Goblin Quest je hra o skupině goblinů, kteří se snaží zanechat po sobě nějaký odkaz a vykonat ten největší a nejepičtější úkol, který kdy celé gobliní plémě mělo tu možnost uzřít.
Hra je v žánru groteska, každý hráč hraje za celou skupinu pěti goblinů, kteří se snaží vyřešit často sebevražedné problémy, jako vytrhnout drakovi zub, vyhrát zápas v hoblinballu, prozkoumat, co je to támhle vzadu za divnou díru plnou slizu… Tyto úkoly jsou rozděleny do menších podúkolů a každý z úkolů i podúkolů má jasný počet úspěchů daných pro jeho splnění. Hra má tak jasně omezený časový rámec, a i když existuje možnost hrát s vypravěčem, je primárně dělaná na hraní bez něj.
Systém funguje na jednoduchých hodech k6, kdy každé číslo, které padne, má vlastní efekt. Pokud se některý z aspektů daného goblina dá aplikovat na danou situaci, může hráč házet další kostkou – ale pozor, počítají se výsledky na obou kostkách. Takže pokud vám na jedné padne 6 a na druhé 1, sice se vám povede, co jste chtěli, ale nejspíš u toho zemřete nějakou absurdní smrtí.
Kniha navíc obsahuje dalších sedm herních prostředí, které využívají a případně částečně upravují základní systém. Od parodie na Tři Mušketýry až po „Sean Bean Quest“, kde je vaším úkolem, aby váš Sean Bean, za kterého hrajete, ideálně zemřel způsobem, který jste si zvolili na začátku při jeho tvorbě.
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Ideálna zábavka na cony
Hra je veľmi vtipná a to ja môžem. Každému by som odporučil si aspoň prečítať "lór" k svetu v ktorom sa príbehy našich goblinov odohrávajú. Nie je to nič dlhé, ale za to sa dozviete veci ako napríklad, že Hobgoblini sú od prírody byrokrati, ktorí boli vyhnaní z ríše víl, kvôli tomu, že boli príliš nudní a to ich napĺňa hrdosťou alebo, že Orkovia, ktorí si môžu kúpiť drahé plátové brnenie sa v ňom uzamknú a kľúč odovzdajú na stráženie svojej mame.
Žiadne zložité mechanizmy nečakajte. Vlastne všetko podstatné už napísal vo svojej recenzii MarkyParky, až na to, že ja by som dal hre 5 hviezdičiek. Jedna z vecí, ktorú hre vyčíta je, že príbeh je dopredu daný, to však nie je celkom tak. V knihe sa píše, že ak udalosti, ktoré sa počas hry udiali môžu zásadne zmeniť smerovanie dobrodružstva, tak sa hráči nemajú brániť prepísaniu svojich naplánovaných úloh. Za mňa je to výborná jednohubka určená hráčom, ktorí sa chcú len na chvíľku zabaviť.
EDIT: Po odohraní dvoch hier musím svoje hodnotenie upraviť na 4 hviezdičky. Ako viac krát - pri hrách, kde musia byť hráči kreatívny (doslova vymýšľať čo hráč urobí a opísať to) a vy takých hráčov nemáte sa dostáva GM do neľahkej pozície. U jednej časti hráčov sa mi stávalo to, že po čase sa ich aktivity začínajú opakovať. Druhá časť hráčov na to ide opačným spôsobom a snažia sa čo najviac schopností (aby získali čo najviac bonusov na hod) na silu natlačiť do každej možnej situácie v ktorej sa ich postavy ocitnú.
Doteraz som neprišiel na to ako takéto hry vlastne hrať s hocikým. Z názoru, že čím ľahšie pravidlá, tým vhodnejšie pre nováčikov som sa dostal do pozície, že ľahké a voľné pravidlá mi pre nováčikov v žánri vhodné neprídu ak sami hráči nie sú dosť kreatívni a skúsení z iných typov hier, či života. Do kolonky takýchto hier možno zaradiť veci ako City of Mist alebo Barbarians of Lemuria.
Oddechová výplňovka
Krátká minimalistická GMless oddechovka, která vám dá téměř přesně to, co potřebujete, když si chcete zahrát krátkou minimalistickou GMless oddechovku, ale nic víc.
Autor herní čas odhaduje na 2 hodiny, tohle číslo asi platí když všichni hráči už hru znají. Pro hru s nováčky počítejte spíš tři. V rámci tohohle času ale nabídne dost inspirace a celkem zajímavou mechaniku, která seskládá pro gobliny jednoduchý příběh a následně vás skrz něj provede.
Jedna slabina je, že jakmile máte příběh seskládaný, další inspirace a generování obsahu se opírá pouze o prvky herního prostředí, které si musíte před hrou shrnout a zpamatovat, mechanika samotná dává sice zajímavá dilemata (obzvlášť pokud se hrají rerolly za "šťastné uši"), ale po nagenerování už dál podobu příbéhu neovlivňuje a ta je zcela na hráčích. Stejně tak zajímavé smrti goblinů, které jsou středobodem hry.
Za pozitivní prvek bych naopak zmínil, jak mechanika pracuje s aspekty goblinů, kdy i jejich nešikovnost či nevýhodné/nelogické chování může přinést kostku a tedy přiblížit příběh ke konci. Zároveň je ale hra mírně nakloněná vítězství goblinů a možnost tu a tam přehodit kostky ji činí ještě o něco snaží.
Autor oslovil několik dalších herních designérů o nápady na alternativní setting nebo různá variantní nastavení pro zvýšení replayability, ale upřímně si myslím, že gobliní téma jí sedí nejlépe a zároveň ji nebudete hrát tak často, aby jste tenhle materiál užili. Ve skutečnosti tak tyhle prvky naopak spíš prodlužují příručku a zbytečně ji zdražují.
Hodnocení 4 hvězdičky platí, pokud se hra trefí přesně do vašich potřeb, tedy hledáte nenáročnou RPG výplňovku na cca 3 hodiny, plnou gobliních klišé, ale zároveň máte prostor na alespoň minimální přípravu - vytisknout si deníky, mapu, charakteristiky obyvatel. Pokud jsou vaše potřeby jiné - nemáte čas na přípravu nebo naopak chcete od hry víc, než zábavu na předem daný časový úsek, tak jednu hvězdičku uberte.