CY_BORG

Vložil(a) Jocho dne 21. 02. 2023, 09:20
3
Průměr: 3 (1 hlas)
2022
Kyberpunková hra s drsnou, cynickou štylizáciou

Toto nie je svet plný neónov a nalešteného chrómu. Toto je svet, kde každý aspekt života ovládajú korporácie, počasie je super, keď prší iba dážď, život mimo mesta nie je možný a nad všetkým sa vznáša vševediace vedomie NETu.

CY_BORG je duchovný nástupca oceňovanej fantasy RPG Mörk Borg (2019), adaptovaný pre žáner cyberpunku. Je to nanobotmi infikované RPG o súdnom dni, kybernetických nepodarkoch a spoločenských vyvrheľoch bojujúcich proti nezdolnému korporátnemu peklu. Hráči sa zhostia roly vyvrheľov a rebelov, tej aktívnej časti spodiny spoločnosti, ktorá sa nechce zmieriť s tým, kde je a kam smeruje a je ochotná urobiť všetko preto, aby sa veci zmenili. Každý si pomocou pestrých tabuliek nahádže alebo navolí svojho nešťastníka, ktorý môže mať jednu zo šiestich (ne)sympatických, zato dostatočne jedinečných profesií, ale aj rôzne danosti, závislosti či tiky.

Podobne ako jej predchodca je hra relatívne minimalistická a silne štylizovaná, kladie veľký dôraz na náhodné tabuľky a ľahkú smrť. Všetky postavy spájajú dlhy nejakej dôležitej osobe či organizácii. Aby ich splatili, musia sa vydávať na nebezpečné a samovražedné misie. Ak naškriabu dostatok kreditov, môžu si pomôcť rôznymi vychytávkami, od palných zbraní cez taktické brnenie, ale ak nie je nič iné poruke, aj rozbitá fľaša v ruke je lepšia než nič.

Postavy si môžu navyše vylepšovať rôznymi cyber vychytávkami – od zaťahovacích drápov, rohov, smart vlasov meniacich farbu až po cloudové úložisko na zálohovanie vlastnej osobnosti. Okrem zmien na tele sa navyše môžu vybaviť aj APPkami - malými gadgetmi, pomocou ktorých sa nabúrajú do hlbších vrstiev všadeprítomného NETu a využijú elektroniku vo svoj prospech. A je pritom jedno, či ide o neónovú lampu, zámok dverí alebo rotačnú pílu, ktorú má vyhadzovač v bare namiesto ruky.

Nakoniec, postavy sa môžu nakaziť nanobotmi cudzieho pôvodu a získať tak neuveriteľné schopnosti – výmenou za to, že sa postupne stávajú hostiteľmi týchto návštevníkov z neznáma. Doprostred mesta CY totiž pred časom dopadol meteorit a priniesol so sebou niečo, čo sa napriek snahe korporátov izolovať to, pomaly a nezadržateľne šíri ulicami.

Korporáty sa snažia držať veci v tajnosti, prostredníctvom siete chŕlia množstvo falošných a poplašných správ a spoliehajú sa na to, že v záplave informácií sa prešľapy a hrôzy stratia. Z času na čas však medzi ľudí preniknú aj skutočné informácie s reálnym dopadom na svet a až príliš neskoro si ľudia uvedomia, že tento svet je iba ş̵̬͇̲͖̳͙̦̖̺͚̼͎͂̒́̀̇̾͆ĩ̶̡̻̙̻̰̬̗̦̇̀̇̆͑͑̍̓͆̍̈́͝m̵̖͕̳͉͕̭̥̭̘͕̥̺̂̉͝ͅu̸̡̞͎̘͎̟̦͎͕̩̥͐͘l̶͈͍̤̞̬̲̬̘̼̒̏á̷̰̞͍̼͚̟͚̙͇͛̑͘c̷̨̙͖͎̯̘̝̘͇̟̘͍̮̄̉͗̈̋̊́̔̉̓̊͠͝į̷̛̛̤̫̦̪͉͍̌̀͌̊͂̀́̌̆͠à̴̠͙͈̀͊͘.

Vydavatel

3

K CY_BORGu, duchovnému súputníkovi Mörk Borgu, som sa doteraz nemohol vyjadriť, pretože som ho až dodnes nehral. To sa však už zmenilo, a tak môžem s čistým svedomím tomuto počinu od Stockholm Kartell udeliť tri hviezdičky. Prečo iba tri?

Knižka je produkčne naozaj na inej úrovni. Rušivý, ale premyslený grafický dizajn komunikuje tému lepšie ako stohy textu a atmosférické mikropoviedky. Chytľavý žáner (v čase vydania navyše podporený kampaňou pre PC hru Cyberpunk 2077) a preexponovaný až groteskný svet robia z hrania zážitok a sú, paradoxne, ideálne na odľahčené sedenie, kedy si hráči veselo robia srandu z inokedy smrteľne vážnych tém.

Pravidlá sú nekompromisné a jednoduché na naučenie, pri hraní ľahko prejdú do krvi. Hráči odkojení na komplexnejších systémoch (D&D je oproti tomuto naozaj komplexný systém) budú možno sklamaní z prílišnej jednoduchosti a vágnosti, ako sa rieši súboj, správa inventára a iné časti, pri ktorých sú pravidlá orezané na kosť, alebo vôbec neexistujú. Štylizácia dokázala nadchnúť fanúšikov Mörk Borgu a tí vyprodukovali množstvo a množstvo doplnkov a domácich pravidiel a je iba otázkou času, než k CY_BORGu vyjdú obdobné moduly s nepriateľmi, dobrodružstvami, predmetmi, pravidlami pre cestovanie pustatiou medzi mestami a podobne. Obávam sa však, či to hráčovi, ktorý by v tomto svete chcel stráviť viac ako jedno-dve sedenia, bude stáť za vynaložené peniaze.

Svet je v tejto hre popísaný omnoho bohatšie a mapa sa dá reálne použiť. Je vidieť, že si tvorcovia dali záležať, aby jednotlivé lokality boli dostatočne pestré a hráči v nich mohli odohrať akékoľvek dobrodružstvo, ktoré sa do takéhoto sveta hodí - prepady, únosy, záchrany rukojemníkov, vojny gangov, inflitrácie do zakázaných oblastí, hľadanie liekov, krádeže, prachsprosté vraždy, na akýkoľvek typ úlohy tu možno nájsť vhodnú lokalitu. CY_BORG sa pritom drží formátu svojho predchodcu a jednotlivé miesta sú popísané stroho, výrazne a expresívne, s odkazom na reálne miesta a čitateľ si tak aj z pár riadkov vie predstaviť svoju verziu slumov, prístavu alebo dekadentnej zbohatlíckej štvrte.

Strohosť podania začína trocha krívať pri samotných pravidlách. Pre niekoho môže byť totiž problém pochopiť z atmosférického úvodu, čo pomerne neštandardné triedy ako shunned nanomancer alebo renegade cyberslasher vlastne robia a čo od nich čakať.

Generovacie tabuľky pomáhajú tvoriť bohatý obsah a pri tvorbe postáv chvíľu potrvá, kým sa ohrajú všetky možnosti, čo ponúkajú. Tvorba je pomerne rýchla a možnosti pestré, čo sa týka možností bonusov a predovšetkým životaschopnosti postáv, možno až príliš. Je to otázka osobných preferencií, ale keď mi v prvej hre Mörk Borgu umrela postava po prvej skúške a v CY_BORGu postava po prvom útoku v hre, začínam mať pocit, že to nie je zapríčinené mnou, ale použitým systémom. Hráči sa mi síce usmievali, pretože situácie to boli vskutku vypečené, ale hlavne po zvyku zo systémov, kedy im postavy prežijú aj viac ako dve stretnutia, boli trocha prekvapení, že 20 minút generovania postavy bolo zrazu preč. Ešteže existuje online generátor postáv, ktorý na jeden klik vytvorí náhodnú postavu z možností v knihe.

Kde CY_BORG jednoznačne zlyháva, je pomoc hráčom, a to do takej miery, že keby neboli na doskách knihy zhrnutia tabuliek a na konci fantastický index/obsah, kniha by bola bez predchádzajúceho mnohonásobného prečítania celkom nepoužiteľná. Grafický dizajn napriek svojej snahe urobiť každú sekciu jednoznačne identifikovateľnú dopláca na počet strán a pri listovaní sa človek aj tak stratí. Vyhľadávanie konkrétnych modifikátorov, postihov alebo bonusov je kvôli tomu neprehľadné a ťažkopádne aj napriek tomu, že jednotlivé kapitoly nikdy nepretekajú cez otvorenú dvojstranu. To všetko spomaľuje ináč svižnú hru.

Navyše, množstvo vygenerovaného obsahu žiadne modifikátory neobsahuje a je iba na hráčoch, aby si dodefinovali, či taký oblečený optic camo suit má aj mechanický dopad, alebo ide iba o vizuálny gimmick. Skúsenejší GM s takýmto ad-hoc modifikovaním obsahu nebude mať problém (ostatne, k úprave pravidiel vyzývajú aj autori hry), ale začiatočník bude načisto stratený a takýto náklad rozhodovacích situácií ho načisto vyšťaví. Tu len dodám, že ak treba vymyslieť pravidlo či mechaniku k neexistujúcemu obsahu, som s tým v poriadku, pretože na to autor hry buď zabudol, alebo schválne nechal priestor pre kreativitu. Ak však treba vymýšľať mechaniky existujúci obsah v hre, to už považujem za lazy-design.

Zhrnutie: CY_BORG je duchovný nasledovník Mörk Borgu so všetkými pozitívami aj negatívami, ktoré má pôvodná hra. Táto hra má viac tematického aj hrateľného obsahu pre hranie v cyberpunkovom meste, náhodné tabuľky sú perfektné, generátory misií sú postačujúce, pravidlá svižné. Hľadanie detailov v pravidlách je učinené peklo, mnohý obsah si treba doladiť alebo vyrobiť doma na kolene a nezachráni to ani snaha vydávať systém za OSR-friendly, kde sa na balans jednoducho nehrá. Ak chcete hru vystaviť na poličke a občas stráviť zábavné popoludnie v groteskne pochmúrnom svete plnom zúfalstva a nihilizmu, môžem ju len odporučiť. Pokiaľ chcete plnohodnotné cyberpunkové RPG, kde strávite niekoľko sedení v poriadnej kampani, alebo ste začiatočník, ktorému učaroval dizajn knihy, radšej dajte ruky preč.