Luxusní převedení 5e do dračího hávu. Děkuji autorům za propařené hodiny a dny.
PS: ano bestiář je shit, ale na kostce se dá stáhnout Monster manuál takže tenhle nedostatek odpustím. Navíc se Bestiář chystá. A pořád lepší než DH s 5 úrovněma a nevyváženým bestiářem.
Nejen DnD ...
Knihu jsem si pořídil i přesto, že nejsem hráčem kultovního DnD, hlavně proto, že se v ní mělo podle předcházejících rozhovorů nacházet i mnoho rad a informací, které nebudou vázány přímo na prostředí DnD. Skutečně je tomu tak a v knize lze najít nejeden dobrý postřeh, návrh či radu a zlepšení pro kteroukoli hru na hrdiny. I tak ale obsah spojený s DnD převažuje a to dost možná odradí ostatní hráče jiných systémů než právě DnD, ačkoli by jim kniha mohla v lecčem prospět.
Přesto jsem rád, že něco takového u nás v Čechách vyšlo a ukázalo čeho jsou Češi schopní.
Pokud bych hledal nástupce Dračího doupěte, tak jsem našel
Vše již bylo napsáno v předchozích hodnoceních. Pokud jste fanoušek DnD, přidejte si další hvězdu. Dle mého názoru je na české (česky vydané) oficiální RPG scéně několik málo milníků a vydání JaD je (zatím) posledním z nich.
PS: předchozí milníky jsou první verze Dračího doupěte, přeložení Shadowrunu, vydání Příběhů impéria.
DnD 5.5
Pro tuto knihu platí to samé pro mou recenzi k DnD 5e. Přeci jen, stále je to 5e, za to ale s hromadou přidaných materiálů, rad a s použitelnými radami jak hrát a vést hru. Za to si zaslouží o hvězdičku navíc.