Star Trek Adventures

Vložil(a) Vitus dne 02.03.2021, 18:56
5
Průměr: 5 (1 hlas)
2017
Hra z legendárního sci-fi světa – Vítejte na své nové misi, kapitáne

Vítejte na své novém místě přidělení, kapitáne, na vaší nekončící misi - objevovat nové světy, hledat nový život a nové civilizace, jít odvážně tam, kam se zatím ještě nikdo nevydal...

Star Trek Adventures vás zavádí do posledního pohraničí Galaxie, kde nové objevy čekají na své objevitele z Hvězdné flotily. Vaše povinnosti vás mohou zavést na hranice známého vesmíru či do federálních kolonií v nouzi, k hranicím mocných galaktických sousedů či do středu mezihvězdného jevu. Vaše loď a vaše posádka symbolizují to nejlepší, co Hvězdná flotila a Spojená federace planet mohou nabídnout, a jste potřebni víc, než kdy jindy.

Nové hrozba číhá v Gamma kvadrantu, neboť, jak potvrdil velitel Sisko a jeho posádka, Dominion vedený Zakladately představuje významnou hrozbu pro Alfa kvadrant. Napětí v oblasti kolem planety Bajor a stanice Hluboký vesmír 9 se stále stupňuje díky skupině, známé jako Maquis, jež se pokouší narušit mírovou smlouvu Federace s Cardassiány, a proti nimž se chystá zasáhnout kapitánka Janewayová se svojí lodí Voyager v oblasti známí jako Badlands. Doba je velmi nestálá pro Federaci a nikdy více nebyl větší nouze o nové posádky nových lodí.

Svět
Systém
Designér

5

Než jsem si pořídil Star Trek Adventures, neměl jsem o systému 2d20 ani potuchy a navíc jsem ani nikdy neslyšel o vydavateli Modiphius. Jenom náhodou jsem v rámci diskuse s partou hráčů RPG, hrajících tehdy Traveller d20 (jenž byl často vnímám jako takový špinavý a technokratický odvar světa Star Treku) zaslechl o obsahově věrných, ale herně překombinovaných hrách Star Trek od FASA a Last Unicorn Games, jež byly snad jen pro hard-core RPG fanoušky. Ovšem jeden z nich mne laskavě upozornil na to, že se chystá vydání nové hry Star Trek v systému 2d20, jež více odpovídá modernímu pojetí her.

Jako sice dlouholetý fanoušek Star Treku (poprvé jsem viděl pana Spocka provést slavný vulkánských chmat v jednom z dílů originální série ze 60. let v rakouské televizi někdy v roce 1983 a od té doby jsem hltal každý díl, na který jsem narazil, i když jsem z němčiny nerozumněl ani slovo), jsem však byl zároveň fanouškem poněkud mělkým (reinkarance New Generation and Hluboký Vesmír 9 mne v průběhu vysílání v 90. letech nezujaly, až teprve jejich dostupnost na Netflixu a hromada volného času během mojí zahraniční mise po roce 2015 mi dovolily si je znovu opět projít spolu s Enterprise a Voyayger a ocenit posádky Picarda, Siska a Janewayové stejně, jako kdysi Kirka, jenom Archer a jeho parta mi nesedli), takže jsem se s nedůvěrou začal probírat stránkami Modiphius a zjišťovat, jak by vlastně 2d20 měla fungovat. 

Už jenom obsah, věrně vycházející z toho nejlepšího, co příběhová tradice Star Treku a její veskrze pozitivní zpráva vždy přinášela, mne zaujal, ale návazně koncept soustředěný kolem klasického schématu mnohaleté vesmírné mise, kdy posádka je úzce spjata se svojí lodí, mne skutečně uchvátil a nakonec jsem si pravidla objednal ještě před vydáním.

Základním principem systému 2d20 je podhození součtu Attributes (vlastností) a Disciplines (dovedností), kdy obtížnost je určena tím, kolik je potřeba získat úspěchů. I když je tento systém používán i v jiných hrách, od začátku mi přišlo, jako by byl vymyšlen právě pro Star Trek, kde všechny hráčské postavy, představující důstojníky a absolventy Hvězdné akademie (tedy výkvět Spojené federace planet), vlastně ve všech dovednostech umí alespoň něco, takže kdokoliv z nich se může pokusit o jakoukoliv akci (není tedy nijak omezen jako tomu bývá často například v systémech class&skill). Omezením jsou pak těžké a velmi těžké úkoly (Tasks), kde pouhé dvě d20 kostky nestačí. A tak, kromě Fokusů a Talentů, jež mohou vylepšit jedinci šance, jsou do hry přidány možnosti asistence (tedy týmové práce), kde kromě ostatních hráčských postav může asistovat i sama loď, jež v podstatě je vždy další postavou hráčské skupiny (má svůj vlastní deník a skupina si ji může vytvořit před začátkem hraní stejně jako své postavy).

Navíc systém vyprávění postavený na scénách reflektuje původní "seriálovost" televizní předlohy, ale rovněž vytváří vhodný herní rámec, kde během jednotlivých scén hráči pro své postavy mohou generovat omezený počet metaměny Momentum (za nadbytečné úspěchy), za kterou si mohou kupovat dodatečné kostky či výhody, a naopak neúspěchy či špatné akce postav (nejklasičtěji vyhrocení konfliktu) může generovat neomezený počet metaměny Threat, kterou používá vypravěč pro vytváření dodatečných komplikací či přivolání dalších nepřátel. I když se to může zdát nevyrovnané ve prospěch vypravěče, hráči mají k dispozici role-play elementy v podobě hodnot (Values), jež mohou vést k získání odhodlání (Determination), jež je zvláštní a poměrně vzácnou metaměnou, za kterou si mohou rovněž koupit dodatečné úspěchy či přehodit neúspěšné hody. 

Do toho všeho velmi dobře zapadá systém tvorby postav, navíc podpořený o další prvek, kterým jsou tak zvané "vedlejší role", tedy vedlejší postavy hráčů, jež reprezentují velikost a různorodost posádky ohromné mezihvězdné lodi a jež umožňuje, aby i hráč, jehož hlavní postava by se nehodila pro danou misi, si mohl postavu dočasně prohodit a nadále se účastnit hry. Jistou zvláštností oproti ostatním klasickým RPG je v podstatě velmi omezená možnost postupu (nejsou zde žádné úrovně), což však opět odpovídá televizní předloze (po sedmi letech a sedmi televizních sezónách byl kapitán Picard, stále kapitán, že?)

Z hlediska výzoru a členění příručky, jež je velice hezky ilustrována a je plná velmi "startrekovských" odkazů a poznámek v podobě "sidebar" článků zahrnující specifikace, komunikace, záznamy či reporty, je členění na jednotlivé kapitoly i řazení témat opět velmi intuitivní a snaží se vyhýbat nepříjemnému "viz viz viz" efektu. Kniha má necelých 370 stránek, z nichž pouze velmi malá část, ovšem naprosto dostatečná, je věnována základním principům hry (řešení úloh je věnováno 5 stránek a konfliktům dalších 5), většinu knihy tvoří popis fungování misí (tedy v podstatě fungování RPG hry jako takové), tvorba postavy, svět Star Treku, technologie (tedy vybavení), tvorba lodi, vedení hry vypravěčem (GM), "bestiář" a nakonec celé dobrodružství The Rescue at Xerxes. (Na konci knihy je samozřejmě index.)

Neodvažoval jsem se hru nijak hodnotit, dokud jsem neměl šanci si ji zahrát, což se stalo teprve minulý týden (jednalo se o dobrodružství Signals), jež mi potvrdilo, že systém 2d20 intuitivně velmi dobře pasuje na svět Star Treku, nastavení pravidel skutečně vede hráče ke kooperativnímu způsobu hry, hodnoty (Values), Fokusy a Talenty mají své místo a celá hra je věrná filosofii svého předobrazu. I když by se možná mohlo zdát, že tato hra by mohla vypadat jako "fanoušci fanouškům", tak i s minimální znalostí světa Star Treku by měla být dobře hratelná. A navíc, od mnoha jiných RPG her, zde naprosto jistě platí, že konflikt je vždy to nejhorší řešení.

EDIT: Kromě celé řady příruček, pokrývající Alfa, Beta, Gama a Delta kvadrant, i všechny tři divize Hvězdné flotily, nejen vydavatel, ale i velmi dobře vedená fanouškovská stránka Continuing Mission - A Fan Site for the Star Trek Adventures RPG by Modiphius (continuingmissionsta.com) podporují hru celou řadou dobrodružství a dalších doplňků.