Donjon

3
Průměr: 3 (1 vote)
Jednoduchá hra o prolézání jeskyní, zabíjení draků a podobných kratochvílích.
Clinton R. Nixon
2002

Donjon je jednoduchá hra o dobrodruzích plundrujících zapomenuté ruiny, zabíjejících draky a objevujících poklady. Stačí vytvořit si vlastní povolání nebo rasu, popsat v čem je vaše postava dobrá a vrhnout se do donjonu. Velkou část hry a dobrodružství obstarávají sami hráči: každý úspěch v hodu totiž znamená možnost stanovit jeden fakt týkající se dobrodružství nebo světa. Hra také obsahuje zajímavý systém magie postavený na kombinování magických slov.

Faux old-school

3

Clinton R. Nixon v úvodu této hry píše, že mu šlo o navození pocitu zažívaného u "starých, dobrých" her. Vzápětí ale z okna vyhodí všechny ty otravné seznamy, úpravy a podivné zkratky, které ty hry dělaly tak... staré. Parchant.

Tvorba postavy probíhá jednoduše. Nahážete si nějaké ty vlastnosti (pojmenované "vtipně" ve stylu DnD klonů) a vyberete si povolání nebo rasu (ve stylu oldschool DnD - je rasa vlastně povolání)... Tedy vlastně ne úplně. Není tu žádný seznam povolání. Musíte si vytvořit vlastní - pojmenujete je a dáte mu seznam vlastností (tj. věcí ve kterých je postava dobrá, např. "sesílání kouzel")... Můžete tak hrát válečníka, zloděje nebo třeba Šarlatového zaklínače.

Systém hry je prostý. Pokud se o něco snažíte, hodíte hrst kostek (implicitně dvacetistěnných ale naštěstí to lze (za senu častějších plicht) změnit) a spočtete kostky, na kterých padly "úspěchy". Jeden úspěch znamená jeden fakt, který můžete prohlásit. Pokud tedy stopujete a padnou vám tři úspěchy, můžete určit tři fakty... například že v tábořišti skřetů došlo k roztržce, půčíci utekli do lesa a tam jejich stopy najednou zmizely.

Celý systém, včetně pravidel pro peníze a magii, je velmi abstraktní. Magie se kouzlí kombinováním určitých magických slov (např. bouře, oheň, tma) a je velmi kewl...

Vypadá to všechno děsně skvěle, ale pro tu abstrakci a mlhavost některých pravidel je to pro mě velmi těžko uchopitelné. Jsem na rozpacích...