Apocalypse World

Napsal uživatel jonka dne 18.08.2011, 01:41
5
Průměr: 4.8 (4 hlasy)
2010
Apocalypse World je drsné postapokalyptické RPG odehrávající se v blízké budoucnosti

Apocalypse World je drsné postapokalyptické RPG odehrávající se v blízké budoucnosti, kde hrajete postavy, které se snaží vyhrát zoufalý boj o přežítí v podivném světě plném nebezpečí a nástrah. Postavy si mohou jít často po krku a hra se rozhodně nevyhýbá ostřejším výrazům a situacím. Z hlediska pravidel je hra velmi orïginální a její mechaniky, ač vycházejí z klasického hraní, jsou neotřelé až inovativní. Hra vyhrála Indie game of the Year 2010.

Designér
Vydavatel

5

V téhle hře se spouje tak velké množství pozitiv, že jí naprosto prominete pár nedodělků a nelogičností, co se pod závalem skvělých nápadů i mechanik skrývá.

Neotřelá v tom, že nejde o družinovku, ale spíše o hraní propletených osudů několika sólových postav, přežívajících v posapokalyptické pustině.

Pro hráče umožňuje rychlý start, bez učení se velkého množství pravidel - prostě popadnete deník, projdete pár kroků a máte do hry připravenou originální postavu se zajímavým pozadím a spoustou drobností, které pomáhají stylizaci. K tomu jednoduchou unifikovanou základní mechaniku.

Ten pravý poklad se ale schovává v části pravidel pro vedení hry. ApocalypseWorld dotahuje do konce myšlenku "play to find out", ve které GM prostě nepřipravuje příběh, jen používá sofistikovaný systém tahů, hrozeb a hodin k tomu, aby příběh emergentně vznikal z kombinace hráčských vstupů a herní mechaniky. K tomu navíc dostává celou paletu herních principů, jejichž dodržování je v podstatě školou kvalitního vedení hry.

Mechaniky pomáhají generovat příběh plný zvratů a skoro každá hra je neskutečná jízda a postapokalyptická show.

Když se do hry ponoříte hlouběji, začnou na povrch vyplavávat některé nedodělky a nedomyšlenosti, zejména v soubojovém systému, když se do hry dostanou různí spojenci, gangy, větší množství vozidel a podobně ... ale současně také zjistíte, že tahle část hry prostě není důležité - vždy dokážete vymyslet ad-hoc řešení dané situace a nějak se s tím poprat. A ty zbylé kvality těch pár much rozhodně převálcuje a stojí to za to.

5

Nebudu si vymýšlet, když napíšu, že tahle hra změnila můj přístup k hraní RPG – naučila mě (jako MC/GM/whatever) improvizovat. Od té doby si každou hru skutečně užívám, bavím se nápady hráčů a příběh se řítí vpřed… Jen ji nedokážu pořádně popsat jiným hráčům… většinou to skončí u „je to strašně cool a super a musíte si to zahrát“ :)

5

Ačkoliv mám obvykle k systémům s pevnými třídami charakterů problémy, protože se mi netrefí do vkusu, s AW jsem v tomto směru neměl žádný problém. Výběr postavy je jednoduchý, předpřipravené možnosti jsou široké, návodné a dobře popsané, a samotná hra díky pravidlům odsýpá, přičemž díky Moves neexistují prakticky žádná hluchá místa. I nižší počet hráčů není na škodu, ve dvou + MC (jinak nazvaný GM) jsme si užili dost zábavy. Rozhodně doporučuju.

4

Můj první dojem: bavil jsem se už během přípravné fáze kdy se tvoří postavy, pouta mezi nimi a prostředí. Samotná tvorba poskytla tolik možností co hrát, že se to ani během jednoho sezení nestihlo použít. Herní mechaniky samotné jsou pochopitelné a svižné. Cením si i nápadu jak mechanicky uchopit manipulaci hráčskými postavami. Na pořádné hodnocení by si to chtělo ještě párkrát zahrát a doufám, že budu mít tu možnost :-)