Pathfinder (2e)

Vložil(a) Markus dne 30. 05. 2021, 22:25
5
Průměr: 5 (2 hlasů)
2019
Druhá edice hrdinské fantasy RPG kladoucí důraz na pestré pravidlové možnosti

Druhá edice světoznámé fantasy RPG hry, která klade důraz na taktický boj a komplexní systém umožňující detailní rozvoj postavy, vymýšlení kombinací, pravidlovou optimalizaci. Hra je tradiční, založená na kombinací ras (elf, trpaslík, goblin...), povolání (alchymista, bojovník, čaroděj...), úrovní a spousty speciálních schopností.

Druhá edice vychází z víc než 20 let aktivního vývoje a předkládá všechna pravidla potřebná ke hře v jedné 600stránkové knize. Zatímco první edice byla oficiálně založená na systémovém jádru d20, ta druhá už se od něj odchyluje. K hlavním změnám patří přehodnocená ekonomika akcí, přepracovaný systém zdatností (už nejsou jen ano/ne, ale mají různé stupně) nebo nový systém klíčových slov, která se aplikují skoro na všechno. Hra je rozdělená do třech herních režimů (setkání, průzkum a odpočinek), z nichž každý má jiná pravidla a schopnosti postav se v nich můžou chovat různě.

Rodina RPG her
Svět
Vydavatel

Externí recenze a shrnutí

Grotto magazín Kastelán Recenze: Pathfinder Second Edition

5

Nikdy jsem necítil potřebu hrát první edici Pathfindera. Měla pověst mechanicky komplikovaného a dost nevyváženého systému, který umožňoval skrze nevyvážené možnosti tvorby postav vytvořit družinku tak nevyváženou, že se povolání a jejich koncepty běžně rozdělovali do tierů a s tím, že družinku měly ideálně tvořit jen postavy z príbuzných tierů. Vzhledem k tomu, že většinu RPG her za posledních pár let jsem odehrál se svými dětmi je tohle opak toho, co jsem chtěl.

PF 2e je naprostý opak. Matematika tvorby postav a jejich zlepšování je přesná a vyvážená. Došlo k téměř perfektnímu vyvážení bojovníků zblízka, zdálky a kouzelínků. Kouzla jsou zajímavá, ale save or suck efekty jsou velmi vzácné a obecně nefungují na bosy, takže souboje nelze řešit jedním kouzlem a nepovedeným hodem. Obtížnost protivníků funguje v podstatě skrze všechny úrovně, což pro mě po DnD 5e bylo lehce šokující.

Jednotlivá povolání jsou všechna hratelná (zásadnější stížnosti se snášejí v podstatě jen na alchemistu, který vyžaduje jistou system mastery), v podstatě každé má něco, co jej odlišuje od jiných. V roce 2022, kdy tohle píšu, je venku řada povolání mimo core rule book, všechna fungují a všechna jsou vyvážená. Je libo si zahrát Indianu Jonese nebo Sherlocka Holmese? Investigator. Je libo klasický bijec? Barbarian. Robin Hood? Ranged fighter. Šílený vynálezce neustále se vrtající ve vybuchujících hračkácfh? Inventor. Spojení meče a magie? Magus. Tragický hrdina, osudem nezvratně spojený se svou mrtvou láskou? Summoner. A takhle by se dalo pokračovat dále a dále, šíře konceptů je taková, že jde IMHO hrát opravdu téměř cokoliv.

Soubojový systém konečně opustil různě dlouhé akce a la DnD a zvolil elegantnější řešení: každý má k dispozici 3 akce. Každou akci může využít libovolným způsobem (útok, pohyb, skill-check, schopnost), ale každý útok po prvním má zvětšující se penalizaci. Jde mít postavu zaměřenou na 3 útoky za kolo (lehká zbraň + patřičné featy), ale pro většinu postav je výhodnější třetí akci použít k něčemu jinému. K pohybu v boji tak, aby byl protivník obklíčen. Ke zjištění informací o protivníkovi a jeho slabinách. K použití zvířecího / jiného společníka. K použití dovednosti, jako je zastrašení, finta, pomoci další postavě. Díky tomu, že většina protivníků nemá attack of opportunity, jsou boje dynamické, plné přesunů a manévrování.

Magie zná kouzla, u kterých se efekty mění podle toho, kolik akcí do nich kouzelník investuje. Léčení dokáže za jednu akci léčit dotekem, za dvě léčit na dálku jednu postavu, a za tři vykouzlit léčivou auru, která je o něco slabší, ale zasáhne všechnyý cíle do určité vzdálenosti. Kouzla samotná jsou řešená pomocí slotů, se kterými se ale pracuje různými způsoby. Některá povolání mají knihy kouzel a možnost se učit kouzla nová. Jiná mají omezený repertoár, ale mohou se rozhodnout pro konkrétní kouzlo až v okamžiku kouzlení, a nemusejí se tak bát toho, že připraví něco, co nebudou potřebovat. Další nemají knihu kouzel, ale mají přístup ke všem kouzlům dané tradice, které si ale musejí připravit o den dříve.

Mechanicky je hra o něco hutnější než DnD 5e - jednotlivé efekty se řeší v zásadě pomocí konkrétního pravidla, nikoliv pomocí obecného mechanismu výhoda / nevýhoda. Oproti PF 1e je ale hra podstatně elegantnější - bonus +1 je významný od začátku až do konce hry a stackování bonusů z různých zdrojů je poměrně omezené. Pro tvorbu postavy je výraznou pomocí aplikace Pathbuilder, která automaticky dopočítá bonusy a ukáže legální možnosti - bez ní by byla tvorba postavy náročnější díky šíři možností. Díky tomu, že v podstatě každé povolání má nějakou vlastní odchylku nebo zvláštní mechanismus, je IMHO právě tvorba postavy a její pochopení největší překážkou pro nové hráče. Současně je fakt, že jsem odehrál teď už desítky her s děmi mezi 4-10 roky, a šlo to bez obtíží (ale dělal jsem jim zvláštní deníky postav, ze kterých jsem vypustil nepodstatné informace a které jsem opticky zjednodušil). Ideově částečně vychází z DnD 4e, ale vše, co si bere, dělá správně. Došlo k vyvážení bojových a kozuelných postav, existuje ekvivalent at will / encounter / daily cooldownů, ale elegantní a snadno aplikovatelný.

Kriticky lze slyšet častě dvě výtky - magie není dost silná (zaznívá především od hráčů zvyklých na DnD 5e, kde jsou mágové na vyšších úrovních výrazně silnější, než jiná povolání), tvorba postav je více sešněrovaná (= nejde skrze system mastery zlomit systém, stackování bonusů je velmi omezené, takže především skill featy boje moc neovlivní a spíše postavě dodávají nějakou příchuť, než aby ji mechanicky zvýhodnily).

Pro mě osobně je druhá edice Pathfindera designově o tolik lepší, než DnD 5e, že si nedokážu moc představit, proč bych pátou edici znovu hrál. Pravidla jsou o trochu více "crunchy", ale jsou dobře designovaná, pochopitelná a vyvážená po celé rozpětí úrovní. Boje jsou dynamické a každé povolání v nich hraje nějakou roli. Power creep je zatím naprosto minimální. Obtížnost protivníků a tvorba střetnutí jsou transparentní a vysoce funkční. Po dvou letech je to pro naši rodinu primární systém, ,a pro klasické hack and slash dobrodružství se asi nějakou dobu po ničem jiném koukat nepotřebuji.

5

Tato edice vyřešila mnohé neduhy, které DnD hry trápily velmi dlouho.

Všechna čísla jsou na jedné škále a tedy vzájemně porovnatelná. Už žádné separátní tabulky pro zlodějinu, útoky magií, útoky zbraněmi apod. Obzvláště ten, kdo si prošel peklem tabulek DrD+ ví, o čem mluvím.

Největším plusem této edice je jednoznačně systém 3 akcí a čtyř stupňů úspěchu.

Pravidla jsou o dost komplexnější než DnD5e, ale přesto je soubojový systém jednodušší a hlavně zábavnější.

Hra je postavena modulárně, takže de facto si z nich může GM vzít jen to, co potřebuje a postavit si hru jako stavebnici.

Základ pro vyhodnocování DC je formule stat+hod d20 vs stat+10. Tímto se vyřeší VŠECHNY checky ve hře ať už házíte atletiku proti reflexu nebo lhaní proti všímavosti. Když DC překonáte o 10 je to kritický úspěch, když podhodíte o 10 kritický neúspěch. Kritický úspěch je 2x tak lepší než obyčejný úspěch a neúspěch 2x tak horší než obyčejný neúspěch. Velmi elegantní řešení a časem se vám zažije pod kůži.

Velmi vybalancovaný systém magie ve kterém jsou kouzla, která potenciálně mohou bořit zápletky GM pod tagem neobyčejná a vzácná. Takové kouzla lze získat jen přímou interakcí vaší postavy v herním světě (pokud se dané kouzlo hodí GM do krámu) a nelze si je volně vybírat jak z katalogu.

Dlouhotrvající a mocná příběhová kouzla spadají nyní do kategorie rituálů, které mají sesílací dobu hodinu až několik dní a vyžadují většinou spolupráci celé družiny nebo pomoc odborných NPC. 

Všechna pravidla včetně monster z bestiářů jsou volně na internetu k dispozici, stejně tak i výborný software na tvorbu postav Pathbuilder 2e.

Nevýhodou je, že základní příručka je psána poměrně strohým jazykem a mohla by být čtivější a lépe organizovaná. Doporučuji se učit spíše z elektronických zdrojů, kde jsou všechny odkazy rozklikávací a odpadne vám tak složité listování a dohledávání v knize.

Gamemastery Guide je výborná kniha sama o sobě, ať už se rozhodnete hrát Pathfinder 2E nebo jinou edici DnD.

Já jsem zaměřením historik, takže se čtením nemám problém. Pokud vám dělá problém přečíst si noviny, tak tato hra asi nebude pro vás to pravé ořechové. 

Pokud ale máte rádi zajímavý taktický boj, široké možnosti tvorby postav, snadnou modularitu herního systému a svět s bohatou historií  a neodradí vás větší počet stran, tak mohu Pathfinder 2E jen doporučit.