Ironsworn je severská fantasy o osudech bojovníků, kteří odešli ze Starého světa do Ironlands – Železných zemí, ve kterých bojují s drsnou přírodou, původními obyvateli (elfy a obry), tajemnými nestvůrami i mezi sebou.
Hlavním tématem a zároveň herní mechanikou, která utváří obsah, jsou sliby, které se po složení stávají questy. Hra používá mechaniku z systému Powered by the Apocalypse k tomu, aby hráč hraním objevoval, kam ho slib zavede a jak si při jeho plnění povede. Dá se hrát ve třech režimech: běžný režim hráčů postav a vypravěče, kooperativní režim bez vypravěče a sólový režim pro jednoho hráče.
Krom samotných pravidel a návodu, jak je používat, příručka obsahuje jednoduchý setting Ironlands – devět různorodých severských prostředí a dostatek tématických protivníků i náhodných tabulek, které pomáhají s vytvářením obsahu za běhu.
Sci-fi adaptací hry je Ironsworn: Starforged.
Externí recenze a shrnutí
JOUOBcast | alladjex | Videorecenze: Ironsworn [livestream] |
Abarat | Jozef Frajkor | Ironsworn - seriózne RPG bez Game Mastera |
Produkty pro tuto hru
Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Ironsworn: Delve | 2020 | Rozšiřující příručka | Nová pravidla a nástroje na průzkum dobrodružných míst |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Modulárne PbtA
Modulárna tvorba postavy vytvára zaujímavé komplexné charaktery, rýchlo a jednoducho.
Mechanika železných prísah poháňa hru dopredu a vedie hru tam kam hráči chcú.
Mechanika momenta... je zlá. Pod hybnosťou si človek predstaví, že ak sa postave darí, ďalšie úspechy prídu ľahšie. Tu mechanika robí, že kým sa postave darí, získava momentum a ak ho má dostatočne nabité, môže ho využiť ako záchranu a potom ho musí znova odznova nabíjať.
Mechanika by mala dávať pocit, že všetko sa rozbieha ako dobre namazaný stroj. V skutočnosti však momentum nerobí nič až kým nie je potrebné a tam jednorázovo postavu zachráni ak je dosť vysoké. Podľa mňa to skrátka nefunguje...
Šikovná a tematicky silná hra
Veľmi dobrý dojem hra zanechala pri hre na Slezine. Pre pozitíva viď Markyho recenziu.
Trocha nešikovné mi pripadá účtovníctvo okolo Momentum a hráči si musia trocha zvykať na prácu s rôznymi mierkami abstrakcie.
Z toho, čo som videl, je to niekde medzi 4 a 4.5 hviezdy. Po lepšom oboznámení nevylučujem, že hodnotenie zdvihnem na 5.
Příběh, který objevují hráči i vypravěč
Nejprve jsem si mylně představoval, že Ironsworn bude glorifikovaný gamebook založený na náhodném generování obsahu. Taková představa je však nesmírně omezená - jde o plnohodnotné RPG, které díky své struktuře lze hrát v tolika podobách, které jsem si u jiného systému dosud nedokázal představit, nebo to nebylo uspokojivé (sólo, bez vypravěče, i s vypravěčem).
Znamená 5 hvězd dokonalý systém? Ne, takový dle mě neexistuje, ale co chce Ironsworn dělat, to dělá mimořádně dobře. Jakmile se člověk zorientuje v systému akcí (nazývané "move"), může se bez větší přípravy vydat na dobrodružství, které se bude odvíjet před ním až nečekaně přirozenou cestou. Poměr přípravy nutné pro hráče i vypravěče před hrou vůči příběhu a akci je úžasný - takřka nulová příprava stále vede k napínavým a hezky provázaným příběhům. Tady vidím největší výhodu Ironsworn.
Tvorba postavy je otázkou chvíle a i při vcelku náhodném výběru klíčových aspektů se před vámi rychle vytvoří zajímavá postava. Stačí určit pár věcí a dobrodružství může začít. Nemáte dost hráčů? Nemáte dost času na přípravu? Nepamatujete si hodnoty desítek monster, magických předmětů, atd.? Vyzkoušejte Ironsworn! ;-)
Důkaz, že roleplaying a storgames nejsou v opozici.
Takhle má vypadat systém pro improvizovanou hrou, nádherný crossover mezi storygame, generující silné situace a příběhy, a klasickým roleplayingem, kdy opravdu přemýšlíte v postavě, jak na vzniklé situace reagovat.
Storygame část přináší robustní systém pro generování obsahu, a hlavně jeho řazení do hry. Vynikající mechanika progress-tracků navázaných na jednotlivé herní události - main quest i vedlejší questy, cestování i souboje - dávkuje do hry obsah, zatímco tématické a inteligentně navržené náhodné tabulky dávají hráčům dost obsahu i volnosti zároveň, aby z tohohoto kotle vznikaly emergentně zajímavé scény i silné příběhové události.
A vzniklé situace před hráče zároveň staví jako výzvu, takže rozhodování o tom, co bude jeho hrdina - železný muž - dělat dál, stále odehráváte v postavě, jste hrou překvapováni, řešíte svá morální i taktická dilemata, snažíte se přežít. K tomu netradiční soubojový systém, zajímavý subsystém pro rozvoj postavy a skvěle navržené PbtA tahy, které nejsou ani příliš konkrétní a nesvazují, ale zároveň ani příliš obecné, a stále dávají inspiraci.
Hra má určitě i nějaké drobné mouchy - např. zakončování soubojů se občas může zadrhnout a bookkeeping je poněkud netradiční, je ho o něco víc než v jiných srovnatelných hrách a než si zvyknete, není úplně intuitivní.
Ale je to cena, kterou stojí za to zaplatit a v hodnocení ve zdejší databázi nedokáže ubrat víc, než půl hvězdičky ... A aby toho nebylo málo, hra navíc nabízí i funkční pravidla pro gm-less kooperativní, a dokonce i pro sólové! hraní RPG. Nevěříte? Vyzkoušejte - základní hra je zadarmo.
Za tohle všechno dohromady by si Ironsworn zasloužil šestou hvězdičku navíc, kdyby to šlo. Takže s výsledným hodnocením 5/5 můžu jen doporučit.
WOW
Je Ironsworn dokonalý? Ne. Má pár drobných chybiček, ty ale jsou podružné ve stínu všech těch věcí, které Ironsworn dělá dobře. Neznám hru, která by dala hráčům i GMku tak komplexní a přitom jednoduchý soubor nástrojů na hraní hry s nulovou přípravou.
Orákula, mechaniky i to, jak jsou pravidla psaná se krásně podporuje navzájem v opravdu výjimečný výsledek.
Jako bonus je faktz nadfno uchopitelný styl autora, plný rad, takže není třeba pravidla číst tisíckrát, ale jejich smysl snadno pochytíte už napoprvé.
Jsem nadšen.
Next level
Mne osobne táto hra posunula hranice toho, čo je RPG. Dá sa hrať klasicky s GM, coop - viac hráčov bez GM, a dokonca aj sólo. A vo všetkých týchto módoch hra dáva zmysel a dokáže vytvoriť ucelený príbeh. V niektorých ohľadoch je na hráčov náročnejšia - nie mechanikami, tých nemá tak veľa, ale v spôsobe premýšľania počas hry. Naratívnu stránku kladie nad mechanickú, čo umožňuje úplne sa ponoriť do deja. Absenciu GM riešia tzv. Oracles - rôzne náhodné tabuľky, ktoré dajú hráčom indíciu. Jej interpretácia a implementácia do príbehu je už samozrejme na samotných hráčoch.
Ak preferujete dungeon crawling, toto asi nebude hra pre vás. Ak ale hráte RPG kvôli príbehom, Ironsworn je z RPG zatiaľ najlepší, čo som hral.