Würm

Vložil(a) Mag dne
3
Průměr: 3 (1 hlas)
2011
Hra za pravěké lidi v mystické době ledové

Würm s podtitulem Roleplaying in the Ice Age je původně francouzská hra za pravěké lidi žijící v době ledové. Lépe řečeno na jejím konci, před 35 000 lety, kdy se po krajině pokryté stepmi a tajgou prohánějí ohromná zvířata jako mamuti, pratuři, bizoni, jeskynní medvědi nebo obří jeleni. Mezi nimi žijí dva druhy lidských lovců-sběračů: statní „medvědí lidé“ (neandrtálci) a vyšší „dlouzí lidé“ (kromaňonci). Hra umožňuje jak realistické pojetí, tak zapojení různých fantastických prvků, jako je magie nebo svět duchů.

Francouzská verze vyšla už v roce 2011, úspěšný Kickstarter potom vedl k anglickému překladu a jeho vydání v roce 2017.

Pravidla jsou založená na hodu 2k6, který se sečte proti cílovému číslu dle uvážení vypravěče na základě obecných tabulek obtížnosti. Ve hře neexistují povolání, hráči si na začátku hry profilují postavu pomocí jejích silných a slabých stránek a speciálních schopností. Silné stránky pak mají tu specialitu, že jsou vázané na nějaké zvíře (například „Silný jako medvěd“), a postava, která si danou vlastnost vybrala, pak nemůže zabíjet zvíře daného druhu jinak než v sebeobraně, nebo by o danou silnou stránku přišla. Všechny schopnosti a silné/slabé stránky pak upravují buď typ kostek, kterými se hází, jejich počet, nebo číselný bonus, který se přičítá. 

Hra má velké množství různých subsystémů, od těch běžnějších – například pro zimu, lov nebo magii – až po míň běžné, jako je například porod a plození potomků. Obecně přistupuje k životu pravěkých lidí spíš simulačním přístupem a snaží se mechanicky pokrýt co největší množství situací, které by mohly v životě pravěkého člověka nastat.

3

...s hutnou atmosférou. Wurm není mechanicky nikde extra rozbitej, základní mechanika je solidní a pokud se vám nelíbí crunchovitost celý hry, můžete prostě půlku mechanik zahodit a bude to funguje stejně. Je jen na vás jak moc do detailů půjdete. Když si nejste jistý, hoďte prostě 2d6 proti cílovýmu číslu 7 a ono se něco stane. 

To kde hra reálně začne bejt zajímavá je celková atmosféra. Ta hra je..mystická. Magie je tu přízemní, neumí mocné věci, maximálně trochu zlepší vaše šance, zato je všudypřítomná, postavy hluboce věří v moc duchů předků, hor, zvířat a mechaniky tomu silně nahrávají. Abych uvedl nějaké příklady: Pokud si před lovem namalujete válečná malování, máte bonusy. Pokud pozřete syrová játra uloveného zvířete, získáte do dalšího úsvitu nějaké požehnání které poskytuje. Můžete vylepšovat a očarovávat zbraně, vyrábět amulety. Abyste mohli přebrodit řeku, musíte přinést obětiny a zvíře které je s vámi nějak spřízněné můžete zabít jen v sebeobraně. 

V souhrnu je to solidní pick pokud si chcete zahrát kampaň za pravěký lidi která obecně bude serioznější. Pokud naopak chcete odlehčenou hru nebo něco na oneshoty, doporučuju Primal.

Pro tip nakonec: Pokud si chcete roleplay za pralidi ještě trochu okořenit, zkuste mluvit jen ve větách, které mají maximálně tři slova. Dvě pokud je vaše postava idiot a čtyři pokud je nadprůměrně chytrá. Má to krásný efekt toho, že pak postavy mluví opravdu primitivněji, ale ne jako úplný unga bunga kde už to přejde v satiru. Zvládali jsme v tomhle modu diskutovat i velice vážný témata zrady a ztráty rodinnýho příslušníka aniž by to přešlo ve frašku.