Vampire: The Masquerade (5e)

Vložil(a) Sirien dne
5
Průměr: 4.9 (8 hlasů)
2018
Pátá edice legendárního upířího RPG s temné současnosti

Pátá edice legendární hry Vampire the Masquerade z rodiny World of Darkness zavede hráče do světa soudobých upírů existujících ve stínu reality, kterou známe – do světa moderního gotického hororu, v němž se v roli krvesajícího predátora děsíte vnitřních démonů stejně jako vnějších monster. Všichni hráči představují upíry, třeba predátory nočních klubů nebo machiavellistické šedé eminence tahající za nitky moci.

Pátá edice navazuje na hry Vampire: the Masquerade 1. až 3. edice (1991, 1992, 1998) a 20th Anniversary edition (2011) a stejně jako ony je zasazená do původního herního prostředí označovaného jako „klasický“ World of Darkness. V mnoha směrech ho ale aktualizuje – síly v pozadí se rozpadají, hráčským postavám je dáno více prostoru k vlastní existenci i ambicím. Staletí stagnující svět nočních monster se otřásá v základech, staré pořádky se hroutí a hráčům se otevírají nové příležitosti.

Pravidla byla modernizována, posunula se k odlehčenosti a podpoře vyprávění. Mechaniky krve byly nahrazeny nevypočitatelnějšími a děsivějšími mechanikami Hladu a Nutkání, nadpřirozené disciplíny jsou tvárnější (a Celerita konečně není rozbitá) a mechaniky Lidskosti získaly hloubku a vnitřní komplexitu, která lépe vykresluje živá morální dilemata a spor mezi dřívější lidskosti a současnou predátorskou realitou, které upíři každou noc čelí.

Všechna pravidla nutná pro hru vyšla v jedné základní příručce (2018). Dostupná je i sada zjednodušených startovních pravidel s úvodním scénářem New Blood Starter Pack (2021).

Pátou edici iniciovalo nakladatelství Paradox Interactive potom, co koupilo (tou dobou už nefunkčního) vydavatele předchozích titulů White Wolf a spolu s ním i jednotlivé hry. White Wolf byl oživen s novým tvůrčím týmem jako plně vlastněná dceřiná společnost pod Paradox Interactive a pověřen vývojem této edice. Kniha nese i logo nakladatelství Modiphius Entertainment, ale to zajišťovalo jen distribuci, nikoli vývoj. Nový White Wolf vydal základní pravidla i pár rozšiřujících příruček, ale stal se terčem kritiky (mimo jiné) kvůli tomu, jak v rozšíření Camarilla (2018) znázornil čistky homosexuálů v Čečensku. Paradox se rozhodl White Wolf rozpustit a hru svěřil v licenci nakladatelství Renegade Game Studios, které ji dál rozvíjí.

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Bez hodnocení
Vampire: the Masquerade Players Guide 2023 Rozšiřující příručka Sborník nových možností hráčských postav ve Vampire
0
Bez hodnocení
Second Inquisition 2022 Rozšiřující příručka Kniha popisující inkvizitory a lovce upírů ve Světě temnoty
4
Průměr: 4 (1 hlas)
Hodnota
80.00
New Blood Starter Pack
Vampire: the Masquerade – Startovací sada
2021 Alternativní základní pravidla, Dobrodružství Sada jednoduchých pravidel a dobrodružství pro rychlý start s Vampire Čeština
0
Bez hodnocení
Anarch 2018 Rozšiřující příručka Představení upírské frakce Anarchů usilujících o nezávislost
0
Bez hodnocení
Camarilla 2018 Rozšiřující příručka Představení nejmocnější upírské frakce ze Světa temnoty
0
Bez hodnocení
Vampire: The Masquerade (5e, základní příručka) 2018 Základní pravidla Základní pravidla páté edice slavné upírské hry

5

Na přelomu milénií jsem VtM miloval. Stejně tak jsem měl rád i pozdější VtR, ale nejlepší bylo hraní lidí v nWoD.

K nové Maškarádě jsem byl podezřívavý. Věděl jsem, že se mi bude líbit, ale nebylo jisté, jak moc růžové mám brýle. Po několika oťuknutích a nechání si času na vykvašení názorů musím říct, že se nová edice Maškarády fakt povedla. Krom zatraceně dlouhých pravidel (mám dnes raději útlejší příručky) vlastně nemám co vytknout. Pravidlové nešvary ze starých vydání jsou víceméně pryč, poutavý svět zůstal, jen se časově posunul do dnešní doby a došlo k nějakému vývoji. Myslím, že pět hvězdiček a moje upřimné doporučení si hra zaslouží.

5

Návrat Vampire the Masquarade se stylem, který si tato revoluční hra zaslouží:

POKUD NEVÍTE, O CO JDE

5. edice Maškarády přináší rozsáhlý upíří svět, rozpracovaný od povrchních detailů upíří módy přes mocenská a společenská uspořádání až po upíří mýty a legendy. Hra přitom nabízí ohromně širokou paletu stylizací, jak samotných upírů, tak hry jako celku - můžete si tak užít upíry od Drakulovského hororu po Underworld dark-punk a od Interview s upírem po Upíří deníky. V podstatě - pokud toužíte hrát jakékoliv upíry, TOHLE je hra, kterou hledáte.

Systémově jde o nejpokročilejší verzi Storytelling systému, který se zaměřuje na podporu vyprávění. Nad vcelku běžném dovednostním jádrem je rozpracovaný systém zahrnující morálku a individuální lidskost (který si můžete nastavit podle vlastní stylizace), nadpřirozené schopnosti, stejně jako prokletí upířího hladu a touhy po krvi, které se neustále připomínají a nedávají vám zapomenout, že nehrajete člověka, ale nemrtvého predátora. Hra obsahuje i vychytávky jako pravidla pro hraní dávných vzpomínek nebo sociální konflikty, zejména pro veřejné spory uvnitř upířího společenství.

Celá hra navíc dává ohromný důraz na nováčky, které celým upířím světem i svým systémem provede doslova za ručičku.

POKUD VÍTE, O CO JDE

TLDR: Novými událostmi a re-interpretací starých pravd rozbitý metaplot a umenšená přítomnost elderů, smrtelnická Druhá Inkvizice a otevření nových možností napříč světem, nové koncepty postav (14. a 15. generace ne zcela mrtvých, ne zcela živých "day-walkers") - všechno dobré zůstalo, všechno špatné bylo s ohromným citem odstraněno nebo přepracováno.

Systémově došlo konečně k zahození původního těžce gamistického jádra a jeho nahrazení dramaticky orientovaným jádrem - storytelling system je tak skutečně konečně storytelling a systém teď namísto v kombení a min-maxingu podporuje ve vyprávění. Systém "baterkového" blood-poolu byl nahrazen systémem "hladu" (fungujícím v podstatě na principu zvyšujícího se rizika a nejistoty výsledku).

Detaily viz:

5

Vampiri sú možno statické bytosti, ale pri otázke čo sa stane so svetom Harryho Pottera po príchode mobilných telefónov, V5 vidí veci veľmi temne a konečne posúva meta plot za hranicu roku 2004.

Veľké zmeny v rámci sveta a aj pravidiel vedú k osobnejšie písaním príbehom ako aj obsahu pre veteránov.

Najlepší vývoj vidím v podobe zmeny systému Blood pool za Hunger. Kedy už aj mechaniky tlačia na hráča aby hral vampira a nie superhrdinu čo beží na batériu poháňanú krvou.

Prekonané disciplíny dávajú možnosť konečne mať viac osobného a vášho vampa. Teda predchádza problému, že niektoré klany majú oba jednu tvár.

Hranost 23
26