Apocalypse World

Vložil(a) jonka dne
5
Průměr: 4.3 (24 hlasů)
2010
Drsné postapokalyptické RPG odehrávající se v blízké budoucnosti

Apocalypse World je drsné postapokalyptické RPG odehrávající se v blízké budoucnosti. Hráči v něm představují postavy, které se snaží vyhrát zoufalý boj o přežití v podivném světě plném nebezpečí a nástrah. Nejde o tradiční družinovou hru, naopak jednotlivé postavy můžou sledovat vlastní příběhy a často si vzájemně jít po krku. Hra je vysoce stylizovaná, drsná, nevyhýbá se ostřejší slovům nebo třeba tématice sexu

Historicky byla hra velice vlivná tím, že poprvé představila inovativní systém Powered by the Apocalypse (PbtA), který si následně získal ohromnou popularitu, stal se základem dalších her a vedl ke vzniku svébytného a relativně populárního přístupu ke hře.

Postavy jsou definované jednoduchou sadou číselných vlastností a především tzv. playbooky – předdefinovanými šablonami, které představují žánrové archetypy (jako „fixer“, „jezdec“, „požitkář“ apod.). Hlavní inovací a zároveň základem vyhodnocování je myšlenka tzv. „tahů“ (moves), které nahrazují tradiční mechaniku hodů na schopnosti nebo dovednosti, známou z jiných her. Jde o předdefinované situace, které ve hře můžou nastat („když se octneš pod palbou“, „když někomu řekneš nepříjemnou pravdu“, „když se s někým vyspíš“ apod.) přičemž jednotlivé tahy bývají silně tématické, žánrové a často unikátní pro konkrétní archetyp/playbook. Kdykoli nastane jedna z definovaných situací, spouští se vyhodnocování. To probíhá hodem 2k6 s přičtením bonusů, přičemž výsledek se porovná s popisem tahu. Každý tah totiž konkrétně předepisuje, co jednotlivé výsledky znamenají ve hře – obvykle tak, aby vznikaly nové nestabilní situace a posouvaly hru dopředu. Běžným výsledkem bývá částečný úspěch, kdy se hráči sice podaří, o co se snažil, ale zároveň do hry vstupují další nebezpečí a komplikace.

Vypravěč (zvaný „MC“) má relativně omezené pravomoci. Jednak se má řídit velice konkrétními principy (např. „pojmenuj každého a ukaž jeho lidskou stránku“ nebo „vždy ohrožuj životy nehráčských postav“), ale především je omezený skutečností, že i on hraje prostřednictvím svých vlastních tahů, které opět mají předdefinované podmínky i výsledky. Pravidla tím pomáhají strukturovat děj, kdy tahy aktivované hráčskými postavami vnášejí do hry nové skutečnosti, což často vede k aktivování vypravěčových tahů a tak pořád dokola.

Hra vyšla ve dvou dílčích edicích. První edice z roku 2010 byla v roce 2016 nahrazena druhou edicí. Ta zavádí celou řadu iterativních vylepšení a aktualizací (například mění některé „playbooky“ a jejich tahy), stále však jde o víceméně stejnou hru postavenou na stejných pravidlech a principech, proto obě edice považujeme v databázi za stejnou „hru“.

Rodina RPG her
Vydavatel

Externí recenze a shrnutí

Drakkar 48 Josef „Faskal“ Novák Apocalypse World
d20.cz Faskal [Recenze] Apocalypse World (1. edice)
d20.cz sirien Apocalypse World v Kostce ("TLDR pravidla")

Překlad

Přeložený název Přeloženo Seřadit vzestupně Překladatel Vydavatel Jazyk překladu
Apokalyptickej svět 2020 Petr „sirien“ Mazák Čeština Odkaz

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
4
Průměr: 4 (1 hlas)
Hodnota
80.00
Záporáci 2021 Rozšiřující příručka, Dobrodružství Kampaň v zapomenuté divočině v kůži nestvůr, netvorů a temných pánů Čeština
4
Průměr: 4 (1 hlas)
Hodnota
80.00
Apocalypse World (základní příručka, 2e)
Apokalyptickej svět (druhá edice)
2016 Základní pravidla Druhá, revidovaná verze postapokalyptické hry Apocalypse World Čeština
0
Bez hodnocení
Apocalypse World (základní příručka, 1e) 2010 Základní pravidla První verze hry Apocalypse World

5

2010 Indie RPG Award - Game of the Year - Winner

2010 Indie RPG Awards - Best Support - Winner

2010 Indie RPG Awards - Most Innovative Game - Winner

2011 Golden Geek RPG of the Year Winner

2011 Lucca Games Best Role-Playing Game Winner

Legendární hra, která spustila revoluci v indie rybníčku ttRPGs. Přinesla důraz na fiction-first design a spoustu dalšího. Víc než hra samotná měla zásadní dopad pozvánka autora, Vincenta Bakera: "Pokud jste vytvořili hru inspirovanou Apocalypse Worldem a chtěli byste ji publikovat, udělejte tak prosím."

Dnes jsou na trhu desítky jejích následovníků, které navazují buď přímo (Powered by the Apocalypse - PbtA) nebo nepřímo. To je příčinou jejího zásadního dopadu na herní trh dnes. Je to něco na způsob vlivu Velvet Underground na hudební scénu: "The first Velvet Underground album only sold 10,000 copies, but everyone who bought it formed a band".

Už jen z těchto důvodu si zaslouží vyzkoušení i pokud člověk není extra fanouškem postapo. Ideálně vyzkoušet u někoho, kdo už je v systému ostřílený. Pro člověka, co ještě nehrál nic z PbtA, odkojeného dračákem nebo jinými klasickými RPGčkami je potřeba nejdříve "pochopit" v čem je to jiné a změnit "mentální" přístup k hraní / vedení hry. To platí především pro GMa, ale i pro hráče odrostlé na klasických hrách. GM se může u takových hráčů setkat s určitou resistencí k tomuto jinému stylu hraní. U lidí hraním zcela nepolíbeným tento problém odpadá. Naopak je tato hra pro takovéto zelenáče skvělá, protože k jejímu hraní člověk nepotřebuje nic znát/načítat. Potřebuje pouze dvoustránkový playbook (deník postavy) a dobrého GMa. 

Ke hře samotné už jen odkážu na výživné recenze níže.

3

Říkejte si, že jsem zaujatý, ale ta hra pro mě nefunguje. Honí několik zajíců v různých směrech a kromě vstupu jednotlivých hráčů ještě cpe do hry dějové vstupy z vyhodnocovací mechaniky.

Kupodivu musím uznat, že přestože je to originál, všechny ostatní více rozšířené verze PbtA mě bavily a fungovaly mi víc.

4

Apokalyptickej svět je těžké hodnotit krátkým shrnutím, natož jedním číslem.

Tahle hra nenápadně objevila a otevřela jedny ohromné designové dveře - možná až bránu - tahů a na tazích založeného designu, která potichu prorůstá celou scénou (stačí se podívat kolik nových indie i "brandovaných" her si volí Apocalypse za své jádro - včetně např. Avatara) Tím se najisto zapsala do historie RPG a bylo by to za 5*.

Apocalypse zároveň obsahuje spoustu rad a návodů k tomu jak ho hrát, které nováčky hrou s přehledem snadno provedou. Mnoho z těchto rad je snadno přenositelných i jinam a v "tazích MC" tu je poprvé formálně popsaná extrémně silná technika vedení hry skrze vstupy (u nás převzato Jeskyněmi a draky, popř. viz Scénáristika) To se opět kvalifikuje na 5*.

AW má i spoustu dalších pozitivních zajímavostí - mechniky které hráče měkce, ale silně vedou ke hraní sexuálního obsahu a tím vztahů (ano, funguje to v této posloupnosti), suprovou dynamiku akčních scén, skvělé vykreslení postapo žánru, funkční mechaniky sociálního dramatu atd.

Tohle všechno je za 5* a rozhodně to je důvod si AW minimálně přečíst, když ne alespoň vyzkoušet.

Bohužel, ne všechno se třipytí - a ne všechno co se třpytí je zde zlato :(

Apokalyptickej svět funguje v krátkých kronikách - cca 5-10 sezení. Ne že tam funguje nejlíp - pouze zde funguje. One shoty v něm hrát samozřejmě jdou, ale hra se v nich moc nerozvine (tím trpí i mnoho dalších her, třeba Vampire 5e). Víc než 10 sezení... a hra se začne děsně přehřívat - postavy začnou extrémně expit a stávat se OP, některé dlouhodobější mechaniky (vztahy, sexuální tahy...) se vyčerpají nebo ohrají... bohužel, tohle platí i pro opakované hraní samotného AW, které začne konvergovat k dost podobným motivům a hernímu obsahu - prolomit to vyžaduje různé hacky hrou předkládaného settingu nebo zásahy do fungování některých věcí.

Celá hra je navržena ke generování obsahu a tempa - bohužel ale ne k jejich řízení. Výsledkem je, že se v ní střídají momenty kdy jsou hráči zavalení obsahem a neví kam skočit dřív s "vypálenými" chvílemi kdy se většina obsahu dohraje nebo dostane do pasivního stavu a vypravěč potí krev aby hru uvedl zpátky do pohybu. Generování obsahu skrze tahy je zároveň docela chaotické, což na jednu stranu tvoří milá překvapení a nečekaný vývoj, na druhou stranu to takřka znemožňuje vyprávění dlouhodobějšího koherentního příběhu.

Neustálý kolotoč dramatických vzestupů a pádů vede také k tomu, že jakákoliv výhra nebo prohra jsou jen krátkodobé. To zní zajímavě - dokud hráče prchavost jejich vítězství nezačne zrazovat a frustrovat.

Z čistě herní stránky bych proto dal tak 3* a jsou to důvody neslibovat si od AW příliš, dokud si nezkusíte, jak vám sedí.

Samozřejmě, pokud jste hardcore fanoušci žánru, určitě to je minimálně na +1*. Stejně tak pokud máte rádi tenhle typ her nebo pokud od své fikce (her, seriálů...) nevyžadujete konzistentní děj a jde vám jen o okamžité drama (Lost, Fringe...), tak ty 3* určitě budou spíš 4.

 

...hm.  A jsme u úvodní věty... ta negativa bych mohl pitvat další hodinu. Ale stejně tak bych hodinu mohl analyzovat všechno, co je na AW revoluční nebo skvěle udělané. 

První hra svého druhu - ohromný skok vpřed, ale zároveň zakopávání o výmoly "nového terénu". Při zpětném pohledu je mnohé zjevné - při psaní AW to tak určitě nebylo. Což... by ale vlastně omluvilo jeho první edici, ale už ne tak moc tu druhou.

Pokud chcete vidět jak vypadá vyspělá podoba PbtA herního designu, mrkněte na Avatar RPG

4

Tenhle systém je extrémně jednoduchý, ale přitom dokáže zásadně ovlivňovat příběh. Předpokládá hodně improvizace, a dává pro něj oporu. Na kratší AW kampaň jsem se reálně připravoval měně, než na jedno sezení v DnD, aniž by hra byla chudší nebo zmatenější. Naopak to krásně dělalo atmosféru plnou benzínu, střelby, násilí a sexu. Pokud máte rádi spíše vyprávěcí hru, a přitom chcete něco drsného, rozhodně to doporučuji.

Bohužel není všechno růžové. Velký problém jsem měl se soubojákem, který zajišťoval, že z každého střetu si postavy odnesly nějakou újmu, které se není jak systémově zbavovat, a záleží čistě na (z)vůli Mistra ceremonií. Což se tlouklo s tím drsňáckým madmaxovským feelingem, a seděl by spíše do jiného druhu postapa.

Expení je úplně blbě, vůbec nám nefungovalo, a vědět na začátku, co vím teď, tak ho z houseruluju. Systém vytváří naprosto nesmyslné nerovnováhy mezi hráči, které byly trochu frustrující pro hráče s málo expy, a ostatní se vůči němu cítili blbě. Fakt hrozná konina, změňte to, jestli to budete hrát.

Systém nejenže nebrání dělení družiny, ale ještě to aktivně podporuje. Rozhodněte se sami, jestli to je + nebo -. U nás to bylo jednoznačně -. 

Takže je to zajímavý systém, je dobrý, nadprůměrný, doporučuji cílovce. Ale plné hodnocení mu dát nemůžu.

3

Já z této hry odvázaný nejsem. Vadí sprostota textů. Na one-shoty dobrý, ale pro hraní kampaně bych raději sáhl po Fate Core, protože jeho mechanismy nejsou tak herně svazující. Líbí se mi ale rady pro vedení hry, které hodnotím vysoko.

Z rodiny AW her mi pak přijde nejlepší Dungeon World.

5

AW je super hra na hraní - pokud chcete hrát postapo, kde je všeho málo a všechno je v prdeli (a na tom slově trvám, vzhledem k tomu jaký jazyk používá autor v AW).

Ale z hlediska designu, je AW je unikátní třemi věcmi:

  1. Atmosféra je úžasná. Každy kus hry je stavěný na to, aby podporoval "barf forth Apocalyptica". Od seznamů jmen odkazujících na věci z minulosti, přes samotný text hry a obrázky, až po návody GMovi jak ukázat, že svět je zlej. 
  2. Návody pro GMa  - za existenci RPG snad poprvé v téhle hře - nejsou bezbřehé texty nejasných rad, ale jasný postup, jasný algoritmus, co má dělat, kdy a jak moc. Hra je pořád na GMovi závislá - nejedná se o nějaký generátor příběhů nebo Choose Your Own Adventure, ale GM má v rukou jasný návod a postup. Hra v tom návodu neříká věci, z nichž by zkušený GM už slušnou část nevěděl, ale koncentruje je do kodifikované snadno použitelné formy.
  3. Struktura pravidel pro hráče - pravidla jsou v malých bločcích jménem "moves / tahy" a málokdy interagují spolu. Moves mají atmosférická jména a jednu, dvě řádky textu - a krom obecných má většina postav nějaké svoje ... na hráče to vychází asi na jednu A4 pravidel celkem. Pravidla jsou mimořádně kompaktní - není tu žádné hledání v hromadách tabulek nebo stovkách stran příručky pro GMa.

 

AW začlo svým přístupem nový designový trend, je zajímavé vidět, co z něj ještě vznikne.